Tyttäreni elättää miestäänsä ja en hyväksy sitä.
Onko tämä väärin? Eli minun tyttäreni (34v) välit ovat alkaneet lohkeilla siitä asti kun hän alkoi seurustella "hunsvotti" miehensä kanssa. Ovat olleet yhdessä jotain 6 vuotta nyt.Tämä mies ei käy lainkaan töissä jonkun mielentervesongelman takia, tyttäreni ja hän kuitenkin asuvat yhdessä ja tyttäreni elättää tätä miestä, eli ostaa miehelle kaiken, hemmottelee jne. On täysin rakastunut tuohon husnsvotti mieheen. He ovat myös kuulemma lähdössä reissuun ja tyttäreni on ostanut tuolle miehelle kaikki liput yms muut. Ja mies saa vain lorveilla tekemättä mitään. Pitääkö vain hyväksyä tälläinen vai miten saisin tyttäreni eroaamaan tuosta miehestä että hän saisi hyvän elämän?
Kommentit (190)
Vierailija kirjoitti:
Tee nyt ainakin testamentti, jossa lapsen puoliso on suljettu pois.
Mihin tässä testamenttia tarvitaan, kun ei se puoliso ole mitään muutenkaan perimässä?
En lukenut koko ketjua, mainittakoon heti alkuunsa.
Mutta ap hyvä. Tyttösi on 34-vuotias aikuinen nainen, joka tekee elämänsä ratkaisut ja päätökset ihan itse. Itse. Tätä voi olla vaikea ymmärtää, varsinkin jos olet elänyt oman elämäsi tyttäresi kautta eli hänestä on tullut sinulle "liian" tärkeä, et ymmärrä päästää irti ja katkaista napanuoraa. Maailmalle lapsesi kuuluu. Ei sinulle.
Siksi hän rakastuu ja elää juuri sellaisen ihmisen kanssa, mikä hänestä tuntuu siihen kohtaan oikealta. Ja vaikka sinusta, hänen äitinään, näet asiassa epäyhtälön ja lapsesi mahd. hyväksikäytön taloudellisesti, niin - se on lapsesi oma päätös. Jokaisen on tehtävä omat virheensäkin, se kuuluu elämään.
Lapsesi on kuitenkin onnellinen miehensä kanssa, siitä kertoo useammat yhteiset vuodet. Ole siis sinäkin onnellinen hänen puolestaan. Se, että olet taustalla kärttyämässä ja pahansuovasti vaikuttamassa pariskuntaan, voi kääntyä itseäsi vastaan. Aivan varmasti aikuinen lapsesi osaa myös parisuhteestaan lähteä, jos tilanteet muuttuvat sellaiseksi. Ja aivan varmasti hän osaa katkaista välinsä sinuun, jos jatkat puuttumista hänen elämäänsä ja valintoihin. Mutta raha ja rahasta kiisteleminen, varsinkin kun kyseessä olevat rahat eivät ole sinun, on aivan turhaa ja typerää. Se on vain rahaa. Kukaan meistä ei kuollessaan rahaa mukaansa saa. Parempi siis käyttää ne eläessään.
Opettele, ap, itsenäistymistä sinäkin. Keskity omaan elämääsi ja omien rahojesi sijoittamiseen. Ja anna lapsesi elää rauhassa omaa elämäänsä. Ole onnellinen, koska lapsesikin on onnellinen.
Varmaan mies jotain tukea saa elämiseensä. Tavallaan tytär valmistautuu jo lapsen elättämiseen. Aikooko hankkia niitä vai riittääkö mies?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järkyttävää sitäpaitsi tuo ei ole harvinaista. Miehistä löytyyjoka ikäluokasta noita siipeilijöitä. Itse olin 20.v naimisissa joista puolet eli n. 10.v ex mies heittäytyi pitkäaikaistyöttömäksi pistäen minut maksamaan kaikki lapsia 4. On tosiaan EX nykyään... liian kauan aikaa meni kunnes silmät aukesi, toivottavasti tyttärellesi ei käy samoin!!!:O
Onhan se ihan kauhea ongelma jos mies tekee naiselle täsmälleen samaa mitä naiset yleisesti tekee miehille
Tunnetko yhtään naista, jonka mies elättää (poissulkien yhteisten lasten pikkulapsivaihe, joka on vaihe, jossa naiselle tulee tulonmenetyksiä yhteisen lisääntymispäätöksen seurauksena)?
Itse tunnen vain näitä puolison lompakolla loisivia, kotitöihin kykenemättömiä miesloisia.
Tuo on sinun kuplasi ja kertoo vain millaisissa piireissä itse liikut.
Uskotko, en tunne esimerkiksi yhtään rasistia tai naisvihaajaa. Oikeuttaako se minut sanomaan ettei niitä ole :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut naiset eivät vain tajua että olisivat pystyneet parempaakin ja jäävät täysin kelvottomille miehille äidin korvikkeeksi.
Eikös ne hyvätuloiset miehet juuri petä? Lähtevät työmatkoille ja pettävät siellä. Eivät ole koskaan kotona.
Mistä sä tuon tiedät? Oletko aina pettämässä niiden kanssa?
Oletko edes varma että tyttäresi elättää miestä? Tuhoat välisi tyttäreesi jos puutut hänen elämäänsä.
Minä aloin yliopistossa seurustella toisen opiskelijan kanssa, joka valmistui huippuarvosanoin ja pääsi heti alan töihin. Oikea unelmavävy sukuni mielestä. Myöhemmin samainen mies sairastui psyykkisesti enkä tiedä pääseekö enää alansa töihin kun cv:ssä on vuosien aukko mt-ongelmien vuoksi. En ole kertonut tästä äidilleni koska on 50/50 mahdollisuus että äidin asenne on sama kuin aloittajan. Joulut ym. sukutapaamiset ovat välillä olleet melkoista esittämistä kun en ole uskaltanut kertoa miten oikeasti menee. En halua että elämääni puututaan enkä jaksa vastailla uteleviin kysymyksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tee nyt ainakin testamentti, jossa lapsen puoliso on suljettu pois.
Mihin tässä testamenttia tarvitaan, kun ei se puoliso ole mitään muutenkaan perimässä?
Testamenttia tarvitaan, jos eroavat. Testamentilla suljetaan peritty omaisuus puolisolta jakotilanteessa..
moi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et omista tytärtäsi ja jos haluat pitää välisi tyttäresi kanssq kunnossa et tule puuttumaan heidän välisiin asioihin. Anna aikuisten tehdä mitä ikinä haluavatkaan tehdä; he ovat vastuussa omista teoistaan. Jokainen tarvitsee elämässään virheitä jotta oppii niistä, siihen puuttumalla lapsestasi ei kasva kunnon kansalaista. Ja riskeeraat sen että menetät tyttäresisi pysyvästi.
Olet väärässä. Olen elättänyt lapseni hänen lapsuutensa ehdoitta, rakkaudesta ja kärsinyt hänen takiaan synnytyksen aikana, nyt on hänen velkojen maksujen aika. Minä olen hänen äiti ja tiedän mikä on parasta lapselleni. Ap
Oi, oi, ihan kärsinyt synnytyksen aikana! Oliko kovakin juttu?
Kuka mihinkin tahtoo rahansa käyttää. Serkkuni elättää kahta valtavaa koiraa. Niitten ruuat, trimmaukset, koulutukset, näyttelymatkat ja lääkärit maksaa enemmän kuin yhden ihmisen kulut kuussa. Sopii hänelle, muilla ei ole sananvaltaa.
Tämä hunsvotti on varmaan komea ja rakastava mies tyttärellesi. Ja on uskollinen.
Vierailija kirjoitti:
Oletko edes varma että tyttäresi elättää miestä? Tuhoat välisi tyttäreesi jos puutut hänen elämäänsä.
Minä aloin yliopistossa seurustella toisen opiskelijan kanssa, joka valmistui huippuarvosanoin ja pääsi heti alan töihin. Oikea unelmavävy sukuni mielestä. Myöhemmin samainen mies sairastui psyykkisesti enkä tiedä pääseekö enää alansa töihin kun cv:ssä on vuosien aukko mt-ongelmien vuoksi. En ole kertonut tästä äidilleni koska on 50/50 mahdollisuus että äidin asenne on sama kuin aloittajan. Joulut ym. sukutapaamiset ovat välillä olleet melkoista esittämistä kun en ole uskaltanut kertoa miten oikeasti menee. En halua että elämääni puututaan enkä jaksa vastailla uteleviin kysymyksiin.
Mulla sama että oma isä ei ymmärrä työttömyyttä ja mt ongelmia.. Olen joutunut valehdella hänelle joskus että opiskelen tai käyn töissä. Hän ei vaan ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla vähän samanlainen tilanne, kaverin suhteen. Hän on Tampereen seudulla asuva noin 30v nainen, joka seurustelee itseään muutaman vuoden vanhemman miehen kanssa. Miehellä on useita sivusuhteita, osa ollut mukana koko heidän seurusteluaikana sekä lisäksi vaihtuva määrä irtonumeroita. Tamperelaisissa tapahtumissa tämä mies käyttäytyy kuin sinkku, ei mitään kunnioitusta kaveriani kohtaan. Mies kontrolloi naista täysin ja on manipuloinut naisen laittamaan autonsa ja lainansa omiin nimiinsä sekä kustantamaan miehen ja tämän lasten elämän. Mies käy vaihtelevasti töissä, mutta vaihtaa työpaikkaa heti kun vouti saa vihiä hänen työpaikastaan. Nainen on ottanut suuren pankkilainan ja ostanut heille talon Tampereen lähistöltä. Mies vippaa naiselta jatkuvasti rahaa, eikä ole vielä koskaan saanut mitään takaisin. Nainen on kiltti ja hyväsydäminen. En tiedä, mitä tekisin, ja sydän särkyy kun kyseessä on hyvä kaverini. Hän ei usko järkipuhetta. Kaipaisin tosiaan vinkkejä minäkin, miten saisin kaverini järkiintymään, ennen kuin kaikki on mennyttä-mielenterveys ja rahat. Mies varmasti lemppaa kaverini heti, kun tältä loppuu rahat tai mies löytää paremman. Toisaalta ajattelen, että kaverillani on vapaus päättää omasta elämästään, mutta entä jos hän suuttuu minulle sitten, kun tilanne romahtaa enkä auttanut vaikka olisin voinut?
Ja missäköhän kohdin tässä on edes vähän samanlainen tilanne kuin aloittajalla?
Monesti sitten siellä kotona on myös lapsia, hoidettavana....
Vierailija kirjoitti:
En lukenut koko ketjua, mainittakoon heti alkuunsa.
Mutta ap hyvä. Tyttösi on 34-vuotias aikuinen nainen, joka tekee elämänsä ratkaisut ja päätökset ihan itse. Itse. Tätä voi olla vaikea ymmärtää, varsinkin jos olet elänyt oman elämäsi tyttäresi kautta eli hänestä on tullut sinulle "liian" tärkeä, et ymmärrä päästää irti ja katkaista napanuoraa. Maailmalle lapsesi kuuluu. Ei sinulle.
Siksi hän rakastuu ja elää juuri sellaisen ihmisen kanssa, mikä hänestä tuntuu siihen kohtaan oikealta. Ja vaikka sinusta, hänen äitinään, näet asiassa epäyhtälön ja lapsesi mahd. hyväksikäytön taloudellisesti, niin - se on lapsesi oma päätös. Jokaisen on tehtävä omat virheensäkin, se kuuluu elämään.
Lapsesi on kuitenkin onnellinen miehensä kanssa, siitä kertoo useammat yhteiset vuodet. Ole siis sinäkin onnellinen hänen puolestaan. Se, että olet taustalla kärttyämässä ja pahansuovasti vaikuttamassa pariskuntaan, voi kääntyä itseäsi vastaan. Aivan varmasti aikuinen lapsesi osaa myös parisuhteestaan lähteä, jos tilanteet muuttuvat sellaiseksi. Ja aivan varmasti hän osaa katkaista välinsä sinuun, jos jatkat puuttumista hänen elämäänsä ja valintoihin. Mutta raha ja rahasta kiisteleminen, varsinkin kun kyseessä olevat rahat eivät ole sinun, on aivan turhaa ja typerää. Se on vain rahaa. Kukaan meistä ei kuollessaan rahaa mukaansa saa. Parempi siis käyttää ne eläessään.
Opettele, ap, itsenäistymistä sinäkin. Keskity omaan elämääsi ja omien rahojesi sijoittamiseen. Ja anna lapsesi elää rauhassa omaa elämäänsä. Ole onnellinen, koska lapsesikin on onnellinen.
Monet mammat yrittävät työntyä kolmansiksi pyöriksi lastensa parisuhteisiin. Niiden olisi ehkä aika hankkia oma elämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla sama että oma isä ei ymmärrä työttömyyttä ja mt ongelmia.. Olen joutunut valehdella hänelle joskus että opiskelen tai käyn töissä. Hän ei vaan ymmärrä.
Minä en ole kertonut avioerostani vanhemmille sukulaisilleni. En jaksaisi sitä JATKUVAA päivittelyä. Yhden kerran vit tuilun kuuleminen jokaiselta olisi vielä siedettävää, vaikkakaan ei hyväksyttävää. Mutta meidän suvun tuntien sitä haukkumista ja päivittelyä kestäisi vuosia.
Vierailija kirjoitti:
Kuka mihinkin tahtoo rahansa käyttää. Serkkuni elättää kahta valtavaa koiraa. Niitten ruuat, trimmaukset, koulutukset, näyttelymatkat ja lääkärit maksaa enemmän kuin yhden ihmisen kulut kuussa. Sopii hänelle, muilla ei ole sananvaltaa.
Minulla on ystäviä, joiden kaikki rahat menevät hevosiin. Niillä rahoilla asuisivat hulppeissa kodeissa ja matkustelisivat, mutta mikäs siihen on kukaan mitään sanomaan. Kukin käyttää rahansa haluamallaan tavalla.
Miksi moni täällä olettaa, että mielenterveysongelmainen olisi muuten kuin rahallisesti ihannepuoliso ja se jotenkin kompensoisi tätä elätettävänä oloa?
Ap:n lapsi voi oikeasti olla pahassakin suhdeahdingossa, jossa mt-ongelmainen hyväksikäyttää häntä rahallisesti ja muilla elämän osa-alueilla syyllistämällä ja muulla henkisellä väkivallalla, kuten uhkailulla itsemurhasta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi moni täällä olettaa, että mielenterveysongelmainen olisi muuten kuin rahallisesti ihannepuoliso ja se jotenkin kompensoisi tätä elätettävänä oloa?
Ap:n lapsi voi oikeasti olla pahassakin suhdeahdingossa, jossa mt-ongelmainen hyväksikäyttää häntä rahallisesti ja muilla elämän osa-alueilla syyllistämällä ja muulla henkisellä väkivallalla, kuten uhkailulla itsemurhasta.
No ei aP mitään sellaista sanonut.. Eikö hän huomaisi jos tytär vaikutta väsyneeltä, alakuloiselta, masentuneelta? Ja sanoivat että ovat lähdössämiehensä kanssa rreissuunkin
Tunsin aikoinaan pariskunnan, mies oli 11 v poissa työelämästä. Nainen kävi töissä. Työttömyys alkoi 90-luvun lamassa. Miehestä tuli elämäntapa työtön.
Tämä on totta. Monet mt ongelmaiset eläkkeellä ja saa tienistit sitä kautta. Myös mahdollisuus osa-aikatöihin. Voi olla totta, että kantaa oman kortensa kekoon ja maksaa asumisestaan puolet. Näitä kannattaa miettiä. Ja jokseenkin moukkamaista haukkua sairasta hunsvotiksi. Kuitenkin 6 vuotta pysyneet yhdessä niin voi ollakin kestävää ja vakaata.