Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettajat ei jaksa enää!

Vierailija
21.08.2023 |

Koulua käyty vähän yli viikko ja opet ihan loppu.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/lapsiasiavaltuutettu-varoittaa-koul…

Kommentit (344)

Vierailija
121/344 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettajilla on asiaa:

KruikkKruikkkruiikkruiiikkruikkruiiikKruiiiikkkkkk!

Ihmeellisiä elitistisiä kitisijöitä ja vinkujia, kaikki on niin kamalan vaikeaa.

Vaan niinhän se, että kun oikeista ongelmista ei ole mitään kokemusta saa pieninkin vastoinkäyminen herkän psyykkeen murtumaan.

Yhyy-yyyy ja vinku-vonku kun pikku elitistiä itkettää kun sanottiin pahasti ja kynsikin lohkesi.

Duunaripersu vauhdissa taas.

Vierailija
122/344 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä me voimme tälle asialle tehdä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/344 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettajilla on asiaa:

Ihmeellisiä elitistisiä kitisijöitä ja vinkujia, kaikki on niin kamalan vaikeaa.

Vaan niinhän se, että kun oikeista ongelmista ei ole mitään kokemusta saa pieninkin vastoinkäyminen herkän psyykkeen murtumaan.

Yhyy-yyyy ja vinku-vonku kun pikku elitistiä itkettää kun sanottiin pahasti ja kynsikin lohkesi.

Duunaripersu vauhdissa taas.

Mitä vikaa duunariudessa?

Oletko rasisti?

Vierailija
124/344 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajat on hoitsu kakkosia. Aina on niin kamalan raskas työ, älytön henkinen kuormitus ja aivan mitätön palkka. Sitten kun rinnalle nostetaan oikeasti ammatteja, missä stressitaso on kova, fyysinen työ raskasta ja työajat epäinhimilliset, niin alkaa selittely. Yleensä se on se, että "mä olen koulutettu". Ihan kuin se olisi joku perustelu, että saa tuntea sitten vähemmänkin raskaat työt yliraskaiksi, koska "on koulutettu". Mä voin kertoa kun olin leikkaamassa kalaa. Silloin piti 1000kg leikata yöllä aamuneljään mennessä. Kellarissa paleli, kädet oli kipeät ja stressitaso korkea. Jos ei ehditty, jäi tuotantopalkkio saamatta ja se oli puolet palkasta. Haju oli kamala ja veden roiskuessa saappaisiin oli varpaat sellaiset kylmässä vedessä uitetut paleltuneet rusinat. Taukotilassa jätkät veti kylmiä mikroaterioita, koska mikroa ei ollut. Pieru haisi ja osa kessutti öisin taukotilassa, vaikka se olikin kiellettyä. Kotiin päästyä sitä odotti pomon viestiä, että maksetaanko tuontatopalkkio vaiko ei. Eli onko rahaa ostaa bensaa ensi kuussa vaiko ei. Perjantaisin osa porukasta dokasi samaan aikaan kun leikkasivat kalaa. Pomot tiesi tästä, mutta ei siihen puututtu. Joulukiireessä yövuoron ja päivävuoron väliin jäi vain 6h. Suurin osa ei lähtenyt edes kotiin sillä välin, vaan nukkui pukkarissa. Että tulkaa vaan kertomaan miten raskasta se opettajan työ nyt sitten onkaan.

Vierailija
125/344 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikanaan oppikouluun menivät vain ne joilla oli lukuhaluja. Siinä oli kieltämättä pointtinsa.

Vierailija
126/344 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikkityössä olevat opettajat uupuvat siksi, että he eivät koskaan ole olleet oikeissa töissä. Itse olen tehnyt pitkään oikeita töitä ja nyt opettajana. Nauran aina, kun kollegani valittavat työn määrää ja stressiä. Oikeasti tämä on helppo homma. Palkka tosin ei ole kummoinen, mutta työmäärään nähden ihan ok. 

Vierailija
127/344 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettajilla on asiaa:

Olen samaa mieltä. Opettajilla ei ole minkäänlaista kokemusta työelämästä koulun ulkopuolella ja siksi valitetaan tyhjästä. Työ on naurettavan helppoa. Koulutus opettajaksi ei vaadi käytännössä mitään ihmeellistä. Opettajien sietäisi hävetä valittamistaan, sillä työnsä on helppoa ja ihan hyvin palkattua. Edellisessä työpaikassani oli yksi henkilö, joka oli porukan laiskin ja hänellä ei ollut juurikaan yleissivistystä. Oli viettänyt elämänsä lähinnä urheillen. Lähti sitten opiskelemaan liikunnanopettajaksi ja viihtyy hyvin, sillä siinä työssä ei tarvitse tehdä mitään. Huonompi palkka verrattuna aikaisempaan työhönsä ei kuulemma haittaa, kun on muuten lunkia. Tähän tietysti opettajilla on tapana vastata että mikset itse lähde opettajaksi, jos se on niin mahtavaa. Siksi, että en halua ja viihdyn itse nykyisessä työssäni hyvin. Haluan vain tuoda esille sen, että tämä opettajien valittaminen on turhaa. 

Vierailija
128/344 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ratkaisu koulukaaokseen olisi helppo. Perinteinen kuri takaisin ja samalla tunnekasvatus ja positiivinen vahvistaminen pois. Opettajilla ja kouluavustajilla on oltava oikeus käskeä oppilaita tiukastikin ja myös rangaista sekä ottaa kiinni oppilaasta jos oppilas ei tottele. Lainsäädännöstä on poistettava rajoitukset tältä osin ja koulujen johdossa on tarvittaessa tehtävä muutoksia, jotta vastuuasemaan saadaan kurinpitoon myönteisesti suhtautuvia henkilöitä. Ei voi olla niin, että tunnit ovat yhtä anarkiaa, kun opella ei ole mahdollisuutta saada mukuloita kuriin.

Opettajan työ on asiantuntijatyötä joka pohjautuu tutkittuun tietoon eikä mihinkään boomerien nostalgiaan. Ei ole mitään tutkimusnäyttöä siitä, että kuri olisi hyödyksi lapselle.

Hahhaa.. Ei kuri hyväksi vai? No kauanko pitää hakata päätä seinään, ennen kuin tajuat, että nykymeininki ei ole oikea suunta? Ennen oli koulussa rauha ja nyt nuoret apinoita kun ei kuria. Kasva vähän lähemmäs aikuista henkisesti. Tuo vitsi siitä, että opettajan työ on asiantuntijatyötä on niin kulunut, että sille ei enää kukaan jaksa edes nauraa. 

Vierailija
129/344 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leikkityössä olevat opettajat uupuvat siksi, että he eivät koskaan ole olleet oikeissa töissä. Itse olen tehnyt pitkään oikeita töitä ja nyt opettajana. Nauran aina, kun kollegani valittavat työn määrää ja stressiä. Oikeasti tämä on helppo homma. Palkka tosin ei ole kummoinen, mutta työmäärään nähden ihan ok. 

Vain muutamat koulumme opettajista eivät ole olleet muualla töissä ennen open uraa. Itselläni on yritys ja sen lisäksi 4 sivua työsuhteita cv:ssä.

Vierailija
130/344 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vain muutamat koulumme opettajista eivät ole olleet muualla töissä ennen open uraa. Itselläni on yritys ja sen lisäksi 4 sivua työsuhteita cv:ssä.

Ja nuo työsuhteet ovat suurimmaksi osaksi siis muilta aloilta. Olen ollut esimerkiksi hotellin talkkarina ja toimittajana radiossa.

Vierailija
131/344 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hakekaa opettajaksi kirjoitti:

Miten on kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokeilisivat vetken oikeita töitä niin alkaisi nuo 4 tunnin työpäivät tuntumaan ikilomalta.

Vaan eikö ole kumma, että jos opettajan työ on niiiiiiiiin helppoa, niin opettajista on huutava pula.

Opiskelemaan ei ole tulijoita ja varsinkin erityisopettajat ovat kysyttyjä.

Juurikin näin.

Ja kun ei se itse opetustyö ole koko totuus, työn määrästä.

*. Kotona ( etätyö) tehdään paljon valmistelevaa työtä tunneille.

Opettajan loma ei ole sama kuin oppilaiden loma. Töihin palataan ennen koulun alkua,

valmistellaan tulevaa lukukautta esim. Kirjojen tilaus.

En ole opettaja, mutta jotain tiedän minäkin!

- Ja opettaja ei käytä lapsista nimitystä mussukka, joten kuka väitti näin on trolli varmuudella.

Poikani on lukiossa ja heidänkin ryhmänohjaaja -opettaja kirjoittaa Wilmaan meidän "mussukoista"..

Vierailija
132/344 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijaisopena saa n. 25€/h ja se tarkoittaa siis tuo raha per 45min, eli ei oikeasti tunti. Sitten pistät jonkun helevetin piirretyn pyörimään tai katsot matikankirjasta, että tälleen se pluslasku pitää selittää ja laitat oppilaat tekemään aukeamaa. Häiriköt saat aina reksille tai sitten seisotat niitä luokan edessä. Aina menee turvat tukkoon. Liikuntatunnilla ne voi jäähyttää, niin etteivät käytännössä saa pelata ollenkaan. Ei se nyt niin kamalan vaikeaa työtä ole. Ihan seitsemän vuotta muuten työttömänä noita sijaisuuksia tehnyt.

Vierailija
133/344 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ex opettaja kirjoitti:

Olin opettaja enkä jaksanut enää. 8 vuotta ala-asteen 6 luokkaa opetin. Nykyään ei lapsia voi kurittaa, niitä ei voi lähettää kotiin vaikka ne häiriköi opetusta jatkuvasti. Oli ihan mahdotonta keskittyä opetukseen kun muutama sekopää oppilas häiriköi kaikkia. Monet oppilaat eivät pärjänneet koulussa vaan saivat huonoja numeroita kokeista vaikka laitoin maailman helpoimmat kysymykset.

No, millainen se maailma on, antaako nokan eteen aina ne maailman helpoimmat kysymykset?

Maailma ja elämä antavat aina ne vaikeimmat kysymykset.

Siitäpä se mussukka repii huumoria, kun on niin kovasti parkkiintuneen kokemusta!

Vierailija
134/344 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä suurin lapsista on ihan kilttejä ja kunnollisia. Tämänkin keskustelun perusteella huomaa, että vika löytyy aikuisista. Lapsia pitää arvostaa ja kunnioittaa ihan samalla tavalla kuin aikuisia. Jos sinä kohtelet lasta huonosti ja halveksut lasta, miksi lapsen pitäisi kohdella sinua yhtään eri tavalla. En ymmärrä mikä aikuisia ihmisiä vaivaa, että puhutaan lapsista niin kamalaan sävyyn. Kyllä pitäisi miettiä mikä omassa käytöksessä on vikana eikä vain syyttää lapsia.

Vierailija
135/344 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin ihan kiihkottomasti tietää kuinka moni uupuneista opettajista on itse lapsellinen. Jos palstalla on uupuneita opettajia, kertokaa jooko tämä tieto. Itse olen lapseton opettaja ja mielestäni työ on ihan leppoisaa, kun ei ota kaikkia juttuja kuten hankehumppaa liian vakavasti.

Vierailija
136/344 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hakekaa opettajaksi kirjoitti:

Miten on kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokeilisivat vetken oikeita töitä niin alkaisi nuo 4 tunnin työpäivät tuntumaan ikilomalta.

Vaan eikö ole kumma, että jos opettajan työ on niiiiiiiiin helppoa, niin opettajista on huutava pula.

Opiskelemaan ei ole tulijoita ja varsinkin erityisopettajat ovat kysyttyjä.

Juurikin näin.

Ja kun ei se itse opetustyö ole koko totuus, työn määrästä.

*. Kotona ( etätyö) tehdään paljon valmistelevaa työtä tunneille.

Opettajan loma ei ole sama kuin oppilaiden loma. Töihin palataan ennen koulun alkua,

valmistellaan tulevaa lukukautta esim. Kirjojen tilaus.

En ole opettaja, mutta jotain tiedän minäkin!

- Ja opettaja ei käytä lapsista nimitystä mussukka, joten kuka väitti näin on trolli varmuudella.

Tuo tuntien valmistelutyö on ihan omasta viitsimisestä kiinni. Mitään varsinaista pakkoa ei ole. Käytännössä se on seuraava aukeama kirjasta ja opettajan kirjaversiossa on ohjeet opettajalle siihen, että miten selität kyseisen asian lapsille. Ja monta kertaa se "valmistelu" on sitä, että haetaanpa kaapista kartongit ja vesivärit esille, kun seuraavaksi on kuvista. On täyttä liioittelua väittää, että oppituntien ulkopuolella olisi jotenkin hirveästi hommaa. Toki ainahan joka koululla on se yksi tai kaksi virkaintoista nuorta opettajaa, jotka tosiaan häsäävät valmisteluitaan tuntien ulkopuolella paljon. Mutta näyttää olevan niin, että kun virkavuosia tulee tarpeeksi mittariin, niin häsäyksen määrä laskee kovaa tahtia. Vanhempi opettajakaarti ei missään koululla kyllä enää jaksa paljon tuntejaan valmistella, joitain poikkeuksia lukuun ottamatta.

Olisiko parempi oikeasti olla kirjoittamatta, jos ei ole mitään käsitystä opettajan työstä? Vai että on valmistelu pelkkää seuraavaa aukeamaa. Ei hyvää päivää. Veikkaan, että kuulut oikeistoon joka tuhosi koulutuksen. Kun ei ole ymmärrystä, eikä käsitystä niin näidne pohjalta tehdään päätöksiä.

Vihervassarit tuhosivat kasvatuksen ja koulutuksen mielettömällä, epärealistisella unelmahötöllään (meillä on "unelma", kuten Ruotsissakin ...).

Nyt persut yrittävät oikoa lommoja, mutta toivottomalta näyttää. Esim. sanopa openhuoneessa jotain myönteistä persuista, heti alkaa savustus ulos! Se on nykykoulun papukaijakerhon todellisuutta.

Vierailija
137/344 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettajien jaksamisen vie heidän oma täydellisyyden tavoittelunsa.[/quote

Osittain täysin totta. Itse olen nähnyt. Nuoret naisopet!

Vierailija
138/344 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ratkaisu koulukaaokseen olisi helppo. Perinteinen kuri takaisin ja samalla tunnekasvatus ja positiivinen vahvistaminen pois. Opettajilla ja kouluavustajilla on oltava oikeus käskeä oppilaita tiukastikin ja myös rangaista sekä ottaa kiinni oppilaasta jos oppilas ei tottele. Lainsäädännöstä on poistettava rajoitukset tältä osin ja koulujen johdossa on tarvittaessa tehtävä muutoksia, jotta vastuuasemaan saadaan kurinpitoon myönteisesti suhtautuvia henkilöitä. Ei voi olla niin, että tunnit ovat yhtä anarkiaa, kun opella ei ole mahdollisuutta saada mukuloita kuriin.

Opettajan työ on asiantuntijatyötä joka pohjautuu tutkittuun tietoon eikä mihinkään boomerien nostalgiaan. Ei ole mitään tutkimusnäyttöä siitä, että kuri olisi hyödyksi lapselle.

Juuri näiden paskaunelmahöttöilijöiden vuoksi maailma on kaaoksessa ja lapset kaduilla ryösteleviä, puukottavia hirviöitä! Aaarrggghhhh!!!

Vierailija
139/344 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole uupunut opettaja, mutta ymmärrän hyvin, että moni on. Opettajan työ on aivan erilaista eri kouluissa riippuen kouluasteesta, resursseista, opetusryhmien koosta ja oppilasaineksesta jne.

Vierailija
140/344 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se tuntuu olevan ihan opettajastakin kiinni. Lapsella vaihtui tälle syksyä opettaja ja tältä uudelta opettajalta alkoi viikon jälkeen tulla sellaisia passiivis-agressiivia viestejä Wilmaan, jotka oli osoitettu koko luokan vanhemmille. Lisäksi opettaja käyttää lapsista nimitystä mussukanne. Edellinen opettaja ei koskaan viestinyt samalla tavalla. Kaikkihan me on jo opittu, että jos lapsista käytetään nimitystä äidin ja isän mussukat, kultamussukat jne. on siinä taustalla negatiivisyys ja jonkin tasoinen lapsiviha.

Tuota lapsivihaa jaksetaan sitten viljellä nykyään kokoajan. Ei suinkaan ihmisten suhtautuminen lapsiin olisi muuttumassa yhä vain negatiivisempaan suuntaan, koska lapsista on tullut ihan hirviöitä.... Ei toki heidän vikansa ole ovat vain tämän ajan uhreja. Eiköhän meno tästä vielä muutu, kun huomataan tämän nykytouhun aikaansaannokset eikä töihinkään kykene kuin aniharva noista "mussukoista"

Tässä kasvatetaan valtavaa kuilua näiden lasten ja nk. reaalitodellisuuden välillä. He tulevat aikanaan kohtaamaan valtavan kulttuurishokin, kun siirtyvät pois koulumaailmasta oikeaan maailmaan. Missä välissä ja kenen toimesta heidät "koulutetaan" aikuisen, järkevän ja vastuunsa kantavan ihmisen tavoille? Ja miten se onnistuu? Työpaikkoja ei oikein voi velvoittaa tähän kasvatusvastuuseen, koska niitä ei ole tarkoitettu sellaiseen. 

Näkyy jo tämän hetken nuorissa aikuisissa. Teen tämän ikäluokan kanssa töitä ja on todella paljon puutteita ihan elämänhallinnasta lähtien. Monet eivät kestä tavallista työelämää ja menevät psyykkisesti täysin rikki esim. ihan tavallisesta autoritäärisestä työympäristöstä ja työelämän toimintatavoista lähtien - että töihin tullaan kun sovitaan ja työtehtävät määrää esihenkilö ja työsopimus, ei se mitä itselle sopii. Eivät nämä sairauslomalle hakeudu heikkouttaan tai laiskuuttaan vaan sen takia, ettei kertakaikkiaan kestetä (meille vanhemmille ihan normaalia) yrityskulttuuria. Voi tulla yllätyksenä esim. se että esihenkilön antaessa kriittistäkin palautetta työsuoritusta, ei se ole "työpaikkakiusaamista" vaan ihan normaali osa esihenkilön ja työntekijän välistä keskustelua. Hyvin näkyy ettei tämän päivän koulumaailma eikä kyllä opinnotkaan valmista riittävästi työelämään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi seitsemän