Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos olisin tiennyt mihin tämä maa on menossa, en olisi hankkinut lapsia

Vierailija
24.08.2023 |

Olen aivan valtavan ahdistunut uudesta hallitusohjelmasta ja tulevista leikkauksista. Elämme jo nyt täysin kädestä suuhun, mitään ei jää säästöön ja koko ajan saa kitkuttaa. Lasten isä on menettänyt työkykynsä tapaturmassa, itse haen koko ajan töitä ja olen toisen lapseni omaishoitaja, joten en voi tehdä kovin paljon töitä, sitten kun niitä saan.

Meillä ei ole mitään ylimääräistä, ei suoratoistopalveluita, emme syö ulkona, emme käy elokuvissa, kahviloissa, osta mitään ylimääräistä, emme parturissa, emme missään. Laskumme koostuvat vuokrasta, sähköstä, vedestä, kotivakuutuksesta ja jätekuljetuksesta, kaikki on kilpailutettu ja ovat halvimmat mahdolliset. Nyt vielä tulossa pakollinen biojäte, jonka tyhjäys maksaa melkein 9e/kerta ja tyhjäys joka toinen viikko.

Ostamme pelkästään X-tra ja Rainbow-tuotteita, ainoa "merkkituote", jota ostamme on ketsuppi (Heinz), mutta siinä se. Hyödynnämme kaikki alennukset ja käynkin aina ilta-alessa, kun lapset ovat nukkumassa. Tänä vuonna ruoan hinta on noussut ihan valtavasti ja olen laihtunut 10kg ja olen nykyään alipainoinen. Jotta lapsille on tarpeeksi ruokaa, minun on pakko syödä vähintään 2 viikkoa kuukaudesta pelkkää kaurapuuroa ja silti tekee tiukkaa. Olen itkenyt ahdistuksesta koko viikon, koska lapsille on pakko ostaa vaatteita, kun vanhat ovat jäämässä pieniksi. Esikoinen on niin iso, että on vaikea löytää enää kirppareilta sitä kokoa, pienemmälle onneksi löytyy yleensä hyvin, mutta kirppareillakin hinnat ovat nykyään aika kovat. Onneksi nykyään on Facebookin roskalavat. Ja kaikki turha ja ylimääräinen, osa myös puolitarpeellisesta kotoa on myyty pakon edessä.

En todellakaan tiedä, miten tulemme selviämään, jos ja kun kaikki leikkaukset menevät läpi. Jos olisin tiennyt tämän, en olisi tehnyt lapsia ja itken sitäkin, koska koen siitä syyllisyyttä, koska lapset ovat minulle todella rakkaita, enkä osaa kuvitella elämää ilman heitä.

Olen vain todella ahdistunut.

Kommentit (161)

Vierailija
121/161 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt vain palataan yltäkylläisyyden ajoista normaaliin. Kautta historian on ollut tarkan markan meininki kotitalouksissa. Säästetty, paikattu, kierrätetty, harkittu tarkkaan hankintoja ja pienistä puroista on saatu summat nipistettyä, jotta arki pyörii. Miettikää nyt vaikka aikaa ennen sotia, sotavuosia, jälleenrakennuksen aikaa, lamaa jne.

Välissä tuli vain pari vuosikymmentä ja nollakorkoajat, jolloin ihmiset ehtivät tottua, että noutoruoka, ulkona syöminen, kahvilla notkuminen, suoratoistopalvelut, matkustelu jne. ovat ihan arkisia asioita, eivät harvinaisempaa herkkua ja hemmottelua arkeen.

Nyt on aika palata taas perusasioiden äärelle ja ei se tarkoita, että on köyhä.

Tämä, niin tämä! Ihmiset ovat tottuneet pitämään itsestäänselvyytenä kaikenlaista ylimääräistä. Ensin ne olivat arjen luksusta, sitten itsestäänselvyyksiä ja nykyään tuntuvat olevan ihmisoikeuksia,joita Ihan köyhä ei voi mitenkään elää. Kohtuuton ajatus ettei olisi mahdollista joka kesä päästä lintsille... Ihan hyvä opetus ja palautus maanpinnalle ihmisille tämä. Moni nuori aikuinen ja perheellinen ei edes muista koko lama-aikaa tai muuta aikaa kuin yltäkylläisen kulutusajan.

122/161 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ap alkaa käydä seurakuntien ja muiden järjestöjen leipäjonoissa. Vanhimmat lapset heti kesätöihin jo 16-vuotiaina.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
123/161 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi muuten sinä ap olet lapsesi omaishoitajana, kun eikö vammaisen lapsen isä voisi olla omaishoitaja, kun kerta hän on eläkkeelläkin? Onko ihan pakko molempien vanhempien olla kotona sairaan lapsen takia?

Vierailija
124/161 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihme marttyrisointia tuo puolet kuusta kaurapuuroa. Höpö höpö.

- Kaalilaatikko

- uunipuuro

- riisipuuro ja marjakiisseli (ilmaiset marjat metsästä)

- sieniruoat (sienet ilmaisia)

- kalaruoat (kalat ilmaisia)

- kiusaukset (perunakin ok-talossa asuvalle viitseliäälle ilmaista)

- Uunijuurekset (nämäkin olisi mahdollista itse kasvattaa, puoli-ilmaisia muutenkin)

- rosolli

- linssikeitto

- hernekeitto

- itse tehdyt sämpylät

Mies kun kerran on kotona niin miksei tee näitä?

Kuulostaa taas suomalaisen köyhän ulinalta, eli siltä, että jonkun muun pitäisi ratkaista ongelmat rahaa antamalla. Sen sijaan, että itse ponnisteltaisiin elannon eteen ja tehtäisiin ensin kaikki voitava itse.

Henkilö on lapsensa omaishoitaja ja selvästi masentunut. Hänellä ei ole aikaa tai resursseja pyöriä sienimetässä.

Vierailija
125/161 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt vain palataan yltäkylläisyyden ajoista normaaliin. Kautta historian on ollut tarkan markan meininki kotitalouksissa. Säästetty, paikattu, kierrätetty, harkittu tarkkaan hankintoja ja pienistä puroista on saatu summat nipistettyä, jotta arki pyörii. Miettikää nyt vaikka aikaa ennen sotia, sotavuosia, jälleenrakennuksen aikaa, lamaa jne.

Välissä tuli vain pari vuosikymmentä ja nollakorkoajat, jolloin ihmiset ehtivät tottua, että noutoruoka, ulkona syöminen, kahvilla notkuminen, suoratoistopalvelut, matkustelu jne. ovat ihan arkisia asioita, eivät harvinaisempaa herkkua ja hemmottelua arkeen.

Opetelkaa lukemaan torvelot. Ap kertoi ettei hänellä ole missään vaiheessa ollut varaa moisiin. Nyt on kyse oikeasta köyhyydestä, ei teidän pissisten "köyhyydestä".

Vierailija
126/161 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Christiiina kirjoitti:

Miksi muuten sinä ap olet lapsesi omaishoitajana, kun eikö vammaisen lapsen isä voisi olla omaishoitaja, kun kerta hän on eläkkeelläkin? Onko ihan pakko molempien vanhempien olla kotona sairaan lapsen takia?

Isällä on aivovamma. Jo pelkästään se voi olla este omaishoitajaksi ryhtymiselle, sekä siksi, ettei se välttämättä häneltä onnistu ja siksi, että kunta voi evätä tämän mahdollisuuden aivovamman perusteella.

Vierailija
127/161 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suoraan sanoen alkaa jo v*tuttaa nämä empatiokyvyttömät kilipäät jotka tätä palstaa saastuttavat.

Voimia ap:lle

Alan epäilemään, että niillä ei ole sielua ollenkaan. Jotain outoja inhottavia tyhjiä kuoria. Ei kannata välittää niistä, vaan vältellä niitä!

Vierailija
128/161 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis ap asuu omakotitalossa? Missä on hyötypuutarha? Marjapensaat, salaatit, yrtit, tomaatit, kurkut, kurpitsat, perunat? Istutuslaatikoihin saa vaikka ja mitä jos ei vuokranantaja anna pihalle kaivaa maata. Laiskuutta ja uusavuttomuutta tuo ruikutus on.

Juu ja istutuslaatikot, mullat ja työkalut voi helposti saada maksutta jostain roskalava -ryhmästä... ei kiesus. Jos ei nähdä metsää puilta niin voisiko olla kommentoimatta mitään hölmöä. Vaikka kurkkuja muutama jossain ap:n vuoktatalon tontin laidalla kasvaisi, niin ei sillä lapsille vaatteita saada.

Mitään neuvoja minulla ei ole antaa, mutta voimia ap:n perheelle. Ei ole helppo tilanne teillä eikä todellakaan teidän omaa syytä.

Vierailija
129/161 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tee lasu. Sanot suoraan sen, että pelkäät lastenne vaarantuvan köyhyytenne takia. Huostassa lapset ainakin saa ruokaa, vaatteita ja kaikki kulunsa korvattua. Teidän kaltaisia on tulossa paljon lisää.

En ikinä suostu luovuttamaan lapsiani järjestelmään, olen itse ollut siinä ja nähnyt, miten epäinhimillistä se toiminta on lapsia kohtaan. Mieluummin vaikka sitten istun kerjäämässä yöt kadun kulmassa.

Ap

Lastensuojelu on bisnestä, ei sitä pelkästään lasten hyväksi tehdä. 

En luovuttaisi itsekään omia lapsia järjestelmään. 

Vierailija
130/161 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä, niin tämä! Ihmiset ovat tottuneet pitämään itsestäänselvyytenä kaikenlaista ylimääräistä. Ensin ne olivat arjen luksusta, sitten itsestäänselvyyksiä ja nykyään tuntuvat olevan ihmisoikeuksia,joita Ihan köyhä ei voi mitenkään elää. Kohtuuton ajatus ettei olisi mahdollista joka kesä päästä lintsille... Ihan hyvä opetus ja palautus maanpinnalle ihmisille tämä. Moni nuori aikuinen ja perheellinen ei edes muista koko lama-aikaa tai muuta aikaa kuin yltäkylläisen kulutusajan.

Jos tarkoitus on karsia kulutusta, niin sìlloin olisi ehkä hyvä käydä keskiluokan lompakolla eikä viedä köyhältä viimeistä leivänmurusta suusta.

Vierailija
131/161 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tee lasu. Sanot suoraan sen, että pelkäät lastenne vaarantuvan köyhyytenne takia. Huostassa lapset ainakin saa ruokaa, vaatteita ja kaikki kulunsa korvattua. Teidän kaltaisia on tulossa paljon lisää.

No eihän se nyt voi olla ratkaisu, että lapset otetaan pois vanhemmilta, koska hallitus tuhoaa talouden! Ja mitäs sitten, jos kaikilta köyhiltä otettaisiin lapset? Järjestelmä on jo nyt ylikuormittunut, eikä resurssit riitä ja aika kurjat olot lapsilla on, mitä uutisista saa lukea. Juu rikotaan vaan perheet ja saadaan sitten uusi traumatisoitunut sukupolvi, kun ilman mitään oikeaa syytä on hajotettu perheet.

Tuohan on itse asiassa aika hyvä keino. Kerran hallitus tuhoaa talouden, niin hoitakoot sitten hallitus myös ne vastuut mitä sillä taloudella on pyöritetty.

Vierailija
132/161 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joko on uusi vauva tilauksessa? Se on jännä miten juuri tuossa tilanteessa olevilla ihmisillä on juuri eniten niitä lapsia. 

Tämä. Tätä olen aina ihmetellyt miten "köyhät" valittavat aina ja kertovat surullisia tarinoitaan kuinka ei ole sitä eikä tätä ja kuinka itse joutuvat "uhrautumaan" syömällä vähemmän tai kulkemaan samoissa vaatteissa.

Okei, joten miksi sitten teitte TAAS uuden lapsen siitä huolimatta että vanhemmat tiedostavat että ei ole ylimääräistä rahaa eikä rahat riitä elämiseen? Mietin jopa tehdäänkö uusia vauvoja nimenomaan sen takia, jotta vanhemmat hyötyvät ihmisten empatiasta valittamalla ääneen kun on niin köyhä ja niin monta lasta. Syyksi ei kelpaa se että "kun me niin pidetään lapsista" tai "aina haluttu iso perhe". Jos ei ole varaa elättää lapsiansa, älä tee lapsia, älä vaikka kuinka haluaisit lapsia.

Vierailija
133/161 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunnistin ne elämän realiteetit jo vuonna -94, enkä tehnyt niitä lapsia. 

Samoin. Vuosi taisi olla 1992 jolloin olin 17-vuotias.

Sama täällä 1991. Lapset ovat valtava riski. Ongelmaperheitä on maa täynnä.

Vierailija
134/161 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joko on uusi vauva tilauksessa? Se on jännä miten juuri tuossa tilanteessa olevilla ihmisillä on juuri eniten niitä lapsia. 

Tämä. Tätä olen aina ihmetellyt miten "köyhät" valittavat aina ja kertovat surullisia tarinoitaan kuinka ei ole sitä eikä tätä ja kuinka itse joutuvat "uhrautumaan" syömällä vähemmän tai kulkemaan samoissa vaatteissa.

Okei, joten miksi sitten teitte TAAS uuden lapsen siitä huolimatta että vanhemmat tiedostavat että ei ole ylimääräistä rahaa eikä rahat riitä elämiseen? Mietin jopa tehdäänkö uusia vauvoja nimenomaan sen takia, jotta vanhemmat hyötyvät ihmisten empatiasta valittamalla ääneen kun on niin köyhä ja niin monta lasta. Syyksi ei kelpaa se että "kun me niin pidetään lapsista" tai "aina haluttu iso perhe". Jos ei ole varaa elättää lapsiansa, älä tee lapsia, älä vaikka kuinka haluaisit lapsia.

Me ollaan köyhiä ja on vain yksi lapsi. Muutama vuosi ja hän on täysi-ikäinen. Me emme tee enempää lapsia.

Vierailija
135/161 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastensuojelusta voi saada harkinnanvaraista toimeentulotukea.

Asutte ilmeisesti omakotitalossa? Olisiko mahdollista saada asumiskuluja pienemmäksi?

Vierailija
136/161 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suoraan sanoen alkaa jo v*tuttaa nämä empatiokyvyttömät kilipäät jotka tätä palstaa saastuttavat.

Voimia ap:lle

Itseäni v*tuttaa ihmiset, jotka käyttivät valtion varat hyvinä aikoina ja ottivat valtavan summan velkaa kun kaikki oli hyvin (viittaan tällä vasemmistoon). Nyt kun rahaa tarvittaisiin, velkaa on niin paljon, että pitääkin karsia kovalla kädellä.

Miten tyhmää porukkaa vasemmistossa on, jos he pitävät tätä viisaana talouspoliitikkana?

Vierailija
137/161 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olette ilkeitä. Tekstistä kävi ilmi että lapsia on kaksi. Ihan normaali määrä. Jos kukaan ei tekisi lapsia, yhteiskunta suistuisi pian kaaokseen.

Vierailija
138/161 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsinki on täynnä näitä kotiäitejä. Mene töihin, kokopäivätöihin. Laita erityislapsesi hoitoon. Teet 8h töitä ja siihen päälle kotityöt, kuten kaikki muutkin. Ei heru sääliä sille, että hengaat kotona vuosikaudet.

Vierailija
139/161 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

voimia. toivottavasti joskus harkitset edes töihin menemistä, että sinun ei tarvitse syödä joka päivä kaurapuuroa.

Vierailija
140/161 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä ihmeestä minun olisi pitänyt tietää vuosia sitten, että miehelleni käy tapaturma, jonka johdosta menettää työkykynsä ja itse saan monoa yt-neuvotteluissa? Lapset olemme tehneet kun kaikki oli "hyvin", emme tukien varassa.

Ap

Minkälaista on olla omaishoitaja lapselle jolla on laktoosi-intoleranssi? :DD Mene töihin.

Sanoinko niin? Jos nyt aivan välttämättä haluat tietää, niin lapsi on yli 7-vuotias, ei opi pois vaipasta vaikka päälläni seisoisin, ei puhu, ei pysty kommunikoimaan, ei ymmärrä yhtään syy-seuraussuhdetta, on täysin vahdittava jne. Onko siinä sinulle tarpeeksi infoa vai haluatko vielä lisää?

Ap

Ap saathan vaipat ilmaiseksi?

Ja lapselle korotettua tai korkeinta vammaistukea tai hoitotukea omaishoitotuen lisäksi?

Sosiaaliasiamies tai potilasasiamies tai sairaalan sosiaalihoitaja neuvoo.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän yhdeksän