Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lounasetu ja ravintoloiden lounashinnat

Vierailija
21.08.2023 |

Lounasedun verovapauden maksimi on 12,70 €/lounas. Kuitenkin moni ravintola hinnoittelee lounaansa hintaan 12,90 €. Mikä järki, että lounasetuasiakkaan pitää kaivaa erikseen kuvetta 20 sentin edestä ja käyttää kahta maksuvälinettä? Toki ravintolayrittäjä saa pyytää lounaasta vaikka satasen jos haluaa, mutta itse ainakin haluaisin yrittäjänä tehdä asioinnin asiakkaalle helpoksi jotta saisin kanta-asiakkaita.

Osaako joku selittää mikä idea tässä on takana?

Kommentit (47)

Vierailija
41/47 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yrittäjä veloittaa lounaasta tasan sen verran kuin hänen liiketoimintansa kannalta on järkevää. Ei ole ravintoloitsijan vika, jos verottajalla on typeriä sääntöjä ja väärät rajat verovapaille etuuksille.

Ja karhu paskoo metsään.

Pointti ei ollut tässä se, etteikö yrittäjä saisi veloittaa mitä lystää. 🤦🏼

Kyysit, mikä järki on veloittaa esim. 20 senttiä yli luonasedun rajan. Vastasin kysymykseesi. Ei yrittäjä voi tappiolla myydä, vaikka verottaja keksisi millaiset rajat jollekin tukisysteemille. Tappiota tuottavia kanta-asiakkaita nyt vihon viimeksi mikään yritys haluaa tai tarvii.

Näsäviisastelu sen kuin jatkuu. Olenko väittänyt että ravintolan tarvitsisi myydä tappiolla? Tiedätkö edes paljonko on tyypillinen ravintolan kate buffet-tyyppisessä lounasruokailussa? Miksi nämä samat ravintolat tarjoavat usein sopimusruokailuhintoja huomattavasti halvemmalla, jos eivät haluaisi kanta-asiakkaita ja jos kannattavuuden raja on 20 sentistä kiinni?

Voin muuten sanoa että aika monessa ravintolassa antavat sen 20 senttiä alennusta hinnasta kun mainitsee asiasta. Ei ole bisnes 20 sentistä kiinni.

Ei se ole mitään näsäviisastelua vaan totuus, jota kieltäydyt ymmärtämästä, kun et ilmeisesti käsitä, mitä on yrittäjyys. Tätä huokuu ylimielinen viestintäsi täysin tuulesta temmattuine väittämineen kauttaaltaan. Sun on nyt vaan hyväksyttävä se, että ravintoloitsija itse omien talouslaskelmiensa pohjalta määrittää lounaalle sopivan myyntihinnan ja sinä sitten maksat sen valitsemallasi tavalla tai menet seuraavaan paikkaan, jos olet köyhä. Jos valitset lounasedun, niin toimit siihen liittyvien sääntöjen ja ohjeiden puitteissa, jotka verottaja ja työnantaja sinulle ovat kertoneet. Asia ei ole ravintoloitsijan ongelma. 

Selvennätkö mitkä väittämät olivat tuulesta temmattuja?

Missä kohtaa olen sanonut että ravintoloitsija olisi velvoitettu jollain tapaa asettamaan hintoja verotuskäytännön mukaiseksi? Luitko aloituksen? Eihän se ravintoloitsijan ongelma tietenkään ole millään tavalla, yrittäjä pyytää mitä pyytää ja asiakas maksaa jos maksaa. Pointtina oli se, että hintojen asettelussa korkeampi hinta ei aina tarkoita suurempaa liikevaihtoa ja parempaa kannattavuutta, sen luulisi jopa sinunkin ymmärtävän mutta ilmeisesti et. Lounasetua käyttää alueista riippuen todella iso osa lounasaiakkaista, jokainen yritystoimintaa ymmärtävä tietää että tietyn asiakassegmentin intressien palveleminen ja huomioiminen esim. hinnassa voi olla pitkällä tähtäimellä yrityksen etu.

Tuo *köyhät menee muualle* tyylinen kommentointi kertoo kaiken ymmärryksesi tasosta.

Tappiolla myyminen ei ole koskaan yrittäjän etu vaikka miten vänkäät ja väkytät. Eikä varsinkaan suurille joukoille tappiolla myyminen. Se on jo suoranaista tyhmyyttä myydä tappiolla siinä toivossa että suuret joukot rynnivät tuottamaan lisää tappiota. Olet niin kujalla kaikesta että keskustelu on turhaa kun selvästikään kapasiteettisi ei riitä aiheisiin joista luulet ymmärtäväsi jotain.

Vierailija
42/47 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lounasseteli-järjestelmä pitäisi poistaa koska raha on keksitty.

Lounassetelit ovat ylimääräinen kulu ja byrokratia.

Lounasseteleiden korvamerkityssä rahassa ei ole mitään järkeä.

Ulkomailla ei ole vastaavaa järjestelmää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/47 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lounasetu on pyllystä, sillä se toimii niin paskasti.

Se toimii oikein mainiosti, jos kaikki on kohdallaan. Mikä vika siinä on että saat lounaasi jopa 25% halvemmalla?

Tämä! Itse olen ensimmäistä kertaa työpaikassa, jossa ei ole lounasetua. Noin 300e kuussa menee lounaisiin. Omat eväät yksi vaihtoehto, mutta toistaiseksi olen valmis maksamaan tuon laadukkaasta ruuasta.

Vierailija
44/47 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko lounasseteli jollekin verovapaata? Mä maksan siitä kyllä veroa.

Se riippuu maksaako työnantaja lounasedun palkan päälle vai vähennetäänkö se palkasta. Jos esim. työnantaja antaa kuukaudessa 100€ lounasetua ja se vähennetään palkasta, niin veroton osuus on 25% eli työntekijän palkasta vähennetään 75€, eikä työntekijän tarvitse maksaa veroa. Jo, kun ts työnantaja maksaa 100€ palkkasi päälle lounasetua, niin maksat normaalin tuloveron siltä osalta.

Minun työpaikalla oli tuo jälkimmäinen, eli maksoin tuloveroa palkan päälle. Muuten hyvä systeemi, mutta piti jokapäivä syödä tai sitten sanoutua irti systeemistä. Kyllähän se johti yleiseen lihomiseen työyhteisössä.

Vierailija
45/47 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta sitten halvempi ruoka!  Tämä lounasetuhan on ilmaista ruokaa niille jotka sen saa.  Maksat lounaasta oman veroprosenttisi mukaan, eli n.2-3 euroa.  Ja valtiokin taitaa maksaa osan verohelpotuksena työnantajalle.  Ystäväni saa työnantajalta lounasedun-minä en saa mitään etua.  Ikävä käydä lounaalla hänen kanssaan.  Omassa kotikaupungissa lounasedun saajista 90% on miehiä.

Vierailija
46/47 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla ainakin on etu kortilla ja maksaa voi vaikka sen satasen siitä kortilta. En ole niit paperisia lounareita nähnyt aikoihin kenelläkään.

Jos lounas maksaa 12,90, niin se joudutaan jakamaan kahteen velotukseen, koska lounasedun maksimi summa on 12,70. Maksat siis 2x 6,45€. Mutta koska lounasedussa on minimi ja se on nykyisin 8 euroa, niin tuolla systeemilläsi maksatkin 12,90 euron lounaasta 16 euroa!

Höpö höpö, maksat 12,70€ ns lounareilla ja 0,20€ vaikka kätseillä.

Luitko mihin viestiin vastasin? Henkilö väitti, että voi maksaa vaikka satasen sillä lounaskortilla!

Kyllä e-passilla voi maksaa sen satasen. Toki työnantajan etua saa korkeintaan 4,70 e tuosta satasesta.

Vähimmäismaksu omalla rahalla (ladataan e-passin) on 8 e. Eli se pitää väintään maksaa yhdestä lounaasta. Jos lounas maksaa 9 e, saa siis 1 e työnantajalta. Jos maksaa satasen, saa 12,70 e-8 e= 4,70 e.

Vierailija
47/47 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lounaan hinta vaan on itselle liikaa. Työnantajalta en saa lounasetua niin ei ole varaa maksaa 12,70e lounaasta. Teen kerrosleivän kotona mukaan töihin. Oma maksukyky olis 11,00e lounaasta ja siitä ylimenevä ylittää maksukyvyn.