Työaika ei riitä töiden tekemiseen
Onko tuttua teille että työnantaja olettaa sinun tekevän pitkiä päiviä (saat toki plussatunteja talteen) liukuman puitteissa? Tunnit voi joskus pitää yksi yhteen vapaana. Ihan ok vai totaalinen no moiselle paikalle?
Kommentit (33)
Kymmenen vuoden kuluttua vain omat lapsesi muistavat, että teit aina ylitöitä, ei kukaan muu! Pidä tämä mielessä. Itse tein nuorena usein ylitöitä. Eikä siitä seurannut mitään hyvää. Työkaverit olivat kateellisia ja haukkuivat, pomo lykki vain lisää hommia. Eli ylitöitä ei kannata tehdä lainkaan, ei ainakaan ilmaiseksi!
Sama. Otin juuri yhteyttä Akavan juristiin tuosta ja parista muusta jutusta. Asia menee eteenpäin.
Olen sossu ja alalle on tyypillistä, että työtunnit eivät riitä. Ei myöskään ole ketään ketä palkata lisää, koska on huutava työvoimapula. Sitten vain tehdään mitä ehditään ja jätetään tekemättä mitä ei ehditä. Asiakkaat sitten ehkä kärsii, mutta mikäs teet.
Vierailija kirjoitti:
Olen sossu ja alalle on tyypillistä, että työtunnit eivät riitä. Ei myöskään ole ketään ketä palkata lisää, koska on huutava työvoimapula. Sitten vain tehdään mitä ehditään ja jätetään tekemättä mitä ei ehditä. Asiakkaat sitten ehkä kärsii, mutta mikäs teet.
Näin myös meillä, olen sairaalahuoltaja. Laitoksissa ei kannata koskea mihinkään, mihin ei ole pakko.
Ne on työnantajan töitä ja on ihan työnantajan tehtävä miettiä miten ne hoituu työajan puitteissa. Välillä voi tulla poikkeustilanne jossa kysytään tekeekö ylitöitä ja maksetaan ylityökorvaukset, mutta jatkuva lisätyön teettämisen tarve osoittaa että työt on organisoitu väärin tai on liian vähän tekijöitä
Olen ollut firmassa töissä, jossa etenkin nuremmat työntekijät juuttuivat seuraamaan puhelintaan ja työt jäi siis tekemättä sosiaalisen median houkutuksien takia. No yleensä heillä työsuhteet jäi myös tosi lyhyeksi, kun ei pomo tollasta menoa jaksa katella, kun vielä työn tavoiteet jää sen takia jälkeen.
Moniko käyttää työnantajan sopimusehtojen mukaista sovittua työaikaa omien asioiden hoitamiseen sinä aikana?
Boss kirjoitti:
Olen ollut firmassa töissä, jossa etenkin nuremmat työntekijät juuttuivat seuraamaan puhelintaan ja työt jäi siis tekemättä sosiaalisen median houkutuksien takia. No yleensä heillä työsuhteet jäi myös tosi lyhyeksi, kun ei pomo tollasta menoa jaksa katella, kun vielä työn tavoiteet jää sen takia jälkeen.
Moniko käyttää työnantajan sopimusehtojen mukaista sovittua työaikaa omien asioiden hoitamiseen sinä aikana?
Mä käytän vaikkapa lähettmällä jonkun sähköpostin. Toisaalta kukaan ei pidä lakisääteisiä kahvitaukojaan (20min päivässä) eli voin hyvällä omalla tunnolla hoidella sen verran omia asioitani päivän aikana.
Minullakin kävi noin hirmu usein työaika ei riittänyt. Hyvin tein niillä keinoin kesälomaan lisää osti viikko ja joulun aikaan toiset pari viikkoa.
Minä olen kehittänyt PowerAutomatella ja Pythonilla automaattisia työnkulkuja ja hoidan niiden avulla työt noin 30 %:ssa työajasta. Lopun työajan pyöritän omaa yritystäni. Hullu tekee paljon töitä, viisas pääsee vähemmällä. Kannattaa opetella tehostamista.
Joo, olen julkisella puolella töissä ja normaali työaika ei riitä töihin. Meillä ongelmana on epätasainen suorittaminen. Toiset takoo täysillä, toiset ottaa lunkisti. Täysillä takojien mentaliteetti on se, että asiat pitää tehdä kunnolla ja ajallaan, eikä asioita voi jättää roikkumaan, niin siinä helposti ajaa itsensä katkeruuden kierteeseen - ei jaksaisi enää takoa täysillä päivästä ja viikosta toiseen, koska kaverikin vaan chillailee, mutta oma moraali ei myöskään anna periksi ruveta chillailemaan. Olen itse tällainen täysillä takoja, en halua vitkastella asioiden kanssa ja tuntimäärä paisuu ja paisuu, koska chillailijan työt kaatuvat myös minulle. Meillä on ns. yhteinen potti, jota tehdään yhdessä. En tiedä miten oppisin siihen, että ottaisin yhtä lunkisti kuin kaveri? Aiemmin meillä oli omat tehtäväalueet ja silloin olin työhöni tyytyväinen, koska olin itse vastuussa omasta työstäni. Koska lunkisti ottajien takia meillä oli jatkuvasti hommat myöhässä, niin joku iso pomo keksi, että työt tehdään tiimissä - se tulee olemaan fantastinen uudistus ja sen jälkeen työt eivät ole enää koskaan myöhässä! Jep, koska ne tekemättömät työt kaadetaan tehokkaiden niskaan, ettei vaan vuosikausien chillailuun tule katkosta. Monta kertaa olen asiasta sanonut, että tämä homma ei toimi, mutta mitään ei tapahdu. Palkkauksessa erot eivät näy mitenkään, koska kuntapuolella pitää olla kaikilla niin tasapäistä - sama palkka samasta työstä. Olen varmaan irtisanottavien listalla ns. hankalana alaisena, kun hallituksen leikkaustoimet iskevät kuntapuolelle ja väkeä vähennetään entisestään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tervetuloa valtiolle. Noin systeemi toimii vaikka työttömyysturvan puolella, liian vähän väkeä, ei ylitöitä, vaan liukuman puitteissa tehdään vaikka 12 tuntia päivässä. Tehty työ korvataan teoriassa vapaalla, mutta koska liukumatunnit leikataan joulukuussa (kaikki yli 30 tuntia pois, ei korvausta euroakaan) eikä ennen vuodenvaihdetta ehdi vapaita pitämään, niin teet ilmaistyötä työnantajalle illat ja viikonloput. Koska täytyy pysyä tavoitteessa, tietenkin niin, ettei synny lisää kuluja, vaikka työmäärä triplaantuisi.
Miksi alistut tuollaiseen?
Vaihtoehtona on - niin mikä? Jos ei ole budjetissa rahaa, niin ei voida palkata ketään. Tämän vuoden määrärahat päätti edellinen hallitus, joten kiitä Sannaa siitä, että väkeä on liian vähän.
Toki voitaisiin lähteä siitä, että asiakkaan asiat selvitetään 120 vrk sisällä, silloin meillä ei olisi kiirettä, mutta malttaako asiakas odotella 4 kk?
Vaihtoehto on pitää kiinni sopimuksista, mitä se sulle kuuluu kauan asiakas odottaa, sun pomo vetää 10x palkkaa siks et moiset ongelmat on sen eikä sun vastuulla.
Sun kiltteyttä käytetään huijaan sua rikollisella tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu pystyykö tunteja käyttämään pois silloin kun itse haluaa. Mä teen mielelläni ma-to pidempiä päiviä ja pe olen töissä vaan pari tuntia aamulla.
Se on sitten kumma juttu, kun perjantaina pitäisi päästä aikaisemmin pois töistä tai olla mieluummin vapaalla. Se on ihan tavallinen työpäivä. Taitaa alkaa joillakin suu nappaseen.
Meinaatko, että Petteri antaa enemmän budjettia, kun pitäisi leikata?