Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tapellaan miehen kanssa suolan käytöstä! :D

Vierailija
22.08.2023 |

Kuinka tarkkoja te olette, esim lasten kanssa?

Ensinnäkin, itse käytän tosi vähän suolaa. Mies lisäilee omiin ruokiinsa monesti, tämä ihan fine.

Meillä on erimielisyyksiä siitä että mies lisää esimerkiksi lapsille kananmunan päälle suolaa! Tai merisuolaa tomaattien kanssa. Ja minun mielestä se on turhaa.
Mies sanoo että olen nipo! Mutta ajattelen ettei lasten tarvitsisi oppia lisäilemään suolaa vielä mihinkään.
Annan tähän esimerkin, omassa lapsuudessani minulle opetettiin että hei, sirotellaan sokeria appelsiinin päälle tai hei, laitetaan sokeria näille marjoille jotka on tässä puuron päällä! No omille lapsilleni en ole opettanut ja nauttivat hedelmistä ja marjoista silti.

Meillä syödään jonkin verran kiireisessä arjessa myös eineksiä joten välillä hirvittää suolan määrä jo muutenkin!
Valitanko siis turhaan miehelle vai olenko itse väärässä suolan suhteen, onko se niin haitallista?
Lapset kun osaavat jo pyytää sitä suolaa nyt noiden asioiden kanssa..

Kommentit (76)

Vierailija
21/76 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suolaa ei kannata lisätä mihinkään. Sitä saa ihan tarpeeksi ilman lisäämistä. Yksi suurimpia terveysongelmia aiheuttava aine pitkässä juoksussa. Lisäksi merkittävä ylipainon aiheuttaja välillisesti.

Vierailija
22/76 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehesi on oikeassa, saa laittaa kananmunan päälle suolaa. Liian vähäinen määrä suolaa ei ole hyväksi, ehkei liikakaan. Elimistö tarvitsee suolaa, makeaa ja nesteitä - sopivasti. Myös kivennäisaineita. Einesten sijaan voisi etsiä kunnon ruokaa marketista valmiina tai kypsyttää. Heikkolaatuinen eines ei sisällä ravintoaineita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/76 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ei meillä laiteta kanamunan päälle suolaa. Itse asiassa jätän aamun kaurapuurostakin suolan pois kokonaan. Eikä kukaan meillä ole sitä edes huomannut. Minun vanhempani, ja miehen, kuuluvat siihen sukupolveen, että suolaa tungettiin joka paikkaan. Tuntuu, että omat suolakiintiöt on jo täynnä, ja lapset yritän opettaa siihen, että suolaa ja sokeria ei tarvitse lisätä joka paikkaan. Tänä päivänä niitä tulee riittävästi jo ihan muualta..

Vierailija
24/76 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehet muuten laittaa suolaa ruokaan maistamatta edes sitä.

Vierailija
25/76 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tomaattiin suolaa?

Lapset kannattaa opettaa minimaaliseen suolan käyttöön, jos haluaa heille pitkän ja terveen elämän.

Vierailija
26/76 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko suvussanne verenpainetta? Jos ei, niin suolavouhotus ei koske teitä.

T: verenpaineet alipaineilla, pyörtyilen välillä ja silmissä pimenee, lääkäri neuvoi että saan syödä suolaa niin paljon kuin haluan jotta olo kohenee. JOKA _ IKINEN _ KERTA kun lisään jossain julkisessa ruokailussa tai tapahtumassa suolaa ruokaani, joku saatananterveyspätijä alkaa neuvomaan ettei suolaa saa lisätä ruokaan lautasella.

Itse asiassa on. Metabolista oireyhtymää ja verenpainetauteja kyllä.

Ja en vahdi hysteerisenä! Mutta esimerkiksi minun mielestäni tomaatti ei tarvitse suolaa, lapsella, mitäpä itse ajattelet?

Meillä syödään muutenkin jo varmaan melko suolaista ruokaa, kuten ylempänä pohdin.

Lähinnä että nyt lapset osaavat jo pyytää asian perään jota ei välttämättä tarvitsisi oppiakkaan kun mies roiskii suolaa joka paikkaan. :(

AP

Totta kai lihavilla on korkea verenpaine. Onko teillä ketään joka ei olisi läski ja sillä olisi korkea verenpaine? Sitten voi sanoa että on verenpainetautia suvussa jos sillä on.

Ei mulla ole. Olen 160cm ja painan 76kg, ja verenpaineeni on 105/63.

Vierailija
27/76 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korkea kolesteroliarvot on se juttu nykyään. Vai haluatko jäädä trendistä pois?

Miehesi on ihan oikeassa. Hän haluaa, että te kaikki pysytte siinä trendistä.

Vierailija
28/76 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

verenpaine nousee liiasta suolasta.

ratkaisu tähän on mineraalisuola jossa on

kaliumia yhtä paljon kuin natriumia.

Vierailija
29/76 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suolaa ei kannata lisätä mihinkään. Sitä saa ihan tarpeeksi ilman lisäämistä. Yksi suurimpia terveysongelmia aiheuttava aine pitkässä juoksussa. Lisäksi merkittävä ylipainon aiheuttaja välillisesti.

Eikä ole. Suola toisin kuin sokeri on sellaista mitä ihmisen keho ei osaa valmistaa ja ilman suolaa ihminen kuolee. Liian vähäinen suolan käyttö aiheuttaa palelua, uupumista, päänsärkyä, pyörtyilyä, heikotusta jne. Syökää suolaa ja kyllä ruoka on ylimaustettua ja samalla mautonta jos suola ei ole tuomassa makuja esiin. Sokerin kanssa ovat oiva kaveri ja apu toisilleen.

Vierailija
30/76 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on just toisinpäin. Mulla loppuu verestä paineet, jos noudatan suolatonta tai vähäsuolaista ruokavaliota. Miehellä taas on korkea verenpaine. Lapset ovat perineet mun paineet. Tai siis verenpaineen puutteen 😬 mies jankutti suolankäytöstä, kunnes lääkäri väänsi rautalangasta, että rouvan on parempi syödä suolaa kuin pyörtyillä pitkin päivää 😆 mulla on siis perinnöllisesti matala verenpaine, johon ei auta liikunta tai muut poppakonstit, lääkitystähän tähän ei saa.

Mutta pääsääntöisesti suolaa pitäisi käyttää harkiten ja mahdollisimman vähän, jos ruokavaliossa on prosessoituja aineksia.

Vierailija
31/76 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni perheellinen kyllä käyttää mausteita ihan tolkuttoman vähän ja ruuat ei maistu miltään. Etenkin makaroonilaatikko on niin mitättömän makuista jos siinä ei ole suolaa tai pippuria juuri yhtään. Varmaan ihan hyvä lasten kannalta kun eivät varmasti santsaa ja suola ei ole hyväksi. Toisaalta sitten se mauton ruoka kuorrutetaan ketsupilla niissä perheissä jotka itse tiedän.

Vierailija
32/76 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T: verenpaineet alipaineilla, pyörtyilen välillä ja silmissä pimenee, lääkäri neuvoi että saan syödä suolaa niin paljon kuin haluan jotta olo kohenee. JOKA _ IKINEN _ KERTA kun lisään jossain julkisessa ruokailussa tai tapahtumassa suolaa ruokaani, joku saatananterveyspätijä alkaa neuvomaan ettei suolaa saa lisätä ruokaan lautasella.

Ja en vahdi hysteerisenä! Mutta esimerkiksi minun mielestäni tomaatti ei tarvitse suolaa, lapsella, mitäpä itse ajattelet?

Meillä syödään muutenkin jo varmaan melko suolaista ruokaa, kuten ylempänä pohdin.

Lähinnä että nyt lapset osaavat jo pyytää asian perään jota ei välttämättä tarvitsisi oppiakkaan kun mies roiskii suolaa joka paikkaan. :(

AP

Totta kai lihavilla on korkea verenpaine. Onko teillä ketään joka ei olisi läski ja sillä olisi korkea verenpaine? Sitten voi sanoa että on verenpainetautia suvussa jos sillä on.

Niin löytyykö ketään normaalipainoista?

Vierailija
33/76 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kyllä nipotat turhasta.

Koskas se nipottaminen alkaa olla aiheelllista?

Sitten vanhanako vasta kun ollaan rasvattu, sokeroitu ja suolattu itsemme verenpainetautisiksi?

Vierailija
34/76 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on niitä vanhempia, joiden lapset tulee synttärikutsuille omien eväiden kanssa. Ihania porkkana- ja kurkkutikkuja ja tillidippiä näille lapsille, koska synttäriherkuissa on sekä suolaa että sokeria ja niitähän kannattaa pelätä.

Vierailija
35/76 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

Niin löytyykö ketään normaalipainoista?

????

Vierailija
36/76 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllä nipotat turhasta.

Koskas se nipottaminen alkaa olla aiheelllista?

Sitten vanhanako vasta kun ollaan rasvattu, sokeroitu ja suolattu itsemme verenpainetautisiksi?

Mutta siihen mennessä on eletty upea elämä maistuvan ruuan ja herkkujen kanssa! Kaikkea kohtuudella, niin vanhana on mukavaa. Liian moni suolattomalla ruokavaliolla pitkää elämää hamuavat kuolee viisikymppisenä.

Vierailija
37/76 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanan kasarimies. :D Mun isäni (+muut suvun miehet) toimi noin mun ollessa lapsi. Tosiaan se pörisi joka paikassa Aromat purkkinsa kanssa.

Jos noita asioita ei nyt joka päivä syödä, niin ehkä en hötkyilis.

Itse en usko ollenkaan ruokaan jälkeenpäin lisättyyn suolaan. Suolankin pitää saada tehdä tehtävänsä ja makustaa ruokaa jo tekeytyessä. Esim kasvikset pitää keittää suolavedessä, ei toimi jälkeenpäin lisätty suola. Pasta pitää keittää runsas suolaisessa vedessä, että maistuu ruuan kanssa. Kastikkeet yms. voi sitten olla vähempi suolaisia.

Mä rakastan keitettyjä kanamunia, mutta opettelin siitä suolan ripsuttelusta pois. Lähinnä nyttemmin syön niitä ruuan yhteydessä tai tuoreen ruohosipuli silpun kanssa.

Vierailija
38/76 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan turhaa on ehdoin tahdoin tunkea suolaa tuollaisiin ruokiin lapsilla, en laita minäkään heille, vaikka ovat jo koululaisia (ja muuten kyllä ruoanlaitossa on normaalisti suola käytössä). Suolaan tottuu ja turtuu tosi helposti, harva sitä saa Suomessa liian vähän.

Vierailija
39/76 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tomaatithan syödään sokerin kanssa:) Teelusikallinen puolikkaan päälle, nam. Pärjää hyvin karkeille.

Vierailija
40/76 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten tuolla joku mainistsikin niin suola tiedetään haitalliseksi, mutta sitten ketsuppia laitetaan desi joka ruokaan? Lapsilla monesti suurinpiirtein saman verran lautasella kuin pääruokaa.