Siis mikä mua vaivaa etten jaksa pieniä lapsiani. En jaksa olla kotona niiden kanssa ja leikittää jatkuvasti....
On niin mielenkiinto vähissä. Olen vain kärtyinen ja turhautunut. Lapset ovat 3 v ja 1v 3kk
Kommentit (7)
Itse olin kotona ihan ekstaasissa ensimmäiset 2 kuukautta kiireisten työelämävuosien jälkeen mutta sen jälkeen alkoi maistua puulta ja maistuu edelleen. Töihin palaan kun lapsi on 1 vee, se on varma!
vaikka joka päivä. Menet vaikka lenkille tai kävelylle yksin tai jonkun naapurin/ystävän kera. Tai mitä vaan. Jospa se auttaisi!
Tarttet vaan vähän taukoa tuohon äitihommaan, tee jotain kivaa itseksesi, ilman lapsia, käy vähän tuulettumassa!
1) Oma motivaatio. Jos kokee, että ura ja palkka ovat OIKEASTI ihmisen mitta, niin palkatonta hoivatyötä on vaikea kamalasti arvostaa. Tällaiset arvot istuvat aika lailla alitajunnassa, eivät ole välttämättä ihan tiedostettujakaan.
2) Jos on liian tunnollinen, eikä osaa ottaa rennosti, niin tottahan siitä lasten kanssa kotonaolosta voi tulla aikalainen stressi. Piruako lapsia nyt koko aikaa tarvitse leikittää! Lapsen mielikuvituksen ja sosiaalisten taitojen kehitykselle on vain hyväksi, että hän joutuu jonkin verran keksimään itse tekemistä itselleen, eikä aikuinen ole koko aikaa ohjelmoimassa tekemistä.
3) Elämäntilanne. Jos työuran luominen oli kotiinjäädessä täysin kesken, riittämättömyyden tunne iskee herkästi.
4) Sosiaalinen turvaverkko vaihtelee. Jos oma, työstä väsyneenä myöhään illalla kotiutuva mies on päivän ainoa aikuiskontakti, niin aika vaikea kotona on viihtyäkään. Aikuista puheseuraa kannattaa aktiivisesti etsiä ja järjestää. Itse asiassa hoitovapaa on miljoonan dollarin sauma tutustua ihan erilaisiin ihmisiin kuin tavallisesti... lasten varjolla tapaa kaikkien alojen ihmisiä, kaikenlaisia naisia.
5) Tätä voi olla vaikea myöntää kenenkään, mutta kaikki naiset eivät ole kamalan lapsirakkaita. Omat lapset voivat olla rakkaita, mutta silti niiden kanssa ei kamalasti viihdy.
Oli miten oli, meidän ei onneksi kaikkien TARVITSEKAAN viihtyä kotona kolme vuotta per lapsi ollaksemme silti ihan käypiä äitejä ja ihmisiä. Sinulle ap selvästi aikaisempi töihinpaluu sopi, älä siitä huonoa omaatuntoa pode.
Mäkin olen laiska leikkimään lasteni kanssa. Ei se leikki enää aikuiselta niin luonnistu. Mutta onneksi lapset leikkivät keskenään. Teilläkin pian koittaa se aika!
Ja jotta yhteistä puuhastelua vanhemmankin kanssa tulisi, voitte vaikka pelata lautapeliä tai rakentaa palapeliä tai leipoa yhdessä. Valitse joku sellainen, mikä ei olis sulle kauheen vastahakoista.
Menkää jonnekin kerhoon, leikittävät lapsia ja sinä saat juoda kahvia muiden mammojen kanssa.