Oletko koskaan tavannut ihmistä, jolla on diagnosoitu tai siagnosoimaton PDA?
Oletko koskaan tavannut ihmistä, jolla on diagnosoitu tai diagnosoimaton PDA? Pathological Demand Avoidance
Kommentit (90)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas uusi diagnosi tottelemattomille kakaroille. Kuria vaan, niin PDA:t häviävät.
Nykyajan ilmiö on keksiä uusia hienoja termejä kuvaamaan vanhoja asioita. Varsinkin konsulenttialalla nuo luo bisnestä kun samaa vanhaa saa myytyä uudella nimellä, mutta muutenkin jotkut nostattaa statustaan uusilla leimoilla jotka on hienompia kuin vanhat ja tylsät leimat.
No tuo PDA on terminä 80 -luvulta.
Ja lääketieteen puolella katos täytyy keksiä eksaktit termit eri häiriöille jne., ei voida käyttää arkikieltä.
Ja kuri pahentaa PDA:n oireita, siitä sen juuri tunnistaa ja erottaa muista vastarannankiiskeilystä.
Mikään mitä sanoin ei ollut paikkaansapitämätöntä. Eikä liuta alapeukkuja muusta todista kuin siitä, ettei teitä uusista leimoistanne ylpeitä huvita ruveta analysoimaan omaa käytöstänne oikeasti :D
Häh? Sillä oman käytöksen ja kokemusmaailman analysoinnillahan tän leiman on päätynyt saamaan.
Jos ei olis analysoinut, niin ei ois ikinä tajunnut, mistä on kyse.Kukaan tuskin on ylpeä tästä.
Ja silti noita uusia leimoja kannetaan ylpeinä siitä, että on saatu todiste omasta (tai lapsen, sukulaisen) erikoislaatuisuudesta, oli kyse sitten todellisesta vaivasta tai ei. Se tässä on se ilmiö eikä just nimenomaan tuo PDA joka voi tarkoittaa montaakin eri asiaa.
Lisäksi omadiagnooseilla ei tunnetusti ole hirveästi painoarvoa.
No mutta tässä ei keskusteltu kenenkään kevyistä omadiagnooseista ties mille muoti- ilmiölle, vaan PDA:sta.
Tuo PDA ei voi tarkoittaa montaakin asiaa, vaan se oirekuvasto on ihan selkeä, ja todella voimakkaasti elämää haittaava. Ei tällä ihan oikeasti hirveesti voi ylpeillä. Ja aivan naurettava ajatus, että sillä leimalla pääsisi pakoon itsensä ja oman käytöksensä analysoimisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
pda = personal digital assistant eli käytännössä mukana kuskattava kouraan sopiva tietokone eli älypuhelin nykyään. En tunne ketään joka olisi diagnosoitu tuollaiseksi.
Kiitos kontribuutiostasi aikuisten keskusteluun.
Ole hyvä. Pointti on siinä että jos haluat keskustella jostain tietystä aiheesta, niin käsitteiden tulisi olla yksikäsitteisiä ja tuo on aika kaukana sellaisesta. Etpä tietenkään tärkeilevänä ihmisenä tajunnut miettiä asiaa tuolta kannalta. Ei tämä ole twitter jossa viestiin ei mahdu kuin alle 200 merkkiä vaan tilaa riittää kappaletolkulla.
No kun tälle asialle nyt ei ole mitään muuta käsitettä, niin milläs sanoilla itse ehdottaisit tästä keskusteltavan?
No avaa sitä termiä vähän enemmän äläkä vaan dumppaa kommenttiin että PDA. Googlella esim. löytyy synnynnäinen sydänongelma ihan samalla lyhenteellä. Ja monta muutakin asiaa jotka ei liity lääketieteeseen. Ei kaikki pelkän termin perusteella muista että mihin liittyvästä vaivasta on kyse tai mitä tuo on suomeksi.
Aloitusviestissä lukee pathological demand avoidance. Sama termi käytössä suomeksi.
Ne lähes 300 000 työtöntä. Annetaan lasten sentään kasvaa ja näyttää joskus tunteitaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
pda = personal digital assistant eli käytännössä mukana kuskattava kouraan sopiva tietokone eli älypuhelin nykyään. En tunne ketään joka olisi diagnosoitu tuollaiseksi.
Kiitos kontribuutiostasi aikuisten keskusteluun.
Ole hyvä. Pointti on siinä että jos haluat keskustella jostain tietystä aiheesta, niin käsitteiden tulisi olla yksikäsitteisiä ja tuo on aika kaukana sellaisesta. Etpä tietenkään tärkeilevänä ihmisenä tajunnut miettiä asiaa tuolta kannalta. Ei tämä ole twitter jossa viestiin ei mahdu kuin alle 200 merkkiä vaan tilaa riittää kappaletolkulla.
No kun tälle asialle nyt ei ole mitään muuta käsitettä, niin milläs sanoilla itse ehdottaisit tästä keskusteltavan?
No avaa sitä termiä vähän enemmän äläkä vaan dumppaa kommenttiin että PDA. Googlella esim. löytyy synnynnäinen sydänongelma ihan samalla lyhenteellä. Ja monta muutakin asiaa jotka ei liity lääketieteeseen. Ei kaikki pelkän termin perusteella muista että mihin liittyvästä vaivasta on kyse tai mitä tuo on suomeksi.
Aloitusviestissä kerrotaan, mistä PDA on lyhenne. Ja syytä tarkentaa sen enempää ei varmaan ole, koska ne, jotka voivat vastata aloituksen kysymykseen, tietävät varmaan jo asiasta hieman enemmän. Muut voi kattoo googlesta jos kiinnostaa.
Olen. Oliko tähän mitään jatkokysymyksiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas uusi diagnosi tottelemattomille kakaroille. Kuria vaan, niin PDA:t häviävät.
Nykyajan ilmiö on keksiä uusia hienoja termejä kuvaamaan vanhoja asioita. Varsinkin konsulenttialalla nuo luo bisnestä kun samaa vanhaa saa myytyä uudella nimellä, mutta muutenkin jotkut nostattaa statustaan uusilla leimoilla jotka on hienompia kuin vanhat ja tylsät leimat.
Ja lääketieteen puolella katos täytyy keksiä eksaktit termit eri häiriöille jne., ei voida käyttää arkikieltä.
Ja kuri pahentaa PDA:n oireita, siitä sen juuri tunnistaa ja erottaa muista vastarannankiiskeilystä.
Mikään mitä sanoin ei ollut paikkaansapitämätöntä. Eikä liuta alapeukkuja muusta todista kuin siitä, ettei teitä uusista leimoistanne ylpeitä huvita ruveta analysoimaan omaa käytöstänne oikeasti :D
Häh? Sillä oman käytöksen ja kokemusmaailman analysoinnillahan tän leiman on päätynyt saamaan.
Jos ei olis analysoinut, niin ei ois ikinä tajunnut, mistä on kyse.Kukaan tuskin on ylpeä tästä.
Ja silti noita uusia leimoja kannetaan ylpeinä siitä, että on saatu todiste omasta (tai lapsen, sukulaisen) erikoislaatuisuudesta, oli kyse sitten todellisesta vaivasta tai ei. Se tässä on se ilmiö eikä just nimenomaan tuo PDA joka voi tarkoittaa montaakin eri asiaa.
Lisäksi omadiagnooseilla ei tunnetusti ole hirveästi painoarvoa.
Empatiakyvyn puutekin kuuluu moniin häiriöihin.
Lähipiirissä on paljon neurohäiriöitä ja tämänkin tunnistan muutamilla.
Miltä se tuntuu ja mitä keinonne käytännössä ovat?
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu mm. kammottavalta, lamaannuttavalta ahdistukselta, joka estää tekemästä mitä pitäisi tehdä tai mitä haluaisi tehdä.
Käytännössä pystyn tekemään asioita kun huijaan itseni vaan yhtäkkiä tekemään ne, ilman mitään ennakkosuunnittelua. Kaikki etukäteen suunnittelu kun meinaa estää tekemästä.
Sitten on niitä sisäisiä juttuja, jotka ei aiheuta niin suuria käytännön ongelmia. Niinkuin se, että vietän pitkiä aikoja luoden fiktiivisiä tapahtumia ja henkilöitä jne. mielessäni.
Vähän niinkuin tarinoita tai elokuvakohtauksia.
Ylikorostunut empatiakyky vaikeuttaa kanssa elämää, koen jatkuvasti oman tuskani lisäksi vähän niinkuin koko maailman kärsimystä kuin omaani. Sekin lamaannuttaa.
Käytän tätä PDA juttua työpaikalla, jos niskoittelen johdolle. Selitän sitten, että on mahdollisesti PDA.
Vierailija kirjoitti:
Mitä kovemmin tulee painostusta ja vaatimusta, sitä vähemmän on kykyä tehdä mitään. Halua kyllä, mutta vähän kuin joku käskisi kävelemään suuntaan X, mutta olet sidottuna liekaan ja polviasi myöten tervassa. Haluat mennä etkä mitenkään tietoisesti hangoittele vastaan, mutta pienikin eteneminen vie sinulta ihan suunnattomasti voimia. Ja vieressä ohi painaltavat ne joita ei ole sidottu liekaan ja jotka kävelevät kuivalla maalla, ja samalla ihmetellään miksi tämä nyt on sinulle niin vaikeaa kun olet kuitenkin muuten niin fiksu ja kykenevä, eihän tämä ollut noille muillekaan vaikeaa.
Itse saan valtavasti aikaiseksi (hyperkeskittyminen tekee minusta monissa asioissa huomattavasti tehokkaamman kuin yksikään ns. normaali ihminen olisi), mutta minun pitää koko ajan antaa itselleni vaihtoehtoja. Kun kaikki on vapaaehtoista (ainakin periaatteessa), olen supertehokas. Teen töitä kotoa, omassa firmassani, ja esim. tänäänkin minulla on TV taustalla ja lupa esim. jättää työt ja katsoa lempisarjaani milloin vain. Yleensä lopputuloksena on esim. 15 minuutin tauko sarjan parissa jossain vaiheessa päivää, mutta joku päivä se voi olla vaikka tunnin. Pointti on se, ettei kukaan pakota minua istumaan koneella, tekemään asioita tietyssä järjestyksessä, tai keskittymään vain yhteen asiaan, vaan voin nousta ja lähteä milloin vain. Ja koska kukaan ei pakota, töiden teko ja keskittyminen onnistuu. Jopa oman kehon vaatimukset ovat välillä hyvin vaikeita ja pusken usein läpi kivun, nälän tai janon. Kaikki kontrollin menettäminen on äärimmäisen vaikeaa ja ahdistavinta mitä kuvitella voi. Esim. puhelimen soiminen yllättäen on vaikeaa. Asioiden hoitaminen viesteillä (kontrolli) on ok, samoin jos selvitän ensin kuka soitti ja mitä asia koski, ja soitan sitten itse takaisin (palautettu kontrolli). Pakotetut sosiaaliset roolit ovat raskaita, kuormittuneena kaikki smalltalkista siihen että tässä kohtaa pitää sanoa näin ja näin vaikka se ei pidä paikkaansa, oli kyse sitten "hauska tavata" latteuksista tai vaikka liioitelluista kiitoksista epäpätevälle ihmiselle. Kääntöpuolena olen luova, kiinnostunut kaikesta, valtavan empaattinen, teen muille mielelläni mukavia asioita joita kukaan ei odota ja autan mielelläni muita ilman että odotan kiitosta. Tiedän itseäni kiinnostavista aiheista ns. kaiken, opin nopeasti, yhdistelen tietoa vaivattomasti ja huomaan virheet prosesseista tai muistakin helposti. En koe itseäni mitenkään vialliseksi tai vammaiseksi, minulla on haasteeni mutta samalla joissain asioissa olen valtavasti muita parempi, minua on koko ikäni kuvailtu lahjakkaaksi ja fiksuksi, mutta samalla ns. hengenheimolaisia ja sydänystäviä on vaikea löytää, erityisesti naisena. Nykyään ymmärrän itseäni paremmin ja voin hyvin, nuorempana ajattelin että minussa on oltava jotain vikaa kun olin erilainen, ja tämä johti silloin masennukseen.
Suvustani löytyy ilmeinen tapaus jo 1800-luvulta. Pärjäsi mainiosti, kun pääsi pois kotoaan. Vanhojen merkintöjen mukaan "on mielisairas, ei kuuntele tai tottele ohjeita. "
Äkäpäisen Isoäitini puolelta.
Vierailija kirjoitti:
Joo, lestadiolaisilla jokaisella on se.
Nehän on just tosi ihania ja ahkeria ihmisiä. Mitä höpiset?
Vierailija kirjoitti:
No kun nimenomaan ei häviä, vaan pahenee vaan. Jos on oikeasti PDA, niin kovempi kuri aiheuttaa ahdistusta, mikä saa oireilemaan entistä pahemmin. Joustavuutta ja ymmärrystä tarvitaan.
Siksi nää nepsy-diagnoosit on tärkeitä tehdä oikein (niitähän tehdään usein liian löyhin perustein), että oireita pystytään helpottamaan oikeilla keinoilla.
Vierailija kirjoitti:
Empatiakyvyn puutekin kuuluu moniin häiriöihin.
Melkein viisasta, paitsi että tarkemmin katsottuna sinulla ei ole argumenttia ollenkaan. Yritähän uudelleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kun nimenomaan ei häviä, vaan pahenee vaan. Jos on oikeasti PDA, niin kovempi kuri aiheuttaa ahdistusta, mikä saa oireilemaan entistä pahemmin. Joustavuutta ja ymmärrystä tarvitaan.
Siksi nää nepsy-diagnoosit on tärkeitä tehdä oikein (niitähän tehdään usein liian löyhin perustein), että oireita pystytään helpottamaan oikeilla keinoilla.
Nepsy-diagnooseista autismin kirjon häiriö -diagnooseja ei kyllä varmasti tehdä usein, tai milloinkaan, liian löyhin perustein. ADHD -diagnooseja asetetaan kyllä paljon vähemmillä tutkimuksilla kuin autismin kirjon tapauksessa.
Ja PDA -diagnoosiahan ei voi saada (vielä), mutta onneksi autismin kirjon diagnoosiin voidaan kai kirjata, että on PDA -piirteistöä.
Mutta tosiaan se PDA on tärkeä tunnistaa, koska kova kuri tosiaan pahentaa sitä oireilua valtavasti, ja voi ajaa helposti lapsen totaaliseen romahdukseen ja itsemurhaankin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
&
Minäkin kuvittelin ennen, ettei omadiagnooseilla ole paljon painoarvoa. Mutta kyllä se autismin kirjon häiriöiden kohdalla on niin, että itse väistämättä tietää oman sisäisen kokemusmaailman paremmin kuin yksikään lääkäri, ja vain itse voi ihan oikeasti tietää onko PDA. Ulkopuolisten vaatimusten välttelylle kun voi olla muitakin syitä ja ne piirteet näkyvät muillekin, mutta omien sisäisten vaatimusten välttelyn näkee ja kokee vain itse, eikä sille oikein ole muita aiheuttajia.
Olen, itseni ja lapseni. Hirmu väärinymmärretty ilmiö.