Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos olisin tiennyt mihin tämä maa on menossa, en olisi hankkinut lapsia

Vierailija
24.08.2023 |

Olen aivan valtavan ahdistunut uudesta hallitusohjelmasta ja tulevista leikkauksista. Elämme jo nyt täysin kädestä suuhun, mitään ei jää säästöön ja koko ajan saa kitkuttaa. Lasten isä on menettänyt työkykynsä tapaturmassa, itse haen koko ajan töitä ja olen toisen lapseni omaishoitaja, joten en voi tehdä kovin paljon töitä, sitten kun niitä saan.

Meillä ei ole mitään ylimääräistä, ei suoratoistopalveluita, emme syö ulkona, emme käy elokuvissa, kahviloissa, osta mitään ylimääräistä, emme parturissa, emme missään. Laskumme koostuvat vuokrasta, sähköstä, vedestä, kotivakuutuksesta ja jätekuljetuksesta, kaikki on kilpailutettu ja ovat halvimmat mahdolliset. Nyt vielä tulossa pakollinen biojäte, jonka tyhjäys maksaa melkein 9e/kerta ja tyhjäys joka toinen viikko.

Ostamme pelkästään X-tra ja Rainbow-tuotteita, ainoa "merkkituote", jota ostamme on ketsuppi (Heinz), mutta siinä se. Hyödynnämme kaikki alennukset ja käynkin aina ilta-alessa, kun lapset ovat nukkumassa. Tänä vuonna ruoan hinta on noussut ihan valtavasti ja olen laihtunut 10kg ja olen nykyään alipainoinen. Jotta lapsille on tarpeeksi ruokaa, minun on pakko syödä vähintään 2 viikkoa kuukaudesta pelkkää kaurapuuroa ja silti tekee tiukkaa. Olen itkenyt ahdistuksesta koko viikon, koska lapsille on pakko ostaa vaatteita, kun vanhat ovat jäämässä pieniksi. Esikoinen on niin iso, että on vaikea löytää enää kirppareilta sitä kokoa, pienemmälle onneksi löytyy yleensä hyvin, mutta kirppareillakin hinnat ovat nykyään aika kovat. Onneksi nykyään on Facebookin roskalavat. Ja kaikki turha ja ylimääräinen, osa myös puolitarpeellisesta kotoa on myyty pakon edessä.

En todellakaan tiedä, miten tulemme selviämään, jos ja kun kaikki leikkaukset menevät läpi. Jos olisin tiennyt tämän, en olisi tehnyt lapsia ja itken sitäkin, koska koen siitä syyllisyyttä, koska lapset ovat minulle todella rakkaita, enkä osaa kuvitella elämää ilman heitä.

Olen vain todella ahdistunut.

Kommentit (161)

Vierailija
81/161 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmasto muutos kun alkaa tuhoamaan asuinalueita kelvottomaksi niin kyllä tänne tulijoita riittää ja tervetuloa vaan. Eikä ole kaikkien mikään pakko tehdä lapsia jos pärjää ilmankin ettei kärsi siitä. Ei tästä maailmasta ole ihan heti ihmiset loppumassa. 

Vierailija
82/161 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monesti täällä kommenteissa näkee ihmisten luuloja, että sairastunut/työkyvytön saisi muka saman tien kuntoutusrahan tai eläkkeen.

Missä ihmeen todellisuudessa te elätte?

Kun mun puolison jalkaan tuli hermovaurio, kesti epävarmuus vuosia. Ensin vuosi sairaslomaa (pidempää ei saa, on pakko hakea määräaikaista eläkettä). Meidän terveydenhuoltokin on muuten aikamoisessa kriisissä - mitään KUNTOUTUSTA on turha heti odottaa, kun tutkimiseen ja diagnoosiinkin menee vuosi. Kuntoutus on kipulääkereseptin uusimista ilman, että ihminen edes tietää, kuka on hänen "oma" lääkäri. Tarvittavia lausuntoja on hidasta ja vaikeaa saada.

Sairasloman jälkeen määräaikainen eläke (eli kuntoutusraha) hylättiin. Katsottiin, että miehen pitää hakeutua työttömäksi ja ammatilliseen kuntoutukseen.

Tässä välissä muuten on jo pudonnut köyhyyteen, eli minimipäivärahoille.

Ammatillinen kuntoutus on yksi vitsi, mitään apua siitä ei oikeasti ole uuden ammatin valintaan. Ainiin, millä rahalla se peruspäivärahalla elävä opiskelisi?

Selvitellään mahdollisuuksia. Kaikki on hidasta. Käsketään menemään työkokeiluun, josko selviäisi, mitä jalan kanssa voi tehdä. Työkokeilu joudutaan keskeyttämään kahdesti sairasloman vuoksi. Ollaan taas lähtöpisteessä. Pitäisikö hakea uudestaan eläkettä?

Kun tietäisittekin, miten onnetonta meidän maassa on kipupotilaan kuntoutus...

Kuvasit hyvin asiaa. Olen kipupotilas, jolta työkyky mennyt ja se hyvä työpaikka myös.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/161 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkohan tuon hallitusohjelman teossa ollut mukana ketään esim. Terveyspuolen asiantuntijoita? Tai onko tehty mitään arvioita siitä, että lisääntyykö työkyvyttömyys toimien seurauksena ja tilanne voi kääntyä vain huonompaan?

On ollu mukana asiantuntijoita. On tehty arvioita siitä, että työkyvyttömyys helpottaa sillä, että ensin potkitaan maassa makaavaa ja sitten se nousee kuin fenix-lintu tuhkasta ja liihottaa työpaikalle X ja ryhtyy hommiin. Joten ei hätää, jos sinulle käy kalpaten, niin ei muuta, kun otat läpsyä toisellekin poskelle ja ryhdistäydyt, kyllä se on tutkittu, että sillä se siitä vaan.

Vierailija
84/161 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen viisas mies kun lapsia en meinaa hankkia tälläiseen yhteiskuntaan jossa palkat on liian surkeita ja päättäjät joka vuosi huonoja.

Toki itse isyys ei minua kiinnosta vaan lasten hoitamisen sijaan haluan keskittyä niihin asioihin mistä minä tykkään.

M32

Vierailija
85/161 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä aion vain parhaani mukaan sopeutua tähän omaan tilanteeseeni (työtön puoliso ja alle 1-vuotias lapsi).

Meistä tulee nyt köyhä lähiöperhe. Eletään ahtaasti kaupungin vuokrakaksiossa. Vanhemmat siirrytään pian olohuoneeseen, jotta lapsi saa huoneen.

Autoa tai mitään ylimääräisiä kuluja ei ole. Pääasia, että asumiskulut on niin pienet, että jää rahaa ruokaan ja pakollisiin talousjuttuihin. Kaikki mitä tarvitaan, hommataan kirppareilta.

Pääsen pian jo yli siitä "häpeästä", että ollaan köyhiä. Tai surusta, etten voi tarjota enempää. Lapsella on sentään koti, vanhemmat ja rakkautta...

Tuo onnistuu,kun lapsi on pieni. Sitten kun hän on teini niin tuo ei enää onnistu.

Vierailija
86/161 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitän kaikkia, jotka ovat kommentoineet asiallisesti ja antaneet vinkkejä, en ollut itse edes tajunnut muutamaa niistä tutkia.

Oloni on todella kurja ja kadun hieman tänne kirjoittamista, mutta yritän muistaa että täällä pyörii nykyään paljon ilkeitä ihmisiä.

Kiitos myös tsempeistä!

Ap

Älä kadu. Sinulle teki hyvää kertoa kaikki täällä. Toivon teille parempia aikoja ja miehellesi asioiden selviämistä.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edellinen hallitus nosti ruoan hinnan pilviin. Kallista se on kaikille muillekin. Myös niille, jotka eivät saa tukia mutta ovat pienituloisia.

Olen kaupassa töissä. Herkkuja myydään nyt enemmän kuin koskaan ennen. Se on vähän ristiriitaista tämän koko ajan jatkuvan ruuanhinnan valittamisen kanssa.

Voisiko tuohon vaikuttaa se, että kaupasta saa herkkuja halvemmalla kuin kahvilasta? Eli ihmiset ovat vähentäneet kahviloissa käyntejään ja siirtyneet herkuttelemaan kotona?

Ihan sama. Se on turhaa kitistä ruuanhinnasta siinä kohtaan kun ostat sitä lohturuokaa. Suomessa on muutekin yksi pandemia ylitse muiden, ylipaino. 

Oletko ihan varma, että ruuan hinnasta kitisijät ovat juuri samoja ihmisiä kuin herkkujen ostamista lisänneet ihmiset?

Vierailija
88/161 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitän kaikkia, jotka ovat kommentoineet asiallisesti ja antaneet vinkkejä, en ollut itse edes tajunnut muutamaa niistä tutkia.

Oloni on todella kurja ja kadun hieman tänne kirjoittamista, mutta yritän muistaa että täällä pyörii nykyään paljon ilkeitä ihmisiä.

Kiitos myös tsempeistä!

Ap

Realismi on aina negatiivista.

Vierailija
89/161 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä sinäkään jaksa olla lapsellinen. Jokainen pystyy kyllä ennakoimaan millaisen elintason pystyy itselleen luomaan esim omalla koulutuksellaan. Yli 70% ihmisistä on elänyt yli varojensa jo paljon ennen tätä nykyään aikaa. 

Älä sinä itse jaksa olla lapsellinen. Ihan oikeasti, kuinka moni siis rehellisesti pystyi ennakoimaan, kuinka tyhmiä päättäjiä Suomella on? Kuinka Suomen talous, omavaraisuus, puolueettomuus, maatalous, teollisuus, terveydenhoito....kaikki tuhottiin? Kuinka meillä oli varaa asettaa pakotteita, jotka tuhoaa omaa maata ja sen kansalaisia, ei vastapuolta miten päättäjät kuvitteli? Kuinka meidät vietiin EU:hun ilman kansanäänestystä? Kuinka EU:n johto valitaan ilman vaaleja ja EU päättää Suomen puolesta älyttömiä ja jokaiselle kalliita asioita mm ilmastonmuutoksen nimissä? Kuinka meillä on varaa osallistua muiden maiden auttamiseen ja tukemiseen kun meillä ei ole varaa pitää huolta edes omista avun tarpeessa olevista?

Kai toi oli vitsi tai sarkasmia, että omalla koulutuksella tässä tilanteessa pystyisi ennakoimaan elintasonsa kun kukaan ei pysty ennakoimaan mitä NS kansaa edustavat päättää meidän puolesta? Sähkön hinnan nousu, korkojen nousu, ruoan hinnan nousu, velkaantumisen lisääntyminen, työttömyyden lisääntyminen, syrjäytymisen lisääntyminen, mt-ongelmien lisääntyminen, toivottomuuden lisääntyminen jne..

Vierailija
90/161 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samat ajatukset sillä erolla, että mulla ei ole lapsia. Viime vuosina olen miettinyt paljonkin sitä että nyt niitä pitäisi yrittää jos meinaa niitä saada, mutta varsinkin tämän vuoden aikana on alkanut tulla sekä kotimaan uutisten että maailmanlaajuisen tilanteen takia sellainen olo että ei todellakaan. Olen pätkätöissä alle kolmen tonnin palkalla, ja tuleva hyvinvointivaltion romuttaminen takaa sen että köyhyyteen olisi todella helppo luisua.

Samaan aikaan yleinen henkinen ilmapiiri on muuttunut nopeasti jotenkin todella sairaaksi ja epä-älylliseksi. Politiikka on ihan hallitustasolla pelkkää trollaamista ja haistattelua, tieteeseen ja tutkimukseen ei uskota, käärmeöljykauppiaat on mielipidevaikuttajia ja tietynlainen henkinen lama on vallalla.

Kun alhaista syntyvyyttä taivastellaan niin minusta on oikeastaan yllättävää että lapsia syntyy tämänkään vertaa.

Suomalaisena tuo syntyvyysasia surettaa kovasti. Mutta en voi asiaan vaikuttaa.

Alhainen syntyvyys on mahdollisuus, ei uhka. Historiallisena, joskin karuna, esimerkkinä tästä on Mustan Surman jälkeinen aikakausi Euroopassa.

Vierailija
91/161 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos lapsia tehdään niin niitä tehdään tilanteessa jossa ITSE pystyy vastaamaan asioista, ei muiden tuen voimin. Kuvastaa hyvin tätä nykyajan asennetta, muut vastuussa asioista, en itse.

Ei kaikkea pysty ennakoimaan. Eikä niin minusta voi ajatella, että vasta kun on miljoona säästössä, niin saat luvan lisääntyä.

Älä sinäkään jaksa olla lapsellinen. Jokainen pystyy kyllä ennakoimaan millaisen elintason pystyy itselleen luomaan esim omalla koulutuksellaan. Yli 70% ihmisistä on elänyt yli varojensa jo paljon ennen tätä nykyään aikaa. 

Ai että säälin sun laisia ymmärtämättömiä. 

Itse opiskelin 7v yliopistossa maisteriksi, sit olikin aika paljon lainaa maksettavana. Olen unelma-ammatissa, mutta en kovapalkkaisessa. Olisiko minun pitänyt mieluummin mennä putkimies-linjalle, kun he tienaavat tuplat mun palkkaan? Jotta voisin hankkia lapsia sinun mielestäsi? 

Meitä jokaista tarvitaan, eikä se voi niin mennä, että vain lentäjät ja kirurgit saavat lisääntyä. Enkä elä yli varojeni. 

Sääli onkin oikein oivallinen tapa nostattaa sitä omaa egoaan. 

Vierailija
92/161 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monesti täällä kommenteissa näkee ihmisten luuloja, että sairastunut/työkyvytön saisi muka saman tien kuntoutusrahan tai eläkkeen.

Missä ihmeen todellisuudessa te elätte?

Kun mun puolison jalkaan tuli hermovaurio, kesti epävarmuus vuosia. Ensin vuosi sairaslomaa (pidempää ei saa, on pakko hakea määräaikaista eläkettä). Meidän terveydenhuoltokin on muuten aikamoisessa kriisissä - mitään KUNTOUTUSTA on turha heti odottaa, kun tutkimiseen ja diagnoosiinkin menee vuosi. Kuntoutus on kipulääkereseptin uusimista ilman, että ihminen edes tietää, kuka on hänen "oma" lääkäri. Tarvittavia lausuntoja on hidasta ja vaikeaa saada.

Sairasloman jälkeen määräaikainen eläke (eli kuntoutusraha) hylättiin. Katsottiin, että miehen pitää hakeutua työttömäksi ja ammatilliseen kuntoutukseen.

Tässä välissä muuten on jo pudonnut köyhyyteen, eli minimipäivärahoille.

Ammatillinen kuntoutus on yksi vitsi, mitään apua siitä ei oikeasti ole uuden ammatin valintaan. Ainiin, millä rahalla se peruspäivärahalla elävä opiskelisi?

Selvitellään mahdollisuuksia. Kaikki on hidasta. Käsketään menemään työkokeiluun, josko selviäisi, mitä jalan kanssa voi tehdä. Työkokeilu joudutaan keskeyttämään kahdesti sairasloman vuoksi. Ollaan taas lähtöpisteessä. Pitäisikö hakea uudestaan eläkettä?

Kun tietäisittekin, miten onnetonta meidän maassa on kipupotilaan kuntoutus...

Tää on niin todellisuutta monelle. Eikä vaivan tarvitse olla mikään kaikkein vakavin. Jos vaikkapa ikänsä metsurin töitä tehnyt saa tuki-ja liikuntaelinvaivoja, niin ei hän hetkessä opiskele (ja työllisty!) johonkin kevyelle toimistoalalle.

Vierailija
93/161 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä ihmeestä minun olisi pitänyt tietää vuosia sitten, että miehelleni käy tapaturma, jonka johdosta menettää työkykynsä ja itse saan monoa yt-neuvotteluissa? Lapset olemme tehneet kun kaikki oli "hyvin", emme tukien varassa.

Ap

Vain typerys luottaa elämäntilanteiden, tukien määrän ja hintojen pysyvän ennallaan. Täällä voi sotakin ja uusia pandemioita tulla. 

Sitten vaan aletaan palaamaan 60-70- luvun köyhyyteen. Me olemme puolison kanssa sieltä vuosikymmeneltä ja kotoa ei saatu kun ihan kaikkein halvimmat perustarpeet eikä aina kaikkea niitäkään. Sitten vasta sai muutakin kun itse tienasi. Ruoka oli halvinta puuroo, leipää ja juureksia. Silloin paljon itse leivottiin kotona.

Ei tämmöinen nykyajan yllellinen elämä, kamala saastuttaminen ja nousukausi voi loputtomiin jatkua. Vähän omaa napaansa pidemmälle jos osaa katsella niin olisi helpompaa sopeutua äkillisiin muutoksiin. 

Nousukausirahoitus hakemukset nousi taas pilviin, kun uusi ikäluokka aloitti ne opinnot. 

Vierailija
94/161 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kohta 60 v ja "kun ajat ovat tällaiset ei voi sitä ja tätä..." aika ollut koko tämän ajan. Lisääntyminen on kyllä omavalintainen "uhkapeliä". Kuitenkin voi valita lisääntyykö.

Aika hassu ajatus, että kenenkään ei-rikkaan ei tulisi lisääntyä, koska riskit on liian isot. Onko oikeasti pointti, että valot sammutetaan yhteiskunnasta, kun ei ole kuin muutama rikkaan "penska"?  

Ihminen on ainoa nykyisin elossa oleva ihmisten sukuun kuuluva nisäkäs. On niitä lajeja ennenkin kuollut sukupuuttoon. Miksi ihminen olisi poikkeus? Kun se luulee olevan kaiken muun yläpuolella?

Vierailija
95/161 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johonkin ne rahat kaikimma menevät, eivätkä tuet ole missään nimessä pienet. Kannattaa listata kaikki rahanmeno ja alkaa miettimään, mikä on oikeasti tärkeää ja mikä ei. Yllättävän vähällä tulee toimeen, kun on pakko, tiedän kokemuksesta. Yrittäjänä kun elanto meni väliaikaisesti kokonaan, eikä mitään tukia ole saatavilla, unelmoin jos olisi saanut edes ne tuet, minkä pienuutta monet valittavat.

Vierailija
96/161 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä aion vain parhaani mukaan sopeutua tähän omaan tilanteeseeni (työtön puoliso ja alle 1-vuotias lapsi).

Meistä tulee nyt köyhä lähiöperhe. Eletään ahtaasti kaupungin vuokrakaksiossa. Vanhemmat siirrytään pian olohuoneeseen, jotta lapsi saa huoneen.

Autoa tai mitään ylimääräisiä kuluja ei ole. Pääasia, että asumiskulut on niin pienet, että jää rahaa ruokaan ja pakollisiin talousjuttuihin. Kaikki mitä tarvitaan, hommataan kirppareilta.

Pääsen pian jo yli siitä "häpeästä", että ollaan köyhiä. Tai surusta, etten voi tarjota enempää. Lapsella on sentään koti, vanhemmat ja rakkautta...

Tuo onnistuu,kun lapsi on pieni. Sitten kun hän on teini niin tuo ei enää onnistu.

Yhä useammalta tuon on vain onnnistuttava pakon edestä. Kun tukia leikataan ja lapsikorotukset poistetaan, ei esim. työttömyyden sattuessa ole enää muuta vaihtoehtoa.

Me palataan ajassa taakse päin aikoihin, joissa ahtaasti eläminen oli aivan normaalia.

Vierailija
97/161 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä sinä itse jaksa olla lapsellinen. Ihan oikeasti, kuinka moni siis rehellisesti pystyi ennakoimaan, kuinka tyhmiä päättäjiä Suomella on? Kuinka Suomen talous, omavaraisuus, puolueettomuus, maatalous, teollisuus, terveydenhoito....kaikki tuhottiin? Kuinka meillä oli varaa asettaa pakotteita, jotka tuhoaa omaa maata ja sen kansalaisia, ei vastapuolta miten päättäjät kuvitteli? Kuinka meidät vietiin EU:hun ilman kansanäänestystä? Kuinka EU:n johto valitaan ilman vaaleja ja EU päättää Suomen puolesta älyttömiä ja jokaiselle kalliita asioita mm ilmastonmuutoksen nimissä? Kuinka meillä on varaa osallistua muiden maiden auttamiseen ja tukemiseen kun meillä ei ole varaa pitää huolta edes omista avun tarpeessa olevista?

Kai toi oli vitsi tai sarkasmia, että omalla koulutuksella tässä tilanteessa pystyisi ennakoimaan elintasonsa kun kukaan ei pysty ennakoimaan mitä NS kansaa edustavat päättää meidän puolesta? Sähkön hinnan nousu, korkojen nousu, ruoan hinnan nousu, velkaantumisen lisääntyminen, työttömyyden lisääntyminen, syrjäytymisen lisääntyminen, mt-ongelmien lisääntyminen, toivottomuuden lisääntyminen jne..

Millainen kansa, sellaiset päättäjät. Nyky-yhteiskuntaa on nakertanut yksilöiden ylenmääräinen itsekkyys, kun syntyi sukupolvia valmiiksi katettuun pöytään.

Vierailija
98/161 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, kuuluuko miehesi liittoon?

Sitä kauttahan voi saada lakimiehen hoitamaan riita-asiaa työtapaturmassa.

Vierailija
99/161 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millainen kansa, sellaiset päättäjät. Nyky-yhteiskuntaa on nakertanut yksilöiden ylenmääräinen itsekkyys, kun syntyi sukupolvia valmiiksi katettuun pöytään.

Niin, äidit ja isät halusivat lapsilleen parempaa mitä itse ovat saaneet. He halusivat heille sen helpon elämän. 

ps. historialla on tapana toistaa itseään. Onko ihmisten aivoista poistettu kokonaan historian oppiminen? Esim ei 90-luvusta nyt niin kauaa ole...

Vierailija
100/161 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En valitettavasti pysty antamaan sinulle mitään neuvoja tai ohjeita. Samankaltaisessa kurimuksessa elän itsekin. Pelottaa ja stressaa tulevaisuus, enkä tiedä miten selviydymme jatkossa, jos ja kun asumistuki pienenee. Ehkä joudumme toimeentulotuen piiriin, jota sitäkin ollaan laskemassa?

Sellainen tuli mieleen, että saako lapsenne vammaistukea? Tietenkin se lasketaan toimeentulotuessa tuloksi ja voi olla, että sen hakeminen ei auta teitä, mutta kuitenkin.