Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko koskaan tavannut ihmistä, jolla on diagnosoitu tai siagnosoimaton PDA?

Vierailija
20.08.2023 |

Oletko koskaan tavannut ihmistä, jolla on diagnosoitu tai diagnosoimaton PDA? Pathological Demand Avoidance

Kommentit (90)

Vierailija
1/90 |
20.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi

Vierailija
2/90 |
20.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuo suurimmalle osalle tarkoita mitään täällä. Kyseessä on siis ilmiö, joka liittyy autismikirjon häiriöön. Se voidaan diagnosoida vain autismikirjon alle. Kyseessä on sellainen käytösoireisto, jossa autistinen henkilö ei oireile niin stereotyyppisesti vaan sosiaaliset vaikeudet ym. näkyvät niin, että henkilö vastustaa kaikkea ulkoa ja jopa sisäänpäin tulevaa ohjausta ja se perimmäinen syy on ihan siinä autismissa.

Oma lapseni on autismikirjolainen, jossa on välillä tämän tyyppistä oireilua, mutta ei siinä määrin mitä tällä oireilulla viitataan. Sen sijaan olen puolisossani alkanut epäillä tällaista oirekuvaa. Mitään autismikirjon diagnooseja puolisolla ja minulla ei ole - kuten ei suurimmalla osalla n. 40-vuotiasta suomalaisista, jotka lievän autismikirjon kriteerit täyttävät.

Valitettavasti tästä pda-tyyppisestä oireilusta on tulossa nyt sellainen trendi, että osa vanhemmista on alkanut keksiä lapselleen näitä diagnooseja ymmärtämättä että se ihan oikeasti on autismikirjon alle kuuluva oireilu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/90 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No se ei ole oma diagnoosina, vaan menee tällä hetkellä vaan muun autismikirjon diagnoosin alle.

Mutta kyllä olen itse PDA, se on ihan varmaa. Nimenomaan siis koko oirekuvasto kuulostaa tutulta, ei pelkästään osat siitä. Ja lapsuudessa ja nuoruudessa on ollut voimakkaammin elämään vaikuttava, aikuisena on oppinut paremmin sopeutumaan ja hillitsemään ja naamioimaan.

Ei kukaan yli kolmeenkymmeneen vuoteen osannut mun kohdalla epäillä mitään autismikirjon häiriötä, tuli vaan vääriä mielenterveyden diagnooseja. Eikä mun lapsuudessa osattu varsinkaan tytöillä tunnistaa mitään tuollaista.

Eli olen tavannut joo. Oliko jotain muita kysymyksiä?

Vierailija
4/90 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, lestadiolaisilla jokaisella on se.

Vierailija
5/90 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseni. Oli helpotus saada tälle nimi näin lähempänä keski-ikää. Paljon on toki oppinut vuosien ja vuosikymmenten varrella myös lifehackeja siitä, miten asioita saa sujumaan tällä neurologialla. Mies tietää, ulkopuoliset eivät arvaisi, koska olen aina hoitanut työni hienosti ja maskannut.

Vierailija
6/90 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas uusi diagnosi tottelemattomille kakaroille. Kuria vaan, niin PDA:t häviävät.

Vierailija
7/90 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

pda = personal digital assistant eli käytännössä mukana kuskattava kouraan sopiva tietokone eli älypuhelin nykyään. En tunne ketään joka olisi diagnosoitu tuollaiseksi. 

Vierailija
8/90 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas uusi diagnosi tottelemattomille kakaroille. Kuria vaan, niin PDA:t häviävät.

Nykyajan ilmiö on keksiä uusia hienoja termejä kuvaamaan vanhoja asioita. Varsinkin konsulenttialalla nuo luo bisnestä kun samaa vanhaa saa myytyä uudella nimellä, mutta muutenkin jotkut nostattaa statustaan uusilla leimoilla jotka on hienompia kuin vanhat ja tylsät leimat. 

Vierailija
9/90 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyajan ilmiö on keksiä uusia hienoja termejä kuvaamaan vanhoja asioita. Varsinkin konsulenttialalla nuo luo bisnestä kun samaa vanhaa saa myytyä uudella nimellä, mutta muutenkin jotkut nostattaa statustaan uusilla leimoilla jotka on hienompia kuin vanhat ja tylsät leimat. 

No tuo PDA on terminä 80 -luvulta.

Ja lääketieteen puolella katos täytyy keksiä eksaktit termit eri häiriöille jne., ei voida käyttää arkikieltä.

Ja kuri pahentaa PDA:n oireita, siitä sen juuri tunnistaa ja erottaa muista vastarannankiiskeilystä.

Vierailija
10/90 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

pda = personal digital assistant eli käytännössä mukana kuskattava kouraan sopiva tietokone eli älypuhelin nykyään. En tunne ketään joka olisi diagnosoitu tuollaiseksi. 

Kiitos kontribuutiostasi aikuisten keskusteluun.

Vierailija
11/90 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itseni. Oli helpotus saada tälle nimi näin lähempänä keski-ikää. Paljon on toki oppinut vuosien ja vuosikymmenten varrella myös lifehackeja siitä, miten asioita saa sujumaan tällä neurologialla. Mies tietää, ulkopuoliset eivät arvaisi, koska olen aina hoitanut työni hienosti ja maskannut.

Minullekin oli aika suuri helpotus vihdoin näin neljänkympin korvilla vihdoin ymmärtää, mikä mulla on. Toisaalta on ollut myös aika tuskallista ymmärtää se, että mun ongelmat ei olekaan parannettavissa, vaan osa mua aina.

Toki oon itsekin oppinut ihan tietämättäni kaikenlaisia tapoja selvitä, mutta en esim. sellaisia, että olisin koskaan kyennyt töihin.

Vierailija
12/90 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttärellä epäilen, mutta tätähän ei diagnosoida. Tyttären dg on autismin kirjon häiriö, mutta suurimmat haasteet liittyvät juuri hänen kokemiinsa vaatimuksiin.

Mieheni epäilee myös itsellään ja tunnistaa PDA-piirteet itsessään, mutta hänellä ei ole mitään diagnoosia. Hän on löytänyt hyvät keinot piirteiden hallitsemiseen ja arki sujuu, niin töissä kuin kotona.

Vierailija
13/90 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja lääketieteen puolella katos täytyy keksiä eksaktit termit eri häiriöille jne., ei voida käyttää arkikieltä.

Ja kuri pahentaa PDA:n oireita, siitä sen juuri tunnistaa ja erottaa muista vastarannankiiskeilystä.

Mikään mitä sanoin ei ollut paikkaansapitämätöntä. Eikä liuta alapeukkuja muusta todista kuin siitä, ettei teitä uusista leimoistanne ylpeitä huvita ruveta analysoimaan omaa käytöstänne oikeasti :D

Vierailija
14/90 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyttärellä epäilen, mutta tätähän ei diagnosoida. Tyttären dg on autismin kirjon häiriö, mutta suurimmat haasteet liittyvät juuri hänen kokemiinsa vaatimuksiin.

Mieheni epäilee myös itsellään ja tunnistaa PDA-piirteet itsessään, mutta hänellä ei ole mitään diagnoosia. Hän on löytänyt hyvät keinot piirteiden hallitsemiseen ja arki sujuu, niin töissä kuin kotona.

Jos kuitenkin on autismikirjon diagnoosi, mikä onkin ainoa, minkä tällä hetkellä PDA:n kanssa voi saada, ja huomaatte vanhempina PDA-piirteitä (joka on voimakkaasti perinnöllistä, eli isällä varmaan on, jos hän tunnistaa piirteitä itsessään), niin varmaan kannattaa suhtautua PDA:na, ja tiedottaa myös koulua ym. tahoja PDA:sta.

Vierailija
15/90 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ole hyvä. Pointti on siinä että jos haluat keskustella jostain tietystä aiheesta, niin käsitteiden tulisi olla yksikäsitteisiä ja tuo on aika kaukana sellaisesta. Etpä tietenkään tärkeilevänä ihmisenä tajunnut miettiä asiaa tuolta kannalta. Ei tämä ole twitter jossa viestiin ei mahdu kuin alle 200 merkkiä vaan tilaa riittää kappaletolkulla. 

Vierailija
16/90 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikään mitä sanoin ei ollut paikkaansapitämätöntä. Eikä liuta alapeukkuja muusta todista kuin siitä, ettei teitä uusista leimoistanne ylpeitä huvita ruveta analysoimaan omaa käytöstänne oikeasti :D

Luuletko, etten ole analysoinut omaa käytöstäni koko aikuisikäni? Ihan oikeasti?

En mä ole hyvänen aika ylpeä tästä leimasta. En nyt suorastaan halunnut olla kehityshäiriönen, parantumattomasti erilainen, kun oon ensin sentään saanut elää siinä lohdullisessa harhassa, että mulla olis vaan mielenterveysongelmia, joista on mahdollista parantua. Nyt mun pitäis hyväksyä tää parantumattomuuteni.

Ei tässä ole mitään kivaa.

Vierailija
17/90 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ole hyvä. Pointti on siinä että jos haluat keskustella jostain tietystä aiheesta, niin käsitteiden tulisi olla yksikäsitteisiä ja tuo on aika kaukana sellaisesta. Etpä tietenkään tärkeilevänä ihmisenä tajunnut miettiä asiaa tuolta kannalta. Ei tämä ole twitter jossa viestiin ei mahdu kuin alle 200 merkkiä vaan tilaa riittää kappaletolkulla. 

Aloitusviestissä sanottiin ihan selkeästi pathological demand avoidance. Ei sitä voi sekoittaa personal digital assistantiin.

Eikä AP ole tuota termiä keksinyt. Se nyt vaan sattuu olemaan se ainoa virallinen termi tälle oireilulle. Ei oo meidän vika.

Vierailija
18/90 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Häh? Sillä oman käytöksen ja kokemusmaailman analysoinnillahan tän leiman on päätynyt saamaan.

Jos ei olis analysoinut, niin ei ois ikinä tajunnut, mistä on kyse.

Kukaan tuskin on ylpeä tästä.

Vierailija
19/90 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kun tälle asialle nyt ei ole mitään muuta käsitettä, niin milläs sanoilla itse ehdottaisit tästä keskusteltavan?

Vierailija
20/90 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Häh? Sillä oman käytöksen ja kokemusmaailman analysoinnillahan tän leiman on päätynyt saamaan.

Jos ei olis analysoinut, niin ei ois ikinä tajunnut, mistä on kyse.

Kukaan tuskin on ylpeä tästä.

Ja silti noita uusia leimoja kannetaan ylpeinä siitä, että on saatu todiste omasta (tai lapsen, sukulaisen) erikoislaatuisuudesta, oli kyse sitten todellisesta vaivasta tai ei. Se tässä on se ilmiö eikä just nimenomaan tuo PDA joka voi tarkoittaa montaakin eri asiaa.

Lisäksi omadiagnooseilla ei tunnetusti ole hirveästi painoarvoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kaksi