Taloussanomat: Suomi velkaantuu dramaattisesti lähivuosina ellei Orpon hallitus jatka
Ollaan ihan aikuisten oikeasti Kreikan tiellä, vuonna 2028 Suomi olisi jo EUn 7. velkaantunein maa ja tällä olisi dramaattiset vaikutukset esim rahoituksen saamisessa.
Jos vasemmistolaisia pääsisi hallitukseen, lähivuosina voi rahoitus Suomeen loppua ja silloin vasta kansa kärsisi, valtavat massa-irtisanomiset, konkursseja toisensa perään, ei edes lainalla voisi ylläpitää julkisia palveluita kun ei saa lainaa.
Toivoisin että jokainen Orpon hallituksen vastustaja lukisia ajatuksella uutisen
https://www.iltalehti.fi/talous/a/a2f82b07-b777-4831-8f68-baa534df6c75
Kommentit (1041)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Orpo haluaa, että Suomeen tulee Usan : n kaltainen systeemi , jossa pienituloiset joutuvat tekemään montaa työtä, palvellen eliittiä. Köyhät asuvat huonoissa asunnoissa tai autoissaan, tehden montaa, alipalkattua työtä, ilman pääsyä terveydenhoitoon. Hampaattomina, sairaina, raatavat rikkaiden orjina.
Niin hörhöilevältä dystopialta kuin tämä kuulostaakin, niin tottahan se on. Oikeisto rakentaa narratiivia, jossa kyse on työstä ja työn teon kannattavuudesta. Oikeasti kyse on etuoikeutetusta asemasta ja sen periytyvyydestä ja siitä, että kun ihmisellä ei ole mitään valinnanvaraa, tehdään töitä ehdoilla ja hinnalla millä hyvänsä, koska turvaverkkoja ei ole: ei sen väliä, olitko ahkera, teitkö töitä, opiskelitko - et pärjää, ellei sinulla ole säästöjä tai perintöä tulossa. Itse olen tehnyt "kaiken oikein": opiskellut ylemmän korkeakoulututkinnnon, tehnyt kymmeniä vuosia töitä (myös niitä "paskatöitä"), enkä yksinhuoltajana Helsingissä pärjää ilman tukia, en mitenkään, vaikka teen vaativaa kokopäivätyötä. Olen saatanan uupunut, yritän jaksaa yksin töissä ja vanhemmuudessa, ja nyt Kokoomus leikkaa minulta asumistuen, joka oli viimeinen olenkorteni nyt kun korot nousivat yhtäkkiä satoja euroja. Pitäisi ottaa ekstratyö- mutta mihin ne lapset laitan, kun olen iltaisin tekemässä lisätöitä? 3- ja 6-vuotiaat yksin kotiin? Se, että en oikeasti jaksa tehdä 12h/vrk töitä, on tämän rinnalla pieni ongelma.
Köyhimpien kurittaminen on väärin, mutta sen ne sentään kertovat suoraan. Sitä ei sanota ääneen, että kyse ei ole mistään kannustamisesta tai työn tekemisen kannattavuudesta, vaan siitä, että kaikki, joilla ei mene hyvin (syystä tai toisesta), pistetään sellaiseen kyykkyyn että valinnanvaraa ei ole, tehdään töitä just niillä ehdoilla mitä annetaan. Ja lapsista viis, kyllä köyhän tai yksinhuoltajan lapset nyt hetken (yövuoron ajan) yksinkin pärjää. Tällä saadaan yhteiskunta nousuun, jei.
Toisin sanoen sinusta on ok, jos se toinen yksinhuoltaja maksaisi sinun asuntolainaasi, jotta sinun ei uupumukseltasi tarvitsisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Orpo haluaa, että Suomeen tulee Usan : n kaltainen systeemi , jossa pienituloiset joutuvat tekemään montaa työtä, palvellen eliittiä. Köyhät asuvat huonoissa asunnoissa tai autoissaan, tehden montaa, alipalkattua työtä, ilman pääsyä terveydenhoitoon. Hampaattomina, sairaina, raatavat rikkaiden orjina.
Niin hörhöilevältä dystopialta kuin tämä kuulostaakin, niin tottahan se on. Oikeisto rakentaa narratiivia, jossa kyse on työstä ja työn teon kannattavuudesta. Oikeasti kyse on etuoikeutetusta asemasta ja sen periytyvyydestä ja siitä, että kun ihmisellä ei ole mitään valinnanvaraa, tehdään töitä ehdoilla ja hinnalla millä hyvänsä, koska turvaverkkoja ei ole: ei sen väliä, olitko ahkera, teitkö töitä, opiskelitko - et pärjää, ellei sinulla ole säästöjä tai perintöä tulossa. Itse olen tehnyt "kaiken oikein": opiskellut ylemmän korkeakoulututkinnnon, tehnyt kymmeniä vuosia töitä (myös niitä "paskatöitä"), enkä yksinhuoltajana Helsingissä pärjää ilman tukia, en mitenkään, vaikka teen vaativaa kokopäivätyötä. Olen saatanan uupunut, yritän jaksaa yksin töissä ja vanhemmuudessa, ja nyt Kokoomus leikkaa minulta asumistuen, joka oli viimeinen olenkorteni nyt kun korot nousivat yhtäkkiä satoja euroja. Pitäisi ottaa ekstratyö- mutta mihin ne lapset laitan, kun olen iltaisin tekemässä lisätöitä? 3- ja 6-vuotiaat yksin kotiin? Se, että en oikeasti jaksa tehdä 12h/vrk töitä, on tämän rinnalla pieni ongelma.
Köyhimpien kurittaminen on väärin, mutta sen ne sentään kertovat suoraan. Sitä ei sanota ääneen, että kyse ei ole mistään kannustamisesta tai työn tekemisen kannattavuudesta, vaan siitä, että kaikki, joilla ei mene hyvin (syystä tai toisesta), pistetään sellaiseen kyykkyyn että valinnanvaraa ei ole, tehdään töitä just niillä ehdoilla mitä annetaan. Ja lapsista viis, kyllä köyhän tai yksinhuoltajan lapset nyt hetken (yövuoron ajan) yksinkin pärjää. Tällä saadaan yhteiskunta nousuun, jei.
Hallitus ei edes yrittänyt löytää säästöjä muualta kuin köyhiä kurittamalla vaan meni sieltä missä aita on matalin ja missä on vähiten vastarintaa. Asuntotuen poisto omistusasujilta on erittäin poikkeuksellinen ratkaisu. Olisi ollut parempi säätää pelkästään varallisuusrajat kuten vuokralla asuvien asumistuessa.
Ei velkoja tarvi maksaa takaisin joten fake news.
Vierailija kirjoitti:
Nyt kun Vasemmistoliiton, SDPn, Keskustan ja Vihreiden puheenjohtajat ovat yksimielisesti todenneet Orpon hallitusohjelman täysin kelvottomaksi niin eikö Marin voisi hajoittaa hallituksen ennenkuin lähtee luennoitsijaksi Yhdysvaltoihin.
Vasemmistoliitto, Keskustapuolue, SDP ja Vihreät voivat sitten laatia uuden hallitusohjelman edellisen kauden pohjalta.
Kuulostaa hyvältä. Itse lisäisin vielä että se ei olisi ollenkaan huono idea jos Paavo Arhinmäki itse niin halutessaan siirtyisi takaisin ministeriksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saksassakin on mikrotyöt ka kansalla menee oikein hyvin.
Täällä on vain totuttu saamaan kaikki ilman että tarvitsee itse täyttää edes hakemusta. Nyt kun pitäisi jotain vaivautua itse tekemään alkaa itku ja poru.
Miten kuvottavaa!!!! Saksan mikrotyöt on äärioikeiston tapa lyödä köyhiä! Juuri tällaista, kun hallitus tuo tännekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisin sanoen sinusta on ok, jos se toinen yksinhuoltaja maksaisi sinun asuntolainaasi, jotta sinun ei uupumukseltasi tarvitsisi.
Kirjoittaja ainakin yrittää löytää ratkaisun jopa perheen hyvinvoinnin kustannuksella. Hänellä on hyvä työpaikka pääkaupunkiseudulla joten muutto edullisempaan asuntoon muualla Suomessa ei ole ratkaisu.
Mitä tapahtuu jos kirjoittaja ei vain jaksa ja joko luovuttaa tai sairastuu? Tuleeko se yhteiskunnalle edullisemnaksi? Lasten huostaanotot ja pahoinvointi lisääntyy rajujen leikkausten myötä.
Suomesta tulee ensimmäinen pohjoismaa jossa omistusasuja ei saa asumistukea. Suomessa on pienemmät palkat kuin muissa pohjoismaissa ja suurimmat palkkaerot. Muut pohjoismaat ovat pyrkineet vähentämään tuloeroja mm. verotuksen ja erilaisten maksukattojen myötä (työttömyysturva, eläke) mutta tässäkin vaikeassa taloudellisessa tilanteessa Suomi antaa verohelpotuksen suurituloisille. Suomi on häpeäksi muille pohjoismaille.
Omistusasuja voi sairastua tai jäädä työttömäksi jolloin tulotaso laskee. Omistusasujalla voi olla niin pieni palkka että se ei riitä asumiseen pääkaupunkiseudulla. Haluaako hallitus tyhjentää pääkaupungin pienipalkkaisista työntekijöistä? Kuka tekee työt sairaaloissa, kouluissa ja päiväkodeissa tai ajaa työmatkaliikennettä?
Vierailija kirjoitti:
Nyt kun Vasemmistoliiton, SDPn, Keskustan ja Vihreiden puheenjohtajat ovat yksimielisesti todenneet Orpon hallitusohjelman täysin kelvottomaksi niin eikö Marin voisi hajoittaa hallituksen ennenkuin lähtee luennoitsijaksi Yhdysvaltoihin.
Vasemmistoliitto, Keskustapuolue, SDP ja Vihreät voivat sitten laatia uuden hallitusohjelman edellisen kauden pohjalta.
Ei keskustaa voi ottaa mukaan: viime hallituksessa vastusti jatkuvasti hallitusohjelmaa ja sooloili omiaan ja vesitti mm. kaivoslain uudistuksen.
Hallituksen leikkaukset vaikuttavat välillisesti myös suurituloisiin. Pääkaupunkiseudun kouluihin ja päiväkoteihin on vaikea saada työntekijöitä kalliin asumisen vuoksi jo nyt ja vielä vaikeampaa jatkossa kun asumistukea heikennetään.
Vierailija kirjoitti:
Hallituksen leikkaukset vaikuttavat välillisesti myös suurituloisiin. Pääkaupunkiseudun kouluihin ja päiväkoteihin on vaikea saada työntekijöitä kalliin asumisen vuoksi jo nyt ja vielä vaikeampaa jatkossa kun asumistukea heikennetään.
Työttömiä on palkkatuella tarhoissa lastenhoitajina ja kouluissa koulunkäyntiavustajina, mutta kyllä myös työttömät muuttaa pois.
Työttömiä on 90 000 aktivoitu eli heitä on lähes jokaisessa valtion ja kaupungin työpaikassa sekä myös yrityksissä. Työttömät tekevät ison osan töistä. He tekevät lisäksi myös äitiyslomasijaisuuksia jne.
Jatkossa jää paljon töitä tekemättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömiä on palkkatuella tarhoissa lastenhoitajina ja kouluissa koulunkäyntiavustajina, mutta kyllä myös työttömät muuttaa pois.
Työttömiä on 90 000 aktivoitu eli heitä on lähes jokaisessa valtion ja kaupungin työpaikassa sekä myös yrityksissä. Työttömät tekevät ison osan töistä. He tekevät lisäksi myös äitiyslomasijaisuuksia jne.
Jatkossa jää paljon töitä tekemättä.
Työttömiä on palkkatuella leikkaamassa kaupunkien puisto-alueiden ruohikoita, hoitamassa kukkia ja syksyllä haravoimassa. Mahtaako jäädä puistot hoitamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Orpo hallitus tulee aiheuttamaan täysin saman. Kuluttaminen tulee loppumaan jne.
Millä perustelet tämän? Henkilökohtaisia verojahan ollaan laskemassa mikä lisää kulutusta.
Talouskuri aiheuttaa tämän. Köyhillä on yhä vähemmän rahaa kuluttaa, rikkaammat eivät käytä rahaa, äveriäiden kulutukseen ei mitään vaikutusta tai "patjan alle". Tämä tiedetään aivan tarkasti.
Solidaarisuusveron eli yli 100 000 e/vuodessa ansiotuloja hankkivien vero laskee vähän yli 30 prosentista alle 30%. Maksoin muussa pohjoismaassa asuessani 40000 euron vuosituloilla veroa 30 % ja lisäksi varallisuusveroa kun satuin omistamaan auton ja asunnon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vasemmistoliitto, Keskustapuolue, SDP ja Vihreät voivat sitten laatia uuden hallitusohjelman edellisen kauden pohjalta.Ei keskustaa voi ottaa mukaan: viime hallituksessa vastusti jatkuvasti hallitusohjelmaa ja sooloili omiaan ja vesitti mm. kaivoslain uudistuksen.
Kepu on nykyään vihervasuri velkapuolue. Pysyköön oppositiossa räksyttämässä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vasemmistoliitto, Keskustapuolue, SDP ja Vihreät voivat sitten laatia uuden hallitusohjelman edellisen kauden pohjalta.Kuulostaa hyvältä. Itse lisäisin vielä että se ei olisi ollenkaan huono idea jos Paavo Arhinmäki itse niin halutessaan siirtyisi takaisin ministeriksi.
Öö oikeasti? Valtion ei tarvitse maksaa velkojaan, keski-ikäinen pormestari, joka ajelee kaverinsa kanssa autolla töhrimään sillanalusia? Suomi nousuun 😂😂😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valtio lisää nyt palkkatukea yrityksille. Valtio maksaa 50 % palkasta.
https://valtioneuvosto.fi/-//1410877/palkkatuen-uudistus-voimaan-heinak…
Eihän tossakaan ole mitään järkeä, että valtio maksaa osan palkasta. Tietysti yksilö ja VARSINKIN YRITYS KIITTÄÄ. Kyllä sillä yrityksellä pitää itse olla varaa maksaa palkka, jos työntekijää tarvitsee.
Tämähän alkaa olla sosialismia, kun valtio maksaa palkat. Niinhän se neukkulasakin teki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valtio lisää nyt palkkatukea yrityksille. Valtio maksaa 50 % palkasta.
https://valtioneuvosto.fi/-//1410877/palkkatuen-uudistus-voimaan-heinak…
Eihän tossakaan ole mitään järkeä, että valtio maksaa osan palkasta. Tietysti yksilö ja VARSINKIN YRITYS KIITTÄÄ. Kyllä sillä yrityksellä pitää itse olla varaa maksaa palkka, jos työntekijää tarvitsee.
Tämähän alkaa olla sosialismia, kun valtio maksaa palkat. Niinhän se neukkulasakin teki.
Suomessa on sanalla sosialismi huono kaiku ja sana yhdistetään Venäjään. Miksi Suomessa ei oteta mallia muista pohjoismaista joissa pyritään välttämään eriarvoisuutta sosiaalipolitiikan ratkaisuissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne veronkevennykset rikkaille voisi sitten unohtaa.
Suomessa ei ole niin paljon rikkaita että se auttaisi pajoakaan. Mutta esim asumistukiaa maksetaan miljardikaupalla.
Kyllä Suomessa on paljon 100 000 euroa ja yli vuodessa tienaavia. Ja heidän verotustaan aioiaan keventää keskellä tätä talouskriisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vasemmistossa ei vaan tajuta ettei raha tule taikaseinästä. Nyt pitäisi edes yrittää ajatella suurempaa kuvaa. Pienet leikkaukset nyt ovat täysin välttämättömiä että Suomi saisi rahoitusta jatkossakin.
Miksi sitten ei tehdä suuria muutoksia mm. koskien eläkepommia joka tulossa. Näin ovat tehneet mm. Ruotsi ja Norja. Eläkekatto estää ylisuuret eläkkeet. Myös ansiosidonnaisessa työttömyysturvassa on katto eli siten estetään isoa palkkaa saavien ökysuuret työttömyyskorvaukset. Molemmat korvaukset tulevat verorahoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vasemmistossa ei vaan tajuta ettei raha tule taikaseinästä. Nyt pitäisi edes yrittää ajatella suurempaa kuvaa. Pienet leikkaukset nyt ovat täysin välttämättömiä että Suomi saisi rahoitusta jatkossakin.
No sitten pitää rikkaidenkin suostua 30-40% tulon menetyksiin aivan kuten pienituloisetkin nyt tekee. Vai onko se nyt yhtäkkiä kohtuutonta nostaa vaikka rikkaiden verotusta 80% neljäksi vuodeksi? Miksi se olisi heille kohtuutonta? Miten he siitä kärsisi?
Kenenkään verotusta ei tarvitse nostaa 80 % mutta hyvätuloisille luvatuissa muutaman prosentin alennuksessa ei ole tässä tilanteessa mitään järkeä. Toki kokoomus haluaa palkita äänestäjiään.
Hyvä