Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi keppari harrastajia haukutaan ja dissataan?

Vierailija
19.08.2023 |

Miks meitä dissataan?
Ja aikuisetkin

Kommentit (227)

Vierailija
141/227 |
20.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisena naisena tunnen myötähäpeää yli 12-vuotiaiden naishenkilöiden keppihevostelusta.

Olen 52-vuotias johtoasemassa oleva mies ja käyn kepparillani tärkeillä liikelounaillanikin. Viimeksi tapaamallani japanin delegaatiolla oli Transformers-hahmoja ja yksi leikki Hiroshiman pienoismallilla.

Itse teen samaa! Olen 48-vuotias teknologia-alan erityisasiantuntija. Käyn asiakkaiden ja sidosryhmien luona pinkillä yksisarviskepparillani ratsastaen. Usein mutta en aina olen myös pukeutunut anime-furrypukuun.

Vierailija
142/227 |
20.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittämätöntä tämä keppariviha, väitän edelleen että se johtuu mammojen katkeruudesta koska eivät sitä voi lihavuutensa ja huonon kuntonsa takia harrastaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/227 |
20.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisena naisena tunnen myötähäpeää yli 12-vuotiaiden naishenkilöiden keppihevostelusta.

Olen 52-vuotias johtoasemassa oleva mies ja käyn kepparillani tärkeillä liikelounaillanikin. Viimeksi tapaamallani japanin delegaatiolla oli Transformers-hahmoja ja yksi leikki Hiroshiman pienoismallilla.

Itse teen samaa! Olen 48-vuotias teknologia-alan erityisasiantuntija. Käyn asiakkaiden ja sidosryhmien luona pinkillä yksisarviskepparillani ratsastaen. Usein mutta en aina olen myös pukeutunut anime-furrypukuun.

Meidän toimistolla tradenomimies meni liian syvälle harrastukseen ja kuvitteli juoma-automaatin vesiesteeksi. Kaksi viikkoa sairaslomaahan siitä seurasi.

Vierailija
144/227 |
20.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän toimistolla tradenomimies meni liian syvälle harrastukseen ja kuvitteli juoma-automaatin vesiesteeksi. Kaksi viikkoa sairaslomaahan siitä seurasi.

😄

Vierailija
145/227 |
20.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mietipä ap, jos sinua vastaan tulisi 50v mies, joka työntelisi nuken rattaita ja juttelisi nukkevauvalle. Käytännössä sama asia, jos aikuinen leikkii keppihevosella. Kumpikaan ei toki ole väärin, mutta aika moni katsoo HYVIN pitkään, jos sellaista tekee. 

Mun mielestä ok leikkiä nukella, aikuisen miehenkin.

Vierailija
146/227 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käsittämätöntä tämä keppariviha, väitän edelleen että se johtuu mammojen katkeruudesta koska eivät sitä voi lihavuutensa ja huonon kuntonsa takia harrastaa.

Varmasti kaikki aikuiset haluaisivat harrastaa lasten leikkejä koko ikänsä, harmi että moni joutuu lihomisen vuoksi lopettamaan🤣

Itsekin olen joutunut pistämään mollamaijan syrjään, kun en jaksa enää lihavana leikkiä sillä!

Mutta vakavasti: miten joku voi olla noin tyhmä, että luulee joidenkin vihaavan jotain lapsellista pikkulasten leikkiä. Ihan hyvä, jos lapset leikkii. Eikä sekään haittaa jos joku aikuinen on niin lapsellinen, että hyppii keppi haarojen välissä. Ei ole mitään vihaa pitää harrastusta typeränä ja lapsellisena, sillä sitähän se on.

Vierailija
147/227 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mietipä ap, jos sinua vastaan tulisi 50v mies, joka työntelisi nuken rattaita ja juttelisi nukkevauvalle. Käytännössä sama asia, jos aikuinen leikkii keppihevosella. Kumpikaan ei toki ole väärin, mutta aika moni katsoo HYVIN pitkään, jos sellaista tekee. 

Mun mielestä ok leikkiä nukella, aikuisen miehenkin.

Se leikki loppui lyhyeen, kun nukkeleikeille ei ollut riittävästi kysyntää:

"Seksinukkebordelli sai tylyn lopun - näin Antti Kurhisen elämä jatkuu: Palasin ajamaan taksia

Kannelmäen seksinukkebordelli nostatti ison kohun, mutta paikka suljettiin vajaan vuoden jälkeen. Toiminnalle kasvot antanut Antti Kurhinen ei kadu pestiä paikan isäntänä."

https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/bb5c6d33-5fe8-4bee-bf5c-cb4aae…

Vierailija
148/227 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt ihan fiksuksi harrastuksesi sanoisi kun aikuiset leikkii lasten leikkejä :D Enemmänkin liikuttavaksi. Miksi teillä on niin surkea itsetunto?

Vierailija
150/227 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, mystistä.

Vierailija
151/227 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En nyt ihan fiksuksi harrastuksesi sanoisi kun aikuiset leikkii lasten leikkejä :D Enemmänkin liikuttavaksi. Miksi teillä on niin surkea itsetunto?

Minusta se kertoo ennemminkin hyvästä itsetunnosta, jos pystyy leikkimään lasten leikkejä aikuisena

Vierailija
152/227 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta se kertoo ennemminkin hyvästä itsetunnosta, jos pystyy leikkimään lasten leikkejä aikuisena

Jos kehitysvammaisen henkilön kehityksellinen ikä on muutaman vuoden ikäisen tasoa vastaavaksi, ovat hänen kiinnostuksen kohteensa tietysti asioita, joista vastaavan ikäiset pikkulapset ovat kiinnostuneita. Esimerkiksi kepparit ja lastenohjelmat yms. ovat mielenkiinnon ja keskustelun aiheita. Aikuisille suunnattuja asioita on vaikea ymmärtää eivätkä ne siksi ole myöskään kiinnostavia.

Aikuinen ihminen, joka leikkii keppihevosilla, herättää helposti kummastusta tai huvittuneisuutta ympäristössä. Kehitysvammainen kehitystasoltaan lapsen tasolla oleva ihminen voi kyllä oppia, että keppihevoselle leikkiminen ei ole aikuiselle sopivaa, mutta hänen voi olla vaikea ymmärtää miksi näin on. Toivoisin suvaitsevaisuutta, ja annetaan näiden henkisesti lapsen tasolla olevien harrastaa lasten leikkejä, ei ketään voi pakottaa aikuiseksi.

Vierailija
153/227 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kehitysvammaisen henkilön kehityksellinen ikä on muutaman vuoden ikäisen tasoa vastaavaksi, ovat hänen kiinnostuksen kohteensa tietysti asioita, joista vastaavan ikäiset pikkulapset ovat kiinnostuneita. Esimerkiksi kepparit ja lastenohjelmat yms. ovat mielenkiinnon ja keskustelun aiheita. Aikuisille suunnattuja asioita on vaikea ymmärtää eivätkä ne siksi ole myöskään kiinnostavia.

Aikuinen ihminen, joka leikkii keppihevosilla, herättää helposti kummastusta tai huvittuneisuutta ympäristössä. Kehitysvammainen kehitystasoltaan lapsen tasolla oleva ihminen voi kyllä oppia, että keppihevoselle leikkiminen ei ole aikuiselle sopivaa, mutta hänen voi olla vaikea ymmärtää miksi näin on. Toivoisin suvaitsevaisuutta, ja annetaan näiden henkisesti lapsen tasolla olevien harrastaa lasten leikkejä, ei ketään voi pakottaa aikuiseksi.

No toki asiaa voi katsoa vammaisuus-linssin läpi, eteenkin silloin, jos henkilö itse ei ymmärrä miksi asia voi olla muiden mielestä lapsellista tai outoa. Mutta silti olen sitä mieltä, että jos ihminen harrastaa keppihevosia ihan vaan koska se tuo hänelle iloa, ja tekee sitä, vaikka tietää joidenkin katsovan kieroon, niin kyseessä voi silloin olla hyvä itsetunto.

Vierailija
154/227 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska he ovat tyttöjä

Vierailija
155/227 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitetaan siitä, että aikuisetkin lihoo ja ei harrasta liikuntaa. Sitten kun joku löytää itselle hauskan liikuntalajin niin sitäkään ei saisi tehdä. "Mene vain kiltisti hölkkäämään ulos kuten muutkin. Ei liikunta saa olla hauskaa."

Vierailija
156/227 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No toki asiaa voi katsoa vammaisuus-linssin läpi, eteenkin silloin, jos henkilö itse ei ymmärrä miksi asia voi olla muiden mielestä lapsellista tai outoa. Mutta silti olen sitä mieltä, että jos ihminen harrastaa keppihevosia ihan vaan koska se tuo hänelle iloa, ja tekee sitä, vaikka tietää joidenkin katsovan kieroon, niin kyseessä voi silloin olla hyvä itsetunto.

Ei kukaan normaali terve aikuinen saa siitä mitään lisää harrastukseen, että hyppii esteiden yli keppi jalkovälissä. Tuollaiset mielikuvitusleikit kuuluvat lapsuuteen, mutta jotkut jäävät kehityksessä lapsen tasolle. Harva aikuinen on niin jälkeenjäänyt, että kyseinen harrastus kiinnostaisi. Entäpä, jos jätettäisiin se lasten lelu pois, ja rataa kehitettäisiin vaativammaksi mitä se tuossa lasten leikissä on?

Vierailija
157/227 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa ap!

Keppihevonen yhdistetään pieniin tyttöihin, koska historiallisesti pienet tytöt ovat niillä leikkineet (myös minä ja siskoni 90-luvulla). Tähän samaan kategoriaan kuuluvat barbit sekä pojilla pikkuautot ja legot. Yhteisleikit kuten kirkonrotta voisi kuulua myös tähän ryhmään.

Ne voidaan kategorisoida samaan ryhmään helposti niiden herättämien mielleyhtymien vuoksi. Pallopelit ja voimistelu ovat eri asioita, ne herättävät erilaisia assosiaatioita, ne mielletään taito- ja urheilulajeiksi. Niistä on tehty vakavastiotettuja kilpailulajeja. Niitä on siksi ihan ok harrastaa aina pikkulapsesta teini-ikään ja jopa aikuiseksi asti. Sen sijaan nämä ensin mainitut aktiviteetit eivät ole saaneet urheilun mainetta ja asemaa. Ne ovat saaneet maineen pienten lasten leikkeinä. Vaikka ne kuinka sisältäisivät liikuntaa, niin ne ovat silti leikkejä.

Ja kun aikuinen vielä leikkii, vaikka se olisi kuinka terveellä pohjalla, se nähdään erikoisena ilmiönä. Aikuisten oletetaan kasvaneen ikään, jossa muut asiat ruokkivat mielikuvitusta ja saavat iloa aikaan, kuin kepparit, barbit, action figuurit tai pikkuautot.

Jos haluat, voit alkaa brändätä keppariharrastuksesta vakavastiotettavaa urheilulajia; perustaa seuran ja hankkia sinne valmentajia ja järjestää kilpailuja, joissa on sponsoreita ja voittaja palkitaan. Tällaista kun olet jaksanut vääntää muutaman sukupolven verran, niin ehkä jonain päivänä, jos tarpeeksi moni alkaisi jakaa näkemyksesi, keppariharrastus otetaan vakavasti ja sitä harrastaville aikuisille ei naureskella.

Se ei tapahdu päivässä. Tsemppiä!

Vierailija
158/227 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heippa ap!

Keppihevonen yhdistetään pieniin tyttöihin, koska historiallisesti pienet tytöt ovat niillä leikkineet (myös minä ja siskoni 90-luvulla). Tähän samaan kategoriaan kuuluvat barbit sekä pojilla pikkuautot ja legot. Yhteisleikit kuten kirkonrotta voisi kuulua myös tähän ryhmään.

Ne voidaan kategorisoida samaan ryhmään helposti niiden herättämien mielleyhtymien vuoksi. Pallopelit ja voimistelu ovat eri asioita, ne herättävät erilaisia assosiaatioita, ne mielletään taito- ja urheilulajeiksi. Niistä on tehty vakavastiotettuja kilpailulajeja. Niitä on siksi ihan ok harrastaa aina pikkulapsesta teini-ikään ja jopa aikuiseksi asti. Sen sijaan nämä ensin mainitut aktiviteetit eivät ole saaneet urheilun mainetta ja asemaa. Ne ovat saaneet maineen pienten lasten leikkeinä. Vaikka ne kuinka sisältäisivät liikuntaa, niin ne ovat silti leikkejä.

Ja kun aikuinen vielä leikkii, vaikka se olisi kuinka terveellä pohjalla, se nähdään erikoisena ilmiönä. Aikuisten oletetaan kasvaneen ikään, jossa muut asiat ruokkivat mielikuvitusta ja saavat iloa aikaan, kuin kepparit, barbit, action figuurit tai pikkuautot.

Jos haluat, voit alkaa brändätä keppariharrastuksesta vakavastiotettavaa urheilulajia; perustaa seuran ja hankkia sinne valmentajia ja järjestää kilpailuja, joissa on sponsoreita ja voittaja palkitaan. Tällaista kun olet jaksanut vääntää muutaman sukupolven verran, niin ehkä jonain päivänä, jos tarpeeksi moni alkaisi jakaa näkemyksesi, keppariharrastus otetaan vakavasti ja sitä harrastaville aikuisille ei naureskella.

Onpa typerä viesti!

Miksi joissain urheilulajeissa pitäisi olla mukana lasten lelu? Pitäisikö kehittää myös muita "urheilulajeja", joissa mukana olisi joku lelu, vaikka nukke tai keppimopo?

Vierailija
159/227 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heippa ap!

Oletko noin pihalla aiheesta, jo monenlaisia kilpailuja on järjestetty?

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/f24b0610-d4f0-4b39-b09a-37a19f88651f

Ei lastenleikin MM-kisat tee siitä mitään vakavasti otettava urheilulajia, bisnestä kylläkin. Raha ratkaisee, kuinka käy.

Vierailija
160/227 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kahdeksan