Kolme vanhempaa kertoo, miten riman laskeminen näkyy arjessa - Meillä ei harrasteta pyjamia, se säästää aikaa aamuisin Voisitko sinä ja koko perhe paremmin, jos lasket rimaa hiukan?
No onpa kivaa teinille, että hänen huoneensa sotku kuvataan kaiken kansan nähtäville. 🙈
Kommentit (955)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ootte te hyviä. Siistit keittiöt ja kaikkee 🥰
Koulu ikäisten läksyt. Itse en tarkistellut ja todistus näytti että hyvin menee.
Täysiä kymppejä? Muussa tapauksessa tarkistus olisi voinut parantaa tulosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä keskustelu antaa kyllä hyvän kuvan ihmisten ymmärtämyydestä kun ollaan kangistuttu omiin kaavoihin ja se on ainoa oikea tapa toimia, muut tuomiten.
Kyllä vain, lapsiperheissä on usein sotkuista, ja se on ihan ok. Peruspuhtaudesta pitää tietysti huolehtia, ettei bakteerit villiinny jne. mutta se ei vahingoita ketään, jos lelut on hujan hajan ja iltapaltiskit kerätään vasta aamulla tiskikoneeseen.
.
Tätä en ymmärrä, jos sen lautasen jaksaa tiskipöydälle viedä niin miksi ei laittaa suoraan koneeseen? Ja ei sotkuisuus lapsiperheessä ole normaalia. Kyllä meillä lapset opetetaan viemään likaiset astiat pesukoneeseen, vaatteet pyykkikoriim, suihkun jälkeen pyyhe naulakkoon, tavaroilla on oma paikkansa. Jos luet kirjaa ja lopetan niin laitat sen sitten kirjahyllyyn takaisin. Meillä ei ainakaan asu palvelijaa joka tekisi muiden puolesta asioita. Mutta lapseni eivät olekkaan laiskoja jaitsekkäitä..
Ei tuossa sanottu että ne kerätään tiskipöydälle.
Meillä ei koskaan kerätä niitä mihinkään vaan nostellaan suoraan tiskikoneeseen keittiön pöydältä.
Ja niitä ei aina heti saa koneeseen koska se voi olla täynnä puhtaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulu ikäisten läksyt. Itse en tarkistellut ja todistus näytti että hyvin menee.
Hyi helvetti, muistan ala-astekaverin ahdistuksen arvosanoistaan, itki kun sai ysin kokeesta. Parempi opettaa lapsille kohtuuden tärkeys eikä täydellisen suorituksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyi helvetti, muistan ala-astekaverin ahdistuksen arvosanoistaan, itki kun sai ysin kokeesta. Parempi opettaa lapsille kohtuuden tärkeys eikä täydellisen suorituksen.
No esim Hesassa ei ysi riitä kunnon lukioon.
Ja myös hyvä voi kehittää itseään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä luulin olevani laiska mutta toi nyt on kaiken huippu että nukutaan päivävaatteissa! Ei ole tullut koskaan mieleenkään. Siihen menee pari minuuttia kun vaihtaa aamulla vaatteet.
Luuletko että niissä perheissä, joissa se 3-vuotiaan vaatteidenvaihto menee mukavasti ja siinä menee vain pari minuuttia harrastavat tätä, että puhtaat vaatteet laitetaan ennen nukkumaanmenoa jo päälle? Ei ne vaatteet oikeasti yön aikana mene miksikään.
Mutta siis milloin se lapsi oppisi sen itse pukemisen, ja jaksaako uupunut katsoa illalla, että lapsi pukee itse päiväkotivaatteet ylleen ennen nukkumaanmenoa? Vai onko se pikemminkin niin että väsymyksen takia äiti pukee lapset jo illalla. Siis lapsi ei harjoittele pukemista kuin korkeintaan päiväkodissa. En siis kategorisesti itse vastusta tätä käytäntöä, vaikka olenkin itse valinnut toisin, mutta ihmettelen vaan että eikö tätä taitoa haluta treenata?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ei sentään, ysin todistus 9.42
Vierailija kirjoitti:
ilmankos jotkut lapsee haisee pahalle kun ne nukkuu päivävaatteissa
Aina osa lapsista on aina haissut pesemättömölle ja pesemättömille vaatteille. Eikä ole sosiaalisesti asemasta riippuva, ehkä jopa päinvastoin
T. Lastenhoitajana jo 30 vuotta
Meillä autistisen + adhd -lapsen kanssa joutuu ihan tosissaan miettimään, että miten keventää lapsen kuormittuneisuutta eri arjen toiminnoista ja mitkä taistelut sitten vanhempana katsoo tarpeelliseksi käydä ja mitkä ei. Meillä toimii parhaiten se, että puetaan illalla suihkun jälkeen puhtaat vaatteet päälle, joiden kanssa nukkumaan, samoissa sitten aamulla ylös ja vaikka kaapista collegepaitaa/mekkoa siihen päälle ja ulos. Aamut muutenkin todella hankalia (ja pukeminen/riisuminen ylipäänsä). Että juu, ymmärrän kyllä erityislapsen vanhempana aivan hyvin, jos joku muukin näin toimii, jos se helpottaa arkea niin miksei? On monenlaisia tapoja toimia.
Meillä on tehty tiettyjä juttuja aina tietyssä kuussa.
Vappuun mennessä on talvivaatteet poissa ja jne. Esikoinen asuu tyttöystävänsä kanssa ja oli juuri ennen vappua alkanut lankkaamaan talvikenkiä ja etsi hanskoille pareja. Tyttöystävä oli hetken ihmetellyt ja totesi tämä on fiksua.
Mä aina tein tekemättömät työt viim su ja korjasin vaatteet viim pe. Kun nappi oli irronnut, lakanassa oli lähtenyt tikki repeämään, oli lapseni sanonut pitäähän tää korjata, kun kohta on pe. Mutta tulee myös tehtyä
Ei ne vaatteet yön aikana miksikään mene. Jos puhtaana ottaa kaapista, pukee puhtaalle iholle ja puhtaisiin lakanoihin menee. Hikoileehan ihmiset päivälläkin. Eniten yököttää sellaiset, jotka käyttävät pari kolmekin päivää samaa paitaa, hikeä ja tahroja niissä. Puhtaat päälle kun nukkumaan menee, käy vielä sama paita seuraavanakin päivänä, vähintään aluspaitana. Ja päivän päätteeksi vaatekerta pyykkiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pointti ei ollut täydellinen kymppirivi tai sen tavoittelu, vaan parhaansa yrittäminen ja itsensä kehitys.
Olisin toivonut, että vanhemmat olisivat tarkistaneet ja muuten auttaneet aikoinaan kotitehtävissä. Esimerkiksi matikka olisi varmasti onnistunut paremmin.
Ja nykyään opet ovat niin tiukilla ja suomalaislasten tulokset laskussa, että sille on senkin takia todellinen tarve.
Laiskuutta tuokin ettei lasten koulunkäyntiä tueta, kun nykyään sen hyödyt ovat ihan selvät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ilmankos jotkut lapsee haisee pahalle kun ne nukkuu päivävaatteissa
Aina osa lapsista on aina haissut pesemättömölle ja pesemättömille vaatteille. Eikä ole sosiaalisesti asemasta riippuva, ehkä jopa päinvastoin
T. Lastenhoitajana jo 30 vuotta
Olen huomannut saman, masentuneiden, yksinhuoltajien ja vähätuloisten perheiden lapset ovat aina puhtaina puhtaissa vaatteissa.
En osaa sanoa, onko tiettyä ryhmää, jossa lapset tuntuvat olevan vähän hunningolla ....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä luulin olevani laiska mutta toi nyt on kaiken huippu että nukutaan päivävaatteissa! Ei ole tullut koskaan mieleenkään. Siihen menee pari minuuttia kun vaihtaa aamulla vaatteet.
Luuletko että niissä perheissä, joissa se 3-vuotiaan vaatteidenvaihto menee mukavasti ja siinä menee vain pari minuuttia harrastavat tätä, että puhtaat vaatteet laitetaan ennen nukkumaanmenoa jo päälle? Ei ne vaatteet oikeasti yön aikana mene miksikään.
Mutta siis milloin se lapsi oppisi sen itse pukemisen, ja jaksaako uupunut katsoa illalla, että lapsi pukee itse päiväkotivaatteet ylleen ennen nukkumaanmenoa? Vai onko se pikemminkin niin että väsymyksen takia äiti pukee lapset jo illalla. Siis lapsi ei harjoittele pukemista kuin korkeintaan päiväkodissa. En siis kategorisesti itse vastusta tätä käytäntöä, vaikka olenkin itse valinnut toisin, mutta ihmettelen vaan että eikö tätä taitoa haluta treenata?
En ymmärrä tätä, mistä ajatus, etteisi lapsi osaisi pukea? Lapsi on pukenut itsenäisesti ulkovaatteetteetkin 1-vuotiaasta asti. On erittäin taitava ja omatoiminen. Silti laitetaan illaksi seuraavan päivän päivävaatteet suoraan päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pointti ei ollut täydellinen kymppirivi tai sen tavoittelu, vaan parhaansa yrittäminen ja itsensä kehitys.
Olisin toivonut, että vanhemmat olisivat tarkistaneet ja muuten auttaneet aikoinaan kotitehtävissä. Esimerkiksi matikka olisi varmasti onnistunut paremmin.
Ja nykyään opet ovat niin tiukilla ja suomalaislasten tulokset laskussa, että sille on senkin takia todellinen tarve.
Laiskuutta tuokin ettei lasten koulunkäyntiä tueta, kun nykyään sen hyödyt ovat ihan selvät.
Tuntuu, ettei ainakaan minun kouluaikanani 80-90 -luvuilla ollut sellaista kulttuuria, että lapsen koulunkäyntiä olisi erityisemmin vahdittu. En muista, että vanhempani olisi ikinä tarkastaneet läksyjä tai kuulustelleet kokeisiin. Korkeintaan kysyivät, onko läksyt tehty. Toinen asia oli sitten se, että koska vanhempani itse olivat käyneet tyyliin kansakoulun, heille oli todella vaikeaa auttaa minua läksyissä. Matematiikan harjoitustehtävissä meni aina aikaa siihen, kun isäni funtsaili muuttunutta jakokulmaa tai muuta. Olin sellainen keskitason kasin oppilas, mutta melko laiska lukija. Olisin varmasti pärjännyt koulussa paremmin, jos opiskelua olisi vahdittu enemmän. Lukiossa sitten ymmärsin jo itsekin lukea enemmän ja kirjoitinkin ihan hyvät paperit, vaikken niillä juuri mitään ole sen jälkeen tehnytkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä tätä, mistä ajatus, etteisi lapsi osaisi pukea? Lapsi on pukenut itsenäisesti ulkovaatteetteetkin 1-vuotiaasta asti. On erittäin taitava ja omatoiminen. Silti laitetaan illaksi seuraavan päivän päivävaatteet suoraan päälle.
No miksi ihmeessä se lapsi puetaan valmiiksi jos se osaa pukea hienosti itsekin? Siis jos on harjoitellut ja päivävaatteet menee 5 min päälle. Koska sitä se hienosti pukeminen tarkoittaa. 5min ja aikuisen aikaa ei kulu yhtään kun lapsi kerran osaa pukea itse.
Ei kai kukaan niin dille oo että laitetaan lapselle ennen nukkumaanmenoa päiväkotivaatteet päälle. :)
Vierailija kirjoitti:
Juttu olisi kiinnostanut, mutta en jaksa noita videoita, joissa ei voi silmäillä omaan tahtiin juttua. Luen nopeammin kuin ihminen puhuu, miksi minun pitää odottaa sitä puhetta? Kunpa nämä modernit ja muodikkaat videojutut saisi myös tekstiversiona...
Ylen tekstijuttuja on rajoitettu koska ne kilpailivat kaupallisen lehdistön kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miksi ihmeessä se lapsi puetaan valmiiksi jos se osaa pukea hienosti itsekin? Siis jos on harjoitellut ja päivävaatteet menee 5 min päälle. Koska sitä se hienosti pukeminen tarkoittaa. 5min ja aikuisen aikaa ei kulu yhtään kun lapsi kerran osaa pukea itse.
Ihan näin kaikille tiedoksi, että haasteet lapsen kanssa eivät aina lähtökohtaisesti johdu taidoista tai niiden puutteista. Lapsillakin on eri temperamenttityyppejä ja täytyy aina valita ne taistelut, joita lapsen kanssa käy.
Tiskikone ehdottomasti lapsiperheessä ja sinne kukin voi viedä likaiset astiat, eriasia vauva-3 v. No voihan jo 3 v opettaa. Pöytä pyyhitään ja lattialle tippunut ruoka poistetaan. Likapyykki koreihin, kerran viikossa imurointi ja pölyjen pyyhintä ja kostealla lattiat. Lapset tekee ikätasonsa mukaisesti jos oma huone.
Isä myös kotihommiin jos sellainen taloudessa. Lapsetkin voi olla ruoanlaitossa mukana ikätasonsa mukaisesti. Kattaa pöydän jne.
Ei olla laiskoja eikä itsekkäitä, hieman ymmärtämättömiä vain.