Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tutkimukset osoittavat: uskonnollisuus parantaa henkistä hyvinvointia

Vierailija
24.08.2023 |

Onko muissa lehdissä kirjoitettu tästä aiheesta vai oltu hiljaa tällaisia tuloksia saaneista tutkimuksista?

https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/uskonnollisuus-lisaa-koettua-hyvinvoi…

Kommentit (204)

Vierailija
1/204 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuo pääteltävissäkin oleva asia. Kun luottaa johonkin korkeampaan, niin ei tunne yksin olevansa vastuussa vaan minusta pidetään huolta, eikä ole niin paljon pelkoja. Kohtalonusko ajanee saman asian; asiat tapahtuu niin kuin niiden kuuluu tapahtua, eli kaikki on hyvin.

Ahdistuneisuutta on siis varmasti vähemmän, ellei ahdistus nouse jostan muusta, kuten väärinkäyttäytymisen pelosta

Vierailija
2/204 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autuaita ovat yksinkertaiset. Ja helposti jallitettavat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/204 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siispä voimaan hyvin elämällä harhassa!

Vierailija
4/204 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vain uskonnollinen itselleni.

Vierailija
5/204 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä uskon.

En ole uskonnollinen.

Silti elämä on raskasta.

Vierailija
6/204 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä on tutkittu aikaisemminkin, maailmalla. Siinä tutkimuksessa havaittiin, että olennaista on säännöllinen/päivittäinen uskonnon harjoittaminen. Uskonto tulkittiin tuossa hyvin laajasti, ja kaikenlaiset uskonnollisessa kontekstissa tehdyt harjoitteet laskettiin. Meikäläisittäin siis ne aamu/iltarukoukset olisivat hyvä juttu, kansainvälisemmin ajatellen säännölliset meditaatiot ym.

Vierailija
7/204 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Media ja populaari keskustelu keskittyy usein uskonnollisuuden kielteisiin vaikutuksiin, mutta perehtyminen faktatietoon poistaa vääriä käsityksiä. Tieteellisen tutkimusten mukaan hengellisyys ja usko ovat hyvinvointia tuottavia asioita, eivät pahoinvoinnin aiheuttajia, Koskela sanoo"

Ei kai kukaan ole väittänytkään, että uskonnollisuus aiheuttaa pahoinvointia yksilölle itselleen? Kysymys on siitä, että uskomukset ohjaavat toimintaa ja toiminta taas vaikuttaa muihin. Yhteiskunta, jossa uskonnollisuus on laajalle levinnyttä saattaa esimerkiksi lainsäädännöllisesti pakottaa eri tavoin ajattelevat toimimaan uskonnon moraalisääntöjen mukaan, mikä taas aiheuttaa pahoinvointia ihmisille, jotka eivät pidä uskontoa totena.

Kokonaan oma lukunsa on se, että onko tällä hyvinvointia lisäävällä vaikutuksella mitään implikaatiota uskontojen totuuteen (ei ole) ja onko oleellisempaa uskoa asioita, joiden on syytä olettaa olevan totta kuin asioita, jotka tekevät onnelliseksi (minusta on).

Vierailija
8/204 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä uskon Jumalaan, joka on Pyhä Henki. Se on suoraan verrannollinen turvallisuuden tunteeseeni. Se taas auttaa minua viettämään rauhallista elämää.

Vierailija
9/204 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

johanneksen e: 14:27

Rauhan minä jätän teille, minun rauhani, sen minä annan teille. En minä anna teille niinkuin maailma antaa.  Älköön teidän sydämmenne olko murheellinen älköönkä peljätkö.

Siis todistetusti: toimii!

Vierailija
10/204 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskontoa ei myös tuputeta toisille kuten trans ideologiaa niin, ettei koulussa saa sanoa sukupulia olevan 2.  Ei nykyään ainakaan.

Vierailija
11/204 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskontoa ei myös tuputeta toisille kuten trans ideologiaa niin, ettei koulussa saa sanoa sukupulia olevan 2.  Ei nykyään ainakaan.

Oletko koskaan kuullut vaikkapa lähetystyöstä? Tai onko ovellasi käynyt jehovan todistajia?

Vierailija
12/204 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kehitysmaissa uskonto ehkä auttaa jaksamaan.

Vierailija
13/204 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkein ison asia aikuistumisessa on olla rehellinen itselleen ja ymmärtää myös se fakta että olet itse vastuussa omista päätökisistäsi ja valinnoistasi, älä vieritä vastuuta muille. Tuo kasvattaa sinua aikuiseksi ja järkeväksi. 

ÄLÄ vieritä vastuuta satu-olennolle kuka antaa kaikki anteeksi ja voit jatkaa samaa koheltamistasi....

Aikuinen asenne elämässä kasvattaa loogista päättelykykyä ja lopettaa turhat kotkottamiset sekä tämä uskovaisten asenne "Mutta MINÄ pääsen taivaaseen koska olen Jumalan valittu" on niin typerää oman egonsa nostattamista ja muiden alas painamista.

Vierailija
14/204 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkein ison asia aikuistumisessa on olla rehellinen itselleen ja ymmärtää myös se fakta että olet itse vastuussa omista päätökisistäsi ja valinnoistasi, älä vieritä vastuuta muille. Tuo kasvattaa sinua aikuiseksi ja järkeväksi. 

ÄLÄ vieritä vastuuta satu-olennolle kuka antaa kaikki anteeksi ja voit jatkaa samaa koheltamistasi....

Aikuinen asenne elämässä kasvattaa loogista päättelykykyä ja lopettaa turhat kotkottamiset sekä tämä uskovaisten asenne "Mutta MINÄ pääsen taivaaseen koska olen Jumalan valittu" on niin typerää oman egonsa nostattamista ja muiden alas painamista.

Äläs nyt yleistä.

Vierailija
15/204 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämähän se. Kaikki "tunnustukselllisuus" on pyyhitty kouluistamme pian viimeistä piirtoa myöten, koska se on pahaa uskonnon "tuputtamista".

Samaan aikaan lapsille saarnataan woke- ja genderideologiaa, täysin vailla kritiikkiä. Lopuksi mukulat ei tiedä edes kumpaa sukupuolta edustavat. Se saattaa johtaa nuoruudessa täysin tarpeettomiin, peruuttamattomiin ja yksilölle haitallisiin lääketieteellisiin operaatioihin.

Vierailija
16/204 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lohdullinen maailmankatsomus on itsellenibhyvin tärkeä ja monet suomalaiset kokevat samoin. Sitä vastoin ahdas uskonnollinen yhteisö levittää henkistä pahoinvointia kuten mikä tahansa manipulointi.

Vierailija
17/204 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi voi kun sitä uskontoa vielä opetettaisiin, niin tämänkin kirjoittaja tietäisi, että uskoon tullessa pitää tehdä parannus "koheltamisesta". Tahallinen synnin tekeminen ei ole sallittua.

Vierailija
18/204 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämähän se. Kaikki "tunnustukselllisuus" on pyyhitty kouluistamme pian viimeistä piirtoa myöten, koska se on pahaa uskonnon "tuputtamista".

Samaan aikaan lapsille saarnataan woke- ja genderideologiaa
, täysin vailla kritiikkiä. Lopuksi mukulat ei tiedä edes kumpaa sukupuolta edustavat. Se saattaa johtaa nuoruudessa täysin tarpeettomiin, peruuttamattomiin ja yksilölle haitallisiin lääketieteellisiin operaatioihin.

Pieni hitunen realismia ei olisi pahitteeksi. Uskonto on viikottainen oppiaine koko peruskoulun ajan ja lukiossa siitä on enemmän kursseja kuin historiasta. Lapset opiskelevat uskotoa koulutiensä aikana jopa tuhansia tunteja. Tuota kamalaa "woke- ja genderideologiaa" saatetaan käsitellä joskus muutaman tunnin ajan jollain teemaviikolla.

Vierailija
19/204 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten perustelet väitteesi?

Vierailija
20/204 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kehitysmaissa uskonto ehkä auttaa jaksamaan.

Kyllä se auttaa kaikissa maissa. Eniten apua on toki viimeisellä tuomiolla, joka johtaa jokaista ihmistä, eli sitten maallisen vaelluksensa rikkaassa lännessä tai jossain kolmannen maailman maassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kolme