Kolme vanhempaa kertoo, miten riman laskeminen näkyy arjessa - Meillä ei harrasteta pyjamia, se säästää aikaa aamuisin Voisitko sinä ja koko perhe paremmin, jos lasket rimaa hiukan?
No onpa kivaa teinille, että hänen huoneensa sotku kuvataan kaiken kansan nähtäville. 🙈
Kommentit (955)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ootte te hyviä. Siistit keittiöt ja kaikkee 🥰
Koulu ikäisten läksyt. Itse en tarkistellut ja todistus näytti että hyvin menee.
Täysiä kymppejä? Muussa tapauksessa tarkistus olisi voinut parantaa tulosta.
Hyi helvetti, muistan ala-astekaverin ahdistuksen arvosanoistaan, itki kun sai ysin kokeesta. Parempi opettaa lapsille kohtuuden tärkeys eikä täydellisen suorituksen.
Pointti ei ollut täydellinen kymppirivi tai sen tavoittelu, vaan parhaansa yrittäminen ja itsensä kehitys.
Olisin toivonut, että vanhemmat olisivat tarkistaneet ja muuten auttaneet aikoinaan kotitehtävissä. Esimerkiksi matikka olisi varmasti onnistunut paremmin.
Ja nykyään opet ovat niin tiukilla ja suomalaislasten tulokset laskussa, että sille on senkin takia todellinen tarve.
Laiskuutta tuokin ettei lasten koulunkäyntiä tueta, kun nykyään sen hyödyt ovat ihan selvät.
Tuntuu, ettei ainakaan minun kouluaikanani 80-90 -luvuilla ollut sellaista kulttuuria, että lapsen koulunkäyntiä olisi erityisemmin vahdittu. En muista, että vanhempani olisi ikinä tarkastaneet läksyjä tai kuulustelleet kokeisiin. Korkeintaan kysyivät, onko läksyt tehty. Toinen asia oli sitten se, että koska vanhempani itse olivat käyneet tyyliin kansakoulun, heille oli todella vaikeaa auttaa minua läksyissä. Matematiikan harjoitustehtävissä meni aina aikaa siihen, kun isäni funtsaili muuttunutta jakokulmaa tai muuta. Olin sellainen keskitason kasin oppilas, mutta melko laiska lukija. Olisin varmasti pärjännyt koulussa paremmin, jos opiskelua olisi vahdittu enemmän. Lukiossa sitten ymmärsin jo itsekin lukea enemmän ja kirjoitinkin ihan hyvät paperit, vaikken niillä juuri mitään ole sen jälkeen tehnytkään.
Täysin sama kokemus ja omien lasten kanssa teen toisin. Kohtuutonta olettaa, että alakoululainen ymmärtäisi läksyjen merkityksen loppuelämään.
Yleensä nämä boheemit porsaat on aina jotain ylipainoisia femakkoja tai vassareita? Miksiköhän? Ei meillä näytä todellakaan tuollaiselta sikolätiltä vaikka taloudessa lapsi ja 3 paljon sotkevaa eläintä.
Niissä kodin perusjutuissa ei todellakaan mene koko päivää ja sitä astianpesukonettakin voi täytellä/tyhjentää kätevästi samalla kun tekee vaikka ruokaa.
Fake it till you make it. Sanoi joskus joku viisas aikoinaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulu ikäisten läksyt. Itse en tarkistellut ja todistus näytti että hyvin menee.
Hyi helvetti, muistan ala-astekaverin ahdistuksen arvosanoistaan, itki kun sai ysin kokeesta. Parempi opettaa lapsille kohtuuden tärkeys eikä täydellisen suorituksen.
Pointti ei ollut täydellinen kymppirivi tai sen tavoittelu, vaan parhaansa yrittäminen ja itsensä kehitys.
Olisin toivonut, että vanhemmat olisivat tarkistaneet ja muuten auttaneet aikoinaan kotitehtävissä. Esimerkiksi matikka olisi varmasti onnistunut paremmin.
Ja nykyään opet ovat niin tiukilla ja suomalaislasten tulokset laskussa, että sille on senkin takia todellinen tarve.
Laiskuutta tuokin ettei lasten koulunkäyntiä tueta, kun nykyään sen hyödyt ovat ihan selvät.
Tuntuu, ettei ainakaan minun kouluaikanani 80-90 -luvuilla ollut sellaista kulttuuria, että lapsen koulunkäyntiä olisi erityisemmin vahdittu. En muista, että vanhempani olisi ikinä tarkastaneet läksyjä tai kuulustelleet kokeisiin. Korkeintaan kysyivät, onko läksyt tehty. Toinen asia oli sitten se, että koska vanhempani itse olivat käyneet tyyliin kansakoulun, heille oli todella vaikeaa auttaa minua läksyissä. Matematiikan harjoitustehtävissä meni aina aikaa siihen, kun isäni funtsaili muuttunutta jakokulmaa tai muuta. Olin sellainen keskitason kasin oppilas, mutta melko laiska lukija. Olisin varmasti pärjännyt koulussa paremmin, jos opiskelua olisi vahdittu enemmän. Lukiossa sitten ymmärsin jo itsekin lukea enemmän ja kirjoitinkin ihan hyvät paperit, vaikken niillä juuri mitään ole sen jälkeen tehnytkään.
Täysin sama kokemus ja omien lasten kanssa teen toisin. Kohtuutonta olettaa, että alakoululainen ymmärtäisi läksyjen merkityksen loppuelämään.
Joo, meillä kanssa on omien lasten kanssa toimittu toisin ja läksyjä tarkastetaan ja kokeisiin kuulustellaan. Itse kun olen lähtöisin duunaritaustaisesta perheestä, ei minulla ollut nuorena mitään käsitystä opiskelusta tai muutakaan suunnitelmallisuutta tulevaisuuden suhteen. Olin sukuni ensimmäinen ylioppilas ja korkeakoulutettu. Mutta jos tuki olisi ollut kotona toisenlaista, olisi tähän nykypisteeseen helpommallakin voinut päästä.
Ja minä kun luulin meillä olevan sotkuista.
Kerran viikossa peseydyn, nuoremme hikoilevat ja peseytyvt enemmän. Vaatteet pesen vasta, kun likaiset. Monesti yhtä sotkuista kuin kuvissa. Nukun päivävaatteissa, vähän vain kevennän, samoin perhe. Näin menty vuosikymmeniä. Osa lapsista aikuisia. Töissä käyn. Flunssat ei vaivaa. Kauhistelkaa rauhassa.
Miksi kaikki tuohon ylen juttuun poimitut ovat lihavia?
Miks aina oletetaan et olis enemmän läsnä vanhempana, jos koti on kuin sikolätti? Eikö äiti ja isä voisi vähentää sitä ruutuaikaa ja viettää se aika lapsen kanssa 100 % läsnä? Kyllä varmaan jokainen osaa katsoa lapsen perään ja tiskata samaan aikaan? Pikkuhiljaa hoitaa niitä kotiaskareita jos lapset vaati todella paljon huolenpitoa ja huomiota. Tai sit herää 2 minuuttia aikasemmin ja vaihtaa aamulla ne vaatteet uusiin. Älä opeta lastasi laiskaksi!
Pidin aikoinaan erittäin tärkeänä, että lapsilla oli päiväkodissa aina puhtaat vaatteet yllä. Ja muutenkin olivat puhtaita. Muistaakseni oli tutkimuskin, että puhtaissa vaatteissa olevat lapset pääsevät enemmän esim hoitajien syliin. Ja koulussa ei koskaan verkkareita tai collegehousuja, ellei ollut liikuntapäivä tai vastaava.
Vierailija kirjoitti:
Kerran viikossa peseydyn, nuoremme hikoilevat ja peseytyvt enemmän. Vaatteet pesen vasta, kun likaiset. Monesti yhtä sotkuista kuin kuvissa. Nukun päivävaatteissa, vähän vain kevennän, samoin perhe. Näin menty vuosikymmeniä. Osa lapsista aikuisia. Töissä käyn. Flunssat ei vaivaa. Kauhistelkaa rauhassa.
Tunnut olevan oikein ylpeä siitä että elätte kuin siat pellossa.
Riman laskeminen hyvä, ja minusta se voisi koskea ihan mitä vaan mitä oletetaan vanhempien (äitien) tekevän. Itse kyllä en yhtään tykkää olla, jos on likaista tai sotkuista, mutta olen oppinut sietämään sitäkin välillä ja en voisi olla, jos lakanoissa on pissaa/kakkaa/oksennusta tmv., mutta en nyt niitä turhaan silitä tai vastaavaa. Joskus koin paineita juurikin esim. juhlajärjestelyistä, mutta nyt osataan puolison kanssa hankkia tarjottavat pakastealtaasta. Halutaan kuitenkin tavata sukulaisia/ystäviä, mutta joskus tuostakin meinasi tulla taakka(mulle).
Näin sivuhuomiona tähän ketjuun, että kyllä edelleen tuntuu aika konservatiiviselta monen kirjoittajan perhe-elämä. Lasten isä auttaa ja laitetaan tekemään kotitöitä jne, aivan kuin eivät muuten osaisi ihan itse huolehtia lapsista, jollei äiti organisoi taustalla. Ja tässä ketjussa äidit toistensa kimpussa laiskuuden, lihavuuden, siivottomuuden tai milloin minkäkin vuoksi. Voisiko tämän vaan lopettaa ja antaa muiden äitien olla niinkuin ovat. Se oma tapa ja perinteinen tapa hoitaa kotia ja lapsia äitijohtoisesti ei tosiaan ole kaikille perheille. Äidit täyttää kiltisti kokemansa vaatimukset ja sättii niitä, jotka eivätkäään tee samoin. Ehkä he käyttävät ajan johonkin muuhun, ja se on jokaisen oma valinta.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai kukaan niin dille oo että laitetaan lapselle ennen nukkumaanmenoa päiväkotivaatteet päälle. :)
Tämä on oikeasti todella kummallista. Ne yö-ja päivävaatteet erottaa yön ja päivän. Lapsilla pitää ehdottomasti olla yöpuku. Tai vähintäänkin niin, että nukkuu vaikka pikkareissa.
Ei aikuisetkaan nuku yöunia päivävaatteissa! Itse nukun alasti.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kaikki tuohon ylen juttuun poimitut ovat lihavia?
Näyttävät varmaan terveemmiltä kuin laihat uupuneet, jotka näyttää lähinnä narkkareilta tai anorektikoilta? Toiset lihoo ja toiset laihtuu kovassa stressissä.
Huh, nämä videot nähtyäni siivosin äkkiä keittiön puhtaaksi. Roskat roskiin, ruuat kaappiin, pöytien pyyhkiminen. Tiskit koneeseen. Varmaan 10min meni. Enintään.
Lattian olis voinu lakasta myös, mutta se jääköön myöhemmäksi.
Vierailija kirjoitti:
Miten joku voi viedä lapsen aamulla yöpissaisella vaipalla päiväkotiin. Voi lapsiparka, se pissavaippahan roikkuu polvissa.
Meillä ainakin oli useasti yövaippa niin täynnä pissaa että aamun ekat pissat lurahti jo yövaipan lahkeensuusta ulos. Yäh!
Mihinköhän tääkin kommentti liittyi? Ja liki 30 ylä-ääntä?
Eihän noissa jutuissa kukaan vienyt yöpissaisella vaipalla päiväkotiin? Enkä ole sellaista kommenttiakaan nähnyt.
Itse laitan monesti lapsille jo illalla päiväkotivaatteet päälle, mutta tietenkin vaipan vaihdan vaippaikäiseltä aamulla. On kuitenkin jo paita päällä ja housut "hyväksytetty" lapsella. Monina aamuina saa kauan riidellä kun lapsi ei halua jotain tiettyjä housuja laittaa eikä oikeastaan mitään mitä on tarjolla. Kun housut on jo päällä ollut yön niin samanlaista kiukuttelua ei tule aamulla pukemisesta tämän lapsen kanssa.
Rimaa ei saa laskea lasten kasvatuksesta eikä - hoidosta eikä hygienian tasosta. Jostain muusta pitää karsia.
Mä en juurikaan enää harrasta viikkosiivouksia. Siivoan mieluummin joka päivä vähän.
Esim. tänään olen vienyt roskat, pessyt 2 vessaa, putsannut kylppärin kaakeleita, pyykit pyörii koneessa, viikannut puhtaat pyykit kaappiin, pedannut sängyt, tyhjentänyt tiskikoneen.
Pyyhin myös keittiön lattian spraymopilla ja putsasin sormenjälkiä ikkunoista ja peileistä.
Näin koti pysyy kokoajan perussiistinä eikä siivous tunnu ylivoimaiselta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä mullakaan vanhemmat ikinä tarkistaneet läksyjä. Eikä niitä juuri tullut tehtyä. Keskiarvo oli silti oli ysin pintaan. Yliopistossa vasta tuli eteen se, että ilman "läksyjen" tekemistä ei pärjää. Olisipa tuo taito opetettu jo lapsena...
3 vuotiaalle opettaa ei niin että 3 v opettaa :)