Kuinka naapureista ei kukaan mene auttamaan
Jos kerrostalossa naista pahoinpidellään.
Kuinka tämmöistä voi tapahtua kerrostalossa eikä kukaan puutu.
Kommentit (148)
Jos otatte mieheksi tatuoidun kaljupään, niin olkoo se teilel opiksi.
sori itsesuojeluvaisto estää, soitan kyllä häkeen aika herkästi, jos kuulostaa siltä, että joku saa ihan kunnolla pataan tai muuta
Vierailija kirjoitti:
kerran en voinut mennä, koska pahoinpitely tapahtui heidän omassa kodissaan, enkä nyt sattuneesta syystä voinut avata ovea. Muutenkin päätin, että soitan nyt ensin häkeen ennenkuin edes soitan ovikelloa ja kysyn mitä tapahtuu. häke neuvoi sitten menemään alas avaamaan oven poliisille ja odottamaan heitä siellä. Siellä asunnossa oli sitten käytetty kättä pidempää, että ihan hyvä, kun en mennyt auttamaan.
(lue: auttaa voi muutenkin kuin mennä mukaan)
itse aina vain ihmettelen sitä, että kun noita uutisia lukee, että miksi se on aina vain yksi ihminen, joka on soittanut häkeen. Omassakin tapauksessa minä olin ainoa, joka vaivautui soittamaan häkeen. Muut vain pyörittelivät silmiään, että jestas tuota mekkalaa. Yksi sanoi minulle sitten, kun odottelin poliiseja alhaalla, että taitaa tulla turha keikka, vähänkö nyt ylireagoit, kai niillä parempaakin tekemistä on kuin käydä juopoille sanomassa, että olkaa hiljaa....
Asia nyt vain on sillä tavalla, että pari voi väittää ettei mitään erikoista tapahtunut. Apuun menijä voi saada molemmat kimpuunsa ja asioita selvitellään jälkikäteen siten, että se auttaja tuli häiriköimään heidän rauhallista illanviettoa.
Puhelimella soittanut ei ole yhtään paremmassa turvassa, koska soittajan henkilöllisyys voi paljastua ja pariskunta voi olla kaikkea muuta kuin kiitollinen. Ja tuollaiset ihmiset eivät välttämättä pidättäydy pelkästään sanallisessa palautteessa.
Siinä vaiheessa kun tietää tuollaisten pariskuntien toimintamallit, niin tietää ettei lopputulokseen voi vaikuttaa. Ellei toinen kuole riitelyn seurauksena, niin sama homma jatkuu heti kotiinpaluun jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Ja sama kysymys, jos lasta pahoinpidellään.
Itse olen soittanut poliisit kerrstaloon, kun asunnosta kuului kahden miehen kovaääninen riitely, naisen huutoa ja pikkuvauvan itkua. Poliisit vei toisen miehistä mukaansa.
Eri tilanne. Tähän puuttuisin kyllä, ja aika matalalla kynnyksellä.
En mä mee koskaan auttaa vaikka asutaan omakotitalossa, naapurissa niin karseita pentuja että siinähän huutavat kun kaatuvat ja satuttavat itseään koko ajan ja vanhemmat ei vahdi saati ole kotona ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kerran en voinut mennä, koska pahoinpitely tapahtui heidän omassa kodissaan, enkä nyt sattuneesta syystä voinut avata ovea. Muutenkin päätin, että soitan nyt ensin häkeen ennenkuin edes soitan ovikelloa ja kysyn mitä tapahtuu. häke neuvoi sitten menemään alas avaamaan oven poliisille ja odottamaan heitä siellä. Siellä asunnossa oli sitten käytetty kättä pidempää, että ihan hyvä, kun en mennyt auttamaan.
(lue: auttaa voi muutenkin kuin mennä mukaan)
itse aina vain ihmettelen sitä, että kun noita uutisia lukee, että miksi se on aina vain yksi ihminen, joka on soittanut häkeen. Omassakin tapauksessa minä olin ainoa, joka vaivautui soittamaan häkeen. Muut vain pyörittelivät silmiään, että jestas tuota mekkalaa. Yksi sanoi minulle sitten, kun odottelin poliiseja alhaalla, että taitaa tulla turha keikka, vähänkö nyt ylireagoit, kai niillä parempaakin tekemistä on kuin käydä juopoille sanomassa, että olkaa hiljaa....
Asia nyt vain on sillä tavalla, että pari voi väittää ettei mitään erikoista tapahtunut. Apuun menijä voi saada molemmat kimpuunsa ja asioita selvitellään jälkikäteen siten, että se auttaja tuli häiriköimään heidän rauhallista illanviettoa.
Puhelimella soittanut ei ole yhtään paremmassa turvassa, koska soittajan henkilöllisyys voi paljastua ja pariskunta voi olla kaikkea muuta kuin kiitollinen. Ja tuollaiset ihmiset eivät välttämättä pidättäydy pelkästään sanallisessa palautteessa.
Siinä vaiheessa kun tietää tuollaisten pariskuntien toimintamallit, niin tietää ettei lopputulokseen voi vaikuttaa. Ellei toinen kuole riitelyn seurauksena, niin sama homma jatkuu heti kotiinpaluun jälkeen.
kun kertoo rehellisesti ja mitää olettamatta häkeen sen mitä on kuullut tai havainnut, niin häke voi tehdä ammattitaitonsa perusteella arvion siitä, että onko syytä lähettää poliisit kotikäynnille. Minullekin poliisit sanoivat ovella, että hyvä, että soitit (kun olin jotenkin epävarma että soitinkohan turhaan, kun naapurikin kävi väittämässä, että taisit ylireagoida, jupot kuitenkin on vain juoppoja), että mieluummin teemme turhan käynnin kuin tulemme liian myöhään. Naapurissani oli tapahtunut paha väkivallanteko ja niitä sitten myös tuli jälkeenpäin lisää. Meillä oli tuolloin ihan tavallista, että poliisit kävivät koputtelemassa heidän oveen ja toisinaan ottamassa valokuvia molempien vammoista. Toisinaan toinen tai molemmat kähtivät ambulanssilla sairaalaan.
pääsivät molemmat myös linnaan jäähylle sitten aikanaan. en tiedä missä nyt ovat, enkä koe kiinnostusta selvittää.
Poliisilla on velvollisuus suojella myös sitä häkeen soittajaa, joten jos olisi käynyt niin, että minulle siitä olisi jotain uhkaa tullut, niin olisin ehkä saanut poliisilta apua matalammalla kynnyksellä, koska olisi ollut epäily siitä, että minulle kostettaisiin sen soiton takia. Toisen soiton jälkeen poliisit sanoivat minulle, että saat kyllä luvan sitten jatkossakin soittaa näistä häkeen, että matalalla kynnyksellä vaan soittoa (oletan, että sanoivat siksi, että oli jo käynyt ilmi, että väkivalta on tuossa asunnossa enemmän todennäköistä kuin epätodennäköistä). joskus poliisit lopettivat heidän tappelunsa soittamalla toiselle heistä ja käskemällä välittömästi ulos (poliisit siis tosiaan kävivät siellä usein, joten varmaan noista tuli jotain kanta-asiakkaita ja sillä lailla tuttuja, että tuollainenkin rauhanturvaus onnistui)
Itse en vähästä säikähdä ja tuolloin kävin mielessäni kuivaharjoittelua, että mitä teen, jos minuun kohdistuu sitten jotain uhkaa. PElkästään tuo kuivaharjoittelu tyynnytti mieleni ja jatkoin oman elämäni normaalia elämistä.
Onneksi nyt on uudet naapurit, ei tarvitse kantaa huolta siitä, että millä keinolla nyt mäiskitään toisiaan.
Monesti näissä tilanteissa uhri ei edes halua apua.
Vierailija kirjoitti:
Mun asenne ihan rehellisesti on se että tapahtukoot jos nainen on kerta oikeasti niin hölmö että hän on tollaisessa suhteessa esim, aina voi kävellä pois
Ei siinä akuutissa tilanteessa oikein voi "vain kävellä pois" jos itseä puolta isompi ja painavampi mies heittelee pitkin seiniä ja yrittää tappaa..
Vierailija kirjoitti:
Niin että itse pitäisi joutua vaaratilanteeseen mietis vähän jos ovelle tulee lihaskimppu kaapinovi ja itse alle 160 cm hoikka nainen miten mahtaa käydä? Toisekseen oletko itse mennyt ovelle?
Ei tarvii mennä ovelle. Voi soittaa poliisille.
Aloin miettimään tätä.
Olen itse ollut suhteessa, jossa mua pahoinpideltiin pahastikin. Varmasti äänet kuuluivat naapureille. Ainakin koko talo tiesi kun milloin oli ambulanssi pihalla ja milloin vain poliisi.
Jos siinä tilanteessa joku naapuri olisi tullut koputtelemaan, niin varmasti mies olisi saanut mut uhkailtua hiljaiseksi ja selostanut naapurille jotain hätistääkseen se , sitä se yritti poliisillekin selostaa. Naapureille se ei olis tehnyt mitään, se halusi mätkiä vain mua.
Itse ihmettelen miten kukaan ei soittanut poliisia? Sain aina itse tilanteen jälkeen hakattuna soitettua 112 tai paettua ulos.
Soittakaa aina, jos epäilys on! Itsellä ainakin meinasi henki lähteä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun asenne ihan rehellisesti on se että tapahtukoot jos nainen on kerta oikeasti niin hölmö että hän on tollaisessa suhteessa esim, aina voi kävellä pois
Ei siinä akuutissa tilanteessa oikein voi "vain kävellä pois" jos itseä puolta isompi ja painavampi mies heittelee pitkin seiniä ja yrittää tappaa..
silloin kannattaa huutaa sitä mitä tapahtuu, koska on aina mahdollista, että naapuri kuulee "älä lyö enää!" "tuo lyönti sattui!" "miksi löit noin kovaa, nyt varmasti murtui käsi!" Se voi varmasti olla vaikeaa, jos on paniikissa, mutta jos suinkin voi, niin kannattaa aina muistaa, että naapurien on helpompi soittaa, jos tietävät, että oikeasti on nyt kyseessä jotain muuta kuin tavallista rajumpi sananvaihto.
Kerran kuulin, kun miesääni sanoi kovaäänisesti vähän siihen tapaan, että "En minä sinne tule, koska käyt päälle, vieläkin tämä haava vuotaa" ja sen jälkeen kuului naisen kirkumista ja jotain epämääräistä kolinaa. Päätin soittaa häkeen ja kohta sitten asunnosta lähti mies ambulanssin mukaan ja nainen poliisien. Ajattelin joskus jälkeenpäin, että olisi ollutkin kiva kysyä tuolta mieheltä, että oliko hänen tarkoituskin saada naapurit kuulolle. Jotenkin tuntuu, että ei, koska kyllähän hän miehenä olisi osannut ja kyennyt lähteä sieltä pois, mutta mistä sen tietää. En tiedä mitä heille tapahtui, tuosta tapahtumasta on jo kulunut aikaa suhteellisen paljon enkä sitä millainen se haava oli, mutta ilmeisen paha, koska mies vietiin lanssilla sairaalaan. Täytyy sanoa, että oli helppoa soittaa, kun noin selvästi kuuli mitä oli tapahtunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohon yhteyteen sopiin satu pojasta, joka huusi sutta liian monta kertaa.
Jos naapurissa poikkeuksellisesti kuuluu väkivallasta kertovia ääniä, niin eiköhän useampi puutu asiaan tai soita poliisit apuun. Silloin, kun tuo tapettavan sian kiljunta toistuu tämän tästä, niin turha kuvitella, että naapurit tietäisivät soittaa apua tositilanteessa... kun ne useammat aikaisemmatkaan tositilanteet saaneet paria katkaisemaan sairasta riippuvaisuussuhdetta.
---
Miten ihmeessä ihminen taputtaa itseään selkään vain sen vuoksi, että poliisi kertoo faktan, että on käytetty kättä pidempää... aika usein nämä ihmiset heiluttelevat ja käyttävätkin kättä pidempää.
Ja sitten tuohon naiviin uskoon poliisin suojelusta. Vaikka ihminen uhkaa tappaa naisystävään ja tämän alaikäiset lapset, niin poliisi pyörittelee käsiään ja sanoo etteivät he voi tehdä mitään ennen kuin jotain tapahtuu.
Enkä nyt tahdo pelotella ettei poliisille kannata soittaa tarpeen mukaan vaan kannattaa huomioida, milloin ei kannata sekaantua toisten kieltämättä kauhealta kuulostavaan rakkauselämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos naapurissa poikkeuksellisesti kuuluu väkivallasta kertovia ääniä, niin eiköhän useampi puutu asiaan tai soita poliisit apuun. Silloin, kun tuo tapettavan sian kiljunta toistuu tämän tästä, niin turha kuvitella, että naapurit tietäisivät soittaa apua tositilanteessa... kun ne useammat aikaisemmatkaan tositilanteet saaneet paria katkaisemaan sairasta riippuvaisuussuhdetta.
---
Miten ihmeessä ihminen taputtaa itseään selkään vain sen vuoksi, että poliisi kertoo faktan, että on käytetty kättä pidempää... aika usein nämä ihmiset heiluttelevat ja käyttävätkin kättä pidempää.
Ja sitten tuohon naiviin uskoon poliisin suojelusta. Vaikka ihminen uhkaa tappaa naisystävään ja tämän alaikäiset lapset, niin poliisi pyörittelee käsiään ja sanoo etteivät he voi tehdä mitään ennen kuin jotain tapahtuu.
Enkä nyt tahdo pelotella ettei poliisille kannata soittaa tarpeen mukaan vaan kannattaa huomioida, milloin ei kannata sekaantua toisten kieltämättä kauhealta kuulostavaan rakkauselämään.
Onko siitä siis jollekulle haittaa, jos soittaa poliisille? 😳
Joo, se ei ehkä suhdetta lopeta, mutta siellä pahoinpidelläön ihmistä ja se on rikos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
---
miksi oletit, että poliisi kertoi minulle, että oli käytetyt kättä pidempää. Fakta kyllä on, että useimmiten käyten omaa kehoa noissa perheväkivaltatilanteissa, eli esim. nyrkkiä.
ymmärist väärin myös polisiin suojelun. Minun naapurieni tapauksessa poliisit kyllä tulivat ihan vain tsekkaamaankin, jos jostakusta meistä tuntui, että nyt siellä taas tapahtuu. 90% kerroista siellä oli tapahtunut jotain, jonka saattoi nähdä päällepäinkin. Muissa tapauksissa sitten keksittiin joku selitys. Ja poliisi kyllä oikeasti suojelee myös häkeen soittavia, jos vaikka siitä syystä väkivallan tkeijä alkaisi kostaa häkeen soittajalle. Silloin luonnollisesti uhkaukset soitetaan muuhun numeroon kuin häkeen, ellei sitten ole juuri silloin tapahtumassa jotain. Jos väkivallan tekijä uhkaa sinua, mutta ei tapahdu muuta kuin uhkaus, niin tietenkin sitten teet siitä aamulla ilmoituksen poliisille ja poliisi sitten ohjeistaa sinua. Ja nykyisin nuo väkivallantekijätkin tietää, että mitä enemmän kiinnijäämisen jälkeen rettelöi, niin sitä pidempi kakku tulee. Että kyllä ne osaa sitten käyttäytyä. etenkin kun nyt lähisuhdeväkivalta on yleisen syyttäjän alainen rikos, niin ei voi vain sanoa, että en minä halua, että puolisoani syytetään, en halua hänelle rangaistusta. Se rangaistus usein tulee ja jos sitten on nähtävissä, että hommat on jatkuneet sen ensimmäisenkin teon jälkeen, niin se sitten otetaan huomioon tuomiossa.
Minusta ei pidä lähteä pelkolinjalle pelkäämään, että mitä jos minulle tapahtuu jotain, jos soitan häkeen, kuten tuolla yllä joku itse väkivallan uhriksi joutunut kertoi, niin hyvin usein se väkivalta kohdistuu vain puolisoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloin miettimään tätä.
Olen itse ollut suhteessa, jossa mua pahoinpideltiin pahastikin. Varmasti äänet kuuluivat naapureille. Ainakin koko talo tiesi kun milloin oli ambulanssi pihalla ja milloin vain poliisi.
Jos siinä tilanteessa joku naapuri olisi tullut koputtelemaan, niin varmasti mies olisi saanut mut uhkailtua hiljaiseksi ja selostanut naapurille jotain hätistääkseen se , sitä se yritti poliisillekin selostaa. Naapureille se ei olis tehnyt mitään, se halusi mätkiä vain mua.
Itse ihmettelen miten kukaan ei soittanut poliisia? Sain aina itse tilanteen jälkeen hakattuna soitettua 112 tai paettua ulos.
Soittakaa aina, jos epäilys on! Itsellä ainakin meinasi henki lähteä.Saatat olla oikeassa, että miesystäväsi ei olisi hakannut naapuria, mutta tuon tapahtumaoletuksen perusteella ei voi päätellä, kuinka olisi tapahtunut tai kuinka muissa yhteyksissä tulee tapahtumaan.
Kirjoitit: "Ainakin koko talo tiesi kun milloin oli ambulanssi pihalla ja milloin vain poliisi." Minua kiinnostaisi tietää, kuinka monta päivää kului kertomastasi "meinasi henki lähteä"- tilanteesta kun olitte taas yhdessä? Miksi poliisin tai naapureiden pitäisi tehdä jotain, kun sinulla itselläsi olisi ollut lukematomia mahdollisuuksia etsiä toinen röörinrassaaja!
Ei kyse ole vain sinusta vaan myös naapureista ja heidän perheistään, jotka joutuvat seuraamaan tuollaista elämää. Jos mies hakkaa akkaansa, niin mikään ei estä hakkaamasta kaikkea muutakin itseään heikompaa.
Naapureilla on suojanaan oma koti ja ovi. JOs joku ilmestyy oven taa hakkaamaan ovea, niin ei avaa ovea, vaan soittaa häkee. Se hakkaaja saa aika monta minuuttia hakata saadakseen lukossa olevan oven auki. Jos hänet tapaa rappukäytävässä ja hän käyttäytyy uhkaavasti, niin voi sitten paeta joko takaisin kotiinsa ja sulkea oven, sekä soittaa sitten häkeen, tai sitten, jos on eism. tulossa kotiin, niin palata ulos, tai mennä naapuriin ja soittaa sieltä häkeen. Samalla tietenkin kannattaa puhua kovaäänisesti, jotta saa naapureita kuulolle myös.
Ei voimaantunut nainen apua tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku voi menettää henkensä sen vuoksi ettei poliisi ehtinyt ajoissa paikalle... kun ovat rutiinikeikalla maijan ja matin luona.
---
Onko siitä siis jollekulle haittaa, jos soittaa poliisille? 😳
Joo, se ei ehkä suhdetta lopeta, mutta siellä pahoinpidelläön ihmistä ja se on rikos.
Vierailija kirjoitti:
Aloin miettimään tätä.
Soittakaa aina, jos epäilys on! Itsellä ainakin meinasi henki lähteä.
Miksi sulle oli ihan ok, että te häiritsitte naapureitanne ja koko taloa toistuvasti noilla äänekkäillä yhteenotoilla? Tämä todella ihmettelen. Eikö yhtään kiinnosta ottaa muita huomioon? Eikö yhtään hävetä sen oman kämpän meno? Vähän vois kyllä ajatella muutakin, kun vaan sitä omaa napaansa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen soittanut poliisit tuollaisessa tilanteessa parille eri pariskunnalle. Lopputuloksena nainen tulee taas parin päivän sisään uudelleen hakattavaksi.
Miksi fiksut naiset valitsevat väärin?
Fiksut naiset valitsevat oikein ja kävelevät pois.
Ne vaatimattoman älyllisen kapasiteetin ja suuremman libidon omaavat pysyvät noissa väkivaltaisissa suhteissa.
Ymmärrätkö että se voi olla hengenvaarallista vain lähteä suhteesta? Siitä ei usein pääse pois turvallisesti,ja se eron hetki on naiselle se vaarallisin. Monet ottavat riskin ja menettävät henkensä. Jotkut selviävät. Kumpaan ryhmään sinä kuulut? Mistä voit tietää selviätkö elossa siitä?
se on juuri näin Suomen mädäntynyt oikeusjärjestelmä on rakennettu niin että etenkään itseään ei saa puolustaa tai saa siitä kovan tuomion... tämä on todennäköisesti rakennettu alun perin siksi että kun joku eliitin jäsen tekee väkivaltaa ja joku puolustautuu niin eliitin jäsenelle ei tule koskaan tuomiota vaan ainoastaan puolustautuvalle uhrille...