Taloussanomat: Suomi velkaantuu dramaattisesti lähivuosina ellei Orpon hallitus jatka
Ollaan ihan aikuisten oikeasti Kreikan tiellä, vuonna 2028 Suomi olisi jo EUn 7. velkaantunein maa ja tällä olisi dramaattiset vaikutukset esim rahoituksen saamisessa.
Jos vasemmistolaisia pääsisi hallitukseen, lähivuosina voi rahoitus Suomeen loppua ja silloin vasta kansa kärsisi, valtavat massa-irtisanomiset, konkursseja toisensa perään, ei edes lainalla voisi ylläpitää julkisia palveluita kun ei saa lainaa.
Toivoisin että jokainen Orpon hallituksen vastustaja lukisia ajatuksella uutisen
https://www.iltalehti.fi/talous/a/a2f82b07-b777-4831-8f68-baa534df6c75
Kommentit (1041)
Kiinnostaisi tietää miten se, että joudun rauhautumaan tulevaisuudessa kipeänä töihin, tulee pelastamaan Suomen talouden? Raadan itselleni sydänlihastulehduksen ja tartutan koko työpaikan. Kyllä Suomi näin nousee.
Mä olen 30 vuotta ollut täällä samassa työpaikassa tanttana ja haukun kaikki työttömät, kun ne ei kerrasta heti osaa kaikkea.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen 30 vuotta ollut täällä samassa työpaikassa tanttana ja haukun kaikki työttömät, kun ne ei kerrasta heti osaa kaikkea.
Mä olen tehnyt näitä samoja töitä 30 vuotta putkeen ja haukun työttömät jos ne ei heti osaa.
Mä olen tanttojen tantta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen tehnyt näitä samoja töitä 30 vuotta putkeen ja haukun työttömät jos ne ei heti osaa.
Mä olen tanttojen tantta.
Sun poika menee naimisiin, tuleeko susta nyt ilkeä anoppi?
Pitäisi leikata verotusta ja alveja niin paljon, että ihmiset saisivat ostovoiman kuten muuallakin on, jolloin syntyisi runsaasti työpaikkoja ja sitä kautta verotuloja. Näin korkeata verotusta ei tarvita, vaan valtion turhista menoista on karsittava kovalla kädellä, mm. liika byrokratia ja yritystuet.
Suomes on sekin pakkomielle, että vientiyeittkset on muka se, joka pyörittää maata - miten ihmeessä, miksi mm. palvelut eivät ole yhtä tärkeitä ja pk-yritykset, niissä työskentelee kuitenkin yli 90% työvoimasta ja ne kasvattavat aivan samalla tavalla arvoa tuotannossaan. Ei sen rahan ole nimenomaisesti tultava ulkomailta tänne, eli viennillä, sellainen on merkantilismia, ei siis nykypäivää enää.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi leikata verotusta ja alveja niin paljon, että ihmiset saisivat ostovoiman kuten muuallakin on, jolloin syntyisi runsaasti työpaikkoja ja sitä kautta verotuloja. Näin korkeata verotusta ei tarvita, vaan valtion turhista menoista on karsittava kovalla kädellä, mm. liika byrokratia ja yritystuet.
Suomes on sekin pakkomielle, että vientiyeittkset on muka se, joka pyörittää maata - miten ihmeessä, miksi mm. palvelut eivät ole yhtä tärkeitä ja pk-yritykset, niissä työskentelee kuitenkin yli 90% työvoimasta ja ne kasvattavat aivan samalla tavalla arvoa tuotannossaan. Ei sen rahan ole nimenomaisesti tultava ulkomailta tänne, eli viennillä, sellainen on merkantilismia, ei siis nykypäivää enää.
Ihmisten pitäisi myös tietää mitä veroihin kuuluu. Tänä vuonna verotus nousi monella asuntovelkaisella, koska korkoja ei saa enää vähentää verotuksessa. Lisäksi monella tulee omistusasunnosta kiinteistövero.
Ja jossakin oli, että velka eo vähene vaikka orpo leikkaa.
OMG, mä päätän tulileikkauksista enkä tiennyt, että vakituisen työtunnit voi laskea 40 stä 20 tuntiin viikko.
Omg. Omg, oon vähän....
Vierailija kirjoitti:
OMG, mä päätän tulileikkauksista enkä tiennyt, että vakituisen työtunnit voi laskea 40 stä 20 tuntiin viikko.
Omg. Omg, oon vähän....
Leikkaan tuet ja omg oho vakituiset meni ulosottoon.
Miks mun perikunnan asunto ei mene kaupaksi. Ai joku asunto meni ulosotossa halvemmalla ja ostaja valitsi mielummin sen, kun sama kerrostalo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vasemmistossa ei vaan tajuta ettei raha tule taikaseinästä. Nyt pitäisi edes yrittää ajatella suurempaa kuvaa. Pienet leikkaukset nyt ovat täysin välttämättömiä että Suomi saisi rahoitusta jatkossakin.
No sitten pitää rikkaidenkin suostua 30-40% tulon menetyksiin aivan kuten pienituloisetkin nyt tekee. Vai onko se nyt yhtäkkiä kohtuutonta nostaa vaikka rikkaiden verotusta 80% neljäksi vuodeksi? Miksi se olisi heille kohtuutonta? Miten he siitä kärsisi?
Mä menetän yli 30% tuloistani joka kuukausi.
Mutta teillä köyhillä on edelleen oikeus mennä töihin ja alkaa tuottavaksi yhteiskunnan jäseneksi.
Ihan kuten olet menettänyt aina tätä ennenkin. Jos huomenna menettäisitkin 40% niin kyllä sinäkin älähtäisit ja pitäisit sitä epäreiluna.
Aivan. Kuvailit juuri viime hallituksen aiheuttaman reaktion. Meiltä töitä ahkerasti tekeviltä viedään aina enemmän ja enemmän jotta toisten ei tarvitse vaivautua.
"aina enemmän ja enemmän". Jos olet oikeasti ahkerasti töitä tehnyt eli olet hyvätuloinen, verotuksesi on keventynyt koko 2000-luvun.
Nythän hallitus aikoo kiristää ihan ahkerasti töitä tekevien mutta pienituloisten elämää roimasti. Siellä kai edelleen luullaan, etteihän nyt kukaan voi alle 2600 euroa kuussa ansaita, jos töissä käy.
En mä asioista selvää ota, kunhan nyt leikkaan rahoja.
Mulla on tuo saunailta omalla luxus mökillä kavereiden kaa.
Eiks ne Italia ja Kreikkakin velkaantuneet aika pahasti? Ja menee hyvin nyt.
Miten toi ennustaa mitä muut tekis. Orpon äänenkannattaja yleensäkin
Maailman yleinen tilanne, sodat, sääolot satotuloksiin vaikuttamassa, pandemiat, tehdasteollisuuden alamäki...
Propagandaa hallituksen kaatajia vastaan. Helppo vedättää...
Vierailija kirjoitti:
Tämän kaiken takana on oikeistopolitiikka ja kapitalismi. Kaikki hyvät ja kannattavat yhtiöt on myyty ulkomaille. Suomessa ei ole enää juurikaan sellaista yritystoimintaa josta tulisi verotuloja kassaan. Päinvastoin, Suomen kansalaiset maksavat miljardeja yritystukia isoimmille yhtiöille Suomessa.
Tämän lisäksi meidän Eu politiikkamme on hoidettu täysin penkin alle. Annamme jatkuvasti tukea itseämme varakkaammille maille, emmekä oikeasti hyödy itse asiasta mitään. Tämän lisäksi maksamme koko ajan saksalaisten vihreiden tekemistä järkyttävän tyhmistä päätöksistä.
Jos Suomi ei olisi ottanut mutti Merkelin pakolaisvyöryä, maksanut tukipaketteja, maksanut yleiseurooppalaisia menoja, maksanut kehitysapuja (joista jopa afrikkalaiset haluaa eroon) ja ollut muuten vaan mielinkielin kaikelle mitä Eu sanoo, olisimme velaton maa.
Miksi muka Eestillä on suuremmat mahdollisuudet määritellä omia tekemisiään kuin meillä, jonka painoarvon pitäisi ainakin taloudessa olla kuitenkin monin kertainen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vasemmistossa ei vaan tajuta ettei raha tule taikaseinästä. Nyt pitäisi edes yrittää ajatella suurempaa kuvaa. Pienet leikkaukset nyt ovat täysin välttämättömiä että Suomi saisi rahoitusta jatkossakin.
No sitten pitää rikkaidenkin suostua 30-40% tulon menetyksiin aivan kuten pienituloisetkin nyt tekee. Vai onko se nyt yhtäkkiä kohtuutonta nostaa vaikka rikkaiden verotusta 80% neljäksi vuodeksi? Miksi se olisi heille kohtuutonta? Miten he siitä kärsisi?
Mä menetän yli 30% tuloistani joka kuukausi.
Mutta teillä köyhillä on edelleen oikeus mennä töihin ja alkaa tuottavaksi yhteiskunnan jäseneksi.
Ei töihin saa mennä omin päin. Siihen tarvitaan työnantajan lupa. Yrität mennä omin päin vaikka kaupan kassalle istumaan tai apteekin tiskin taakse, niin kutsutaan poliisit hakemaan sinut pois. Samoin jos onnistut luikahtamaan johonkin pikkuputiikkiin työkoneita käyttämään - isommissahan toimitilat onkin nykyään aitojen ja lukkojen takana.
Toivoisin kyllä, että minulla olisi tuo kuvittemasi oikeus. Ikävä niitä aikoja, kun menetin tuloistani yli 30 % joka kuukausi, ja silti jäi ihan hyvin vielä elämiseen ja säästöönkin. Olen siis ollut se "tuottava yhteiskunnan jäsen" minäkin. Älä sinäkään kuvittele, että sinunkaan työpanostani aina tarvittaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä me tajutaan. Mutta sitä me ei käsitetä että miksi jo valmiiksi tukalassa tilanteessa olevien elämää vaikeutetaan entisestään? Helppo se on huudella jos oma toimeentulo on sillä mallilla että voi vaikka kymppejä käyttää hanurin pyyhkimiseen. Tervetuloa kroonisesti sairaan arkeen jossa joka saatanan päivä on yhtä taistelua: Kelan, vakuutusyhtiön, hoidon kanssa. Ja te, jotka länkytätte ilmaisesta terveydenhuollosta niin tutustukaa ihmeessä asioihin. Sairastaminen maksaa aivan jumalattomasti, yhteiskunnalle ja sairastuneelle itselleenkin. Tukia pienennetään, hoitomaksut korottuvat, maksukatot korottuvat niin lääkkeissä kuin matkakustannuksissakin. Invalidivähennys pienenee, hoitotuet pienenee, asumistuet mahdollisesti jäävät minimiin tai poistivat. Kukaan ei sairautta itselleen pyydä eikä halua. Kun joskus itse olet samassa tilanteessa (ja kaikki me joskus olemme) niin ehkäpä se mieli muuttuu hyvinkin nopeasti?
Valtio ei hyödy pienistä leikkauksista mutta niitä isompia toivoisi hyödynnettävän: Maahanmuutto ja heidän ilmainen terveydenhuolto ja koulutus, eduskunnan palkankorotukset ja avustajien määrä, kohtuuttomat infraan käytettävät miljardit, jotka joutavat kyllä odottamaan aikaa parempaa.Miten kuvittelet oikeasti heikossa asemassa olevien käyvän 10 tai 15 vuoden päästä, mikäli velkaantumisen tahtia ei korjata? Tuolloin päästään oikeasti tilanteeseen jossa ihmisillä ei ole asuntoa ja heillä on nälkä. Tuota estääkseen esim. minä haluan tiukempaa veropolitiikkaa. Minun mielestä ei olisi pitänyt antaa verohelpotuksia, mutta Kokoomus sai ne läpi, kun ovat saaneet niin paljon ääniä. Vihervasemmiston kauhistellessa persuja.
Aika monella pienituloisella se katto on lähtemässä jo päältä, ellei ole jo lähtenytkin. Pienituloisten kukkarolle meneminen ei helpota valtion velkataakkaa, miten vaikeaa tämä on ymmärtää? Me työkyvyttömyyden vuoksi kuntoutustuella tai eläkkeellä olevat maksamme jo nyt enemmän prosentuaalisesti veroja kuin yksikään palkansaaja (kun olin töissä ja tienasin hyvin, vero% oli max.21% ja nyt eläkkeellä 32%). Siinä sinulle yhtälöä laskettavaksi että mihin järkeen käy että kun tulot pienenee puolella ja samaan syssyyn verotus kirustyy myös liki puolella, niin miten sillä elät? Et mitenkään. Verohelpotuksia ei tullut kuin isotuloisille, joka se on aivan absurdia. Kaikki osallistumaan, ei vain pienituloiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokkareiden höpinää. Kokoomus lietsoo tätä valheellista velkaantumishöpinää, oikeuttaakseen köyhien, työttömien kurjistamisen. Suomella ei ole velkaa enempää kuin keskimääräisellä Eu: n valtioilla. Orpo vihaa köyhiä ja työttömiä. Orpo haluaa köyhät, sairaat, sekä työttömät ilmaistöihin, ystäviensä firmoihin.
Suomella on paljon enemmän velkaa kuin pohjoismaisilla hyvinvointivaltioilla. Se on ollut vasemmiston tahto.
Tarkoitat varmaan että oikeiston tahto. Siellä on sitä haluttomuutta maksaa veroja. Tällöin tulopuoli jää kevyeksi ja aletaan leikkaamaan palveluista ja sanotaan heippa valtiolle. Mitä siitä sitten seuraa? Voisin veikata ettei kovin hyvää.
Haluttomuutta maksaa veroja? Maksamme sitä jo vaikka 34% ja se on sinusta haluttomuutta kun ei kiinnosta maksaa 39% ?
Mitäs jos osallistuisitte talkoisiin ja vähennettäis kulutustanne kerrankin.
Maailmassa vietettiin ylikulutuspäivää tuossa heinäkuussa. Suomen vastaava oli maaliskuussa.
Voisin osallistua talkoisiin tulemalla teille töihin. Ei kai se haittaa, että vaatteet ei ole ihan siistit, kun olen osallistunut talkoisiin enkä vuoteen ostanut uusia.
Nopeampi juna Turkuun on täysin turha.
Jos joku muu heittää rahat ulkomaille ja kaivoon, ei se ole jokaisen kansalaisen syy. Ei myös sotilaalliset hankinnat. Aina tämä sama kuvio ja sanat.
On ne työttömät laiskoja.
Itse istun täällä toimistotöissä perseelläni koko viikon ja teen työt nopeeasti täynnä viheitä ja kotona mulla käy siivooja.