Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko puolisolta vaatia kunnianhimoa?

Vierailija
24.08.2023 |

Haluaisin kuulla kaikenlaisia mielipiteitä: Puolisoni on kouluttautunut ammattikoulutasolla ja tehnyt koko ikänsä töitä pienipalkkaisella alalla. Hän on ahkera ja tunnollinen työntekijä ja rahaa tärkeämpää hänelle on työ, josta tykkää. Palkka ei ole vajaan 20 työvuoden aikana noussut juurikaan tes-korotuksia enempää, mikä on hänen alallaan tyypillistä.

Itsekään en ole mikään uraohjus, mutta olen korkeakoulutettu ja pyrkinyt hyviin työpaikkoihin ja tienaan mediaanin suomalaisen verran. En siis mitenkään erityisen paljon, mutta kuitenkin reilusti puolisoani enemmän. Haluan edetä työelämässä ja nostaa tulotasoani tasaisesti.

Erilaiset näkemyksemme tulojen hankkimisesta ovat alkaneet muodostua ongelmaksi. Minua häiritsee puolisolta puuttuva kunnianhimo ja häneen vähään tyytyminen, kun huono palkkataso vaikuttaa suoraan koko perheemme elämään. Minulla on haaveita (mm. asumiseen ja matkailuun liittyen), joita haluaisin toteuttaa yhdessä, mies taas tyytyy pelkästään haaveilemaan. Toivoisin myös, ettei eläkeikämme menisi köyhyysrajalla ja että voisimme säästää vanhuuden varalle. Nyt se on mahdotonta. Teini-ikää lähestyvien lasten nousevat kulut kauhistuttavat myös.

Mies puolestaan kokee minun dissaavan häntä työnsä vuoksi. Hänen työssään ei mielestäni ole mitään vikaa, alan palkkaus on vain surkea ja toki koulutustasokin vaikuttaa. Puoliso ei halua opiskella lisää, kokee ettei voimavarat riitä eikä kiinnosta.

Mitä voin tehdä, kun toinen ei halua osallistua yhteisen varallisuuden kasvattamiseen? Onko väärin vaatia häneltä kunnianhimoa, joka ei tule luonnostaan? En tietenkään haluaisi häntä pakottaa tekemään työtä, josta ei nauti, sekin on tärkeää että työssä viihtyy. Täytyykö minun siis vain tyytyä alhaiseen elintasoomme? Nyt kun kaikki hinnat ovat nousseet, tämä ristiriita on korostunut vielä entisestään.

Kokemuksia tai näkemyksiä asiaan?

Kommentit (204)

Vierailija
201/204 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies ei suostu alkaa laittamaan ollenkaan rahaa säästöön? Esim. matkaa varten? Jos saisitte puhuttua, että kumpiki laittaisi palkkapäivänä 5-10% (tai mikä tuntuu sopivalta) palkasta säästötilille.

Toinen asia, jos haluaa matkalle, niin sopikaa x summa mikä tulee laittaa matkakassaan, jos rahaa ei saa kokoon, niin matkaa ei tule.

Mutta työpaikan vaihtoon tai opiskeluun et voi pakottaa.

Ja jos rahaa ei haluta edes kerätä säästöön, niin kertoo pahoja merkkejä suhteesta.

Jos rahaa ei oikeasti jää pakollisten menojen jälkeen, niin turha alkaa vaatimaan mitään.

Kyllä suostuu ja matkustelemmekin jo nyt jonkin verran, se on molemmille tärkeää. Mutta säästöön ei sitten juuri jääkään. Minusta olisi kivaa, jos voisi sekä matkustella että kerätä pahan päivän varalle ja sen lisäksi hakea noutoruokaa ja tehdä muuta arkea helpottavaa. Jostain pitää vaan luopua ja se tässä hankalaa onkin. Ympärillä ihmiset paremmilla tuloilla saavat tuon kaiken.

Ap

Mulla on työkaveri, joka syö paljon noutoruokaa, matkustelee, shoppailee, vaihtaa usein autoa, käy usein kampaajalla, ripsihuollossa jne. Nyt kun korot nnosseet, hänellä on lainan kanssa tiukkaa. Mulla ei tunnu missään. Suhteellisen suuri osa suomalaista keskiluokkaa kuluttaa yli varojensa.

Vierailija
202/204 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ei voi, et voi vaatia kunnianhimoa kuin itseltäsi, toiselta et voi vaatia mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/204 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaus on, että ei voi muuttaa kumppania, mutta voi erota ja etsiä uutta kumppania eri kriteereillä.

Olette ehkä muuttuneet vuosien myötä ja kasvaneet erilleen. Kummassakaan eiolevikaa, mutta kuulostaa,että haluatte elämältä erilaisia asioita. Kummankin pitäisi saada elää omien arvojensa mukaisesti.

Ymmärrän sikäli, että olen naimisissa miehen kanssa, joka tavatessamme oli normaalisti ansaitseva ja nykyään tuloton. Minusta on tullut tyytymätön taloudellisten syiden vuoksi. Emme voi ostaa yhdessä asuntoa, emme voi matkustaa, emme voi käydä ravintolassa syömässä jne. Minä olen ainoa, joka tienaan. Lisäksi mies on kateellinen rahoistani, ostin itselleni työlläni ansaitsemillani rahoilla käsilaukun ja mies kettuili siitä, että tuhlaan. Niin, olisikohan hänenkin aika hankkia omia tuloja, jotta voisi ostaa jotain vastaavaa itselleen. Olen paljon miettinyt, että haluaisin normaalin suhteen, jossa kumpikin tienaa normaalisti. Mies on alkanut tuntua painolastilta ja mietin eroa melkein päivittäin. Eroaminen tulosi itseasiassa minulle halvemmaksi kuin parisuhde ja avioehto on. Kyllä ihmisillä saa mielestäni olla puolisolle kriteereitä ja toiveita, mutta ketään ei voi muuttaa, pitää vaan erota ja etsiä joku muu.

Vierailija
204/204 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos ap tilanteen avaamisesta. Tässä muutamia mietteitä:

Vaikuttaa siltä, että elätte henkisesti eri maailmoissa. Sinä olet työympyröissä ja ilmeisesti kavereiden kautta tekemisissä ihmisten kanssa, joilla on teitä korkeammat tulot ja tuo on piirtynyt sinun päässä siksi normaaliksi tulotasoksi. Toisaalta miehen maailmassa muutkin tienaavat saman verran kuin hän ja ovat elämäänsä tyytyväisiä. Kannattaa muistaa, että maailmasta löytyy aina ihmisiä, jotka tienaavat enemmän ja mitä enemmän tienaa, sitä kalliimmista asioista alkaa haaveilla. Jos tulotasonne yhtäkkiä nousisi, ihan varmasti alkaisit haaveilla niistä kallissta käsilaukuista, vaikka tällä hetkellä et niitä koe tarvitsevasi. Eli oikeasti muutos pitää tehdä oman pään sisällä ja yrittää olla tyytyväinen siihen mitä tällä hetkellä on.

Olette hyvin onnekkaita, että olette myyneet vanhan asuntonne ja asutte nyt vuokralla. Luulen että aika moni noista parempaa elämää elävistä tutuistasi on tällä hetkellä pulassa korkojen nousun kanssa vaikkei siitä julkisesti juttele. Tässä korkotilanteessa ei missään nimessä kannata ostaa uutta asuntoa, varsinkaan niin hienoa kuin mistä haaveilet. 

Hankkikaa isompi vuokra-asunto tai asumisoikeusasunto. Lapsenne ovat teinejä, joten tarpeeksi suuren asunnon ostamiseen pitäisi ottaa suuri laina ja kohta asunto olisi jo liian suuri kun lapset muuttavat pois. Säästäkää taustalla ja ostakaa sitten se unelma-asunto, kunhan lapset ovat muuttaneet pois kotoa. Kun asumiseen/lainaan ei mene järjettömästi rahaa, mahdollistaa se noiden muiden haaveiden toteuttamisen.

Aika usein ihminen turtuu siihen mitä sillä hetkellä on, eikä osaa noita asioita arvostaa. Sinulla oikeasti on asiat monelta kannalta katsottuna tosi hyvin.

Lisäksi välillä kannattaa katsella elämäänsä uusista kulmista. Keskittyä näkemään ja etsimään hyviä puolia nykyisestä ja olemaan niistä kiitollinen. Monella asiat ovat paljon huonommin. Vaikka kiukkuinen puoliso, sairas lapsi tai lapsettomuus, työttömyyttä korkeasti kouluttautumisesta huolimatta tai raskas ja epämieluisa työ.

Tee pari videota itsellesi, joissa ikään kuin esität elämäsi upeassa valossa. Jos kuljet työmatkat pyörällä, korosta videolla sen tuomaa vapautta ja luonnonläheisyyttä. Kuvaa kotisi kauneimmat asiat ja kuvaa kotia ihan uusista kohdista/korkeudesta. Kuvaa kokkaamiasi ruokia nätisti lautaselle asetettuina. Kuvaa lasten harrastuksista pätkiä. Otoksia puolisosta. Tee kooste, johon lisäät pätkiä jo tehdyistä reissusta. Saat varmasti halutessasi videon, jolla näkyvää elämää moni voisi kadehtia. Ehkä se toisi tyytyväisyyttä sinullekin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi seitsemän