Miten olette ratkaisseet kun kaikki kallistunut? Meillä menee noin 1500 € rahaa enemmän kuussa kuin ennen.
Oletteko jättäneet lomamatkat ja ulkona syömiset pois? Ottaneet sivutyön? Myyneet auton? Vaihtanut halvempaan asumiseen?
Ollaan eletty vuosi paikkaamalla säästöistä mutta nyt pitää tehdä jotain muuta. Korot, ruoka ja sähkö yms. noin 1500 € kuussa enemmän kuin 1,5 vuotta sitten.
Kommentit (336)
Vierailija kirjoitti:
Pyydettiin molemmat reilut palkankorotukset. Mies tienaa nyt 6700€/kk ja minä 4800€/kk
Pärjätään ihan hyvin kun ei ole lapsiakaan. Ollaan lisätty matkustamista ja ostellaan hieman kalliimpia ruokia.
Vissiin kiva sohaista ampiaispesään ja vähän elvistellä tai siis elvistellä paljon. Joskus kannattaa kätkeä hurjimmat haaveet ja olla hissukseen. Mihin muuten testamenttaatte suuren omaisuutenne, kun kerran olette lapsettomia? Tai kerkeäähän sitä vielä...
Itse en edes tienaa lähellekään 1500 euroa kuussa.
Hintojen vertailua ruokakaupassa ja muissa ostoksissa, vaatteet ym tarpeet vain alesta helppo etsiä verkkokaupoista halvin hinta, säästän sähköä, ei ulkonasyömistä, ravintoloita tai juhlimista, karsin suoratoitsopalveluja, vähän harvemmin kampaajalle, myyn tarpeetonta kirpparilla ja torissa.
Sääli kivijalkoja mutta kaiken tavaran ja vaatteet saa edullisemmin netistä joten tilaan sieltä.
En käy leffassa enkä ulkona syömässä, ei maksullisia harrastuksia, ostan halvempia ihonhoitotuotteita, luovuin rakennekynsistä ja tuttu leikkaa hiukseni nykyään.
Onnekkaita ollaan, ettei ole vaikuttanut meihin. Ollaan myös aina eletty niin vaatimattomasti, että ei ole mitään isoja lainoja, kakkosasuntoja tai sähkölaskuja joista pitäisi huolehtia. Ollaan oltu vuosia eettisistä syistä kasvisruokavaliolla ja sillä säästää myös, kun linssit, pavut, soijarouhe jne ei maksa mitään ja säilyy hyvin. Harrastuksetkin lähes ilmaisia kun hyvät lenkkarit ja lähimetsä riittää.
Omaa syytään tiukkaan paikkaan joutuneiden puolesta surettaa, mutta tavallaan hyvä, että turhasta ylikulutuksesta nyt joutuu karsimaan jokainen, kun ei se useimmilla ole vapaaehtoisesti onnistunut. Rikkaat tosin porskuttaa entiseen malliin joten heidät pitää saada seuraavaksi ruotuun, muuten tulee vallankumous :)
Teen enemmän extravuoroja mun kakkostyöpaikassa. Kaupasta ostan edullisempaa ruokaa, tosin se on heikkolaatuisempaa, ulkomaalaista ja kaloripitoisempaa kuin esim. kotimaiset kasvikset. Vähennän ulkona syömistä varsinkin kalliissa ravintoloissa, vaihdan ne käynnit esim Hesen tuotteisiin.
Christiiina kirjoitti:
Teen enemmän extravuoroja mun kakkostyöpaikassa. Kaupasta ostan edullisempaa ruokaa, tosin se on heikkolaatuisempaa, ulkomaalaista ja kaloripitoisempaa kuin esim. kotimaiset kasvikset. Vähennän ulkona syömistä varsinkin kalliissa ravintoloissa, vaihdan ne käynnit esim Hesen tuotteisiin.
Jos hesessä syö niin kannattaa ottaa se kasvisjuustohampurilainen, tai pari. Maksaa vain 1,70e/kpl ja maistuu oikeastaan ihan samalta kuin lihaversio.
Ruoka on kotiruokaa, edullisista aineksista, tarjouslaputetut tuotteet jos mahdollista. Ollaan luovuttu jogurteista ja muista kalliista välipaloista, leipää, puuroa ja muuta edullista. Hedelmiä ja kasviksia toki täytyy ostaa paljon, mutta vähän kilohintoja seuraillen.
En käy kampaajalla enkä käytä muutenkaan mitään kosmetologi tms. palveluita. Hierojalla on pakko joskus käydä kun työstä johtuen niska-hartiaseutu menee niin jumiin, että pää meinaa haljeta.
Itselläni ei ole kalliita harrastuksia ja jos jotain on, esim. juuri ilmoittauduin lihashuoltotunneille, sen voi maksaa kulttuuriedulla, jota saa työn kautta 200e/vuosi. Äänikirjapalvelusta maksan, koska se on itselle tärkeä vapaa-ajanviettotapa. Kaikista turhista kuukausimaksullisista palveluista on luovuttu.
Ulkona syöminen ja muutenkin ulkonakäynti, baari-, hotelli- ja kylpyläreissut ym matkustelu vähentynyt radikaalisti.
Lasten kohdalla on vaikeampi säästää. Harrastuskuluja on, niistä ei ole luovuttu, eikä niistä voi säästää. Leluja tms. eivät enää kaipaa, rahaa kuluu lasten kohdalla lähinnä ruokaan, vaatteisiin ja tietysti asumiseen. Eivät saa 500 euron muotikenkiä tai -takkeja, mutta onneksi eivät kyllä ole niitä juuri kyselleetkään.
Perheessä minä, mies ja kaksi lasta sekä yksi jo kotoa muuttanut, tienataan bruttona n. 8200 plus lapsilisät ja Kelan elatusmaksu toisesta. Ihan hyvin pärjätään, mutta kyllähän ostovoima on laskenut aivan käsittämätöntä tahtia, muutama vuosi sitten näillä tuloilla oltaisiin eletty paljon leveämmin. Koen että ollaan kuitenkin onnekkaita, että molemmilla on työ, jotka ainakin johonkin maailmanaikaan on voinut tulkita hyväpalkkaisiksi.
Vierailija kirjoitti:
On huomioitu. Kaikki turha kuluttaminen pois. Kesällä on ollu taas kasvimaa upeana, talveksi menee kellariin vaikka mitä. Polttopuut tehtiin itse ja olen tehnyt ruoat itse alusta loppuun. Harrastetaan mm. kalastusta, sienestystä, marjastusta, pyöräilyä ja uintia.
Itse asiassa voimme paljon paremmin ja rahaa menee vähemmän.
Aika kivaa!
Pitäähän ne polttopuut ensin jostain saada/ostaa, että niitä voi alkaa "tehdä". Melko hintavaa on osto, mutta teillä on tietysti omaa metsää, mistä saatte ne puut. Kyllähän silloin pystyy säästämään.
Vierailija kirjoitti:
Aiemmin meni 150e/kk kahden hengen ruokiin,sen päälle puhelin,netti,vuokraosuus. Nyt menee huikeat nolla euroa muuhun paitsi nautintoaineisiin. Muuta sinäkin loiseksi toisten siivelle.
Härregyyd, siis aijemmin meni 150 e/kk kahden hengen ruokiin. Tunsin piston sydämessäni, sillä asun yksin ja aijemmin mulla meni ruokaan 300 e/kk enkä koe eleleväni herroiksi.
Miten voi selvitä ihminen 75 eurolla kuukauden
ruoista? Sehän tekee 2.50 e vuorokaudessa. Kai tuossa jo syödään ilmaa.
Ihan valinnoista kiinni kirjoitti:
Me olemme ratkaisseet ongelman neljällä tärkeällä jutulla:
1. Ostimme asuntomme ajoissa 2009, kun hinnat vielä olivat edullisia, 0-korko seuraavat 13 vuotta ja siksi lainaakaan ei enää ole juuri jäljellä
2. Lainassa on tasaerälyhennys, korko ei vaikuta kk-erään
3. Olemme keränneet rahaa säästöön
4. Olemme opiskelleet ja työllistyneet aloille, joissa riittää hyväpalkkaista työtä.
Onnea, upeasti valittu. Viittitkö valaista, miten satuitte päätymään asunnon ostoon juuri vuonna 2009? Teittekö miten pitkän analyysin ja minkämerkkinen kristallipallo teillä sattui olemaan, että pystyitte noin vedenpitävästi hoitamaan lainan pois juuri sopivasti, ennenkuin Ukrainan sota syttyi. Täytyy sanoa, että kyllä te olette sitten valinneet hienosti!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fiksu rahankäyttäjä nimenomaan ottaa lainaa ja pitää huolen siitä, että velkaraha tekee työtä enemmän kuin mitä korot ovat. Vain täydellinen toope pelaa "käteisellä" ja maksaa kaiken heti itse pois.
Kerrotko nyt fiksuna mistä saat yli 5 % korkoa?
Pelkästään pörssissä pystyy kouluttamaton apinakin tekemään keskimäärin 8% vuosituottoa, pitkällä aikavälillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyydettiin molemmat reilut palkankorotukset. Mies tienaa nyt 6700€/kk ja minä 4800€/kk
Pärjätään ihan hyvin kun ei ole lapsiakaan. Ollaan lisätty matkustamista ja ostellaan hieman kalliimpia ruokia.Vissiin kiva sohaista ampiaispesään ja vähän elvistellä tai siis elvistellä paljon. Joskus kannattaa kätkeä hurjimmat haaveet ja olla hissukseen. Mihin muuten testamenttaatte suuren omaisuutenne, kun kerran olette lapsettomia? Tai kerkeäähän sitä vielä...
Semminkin, kun noilla palkoilla ollaan vielä tukevasti keskikastissa. Kyllähän noilla liksoilla elelee, kun ei ole lapsia, harrastaa *tirsk* lenkkeilyä ja ajelee pari vuotiaalla Skoda Octavialla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ilmeisesti riittävän persaukinen. En ole huomannut mitään muutosta missään.
Älä valehtele.
En ole tuo jota kommentoit, mutta en ole minäkään huomannut mitään muutosta. Asuntolainaa ei enää ole ja mökkilainaa on enää parikymmentätuhatta. Autot on vanhat ja maksetut. Yhtiövastike on pysynyt ennallaan ja sikahalpa määräaikainen sähkösopimus on edelleen voimassa. Kampaajalla käyn 2xvuodessa leikkauttamassa (+värjäämässä) hiukset ja itse leikkaan miehen hiukset. Poika käy parturissa parin kk välein. Ruokaa ostetaan mitä tarvitaan, ei tarvitse nuukailla. Matkustellaan ehkä parin vuoden välein ulkomailla viikko-kaksi. Kaksi lasta; toinen lukiossa ja toinen muuttaa juuri pois kotoa. Kotoa muuttavaa ollaan autettu ostamalla huonekalut, kodinkoneet ym, ym. sekä autetaan vuokran maksussa. Molemmilla lapsilla 20-30k säästöjä rahastoissa, joita mies on hallinnoinnut ja sijoittanut viisaasti heidän elämänsä ajan. Taloyhtiössämme on tulossa kattoremontti muutaman vuoden päästä ja meidän osuus tulee olemaan n. 15 000 e, siihen ollaan alettu keräämään rahaa pari vuotta sitten ja koossa on jo melkein puolet tarvittavasta. Ja juuri katsoin, että minulla on neljän vuoden aikana noussut peruspalkka samassa työpaikassa n. 700e. Ja ollaan ihan vaan sairaanhoitaja+lähihoitaja pariskunta.
Sen voin sanoa, että kaikki on viisaan mieheni ansiota. Hän ei elä yli varojensa ja on aina osannut valmistautua hyvissä ajoin tuleviin kuluihin, sekä hän on hemmetin hyvä sijoittaja ja osaa ottaa asiosta selvää.
Vierailija kirjoitti:
Sääli kivijalkoja mutta kaiken tavaran ja vaatteet saa edullisemmin netistä joten tilaan sieltä.
Itsekin käyn kivijalkakaupoissa vain sovittamassa vaatteita ja tilaan sitten oikean kokoiset netistä. Partioaitta tästä hyvä esimerkki, kun siellä on ihan sikakallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuuka-Nyysteeni kirjoitti:
Inflaatio on Tilastokeskuksen mukaan ollut viimeisen vuoden aikana 6,3%. 1500€:n lisäys menoihin tarkoittaisi, että menonne on nykyisin 24.000€ kuukaudessa.
Joko olette todella hyvätuloisia, matikantaitosi on huono tai olet valehtelija.
Asuntolainan korko on noussut 900 € kuussa, ruokamenot muutaman satasen ja sähkö muutaman satasen per kk. Lisäksi kaikki muu harrastukset yms.
Ap
Aika rankat nousut?
Sitä voi toki miettiä, että onko asuntolainaa ihan pakko olla 550.000 € +- 50.000 €, jos tuollainen korotus kuukausi erään on vuodessa tullut.
Ei sitä lainaa kuule tarvi kovinkaan paljoa nykyään olla että korot on tonnin kuussa. Ja ilmeisesti puhutaan kahden työssäkäyvän taloudesta, niin ihan normaalilla lainalla saa tuollaiset korkokulujen nousut.
Kyllä lainaa on liikaa, jos korkokulut nousevat lähes 1000€/kk. Vuosi-puolitoista sitten kokonaiskorko on voinut olla n. 1% ja tällä hetkellä se on n. 5%:a. Perheasuntoja saa 200 000€:lla pk-seudultakin, jolloin 1% olisi 166,67€ ja 5%:a 833,33€ eli muutosta vain 666,66€. Kuitenkin tuon vuoden - puolentoista aikana lainaa on todennäköisesti myös lyhennetty, jolloin korkokulut olisivat kasvaneet huomattavasti vähemmän. Edelleenkään ei ne suuret tulot vaan kohtuulliset menot ovat avainasemassa, kun taloutta haluaa pitää tasapainossa. Jos on varaa ostaa velaksi monen sadantuhannen talo, on oletettavasti sen verran hyvät tulot, että pitäisi olla myös järkeä päässä, ainakin sen verran, että osaa ennakoida talouden muutoksia.
Näytä mulle, mistäpäin pk-seutua saat 200 kiloeurolla perheasunnon. Asetetaan sellainen reunaehto, että alue ei saa olla mikään tummien ghetto.
Vauvan kaukalo ostoskärryyn. Sitten kalleimmat tuotteet vähän sen alle. Ei tarkoituksella piilottaen, vaan ikään kuin et huomaisi niitä sieltä. Jos jää kiinni, voi sanoa ettei huomannut. Kertaakaan, siis KERTAAKAAN en ole jäänyt kiinni. Viimeksi viikonloppuna kähvelsin kokonaisen kylmäsavulohifileen. Vauvan viltti siihen päälle, ikään kuin vauva olisi sen potkaissut päältään. Ei kysellyt kassa mitään. Ei muuta kuin kassiin ja kotiin.
Agenda 2030 ja onneksi olkoon marinadi-fanit, korona- ja sotahullut. Teitte sen ihan itse. Idiootit vedätte vaan meidät muutkin tähän samaan suohon. Onneksi tuli otettua maltillinen asuntolaina, ei olla kusessa. Toki kierroksia tullaan lisäämään koko ajan, jotta mahdollisimman moni kaatuu.