Oletko koskaan tavannut ihmistä, jolla on diagnosoitu tai siagnosoimaton PDA?
Oletko koskaan tavannut ihmistä, jolla on diagnosoitu tai diagnosoimaton PDA? Pathological Demand Avoidance
Kommentit (90)
Vierailija kirjoitti:
En tietääkseni, kaikenlaista muuta luonnehäiriötä ja nihkeilijää kylläkin.
No autismin kirjo nyt ei olekaan mikään luonnehäiriö.
Vierailija kirjoitti:
Taas uusi diagnosi tottelemattomille kakaroille. Kuria vaan, niin PDA:t häviävät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas uusi diagnosi tottelemattomille kakaroille. Kuria vaan, niin PDA:t häviävät.
Mitä tiukempi kuri, sen voimakkaammin PDA oireilee. Mikään valtataistelu ei PDA:n kanssa onnistu.
Joo mulla on PDA. Ois kiva jos julkisuudessa puhuttais joskus myös aikuisista joilla on PDA, eikä vaan lapsista. Jos ihmiset sitten ymmärtäis paremmin, ettei tässä oo kyse vain "tottelemattomista lapsista".
En tunne ketään jolla olisi virallisesti tuo diagnoosi, mutta monet diagnosoidut tuntemani autistit käyttäytyvät noin.
Vierailija kirjoitti:
Joo mulla on PDA. Ois kiva jos julkisuudessa puhuttais joskus myös aikuisista joilla on PDA, eikä vaan lapsista. Jos ihmiset sitten ymmärtäis paremmin, ettei tässä oo kyse vain "tottelemattomista lapsista".
Voitko antaa vinkkejä, miten sun tyyppisen ihmisen kanssa tulee parhaiten toimeen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voitko antaa vinkkejä, miten sun tyyppisen ihmisen kanssa tulee parhaiten toimeen?
Yritän vastata, Mutta tulee vain "kommenttisi on ilmoitettu. Odottaa hyväksyntää" tms. Enkä keksi mitään, mikä mun viestissä vois aiheuttaa ton 🤔😮
Vierailija kirjoitti:
Taa Vanhapiika kaivoi uuden diaknoosin, että voi lapsettomana haukkua muiden lapsia ja olla muka tietävä. Vastailee välillä itselleen sika. 👍🤮
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritän vastata, Mutta tulee vain "kommenttisi on ilmoitettu. Odottaa hyväksyntää" tms. Enkä keksi mitään, mikä mun viestissä vois aiheuttaa ton 🤔😮
Joku on ilmeisesti ilmiantanut kommenttiin. Silloin ei kai voi lainata kyseistä kommenttia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ettet kysele tyhmiä. Vastaile itsellesi sairas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyajan ilmiö on keksiä uusia hienoja termejä kuvaamaan vanhoja asioita. Varsinkin konsulenttialalla nuo luo bisnestä kun samaa vanhaa saa myytyä uudella nimellä, mutta muutenkin jotkut nostattaa statustaan uusilla leimoilla jotka on hienompia kuin vanhat ja tylsät leimat.
No tuo PDA on terminä 80 -luvulta.
Ja lääketieteen puolella katos täytyy keksiä eksaktit termit eri häiriöille jne., ei voida käyttää arkikieltä.
Ja kuri pahentaa PDA:n oireita, siitä sen juuri tunnistaa ja erottaa muista vastarannankiiskeilystä.
Et tiedä moukka asiasta mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritys numero 5. En tajua mikä sana tässä viestissä aiheuttaa ennakkosensuurin.
Ei mun kanssa oo mit enkään ha aste ellista tu lla toimi een. O on yst ävällinen ja kohteli as vieraita ihm isiä koh taan. Toki mua ärs yttäis, jos yritit etään pä smäröidä mi ten mun tuli s elä ä eläm ääni, mu tta en juu rikaan ilma isisi sitä ärty mystä.
Se P D A nä kyy ihan eri a sioissa kuin käytö ksessä tois ia ih misiä kohtaan. En saa ava ttua lask uja, en saa soite ttua tärk eitä puh eluita, en saa nos tettua kes kellä lattia aa kävely yreitillä oleva aa ros kaa lattia lta, en saa värjät tyä hiu ksia vaikka on haale ntuneet ka malan näköisen iksi, en saa keri ttyä puutar haletkua takan isin rulla lle vaan jätä n lojum aan kesk elle piha a jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyajan ilmiö on keksiä uusia hienoja termejä kuvaamaan vanhoja asioita. Varsinkin konsulenttialalla nuo luo bisnestä kun samaa vanhaa saa myytyä uudella nimellä, mutta muutenkin jotkut nostattaa statustaan uusilla leimoilla jotka on hienompia kuin vanhat ja tylsät leimat.
No tuo PDA on terminä 80 -luvulta.
Ja lääketieteen puolella katos täytyy keksiä eksaktit termit eri häiriöille jne., ei voida käyttää arkikieltä.
Ja kuri pahentaa PDA:n oireita, siitä sen juuri tunnistaa ja erottaa muista vastarannankiiskeilystä.
Mikään mitä sanoin ei ollut paikkaansapitämätöntä. Eikä liuta alapeukkuja muusta t
Analysoi runkkaamistasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku on ilmeisesti ilmiantanut kommenttiin. Silloin ei kai voi lainata kyseistä kommenttia.
Ei se sekään voi olla, kun lainasinhan sitä kommenttia jo tuossa. No, nyt kun pilkoin sen viestini kaikki sanat pätkiin, niin se meni läpi. En vaan käsitä, mikä sana siinä tuon aiheutti.
Aspergerin oireyhtymädiagnoosi lähisukulaisista useammalla ja yhdellä on myös PDA.
Mitä sitten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritys numero 5. En tajua mikä sana tässä viestissä aiheuttaa ennakkosensuurin.
Ei mun kanssa oo mit enkään ha aste ellista tu lla toimi een. O on yst ävällinen ja kohteli as vieraita ihm isiä koh taan. Toki mua ärs yttäis, jos yritit etään pä smäröidä mi ten mun tuli
Okei, kiitos selvennyksestä. Onkohan minulla sama homma.. Ahdistun laskujen avaamisesta, puhelimeen vastaamisesta ym. Olen aina ajatellut olevan kyseessä ahdistuneisuushäiriön enkä miettinyt sitä sen kummemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se sekään voi olla, kun lainasinhan sitä kommenttia jo tuossa. No, nyt kun pilkoin sen viestini kaikki sanat pätkiin,
Ei näistä voi tietää. Palsta toimii niin oudosti nykyään ja välillä joku sana on sensuurissa ja välillä ei 😅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
pda = personal digital assistant eli käytännössä mukana kuskattava kouraan sopiva tietokone eli älypuhelin nykyään. En tunne ketään joka olisi diagnosoitu tuollaiseksi.
Kiitos kontribuutiostasi aikuisten keskusteluun.
Ole hyvä. Pointti on siinä että jos haluat keskustella jostain tietystä aiheesta, niin käsitteiden tulisi olla yksikäsitteisiä ja tuo on aika kaukana sellaisesta. Etpä tietenkään tärkeilevänä ihmisenä tajunnut miettiä asiaa tuolta kannalta. Ei tämä ole twitter jossa viestiin ei mahdu kuin alle 200 merkkiä vaan tilaa riittää kappaletolkulla.
No kun tälle asialle nyt ei ole mitään muuta käsitettä, niin milläs sanoilla itse ehdottaisit tästä keskusteltavan?
Peräsuolenlaskeuma.
En tietääkseni, kaikenlaista muuta luonnehäiriötä ja nihkeilijää kylläkin.