Taloussanomat: Suomi velkaantuu dramaattisesti lähivuosina ellei Orpon hallitus jatka
Ollaan ihan aikuisten oikeasti Kreikan tiellä, vuonna 2028 Suomi olisi jo EUn 7. velkaantunein maa ja tällä olisi dramaattiset vaikutukset esim rahoituksen saamisessa.
Jos vasemmistolaisia pääsisi hallitukseen, lähivuosina voi rahoitus Suomeen loppua ja silloin vasta kansa kärsisi, valtavat massa-irtisanomiset, konkursseja toisensa perään, ei edes lainalla voisi ylläpitää julkisia palveluita kun ei saa lainaa.
Toivoisin että jokainen Orpon hallituksen vastustaja lukisia ajatuksella uutisen
https://www.iltalehti.fi/talous/a/a2f82b07-b777-4831-8f68-baa534df6c75
Kommentit (1041)
Vierailija kirjoitti:
Saa olla kyllä melkoinen tolvana jos ei onnistu töitä tai edes hoitoalan koulutuspaikkaa saamaan kun lehdet viikottain tekijäpulasta kirjoittavat. Sitten pitää jo vähän katsoa peiliin jos ei minnekään pääse.
Vakituisia, kokoaikisia, yli 12 kk kestäviä palkkatöitä ei vuokratyö on mollissa tarjolla koko Suomessa noin 9700 . Sote alalta suurin osa. Työttömiä 260 000 kpl ja kursseilla 140 000 kpl.
Siinä sitten kokoaikaisia töitä etsimään niin kuin hallitus haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Orpo hallitus tulee aiheuttamaan täysin saman. Kuluttaminen tulee loppumaan jne.
Millä perustelet tämän? Henkilökohtaisia verojahan ollaan laskemassa mikä lisää kulutusta.
Talouskuri aiheuttaa tämän. Köyhillä on yhä vähemmän rahaa kuluttaa, rikkaammat eivät käytä rahaa, äveriäiden kulutukseen ei mitään vaikutusta tai "patjan alle". Tämä tiedetään aivan tarkasti.
Velkapelottelu on työväline, jota hallitus käyttää oikeuttaakseen oikeistolaisen politiikkansa. Ei kannata uskoa, vaan lukea esim. tämä Taloussanomien artikkeli:
"Sen sijaan katastrofikuvausten avulla ainakin osa äänestäjistä voi uskoa ministeri Purran ja muunkin hallituksen hokemaa, että talouspolitiikka on aivan pakko kiristää eikä riuskoilla menoleikkauksilla ja muilla vyönkiristyksillä ole vaihtoehtoa.
Tällaiseen vyönkiristyksiä perustelevaan talouspelotteluun ei yleensä kuulu itsekriittisiä riskiarvioita siitä, että etenkin heiveröisen kasvun aikaan alulle pantavat talouskiristykset kääntyvät herkästi tarkoitustaan vastaan ja aiheuttavat enemmän vahinkoa kuin haviteltuja hyötyjä."
Vierailija kirjoitti:
Valtio lisää nyt palkkatukea yrityksille. Valtio maksaa 50 % palkasta.
https://valtioneuvosto.fi/-//1410877/palkkatuen-uudistus-voimaan-heinak…
Eihän tossakaan ole mitään järkeä, että valtio maksaa osan palkasta. Tietysti yksilö ja VARSINKIN YRITYS KIITTÄÄ. Kyllä sillä yrityksellä pitää itse olla varaa maksaa palkka, jos työntekijää tarvitsee.
Vierailija kirjoitti:
Entä sitten? Kun yritykset eivät siltikään palkkaa!
Ratkaisuksi ehdotan polttoaineveron korotusta ja ulkomaisen työvoiman lisäämistä, porkkanoilla houkutellen, jos ei muuten kiinnosta tulla tänne. Työttömille ehdotan kaikkien etuuksien puolittamista ja työvelvoitetta niiden vähäisien etuuksien saamiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kova on ahdinko heillä, jotka ovat olettaneet, että hamaan loppuun voi olemassaolonsa maksattaa muilla ja elämänsä perustaa sen varaan, että mitta ei koskaan tule muilla täyteen. Töitä on pilvin pimein, vaan ei tekijöitä. Tuet on liian suuret kun ei työ kelpaa ja on varaa nirsoilla. Mistään suomalaisesta sisusta ei ole voinut puhua enää vuosikymmeniin.
Aikuisen on otettava itse vastuu elämästään. Hyvin sairaat ja vammaiset tottakai eri asia. Mutta jos ei tuet tai palkka riitä kuin pieneen koppiin, sitten asutaan pienessä kopissa. Jos ei riitä lomailuun, lintsireissuun, festareille jne., sitten ei mennä. Haluta aina saa, mutta sitten sen eteen sopii myös itse paiskia töitä. Ihmeellinen oletus tuntuu nykyään olevan, että kaikille kuuluu samat asiat, maksoi ne itse tai ei. Ei kuulu. Se nimenomaan on eteenpäin pyrkimisen ja kehityksen ylläpitäjä, että itse pitää nähdä vaivaa, olla pitkäjänteisyyttä, sietää epämukavuutta, sietää hanttihommia, kivuta sieltä ja pikkuhiljaa rakentaa itselleen ja perheelleen parempaa elintasoa. Jos kaikki saavat automaattisesti kaiken, se vain laiskistaa, tyhmentää ja passivoi kansaa. Se tie on nyt nähty.
Ja miten selität sen, että työttömät hakevat vähintään 4 työpaikkaa kuukaudessa.
Pitääkö seurata johtajaa kotiin ja soitella iltaisin ja viikonloppuisin aamulla klo 8.00 ovikelloa ja kysyä töitä.
Työtön saa töitä kun lopettaa sen kuvittelun johtajapesteistä ja siitä ettei voi "alentua" tiettyihin kenties epämukaviksi katsottuihin hommiin. Varhaiskasvatus, sh, lähihoitaja, bussikuski, siivousala, ravintola-ala... kaikissa pulaa tekijöistä. Sen sijaan, että maataan perse homeessa kotona ja uhotaan somessa herravihaa, olisi nekin vuodet voinut kouluttautua kyseisille aloille ja olla nyt töissä, kenties vakipaikassakin kiinni jo. Mutta kun aina löytyy tekosyy ja meriselitys miksei käy. Jos yhteiskunnan paapominen loppuu ja pitääkin tulla toimeen omillaan, saadaan vihdoin näillekin aloille tekijöitä. Alkaa kummasti ne "ei oo mun juttu"-marinat laantua kun pitää vuokra tai asuntolaina maksaa itse. Alkaa ehkä kiinnostella vähän vähemmänkin unelma-alalta tuntuva työ. Ja asuminen myös muualla kuin valtakunnan kalleimmilla asuinneliöillä kelan ja sossun piikkiin.
Aamen.
Työnteon tulee aina olla kannattavampaa kuin tuilla eläminen. Suomessa on ollut ongelmana muihin pohjoismaihin verrattuna se että mainitsemiesi ammattiryhmien (mm. bussikuski, hoitajat) palkka on alhaisempi kuin muissa pohjoismaissa. Muutenkin Suomessa on liian suuret palkkaerot. Pienellä palkalla ei tule toimeen etenkään pääkaupunkiseudulla ilman tukia. Moni pienipakkainen työssäkäyvä palkansaaja saa asumistukea. Suomi on velkaisin kaikista pohjoismaista mutta silti on varaa maksaa suuria ansiosidonnaisia työttömyyskorvauksia ja eläkkeitä jotka maksetaan verorahoista. Miksi Suomessa ei ole kattoa ansiosidonnaiselle työttömyysturvalle ja eläkkeille kuten muissa Suomea rikkaammissa pohjoismaissa? Onko oikein että toinen saa työttömyyskorvausta 580 e/kk ja toinen 5000 e/kk tai enemmän? Onko oikeudenmukaista että toinen saa eläkettä 900 e/kk ja toinen 50 000 e/kk? Norjassa, pohjoismaiden rikkaimmassa maassa, on jopa varallisuusvero joka tasoittaa tuloeroja ja tuo veroeuroja yhteiseen kassaan.
Vierailija kirjoitti:
Velkapelottelu on työväline, jota hallitus käyttää oikeuttaakseen oikeistolaisen politiikkansa. Ei kannata uskoa, vaan lukea esim. tämä Taloussanomien artikkeli:
"Sen sijaan katastrofikuvausten avulla ainakin osa äänestäjistä voi uskoa ministeri Purran ja muunkin hallituksen hokemaa, että talouspolitiikka on aivan pakko kiristää eikä riuskoilla menoleikkauksilla ja muilla vyönkiristyksillä ole vaihtoehtoa.
Tällaiseen vyönkiristyksiä perustelevaan talouspelotteluun ei yleensä kuulu itsekriittisiä riskiarvioita siitä, että etenkin heiveröisen kasvun aikaan alulle pantavat talouskiristykset kääntyvät herkästi tarkoitustaan vastaan ja aiheuttavat enemmän vahinkoa kuin haviteltuja hyötyjä."
Noita kannattaa lukea rahanluonnista ja velasta pelottelusta..
https://yle.fi/a/3-11386234 rahanluominen
https://yle.fi/a/74-20014620 Suomen velka "itselleen"
Koko rahatalous perustuu velkaan. Maailmassa monin kertaisesti enemmän velkaa kuin laskennallista varallisuutta. Rahatalous perustuu myös luottamukseen ja uskoon. Se on myös hyvä muistaa, että valtion velka on täysin eri asia kuin ihmisen velka. Kannattaa lukea linkit. Näitä asioita pitäisi opettaa jo koulussa. Miten raha syntyy ja miten talous toimii isossa kuvassa. Ei kannata uskoa kaikkea uhkailua, mitä tulee hallitukselta liittyen Suomen velkaantumiseen. Suosittelen lukemaan linkit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kun kansainväliseen rahamarkkinapajatsoon sitten oikeistossa mennään valuutan kiilto silmissä hankkimaan ITSELLEEN budjetista omiin tuhuihin ja yritetään yksityistää,kuten vaikka enlannissa, huonoin seurauksin.
Onglema tuossa siis on ettei kaikille löydy solidaarisesti yhtistä hyvää vaan ne budjetinkin varat halutaan rikkaiden omaan käyttöön (jotka eivät maata kannata) ja idelogisen inhoon perustuvan hallitusohjelma sitten ajaa kilpailijamaatkin jo peräpeilistä ohi.
Missä on ne "varakkaammat" itsekkäät osallistujat erilaisiin "säästötalkoisiin kun kuitenkin varat suhteessa kuluihin, ylimmissä tuloluokissa se maksukukyky ongelma on ahneuden jälkeen se suuri syy? se että alimmassa tuloluokassa, köyhyyrajojen partaalla ja alle, maksukykyongelma johtuu täysin muusta syystä; ahne omistaja haluaa tuottoa lähinnä kustannusten (eli palkkojen minimoinnilla ja työmäärän maksimoinnilla) polkemisella, ei innovaatioilla ja diffuusiolla. Se kertoo ettei osata.
Marinin hallitus otti normaalin valtion budjetin päälle 10 000 euroa velkaa per suomalainen. Mitä sinä teit omalla 10 000 eurollasi?
Niin, kenelle. Yritykset huusi koronatukea ja viime talvena ihmiset huusi sähkölaskuun tukea.
No, ehkä tänä talvena sähkötukea ei saa, jos sähkön hinta nousee.
Toivotaan, että pörssisähkön hinta nousee korkealla ja ihmiset maksavat itse laskunsa ilman tukia.
Maksatte kiltisti omakotitalojenne sähkölaskut talvella ettekä huuda niiden maksamiseen tukea ja verovähennystä ettei tarvitse kuunnella velan ottamisen poraamista.
Maksetaan maksetaan. Sinäkin maksat kiltisti Hekan 20% vuokrankorotukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tossakaan ole mitään järkeä, että valtio maksaa osan palkasta. Tietysti yksilö ja VARSINKIN YRITYS KIITTÄÄ. Kyllä sillä yrityksellä pitää itse olla varaa maksaa palkka, jos työntekijää tarvitsee.
No tämä. Julkinen sektori voidaankin ajaa alas. Miksi ihmeessä valtio ja kunnat maksais noille palkkaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kova on ahdinko heillä, jotka ovat olettaneet, että hamaan loppuun voi olemassaolonsa maksattaa muilla ja elämänsä perustaa sen varaan, että mitta ei koskaan tule muilla täyteen. Töitä on pilvin pimein, vaan ei tekijöitä. Tuet on liian suuret kun ei työ kelpaa ja on varaa nirsoilla. Mistään suomalaisesta sisusta ei ole voinut puhua enää vuosikymmeniin.
Aikuisen on otettava itse vastuu elämästään. Hyvin sairaat ja vammaiset tottakai eri asia. Mutta jos ei tuet tai palkka riitä kuin pieneen koppiin, sitten asutaan pienessä kopissa. Jos ei riitä lomailuun, lintsireissuun, festareille jne., sitten ei mennä. Haluta aina saa, mutta sitten sen eteen sopii myös itse paiskia töitä. Ihmeellinen oletus tuntuu nykyään olevan, että kaikille kuuluu samat asiat, maksoi ne itse tai ei. Ei kuulu. Se nimenomaan on eteenpäin pyrkimisen ja kehityksen ylläpitäjä, että itse pitää nähdä vaivaa, olla pitkäjänteisyyttä, sietää epämukavuutta, sietää hanttihommia, kivuta sieltä ja pikkuhiljaa rakentaa itselleen ja perheelleen parempaa elintasoa. Jos kaikki saavat automaattisesti kaiken, se vain laiskistaa, tyhmentää ja passivoi kansaa. Se tie on nyt nähty.
Ja miten selität sen, että työttömät hakevat vähintään 4 työpaikkaa kuukaudessa.
Pitääkö seurata johtajaa kotiin ja soitella iltaisin ja viikonloppuisin aamulla klo 8.00 ovikelloa ja kysyä töitä.
Mulle tulee niitä hakemuksia aina kun on työpaikkailmoitus.
Moni kertoo suoraan että täyttää hakemuksella työnhakuvelvoitteensa eikä niillä ole varsinaisesti osaamista tai mielenkiintoa kyseistä tehtävää kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Urpon hallitus joutuu eroamaan. Kannatus enää 25 %. 🤣🤣
Kävit kyselemässä hakaniemen pultsareilta?
Korjaan, demareiden puoluetoimistolta... unohdin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vasemmistossa ei vaan tajuta ettei raha tule taikaseinästä. Nyt pitäisi edes yrittää ajatella suurempaa kuvaa. Pienet leikkaukset nyt ovat täysin välttämättömiä että Suomi saisi rahoitusta jatkossakin.
No sitten pitää rikkaidenkin suostua 30-40% tulon menetyksiin aivan kuten pienituloisetkin nyt tekee. Vai onko se nyt yhtäkkiä kohtuutonta nostaa vaikka rikkaiden verotusta 80% neljäksi vuodeksi? Miksi se olisi heille kohtuutonta? Miten he siitä kärsisi?
Ei täs nyt rikkailta haluta ottaa. Ei tilanne sentään niin vakava ole koskaan.
En kannattanut Marinin hallituksen rahanjakelua ympäriinsä mutta vielä vähemmän pidän Orpon hallituksen säästöistä jotka kohdistuvat pelkästään köyhiin ja pienituloisiin suomalaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vasemmistossa ei vaan tajuta ettei raha tule taikaseinästä. Nyt pitäisi edes yrittää ajatella suurempaa kuvaa. Pienet leikkaukset nyt ovat täysin välttämättömiä että Suomi saisi rahoitusta jatkossakin.
No sitten pitää rikkaidenkin suostua 30-40% tulon menetyksiin aivan kuten pienituloisetkin nyt tekee. Vai onko se nyt yhtäkkiä kohtuutonta nostaa vaikka rikkaiden verotusta 80% neljäksi vuodeksi? Miksi se olisi heille kohtuutonta? Miten he siitä kärsisi?
Ei täs nyt rikkailta haluta ottaa. Ei tilanne sentään niin vakava ole koskaan.
Rikkaat maksaa jo tän leikin. Mistä sä luulet että ne rahat tulee? Köyhät ja julkinen sektori vain siirtää rahaa taskusta toiseen, larppaa veronmaksajaa.
Vierailija kirjoitti:
En kannattanut Marinin hallituksen rahanjakelua ympäriinsä mutta vielä vähemmän pidän Orpon hallituksen säästöistä jotka kohdistuvat pelkästään köyhiin ja pienituloisiin suomalaisiin.
Johtuu ihan vain siitä ettei rikkaille anneta mitään, joten siitä on vaikea säästää.
Vierailija kirjoitti:
Orpo haluaa, että Suomeen tulee Usan : n kaltainen systeemi , jossa pienituloiset joutuvat tekemään montaa työtä, palvellen eliittiä. Köyhät asuvat huonoissa asunnoissa tai autoissaan, tehden montaa, alipalkattua työtä, ilman pääsyä terveydenhoitoon. Hampaattomina, sairaina, raatavat rikkaiden orjina.
Niin hörhöilevältä dystopialta kuin tämä kuulostaakin, niin tottahan se on. Oikeisto rakentaa narratiivia, jossa kyse on työstä ja työn teon kannattavuudesta. Oikeasti kyse on etuoikeutetusta asemasta ja sen periytyvyydestä ja siitä, että kun ihmisellä ei ole mitään valinnanvaraa, tehdään töitä ehdoilla ja hinnalla millä hyvänsä, koska turvaverkkoja ei ole: ei sen väliä, olitko ahkera, teitkö töitä, opiskelitko - et pärjää, ellei sinulla ole säästöjä tai perintöä tulossa. Itse olen tehnyt "kaiken oikein": opiskellut ylemmän korkeakoulututkinnnon, tehnyt kymmeniä vuosia töitä (myös niitä "paskatöitä"), enkä yksinhuoltajana Helsingissä pärjää ilman tukia, en mitenkään, vaikka teen vaativaa kokopäivätyötä. Olen saatanan uupunut, yritän jaksaa yksin töissä ja vanhemmuudessa, ja nyt Kokoomus leikkaa minulta asumistuen, joka oli viimeinen olenkorteni nyt kun korot nousivat yhtäkkiä satoja euroja. Pitäisi ottaa ekstratyö- mutta mihin ne lapset laitan, kun olen iltaisin tekemässä lisätöitä? 3- ja 6-vuotiaat yksin kotiin? Se, että en oikeasti jaksa tehdä 12h/vrk töitä, on tämän rinnalla pieni ongelma.
Köyhimpien kurittaminen on väärin, mutta sen ne sentään kertovat suoraan. Sitä ei sanota ääneen, että kyse ei ole mistään kannustamisesta tai työn tekemisen kannattavuudesta, vaan siitä, että kaikki, joilla ei mene hyvin (syystä tai toisesta), pistetään sellaiseen kyykkyyn että valinnanvaraa ei ole, tehdään töitä just niillä ehdoilla mitä annetaan. Ja lapsista viis, kyllä köyhän tai yksinhuoltajan lapset nyt hetken (yövuoron ajan) yksinkin pärjää. Tällä saadaan yhteiskunta nousuun, jei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Orpo haluaa, että Suomeen tulee Usan : n kaltainen systeemi , jossa pienituloiset joutuvat tekemään montaa työtä, palvellen eliittiä. Köyhät asuvat huonoissa asunnoissa tai autoissaan, tehden montaa, alipalkattua työtä, ilman pääsyä terveydenhoitoon. Hampaattomina, sairaina, raatavat rikkaiden orjina.
Niin hörhöilevältä dystopialta kuin tämä kuulostaakin, niin tottahan se on. Oikeisto rakentaa narratiivia, jossa kyse on työstä ja työn teon kannattavuudesta. Oikeasti kyse on etuoikeutetusta asemasta ja sen periytyvyydestä ja siitä, että kun ihmisellä ei ole mitään valinnanvaraa, tehdään töitä ehdoilla ja hinnalla millä hyvänsä, koska turvaverkkoja ei ole: ei sen väliä, olitko ahkera, teitkö töitä, opiskelitko - et pärjää, ellei sinulla ole säästöjä tai perintöä tulossa. Itse olen tehnyt "kaiken oikein": opiskellut ylemmän korkeakoulututkinnnon, tehnyt kymmeniä vuosia töitä (myös niitä "paskatöitä"), enkä yksinhuoltajana Helsingissä pärjää ilman tukia, en mitenkään, vaikka teen vaativaa kokopäivätyötä. Olen saatanan uupunut, yritän jaksaa yksin töissä ja vanhemmuudessa, ja nyt Kokoomus leikkaa minulta asumistuen, joka oli viimeinen olenkorteni nyt kun korot nousivat yhtäkkiä satoja euroja. Pitäisi ottaa ekstratyö- mutta mihin ne lapset laitan, kun olen iltaisin tekemässä lisätöitä? 3- ja 6-vuotiaat yksin kotiin? Se, että en oikeasti jaksa tehdä 12h/vrk töitä, on tämän rinnalla pieni ongelma.
Köyhimpien kurittaminen on väärin, mutta sen ne sentään kertovat suoraan. Sitä ei sanota ääneen, että kyse ei ole mistään kannustamisesta tai työn tekemisen kannattavuudesta, vaan siitä, että kaikki, joilla ei mene hyvin (syystä tai toisesta), pistetään sellaiseen kyykkyyn että valinnanvaraa ei ole, tehdään töitä just niillä ehdoilla mitä annetaan. Ja lapsista viis, kyllä köyhän tai yksinhuoltajan lapset nyt hetken (yövuoron ajan) yksinkin pärjää. Tällä saadaan yhteiskunta nousuun, jei.
Saksassakin on mikrotyöt ka kansalla menee oikein hyvin.
Täällä on vain totuttu saamaan kaikki ilman että tarvitsee itse täyttää edes hakemusta. Nyt kun pitäisi jotain vaivautua itse tekemään alkaa itku ja poru.
Nyt kun Vasemmistoliiton, SDPn, Keskustan ja Vihreiden puheenjohtajat ovat yksimielisesti todenneet Orpon hallitusohjelman täysin kelvottomaksi niin eikö Marin voisi hajoittaa hallituksen ennenkuin lähtee luennoitsijaksi Yhdysvaltoihin.
Vasemmistoliitto, Keskustapuolue, SDP ja Vihreät voivat sitten laatia uuden hallitusohjelman edellisen kauden pohjalta.
Kannattaa muistaa, että Suomen suurin velkoja on Suomen Pankki noin 40% eli olemme käytännössä velkaa itsellemme. Suomen Pankki on EKP "sivuliike" jonka taseessa noin 9000 miljardia eri euro valtioiden velkakirjoja, jotka EKP on ostanut rahaa lainanneilta. Ei näitä koskaa tulla enää myymään markkinoille. Luuletteko, että USA maksaa joskus velkansa nyt noin 30 000 miljardia dollaria. Juuri hakivat velkakaton nostoa. EKP pystyy luomaan rahaa. Suurin ongelma Suomessa tulee olemaan leikkaaminen pienituloisilta ja vähäosaisilta, kun raha ei liiku iskee taantuma ja mahdollinen lama. Suurituloiset ja varakkaat ei kuluta sen enempää, mutta keski- ja pienituloisilla ei ole mitään varaa enää kuluttaa ja käyttää palveluja, jos ja kun leikkauslistat iskevät talouteen. Tulee työttömyys kasvamaan, asuntojen pakkomyynnit ja jne.