Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettajat ei jaksa enää!

Vierailija
21.08.2023 |

Koulua käyty vähän yli viikko ja opet ihan loppu.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/lapsiasiavaltuutettu-varoittaa-koul…

Kommentit (344)

Vierailija
141/344 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen tätä vihamielistä suhtautumista opettajiin. Miksi inhoatte opettajia noin kovasti? Tupsahtiko Wilmaan ehkä viesti siitä, että lapsenne ei tänäänkään osannut käyttäytyä koulussa asiallisesti? Siitäkö tuo opettajien vihaaminen johtuu?

Olen opettaja. Pidän työstäni. Työn tekee raskaaksi:

- yhteistyökyvyttömät vanhemmat

- pilalle passatut lapset

- kasvattamatta jääneet lapset

- ylivilkkaat lapset

- liian isot ja meluisat ryhmät

- oppilasainekseltaan liuan eri tasoiset ryhmät (= erityisluokkia ei ole)

- kaikkien mahdollisten asioiden lykkääminen opettajien (koukun) vastuulle

Kunpa koti hoitaisi oman ruutunsa. Minä mielelläni keskittyisin opettamiseen, johon olen koulutukseni saanut.

Vierailija
142/344 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se varmaan rankkaa, mutta onhan tuossa open työssä aika reilusti sitä vapaata. Pitkä kesäloma, syysloma, joululoma, talviloma ja niin edelleen. Itse työpäivät on ala-asteella esim. klo 9-13. Tuokaan aika ei ole täysiä tunteja, vaan tyyliin 45min oppitunti ja vartin tauko (välitunti).

Älä puhu puppua.

Luokanopettajan opetusvelvollisuus on jo 24 tuntia ja kolme tuntia on yhteissuunnitteluaikaa viikossa. Silloin ollaan pakollisessa 27 tunnissa. Ja tuskin haluaisit lastasi luokalle, jossa opettaja tulee juuri tunnin alkaessa suunnittelematta yhtään mitään, ja jos laitat opettajalle viestiä, hän ei siihenkään vastaa, kun työpäivä on se neljä tuntia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/344 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Emma K. kirjoitti:

Opettajien palkat liian pienet ja pitkät työrupeamat. Opettajille lisää palkaa ja pidempi vuosiloma. Opettajien pitäisi voida saada opettaa nyt liian paljon muuta jota opettaja joutuu tekemään. Lisää koulunkäyntiavustajia sekä opettajia. Opettaja vedetty liian tiukoille.

Keskimääräinen kuukausipalkka tehtävänimikkeelle Opettaja on 4 316 euroa kuukaudessa. Palkka oli yksityisellä sektorilla 4 357 € (6714 yksittäistä palkkaa), valtiolla 4 799 € (208 yksittäistä palkkaa) ja kuntasektorilla 4 264 € (7201 yksittäistä palkkaa).

Siis yli neljä tonnia 20 tunnin työviikosta ja jatkuvista lomista huolimatta. Tämäkö on mielestäsi pieni palkka?

Nyt kaikki opettajiksi!

Helppoa rahaa, siisti sisätyö ja lyhyt työpäivä.

Minä ainakin menen opettajaksi.

Palkkataulukoista voi kuka tahansa katsoa, että opettajan lähtöpalkka bruttona on alle kolme tonnia. 

Ehkä noihin isompiin palkkoihin päästään sitten jossain yliopistotasolla, mutta niissähän ollaan vuosityöajassa ja lomiakaan ei kovin ole.

Vierailija
144/344 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se varmaan rankkaa, mutta onhan tuossa open työssä aika reilusti sitä vapaata. Pitkä kesäloma, syysloma, joululoma, talviloma ja niin edelleen. Itse työpäivät on ala-asteella esim. klo 9-13. Tuokaan aika ei ole täysiä tunteja, vaan tyyliin 45min oppitunti ja vartin tauko (välitunti).

Kyllä ne välkät menee töitä tehdessä ja vapaapäivinäkin valmistellaan ja tehdään työasioita.

Joo näin opettajat kyllä aina muistaa sanoa. Olen tehnyt sijaisuuksia aikoinaan vuoden verran ja tuli nähtyä eri kouluja pk-seudulla. Joissain oli tapana, että sijaiset laitettiin aina välituntivalvojiksi, kun vakkarit ryysti kahvia opettajahuoneessa. Toisissa kouluissa oli kiertävä systeemi, että jokainen opettaja oli vuorollaan, mutta tuolloin se valvonta osui kohdalle kerran tai kaksi viikossa, kun piti välitunti valvoa. Eikä siellä opettajanhuoneessa mitään tunteja noin pääsääntöisesti valmisteltu. Joskus toki, mutta yleensä se oli kyllä ihan sitä kahvin juomista ja seurustelua muiden kanssa. Usein opettajat myös muistavat mainita, että opetustuntien ulkopuolellakin on hirveästi hommaa, esim. kokeiden tarkistusta. Niin joo niitä kokeita piti tarkistaa ehkä pari kertaa kuukaudessa ja siihen meni noin tunti per koe, kun oli katsonut kaikkien paperit läpi. Eli ei todellakaan mitään päivittäistä puuhaa. Tämä on se totuus, vaikka opettajat mieluusti muuta väittävätkin.

No on siellä koulussa todellakin ollut sijaisia!!

Laskin huvikseen, että meillä tarvitaan koulussa  yhden päivän aikana 54 välituntivalvojaa. Aika erikoista, että sijaiset ovat pystyneet hoitamaan kaikki valvonnat.

Vierailija
145/344 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne välkät menee töitä tehdessä ja vapaapäivinäkin valmistellaan ja tehdään työasioita.

Joo näin opettajat kyllä aina muistaa sanoa. Olen tehnyt sijaisuuksia aikoinaan vuoden verran ja tuli nähtyä eri kouluja pk-seudulla. Joissain oli tapana, että sijaiset laitettiin aina välituntivalvojiksi, kun vakkarit ryysti kahvia opettajahuoneessa. Toisissa kouluissa oli kiertävä systeemi, että jokainen opettaja oli vuorollaan, mutta tuolloin se valvonta osui kohdalle kerran tai kaksi viikossa, kun piti välitunti valvoa. Eikä siellä opettajanhuoneessa mitään tunteja noin pääsääntöisesti valmisteltu. Joskus toki, mutta yleensä se oli kyllä ihan sitä kahvin juomista ja seurustelua muiden kanssa. Usein opettajat myös muistavat mainita, että opetustuntien ulkopuolellakin on hirveästi hommaa, esim. kokeiden tarkistusta. Niin joo niitä kokeita piti tarkistaa ehkä pari kertaa kuukaudessa ja siihen meni noin tunti per koe, kun oli katsonut kaikkien paperit läpi. Eli ei todellakaan mitään päivittäistä puuhaa. Tämä on se totuus, vaikka opettajat mieluusti muuta väittävätkin.

Laskin huvikseen, että meillä tarvitaan koulussa  yhden päivän aikana 54 välituntivalvojaa. Aika erikoista, että sijaiset ovat pystyneet hoitamaan kaikki valvonnat.

Ja sanoisin, että aika tehokkaat opet siellä koulussa. Aineenopettajilla on keskimäärin 180 oppilasta. Jos tarkistaa tunnin kokeita, niin se on noin 30 sekuntia per monisivuinen koe, mikä sisältää esseitä.

Ei ehkä kannata levittää noin älyttömiä väitteitä.

Vierailija
146/344 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Emma K. kirjoitti:

Opettajien palkat liian pienet ja pitkät työrupeamat. Opettajille lisää palkaa ja pidempi vuosiloma. Opettajien pitäisi voida saada opettaa nyt liian paljon muuta jota opettaja joutuu tekemään. Lisää koulunkäyntiavustajia sekä opettajia. Opettaja vedetty liian tiukoille.

Keskimääräinen kuukausipalkka tehtävänimikkeelle Opettaja on 4 316 euroa kuukaudessa. Palkka oli yksityisellä sektorilla 4 357 € (6714 yksittäistä palkkaa), valtiolla 4 799 € (208 yksittäistä palkkaa) ja kuntasektorilla 4 264 € (7201 yksittäistä palkkaa).

Siis yli neljä tonnia 20 tunnin työviikosta ja jatkuvista lomista huolimatta. Tämäkö on mielestäsi pieni palkka?

Sosiaalityöntekikät lastensuojelussa tekevät paljon rankempaa työtä. Opettajien pitäisi käväistä siellä niin tuntisivat suurta helpotusta palatessaan näille hyville eduilleen, palkkakin parempi. Valittaminen loppuisi seinään.

Vähättelemättä sossujen työtä haluaisin kysyä, Missä sinä kuvittelet että ne sosiaalityöntekijöiden asiakkaat ovat? Siellä 30 oppilaan joukossa päivittäin ongelmineen eivätkä ole myöskään ainoita. Heitä on luokissa monta. Lisänä sitten kieltä osaamattomat ja oppimisvaikeuksista kärsivät, ujot, ahdistuneet sekä vilpertit. Ja pari normaaliakin lasta jos hyvin käy. Opettajat yrittävät heitä sitten opettaa ja pitää jengin hengissä. Kouluun kun on aina voitava tulla, vaikka ei koulukuntoinen olisikaan.

Vierailija
147/344 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja ne kokeet ilmestyy tyhjästä, niitä ei tarvitse opettajan tehdä?

Opetettava aine ei myöskään vaikuta kokeiden tarkistukseen mitenkään, tai luokka-aste? Taitaa mennä hieman pidempään kuin tunti, kun luokallisen historiankokeita esseevastauksineen tarkistaa. Ja aineenopettaja opettaa useita luokkia koko ajan, ja kaikille on kokeet kuuden viikon välein. Ainakin ennen oli aina jakson vaihtuessa koeviikko.

Välituntivalvontatarinasi ei oikein pidä vettä sekään. Välitunteja on monta joka päivä, saisi olla tavattoman iso koulu ja kymmeniä opettajia että nakki osuisi kohdalle vain esim. kerran viikossa -ja silloin oppilaita olisi niin paljon, että olisi useampi opettaja vahtimassa.

Itse opetin ala-asteella ja kaikkia luokkia 1-6. Varmaan siellä oli esseevastauksiakin, mutta monet kokeet mitä pidin oli monivalintoja. Välkkävalvonnasta en puhu höpöjä, vaan totta. Kuten sanoin, monessa pk-seudun koulussa oli tapana laittaa sijaiset valvomaan. Tämä tehtiin vaihtelemalla vuoroja. Mutta vaikka kyseessä oli ns. reilu peli ja kaikki hoitivat hommansa, ei niitä valvontoja montaa viikossa tullut. Ihan rehellisesti voin sanoa, että suurin osa opettajista istui opettajanhuoneen soffalla kahvia ryystäen ja joku aina silloin tällöin tuo pullaakin tarjolle. Kahvit toki maksettiin itse, niitä ei koulut missään tarjonneet. Työpäivät alaluokilla oli juuri jotain klo 9-13. Tästä pois ne varttien välitunnit. Opettajan kirjasta katsottiin seuraavan tunnin agenda, eli miten esimerkiksi selität allekainlaskun oppilaille. Samasta kirjasta löytyy valmiit kokeet oppilaille, jos ei itse viitsi alkaa tekemään. Ja jonkun kertolaskukokeen tarkistaminen on nopeaa kuin mikä. Yksi oikea vastaus ja katsot onko numerot vain oikein. Edes numeroita ei tarvitse ala-asteen alkupäässä antaa. Riittää että kirjoitat koepaperiin 13/20 oikein. Kyllä se monessa suhteessa aika lunkia hommaa oli.

Miksi puhut ihan omiasi? Opettajan työviikko on minimissään 27 tuntia (24+3) ja se ei tietenkään riitä, pitää tosiaan suunnitellakin jotain. Mutta tuon työviikon voi tarkistaa ihan virkaehtosopimuksista, vaikka miten väittäisit jotain muuta omasta päästäsi, se ei muutu.

Vierailija
148/344 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sanoisin, että aika tehokkaat opet siellä koulussa. Aineenopettajilla on keskimäärin 180 oppilasta. Jos tarkistaa tunnin kokeita, niin se on noin 30 sekuntia per monisivuinen koe, mikä sisältää esseitä.

Ei ehkä kannata levittää noin älyttömiä väitteitä.

Aineenope täällä hei. Laskin juuri, että minulla on yli 300 oppilasta viikossa. Hetki menee taas, että tunnen jokaisen nimeltä. Jonkin verran on myös noita korjattavia kokeita, luettavia esseitä ja tarkistettavia tehtäviä oppituntien suunnittelun ja pitämisen päälle. Melkoista hulinaa.

Vierailija
149/344 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettajilla on asiaa:

KruikkKruikkkruiikkruiiikkruikkruiiikKruiiiikkkkkk!

Ihmeellisiä elitistisiä kitisijöitä ja vinkujia, kaikki on niin kamalan vaikeaa.

Vaan niinhän se, että kun oikeista ongelmista ei ole mitään kokemusta saa pieninkin vastoinkäyminen herkän psyykkeen murtumaan.

Yhyy-yyyy ja vinku-vonku kun pikku elitistiä itkettää kun sanottiin pahasti ja kynsikin lohkesi.

Olen samaa mieltä. Opettajilla ei ole minkäänlaista kokemusta työelämästä koulun ulkopuolella ja siksi valitetaan tyhjästä. Työ on naurettavan helppoa. Koulutus opettajaksi ei vaadi käytännössä mitään ihmeellistä. Opettajien sietäisi hävetä valittamistaan, sillä työnsä on helppoa ja ihan hyvin palkattua. Edellisessä työpaikassani oli yksi henkilö, joka oli porukan laiskin ja hänellä ei ollut juurikaan yleissivistystä. Oli viettänyt elämänsä lähinnä urheillen. Lähti sitten opiskelemaan liikunnanopettajaksi ja viihtyy hyvin, sillä siinä työssä ei tarvitse tehdä mitään. Huonompi palkka verrattuna aikaisempaan työhönsä ei kuulemma haittaa, kun on muuten lunkia. Tähän tietysti opettajilla on tapana vastata että mikset itse lähde opettajaksi, jos se on niin mahtavaa. Siksi, että en halua ja viihdyn itse nykyisessä työssäni hyvin. Haluan vain tuoda esille sen, että tämä opettajien valittaminen on turhaa. 

Tätä minä en ole koskaan ymmärtänyt. Henkilö, joka ei ole opettaja, tietää omasta mielestään, millaista opettajan työ on. Itse en ole tehnyt päivääkään hammaslääkärin töitä enkä ollut rekkakuskinakaan. En silti väitä, että tietäisin, mitä se työ on. Vähän varmaan se rekkakuski ajelee autolla, pikkujuttu, ei työssä ainakaan haittapuolia voi olla. 

Vierailija
150/344 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin muutaman päivän koulun eskarissa sijaisena, ja satuin kuulemaan parin opettajan käymää keskustelua työn kuormittavuudesta.

Ei käy kateeksi.

Omakin työ vakassa on kyllä ihan syvältä...

Monessa perheessä lapsen ehdoilla tehdään ihan kaikki, eikä lapsi kuule koskaan sanaa "ei".

Vanhemmat on jotain elämystaikureita, ettei lapselle vaan koskaan tulisi paha mieli.

Ihan samaa mieltä tästä!

Olen myös vakassa töissä, opena ja syvältähän tämä on.

Lapset yleensä ovat ihania, mutta kun eivät sitä sanaa 'ei' kuule koskaan, niin viimeistään siinä eskarin kohdalla se ihanuus on alkanut karisemaan.

Ehkäpä vähän kurjasti sanottu, mutta tätä näkee jatkuvasti; heti kun ei menekään lapsen mielen mukaisesti, alkaa kiljuminen, heittäydytään jopa lattialle huutamaan, haukutaan aikuisia rumilla nimityksillä...ja näitä voi ryhmässä olla 10. Ja tilanteita on päivässä useita, pitäisi lopettaa leikki ja valmistautua syömään, ei saa lyödä vierustoveria, ei saa kiivetä aidalle, laulutuokion ajaksi pitäisi rauhoittua, samoin nukkariin pitäisi rauhoittua, tielle ei saa retkellä juosta, koko ajan jotain...

Ja samaan aikaan pitäisi toteutta laadukasta pedagogiikkaa, joka jumalan päivä on jokin 'palsu', asiosta joita ei ehdi/pysty toteuttamaan, vasujen kirjoittaminen ja arviointi vie aikansa, teet miten teet aina on huonosti joko lastenhoitajien, johdon, vanhempien tai jonkun muun instanssin silmissä.

Enkä ole edes maininnut kaikkea digi-sälää, joka on vallannut myös vakan. Ohjelmia ja sovelluksia jotka eivät toimi ja kun toimivat eivät palvele tarkoitustaan. Ja nämä vievät aikaa!

Voi opettaja-parkoja, vaka on tätä, koulussa varmasti potenssiin sata.

Luoja meitä lasten kanssa työskenteleviä auttakoon.

Vierailija
151/344 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos opettaja ei saa Jenna-Petteriä kuriin eikä ole keinoja siihen, niin mitä jos ope soittaisi Jenna-Petterin vanhemmalle, että tuu hakee tää herranterttus/ mussukkas pois täältä, koska ei se mua tottele ja mä en saa kajota siihen. Jos et hae, niin sit poliisi hakee - valinta on sinun.

Eli kasvatusvastuu sinne, minne se kuuluukin. Miks toisten ihmisten pitäs kärsiä vanhempien välinpitämättömyydestä kurittoman lapsen muodossa??

Heh. Tällainen tapaus oli. Vanhempia ei kiinnostanut. Poliisia ei kiinnostanut. Lastensuojelu ei ehtinyt. Jenna-Petteri oppi, että saa tehdä mitä vaan. Alkoi jopa lyödä opettajia.

Tapaus suoraan muutaman vuoden takaa.

Vierailija
152/344 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hah, just joo. On se hyvä että joku tulee kertomaan "totuuden" mun työstä. Heh. Vähänpä mitään tiedät.

Vierailija
153/344 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen tätä vihamielistä suhtautumista opettajiin. Miksi inhoatte opettajia noin kovasti? Tupsahtiko Wilmaan ehkä viesti siitä, että lapsenne ei tänäänkään osannut käyttäytyä koulussa asiallisesti? Siitäkö tuo opettajien vihaaminen johtuu?

- ylivilkkaat lapset

Kunpa koti hoitaisi oman ruutunsa. Minä mielelläni keskittyisin opettamiseen, johon olen koulutukseni saanut.

Älä huoli, ei meistä kaikki ole vihamielisiä. Päinvastoin.

Luulen, että suurin osa mölyäjistä on niitä, kenen lapsoset ovat niitä mölyäjiä. Valitettavasti se määrä on kyllä koko ajan kasvussa.

Kunnioitan suuresti opettajia, jotka oikeasti hoitavat työnsä hyvin.

Kiitos.

Vierailija
154/344 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole uupunut, 25 vuotta yläkoulua takana, miesopettaja, tunneilla rauhallista, ei häiriöitä. käytävillä viime vuotta levottomampaa. Oppituntien ulkopuolinen työ lisääntynyt. Lisää turhaa hallintoa ja paperin pyöritystä. Olen sitä täällä väheksyttävää opettajaryhmää, joka tulee koululle tuntien alkaessa ja lähtee heti viimeisen tunnin jälkeen, jollei ole kokousta. Koululla aikaa viettävät opettajat tuntuvat olevan jo uuvuksissa.

Vierailija
155/344 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole uupunut, 25 vuotta yläkoulua takana, miesopettaja, tunneilla rauhallista, ei häiriöitä. käytävillä viime vuotta levottomampaa. Oppituntien ulkopuolinen työ lisääntynyt. Lisää turhaa hallintoa ja paperin pyöritystä. Olen sitä täällä väheksyttävää opettajaryhmää, joka tulee koululle tuntien alkaessa ja lähtee heti viimeisen tunnin jälkeen, jollei ole kokousta. Koululla aikaa viettävät opettajat tuntuvat olevan jo uuvuksissa.

Tuo varmaan on se jaksamisen tärkein asia, että rajaa selkeästi työn ja vapaa-ajan. Mutta kiinnostaa missä välissä suunnittelet tunnit, teet Wilma-merkinnät, valmistat kokeet ja korjaat ne ? 

Vierailija
156/344 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tein ala-asteen open hommia taannoin. Aika rentoa hommaa. Joo järjestyshäiriöitä oli ja näin, mutta lyhkäsiä päiviä. Viimeistään klo 14 pääsi yleensä kotiin. Ja tosiaan yksi työtunti ei ollut tunti. Se oli se kolmevarttinen. Jos piti putkeen pari, sai puolen tunnin tauon.

Aika kapea-alainen käsitys sulla open työstä. Tuostahan puuttui kaikki pedagogisten asiakirjojen laatimiset, moniammatillisen yhteistyön tekeminen, yhteydenpito huoltajiin, kokoukset, erilaiset hankkeet jne. On tosi palikkaa luulla, että työn kokonaisuus muodostuu vain niistä oppitunneista. Sijaisella varmasti näin onkin, ja se antaa valitettavasti aika vääristynyttä kuvaa siitä, millaista open työ todella kokonaisuudessaan on. En valita, vaan pidän työstäni ja olen siinä hyvä, mutta halusin vain oikaista virheellistä näkemystäsi.

Vierailija
157/344 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvostan suuresti lasteni opettajia. Ne asiat, joita lapseni kertovat päivittäin koulusta, tuovat kyllä esiin, millaista opettajan arki on. Minulla on lapsia sekä ala- että yläkoulussa.

Usein ihmettelen, miten opettajat jaksavat. Ihmettelen myös sitä, miksi huonosti käyttäytyvien lasten vanhemmat eivät laita lapsiaan kuriin. Varmasti opettaja on kotiin ilmoittanut jatkuvasta häiritsemisestä ja vanhemmat ovat tietoisia jälkikasvunsa tekemisistä.

Lasteni koulusta kertomissa asioissa toistuvat jatkuvasti samat nimet. Samat tyypit häiritsevät päivittäin oppitunteja. Henkilöt ovat ns. kunnollisista perheistä; on omakotitalot, farmariautot ja koirat. Vanhemmat käyvät töissä. Miksi he eivät saa lapsiaan kuriin? Opettaisivat lapsensa käyttäytymään.

Yläkoulussa rikotaan paikkoja oikein urakalla. Rikotaan ihan rikkomisen riemusta. Haetaan ilmeisesti sitä huomiota, mitä kotoa ei saada.

Opettajilla on varmasti työssään todella raskasta, kun täytyy sietää ikäluokan kaikkia lapsia ja nuoria jokaisena arkipäivänä. Samaan kouluunhan menevät ihan kaikki.

Haluaisin lapsilleni ja lasteni opettajille koulurauhan.

Vierailija
158/344 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voi olla raskasta, kun vuosi vuodelta voimavara kouluissa lisääntyy?

Vierailija
159/344 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- ylivilkkaat lapset

Sinäkö sanot, että kotona ei huolehdita ja opeteta lapsia ja ainoa, joka tekee sitä olet sinä. Älä viitsi, tee työ mistä sinulle maksetaan.

Vierailija
160/344 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin muutaman päivän koulun eskarissa sijaisena, ja satuin kuulemaan parin opettajan käymää keskustelua työn kuormittavuudesta.

Ei käy kateeksi.

Omakin työ vakassa on kyllä ihan syvältä...

Monessa perheessä lapsen ehdoilla tehdään ihan kaikki, eikä lapsi kuule koskaan sanaa "ei".

Vanhemmat on jotain elämystaikureita, ettei lapselle vaan koskaan tulisi paha mieli.

Se on sitä vihervasemmistolaista elämää, jossa tämän päivän päähänpistot ovat huomenna jo historiaa eikä kukaan sanoa ei ettei kukaan pahoittasi mieltään. Ikävät asiat. kuten velat otetaan ja siirretään seuraavien sukupolvien maksettaviksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kuusi