Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos olisin tiennyt mihin tämä maa on menossa, en olisi hankkinut lapsia

Vierailija
24.08.2023 |

Olen aivan valtavan ahdistunut uudesta hallitusohjelmasta ja tulevista leikkauksista. Elämme jo nyt täysin kädestä suuhun, mitään ei jää säästöön ja koko ajan saa kitkuttaa. Lasten isä on menettänyt työkykynsä tapaturmassa, itse haen koko ajan töitä ja olen toisen lapseni omaishoitaja, joten en voi tehdä kovin paljon töitä, sitten kun niitä saan.

Meillä ei ole mitään ylimääräistä, ei suoratoistopalveluita, emme syö ulkona, emme käy elokuvissa, kahviloissa, osta mitään ylimääräistä, emme parturissa, emme missään. Laskumme koostuvat vuokrasta, sähköstä, vedestä, kotivakuutuksesta ja jätekuljetuksesta, kaikki on kilpailutettu ja ovat halvimmat mahdolliset. Nyt vielä tulossa pakollinen biojäte, jonka tyhjäys maksaa melkein 9e/kerta ja tyhjäys joka toinen viikko.

Ostamme pelkästään X-tra ja Rainbow-tuotteita, ainoa "merkkituote", jota ostamme on ketsuppi (Heinz), mutta siinä se. Hyödynnämme kaikki alennukset ja käynkin aina ilta-alessa, kun lapset ovat nukkumassa. Tänä vuonna ruoan hinta on noussut ihan valtavasti ja olen laihtunut 10kg ja olen nykyään alipainoinen. Jotta lapsille on tarpeeksi ruokaa, minun on pakko syödä vähintään 2 viikkoa kuukaudesta pelkkää kaurapuuroa ja silti tekee tiukkaa. Olen itkenyt ahdistuksesta koko viikon, koska lapsille on pakko ostaa vaatteita, kun vanhat ovat jäämässä pieniksi. Esikoinen on niin iso, että on vaikea löytää enää kirppareilta sitä kokoa, pienemmälle onneksi löytyy yleensä hyvin, mutta kirppareillakin hinnat ovat nykyään aika kovat. Onneksi nykyään on Facebookin roskalavat. Ja kaikki turha ja ylimääräinen, osa myös puolitarpeellisesta kotoa on myyty pakon edessä.

En todellakaan tiedä, miten tulemme selviämään, jos ja kun kaikki leikkaukset menevät läpi. Jos olisin tiennyt tämän, en olisi tehnyt lapsia ja itken sitäkin, koska koen siitä syyllisyyttä, koska lapset ovat minulle todella rakkaita, enkä osaa kuvitella elämää ilman heitä.

Olen vain todella ahdistunut.

Kommentit (161)

Vierailija
161/161 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saamme jo ruoka-avustusta, mutta se on pitkälti leipää mitä saamme, koska perheessä on laktoosi-intoleranssi, pitkälti kaikessa muussa sieltä saatavasta on laktoosia. Vaatteiden jaosta kirkosta en tiennyt, kiitos vinkistä!

Ei ole tulossa enempää lapsia, meillä on kaksi lasta.

Mikä minusta tekee valehtelijan?

Olemme jonossa muualle vuokralle, mutta jonot ovat pitkät ja yksityisillä on todella kovat vuokrat, menevät yli Kelan asettamien vuokrarajojen. Olemme siis vaihtamassa vuokra-asuntoa, juurikin tuon jätekuljetuksen ja hieman hankalan sijainnin takia. Tällä hetkellä olemme yksityisellä vuokralla omakotitalossa, johon muutettiin nelisen vuotta sitten aivan eri tilanteessa.

Ap

Kuvittelitte hyvin aikojen olevan ikuiseksi ajoiksi ansaittuja? Ne menot nyt vaan pitää osata suhteuttaa tuloihin niin, että pärjää kun se elämä ns "yllättää".

Lapsellinen ja typerä ihminen kirjoittaa tällaisia. Ap:n perheellä oli kaikki hyvin siihen asti kunnes hänen miehensä menetti työkykynsä tapaturmassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla