Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten saan kodin viilenemään? En pysty nukkumaan

Vierailija
22.08.2023 |

Taas yksi yö tuli pyörittyä sängyssä hereillä hikisenä. On vain liian kuuma nukkua, en saa unta vaikka olen väsynyt. Tuuletan kotia läpivedolla joka ilta klo 18-00 ja onkin silloin ihan viileä, mutta autotien melun vuoksi on pakko panna ikkunat kiinni kun menee nukkumaan ja silloin puolessa tunnissa sisällä on taas yli 25 astetta. Millä ihmeellä saan asunnon viilenemään? Vuokrakerrostalo.

Kommentit (59)

Vierailija
41/59 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hommasin siirrettävän ilmastointilaitteen alkukesästä, kylläpä on tullut nukuttua hyvin kun saa pirtin viileäksi. 24c on hyvä !

Tosin jos ap.n lapset on herkkäunisia, ei tuokaan ole vaihtoehto.

Meillä on tuollainen laite, mutta sitä ei voi tosiaan pitää päällä yöllä, koska lapset ei nuku sen hurinan takia ja koska silloin pitää olla ikkuna auki poistoputkelle ja sieltä tulee se autotien melu heti johon lapset myös koko ajan herää. Ap

Laita se laite viilentämään heti aamusta koko päiväksi aina iltaan asti. Asuntosi seinät ovat varanneet sitä lämpöä, joten saat ne viileämmäksi. Ja siten myös yöllä asuntosi pysyy viileänä. Laite poistaa myös kosteutta, joten se saa myös olon tuntumaan paremmalta.

Olen eri ja ei toimi vaikka koko päivän on päällä ja lämpötila pysyy 23:ssa asteessa. Seinät ovat niin lämmenneet, että samantien alkaa lämpötila nousta. 

Vierailija
42/59 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt kannattaa pitää tänään ikkunat auki kaiken aikaa. Lämpötila ei nouse yli kahdenkympin

Ei voi pitää auki, kun ikkunasta saattaa tulla sisään yks paikallinen Syti. Etsii juomatonta viinaa eikä kytät tee mitään, koska "suhteellisen vaaraton, joskis tietysti pahanhajuinen ja rumakin". Jos olet itse joskus tenttukännissä paskonut housuusi, niin takuulla et sinäkään kelvannut herkkänenäisten kissalanpoikien kyytiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/59 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten muka voi yöllä nousta sisälämpötila puolessa tunnissa 25 asteeseen?

Monissa kerrostaloissa kylpyhuoneessa on lämmitys, jota ei saa pois päältä eikä edes säädettyä pienemmälle. Vaikka pitäisi ovea kiinni, niin kyllä osa siitä kylppärin 28 asteen lämmöstä vuotaa muuhun asuntoon ja kuumentaa sitäkin.

No pitäs olla säätönuppi. Tai sit sanoo vuokranantajalle, et jos sitä ei pienemmälle saa, en maksa sähköjä siitä.

Ei niissä aina ole säätönuppeja. Meillä kylppärin ja samalla muun asunnon kuumentaa pyyhepatteri eli sellainen pyyheteline, jossa kiertää kuuma vesi. On osa kuuman veden verkostoa, sitä ei voi sulkea ja maksu menee kaukolämmön osana, ei sähkönä.

Jossakin se sulku pitää olla. Miten vesikiertokaan laitetaan poikki vaikka rempan aikana?

Vierailija
44/59 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä maassa tällainen lämpöongelma on? Ei ainakaan suomessa, kun täällä on ollut jo pitkään viileää, pilvistä ja sateista.

Vierailija
45/59 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki aeinääesi nykyisen hallituksen kuva, jo alkaa kylmäämään.

Vierailija
46/59 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä maassa tällainen lämpöongelma on? Ei ainakaan suomessa, kun täällä on ollut jo pitkään viileää, pilvistä ja sateista.

Täällä on aurinkoista ja 20 astetta lämmintä. Suomessa. On ollut jo pitkään.

Vierailija
47/59 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä on aurinkoista ja 20 astetta lämmintä. Suomessa. On ollut jo pitkään.

Meilläkin on jo viikkoja ollut joka päivä yli 20, välillä 24 ja aurinko paistanut. Yksittäisiä sadekuuroja välillä. Etelä-Suomessa.

Vierailija
48/59 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei auta kuin tuulettaa koko yö. Korvatulpat korviin tai  vastamelukuulokkeet. Jos nuo ei auta, niin sitten sinun on ostettava ilmastontilaite tai opeteltava sietämään kuumuutta.  Lapsille on parempi, että oppivat jo nyt sietämään öistä taustamelua. Ei tule sitten uusia unihäiriöisiä aikuisia, jotka kerrostalossa asuessaan tajuavat, etteivät voi nukkua kunnolla, kun naapurit mekastaa/joku muu syy

Vierailija
49/59 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ei auta kuin tuulettaa koko yö. Korvatulpat korviin tai  vastamelukuulokkeet. Jos nuo ei auta, niin sitten sinun on ostettava ilmastontilaite tai opeteltava sietämään kuumuutta.  Lapsille on parempi, että oppivat jo nyt sietämään öistä taustamelua. Ei tule sitten uusia unihäiriöisiä aikuisia, jotka kerrostalossa asuessaan tajuavat, etteivät voi nukkua kunnolla, kun naapurit mekastaa/joku muu syy

Minua on totutettu ääniin jo lapsesta saakka. Olen 30 enkä ole vieläkään tottunut vaan olen herkkäuninen ja herään joka rasahdukseen. Koskahan totun jos 30 vuotta ei ole riittänyt tottumiseen?

Vierailija
50/59 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua on totutettu ääniin jo lapsesta saakka. Olen 30 enkä ole vieläkään tottunut vaan olen herkkäuninen ja herään joka rasahdukseen. Koskahan totun jos 30 vuotta ei ole riittänyt tottumiseen?

sinua ei ole silloin totutettu oikein

Vierailija
51/59 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi taivas 🤓🙄😵💫

Vierailija
52/59 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä on noin lämmin? Meillä ikkunat yöllä kiinni ja paksu peitto päällä että tarkenee.

Vierailija
53/59 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vähän sama ongelma. Syynä on alakerran naapurit, jotka lämmittävät saunaa melkein joka päivä ja pitkään (saunomisen äänet kuuluu meidän kylppärin puolelle, kun saunat ja kylppärit on päällekäin). Ja alakerran kuumuus kuumentaa meidänkin asunnon. Mutta ei tuota millään kieltää voi, saunoa saa jos haluaa. Harmittaa vain.

Vierailija
54/59 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylmäkalle

Koirien viilennyspatja

Vierailija
55/59 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä vähän sama ongelma. Syynä on alakerran naapurit, jotka lämmittävät saunaa melkein joka päivä ja pitkään (saunomisen äänet kuuluu meidän kylppärin puolelle, kun saunat ja kylppärit on päällekäin). Ja alakerran kuumuus kuumentaa meidänkin asunnon. Mutta ei tuota millään kieltää voi, saunoa saa jos haluaa. Harmittaa vain.

minullakin alakerran asukas saunoo usein ja lämmittää saunan 100-asteiseksi (vaikka meidän talon ohjekirjassa lukee, että ei saa kuin 80-asteiseksi lämmittää saunaa). Näin minulla onkin kotona kylppärissä ilmainen lattialämmitys, jonka naapuri maksaa. Kesäisin ei ole kivaa, koska sen vuoksi koko kämppä helposti lämpenee liikaa, mutta pitää pitää vain sitten kylppärin ovea tiukasti kiinni.

Vierailija
56/59 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi taivas 🤓🙄😵💫

(eri) Vanhempien suurin ongelma on se, että eivät osaa kasvattaa lapsiaan. Siinä missä lapset pitää opettaa syömään, juomaan ja vaikkapa pukemaan päälle, niin heidät tulee myös opettaa nukkumaan (kyllä!). Monia muita oppeja jäi tuosta luettelematta.

Nukkumaan oppiminen on todella tärkeää ja sen tietää ihan jokainen unettomuudesta tai herkkäunisuudesta kärsivä. Minä olin hyvin herkkäuninen lapsena ja saatoin saada painajaisia helposti, jos näin vaikka televisiossa jotain ikävää. Äitini osasi kuitenkin kasvattaa lapsensa, joten hän opetti minut nukkumaan tajuttuaan miten herkkä olen. Olen todella kiitollinen siitä, että sain "hyvän" äidin, joka osasi kasvattaa lapsensa. Nyt olen hyväuninen aikuinen ja se on ihan äitini ansiota.

Joskus kyselin äidiltäni että miten hän osasi jotain tuollaista, niin hän sanoi, että kävi aikoinaan muutaman kerran kognitiivisessa psykoterapiassa  itse opettelemassa nukkumista, koska hänen äitinsä ei osannut sitä hänelle opettaa. Äidilläni oli tuuria, että yksi hänen parhaista ystävistään oli alalla toimiva ammattilainen. Heitä ei tuohon aikaan suomessa ollut montakaan. Kuitenkin tuli minulle selväksi, että lapset tosiaan pitää opettaa myös nukkumaan. Vauvoiltakin saa vuorokausirytmin sekaisin helposti ja vauvat saa omalla toiminnallaan panikoimaan nukkumista, jos itse tekee sitä panikoiden. He ovat kuin peilejä.

Mutta unioppia ei omilta vanhemmiltaan ole saanut, niin sen voi sitten aikuisena opetella. Voi olla ainakin alkuun suuri vaiva, kun joutuu opettelemaan uutta, mutta lopulta tajuaa miten ihanaa se on. 

Ja palstan tahallisesti väärinymmärtäjille tiedoksi: tokikaan en nyt puhu tuossa poikkeavan vuorokausirytmin ihmisistä, mutta heillä usein on sitten siihen diagnoosi ja ovat sitä kautta saaneet terveydenhuollosta omia ohjeita.

Vierailija
57/59 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pöytätuuletin ja sen taakse vatiin kylmäkalleja.

Vierailija
58/59 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutto rauhallisempaan paikkaan missä pystyy nukkumaan ikkuna auki.

Vierailija
59/59 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

25 astetta on ihan normaali. Itkeä saa sitten kun sisällä on reilut 30+.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kolme