Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

***Sterilisaation sivuvaikutukset***

Vierailija
28.09.2010 |

Mietin naisen sterilisaatiota. Lapsia on kolme ja ikää 30 vuotta.

Mitä sivuvaikutuksia, häiriöitä, vaivoja teille on tullut sen jälkeen? Millainen sterilisaatio tehtiin teille? Kuinka pian viimeisen synnytyksen jälkeen se tehtiin?

Oletteko olleet tyytyväisiä vai ei?

Kommentit (230)

Vierailija
61/230 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ei ole myöskään mitään näyttöä siitä, että sterilisaatio jouduttaisi vaihdevuosien alkamista, mikä sekin puhuu sterilisaation jälkeisiä hormonimuutoksia vastaan." http://duodecimlehti.fi/web/guest/arkisto?p_p_id=Article_WAR_DL6_Articleportlet&viewType=viewArticle&tunnus=duo92449&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku_p_auth=

Vierailija
62/230 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"äitini oli 34, kun piuhat pistettiit poikki. On joutunut vetämään jos jonkinmoista hormonilääkitystä siitä asti, kohtukin poistettiin muutaman vuoden päästä tuosta. On kystia yms yms."

En usko sen johtuvan sterilisaatiosta, vaan kelle tahansa naiselle voi käydä noin, ainakin lääketiett.valossa.

Minulle tehtiin sterilisaatio 25v. sitten, 35-vuotiaana, ei mitään sivuvaikutuksia tai ongelmia, eikä minulla tullut edes vaihdevuosioireita, mutta en usko sen johtuvan sterilisoinnista, vaan suvun geeneistä, koska näin on ollut äidilläni ja sisaruksillani. Muutinkin pidän sterilisaatiota parempana, kuin hormoonien syöntiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/230 |
12.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli tarkoitus pyytää parin päivän päästä lääkäriltä lähete sterilisaatioon. Tämän ketjun luettuani taidan jänistää koko operaatiosta!!!

Vierailija
64/230 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tehtiin essure 2 v sitten. Lapsia 3, ikää nyt 36(kohta 37). Tiesin jo viimeisimmän raskausaikana, että seuraava ehkäisykeino on sterilisaatio. Vasta lääkärikäynnillä kuulin tuosta essure-menetelmästä, mutta eipä tuo silti päätökseen vaikuttanut. Ei mitään vaikutusta hormonitoimintaan, hiukan ehkä ekat vuotopäivät runsaammat ku aiemmin.... Toisaalta voihan tää olla ihan normaalikin kuukautiskierto, kun 20 v on joko käyttänyt jotain ehkäisyä tai ollu raskaana ja imettänyt, niin en ees muista mimmoset ne ihan normaalit menkat on. Mä ainakin suosittelen tota essurea.

Ja syy, miks sterilisaatio tehtiin mulle, oli se etten halua enempää lapsia :) Mies jos viä innostuu jonku parikymppisen kans niitä vääntään, niin se sille suotakoon!

Vierailija
65/230 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Essureen menossa. Ai miksei mies? No kun ei ole sitä miestä, itse en enää saa enkä halua tehdä lapsia missään tilanteessa, vaikka uusi mies löytyisikin.

Vierailija
66/230 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te joille hormonaalinen ehkäisy sopii niin suosittelen pohtimaan että kannattaako ottaa sterilisaatioita. Minullekkin lääkäri kertoi että monelle naiselle on laitettu hormonikierukka siitä huolimatta että on tehty aiemmin sterilisaatio.

Sterilisaatio tosiaan ei poista vaihdevuosista mahdollisesti johtua vuotohäiriöitä yms..

Eli miksi tehdä turhaan kaksi toimenpidettä..

Vierailija
67/230 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua kans mietityttää essure. On niin uusi menetelmä että ei kauheasti kokemuksia ja pidemmältä ajalta kuinka se vaikuttaa naisen elämään ja vaihdevuosiin..

Vierailija
68/230 |
27.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

uuuup

Vierailija
69/230 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ketju ja kerrankin suurinpiirtein pysynyt aiheessa. Itse odotan nyt toista lasta ja ensimmäinen raskaus oli todella vaikea, useita sairaalajaksoja, säännöllistä, voimakasta oksentelua hätäsektioon asti, joka tehtiin raskausmyrkytyksen vuoksi. Lapsi syntyi 2kk etuajassa raskausmyrkytyksen vuoksi. Toinen raskaus uhkaavasti näyttää melko samanlaiselta kuin edellinen ja en todellakaan jaksaisi enää kertaakaan tätä, jos tämän yhden pienen vielä maailmaan kunnialla saan. Joten kyllä, nuoresta iästä huolimatta pohdin vakavasti sterilisaatiota.

Vierailija
70/230 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Essure tehty neljä vuotta sitten ja oli yksi elämäni parhaista ratkaisuista, suosittelen.

Vierailija
71/230 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Essure on koettu, peräti kolmeen kertaan vuonna 2012. Ekalla kerralla aluesairaalassa ei löytynyt kumpaakaan munajohdinta, toisella kerralla aluesairaalassa löytyi vasen jonne implantti laitettiin ja kolmannella yrityksellä yliopistollisessa oikeaa puolta ei edelleenkään löydetty ja vasemmankin todettiin olevan väärin asennettu, ei ole luotettava. Että se siitä, kuulun siihen sakkiin jolle Essurea ei anatomisista syistä pystytä tekemään joten ainoaksi vaihtoehdoksi jää niin halutessani perinteinen laparoskopia klipseineen.

Toisella yrityksellä lääkäri myös vahvisti kohdussani olevan herttamaisen rakenteen ja totesi että en ehkä olisi pystynyt pitämään raskautta sisällä täysiaikaiseksi, samoin oman tk:n lääkäreiden kovasti ja moneen kertaan suosittelema hormonikierukka tuskin olisi tullut pysymään sisälläni.

Jos jotain positiivista, mikään kolmesta sterilisaatioyrityksestä ei ollut missään vaiheessa niin kivulias ettenkö olisi suostunut uuteen yritykseen (olen siis synnyttämätön, tehtiin 2xpuudutuksella ja kolmas suonensisäisellä).

Em. yritykset kuitenkin turhauttivat kuitenkin sen verran, että annoin asian olla viime toukokuuhun asti, jolloin kävin gyneltä hakemassa jälleen lähetteen, tällä kertaa yliopistosairaalaan laparoskopiaan. Filshiet laitettiin 09/14 ja kaikki sujui ongelmitta. Kuukautiset ovat yhtä niukat kuin ennenkin ja kierto tällä hetkellä tasan 28 päivää. Ei iho-ongelmia, ei mielialamuutoksia. Elämä on entistä ihanampaa kun ei tarvitse enää huolehtia ehkäisystä, saati pelätä tulevansa raskaaksi edes vahingossa :)

Vierailija
72/230 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.hs.fi/terveys/a1398343943737

'Essure-sterilisaation valinneet naiset tulevat raskaaksi jopa kymmenen kertaa todennäköisemmin kuin perinteisen sterilisaation valinneet.

Uuden amerikkalaistutkimuksen mukaan uusi naisten sterilisaatiomenetelmä, joka tunnetaan nimellä Essure, ei ole yhtä luotettava kuin perinteinen sterilisaatio.

Essure-menetelmän valinneet naiset voivat tulla raskaaksi jopa 10 kertaa todennäköisemmin kuin naiset, joille on tehty sterilisaatio perinteisellä tavalla asentamalla munanjohtimiin klipsit vatsaontelon tähystyksessä. Vatsaontelon tähystys vaatii yleensä nukutuksen.'

Vierailija
73/230 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.09.2010 klo 11:02"]

Mietin naisen sterilisaatiota. Lapsia on kolme ja ikää 30 vuotta.

Mitä sivuvaikutuksia, häiriöitä, vaivoja teille on tullut sen jälkeen? Millainen sterilisaatio tehtiin teille? Kuinka pian viimeisen synnytyksen jälkeen se tehtiin?
Oletteko olleet tyytyväisiä vai ei?

[/quote]

Mulle on tehty Essure. Ei mitään ylimääräisiä hormonihäiriöitä, tosin en ole käyttänyt hormoniehkäisyä vuoden 1996 jälkeen, joten kuukautiset tulivat kuten ennenkin. Nuorin lapsi oli 10 kun kävin Essuressa ja siitä on nyt kaksi vuotta aikaa.

Ei mitään oireita.

Vierailija
74/230 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.facebook.com/groups/Essureproblems

http://www.essureprocedure.net/ Erin Brockovichin sivusto aiheesta

FB ryhmä jonne voi anoa pääsyn, kestää max pari tuntia hyväksyntä. Ennen lopullista päätöstä, kannattaa lukea niidenkin ihmisten kokemuksia joilla kaikki ei ole mennyt ihan niin ruusuisesti. 

Vierailija
75/230 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.09.2010 klo 11:39"]

ja naisen ehdottoman varma siitä, että juuri hän haluaa sterilisaatioon eikä niin, että nainen valikoituu, koska mies ei itse uskalla/halua vehkeisiinsä koskettavan.
Painostuksen myötä ei koskaan kannata tuohon suostua. Silloin ennuste suhteelle on huono. Naisen pitää pystyä elämään tietoisuudessa, että hän on hedelmätön ja kykenemätön saamaan enää lapsia samalla kun miehen hedelmällisyys ja lapsensaantikyky säilyy ennallaan.

[/quote]

No nyt pääsi taas joku feministi-kiihkoilija ja miesten vihaaja vauhtiin ...  :o)

Olisiko sittenkin ollut parempi olla hiljaa

Vierailija
76/230 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohdunpoistoja ei tehdä, jos on perusterve. Pitää olla lääketieteelliset syyt. Syyksi gynekologi sanoi, että riskit ovat niin suuret.

Vierailija
77/230 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 09:53"]

Kohdunpoistoja ei tehdä, jos on perusterve. Pitää olla lääketieteelliset syyt. Syyksi gynekologi sanoi, että riskit ovat niin suuret.

[/quote]

Mitkä ne riskit sitten käytännössä katsoen ovat? Mahdollista virtsankarkailua? Mitä muuta?

Mulle gyne on väläyttänyt mahdollista kohdunpoistoa jos kohdun lämpöpallohoito ei auta mun runsaisiin vuotoihin mutta ei puhunut muista kuin inkontinenssiriskeistä.

Vierailija
78/230 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tehtiin eilen Essure. Meni ehkä 10-15 minuuttia ja ei ollut kivulias. Meni kuulemma kuin oppikirjojen mukaan. Jälkeen ollut aivan vähän vuotoa, nyt jo melkein loppunut. Pientä tunnetta vatsassa, mutta ei vaadi särkylääkettäkään. Halusin sterilisaation, koska neljä lasta, yksi keskenmeno ja ehkäisyvaihtoehdot käyty loppuun. Ikä 33v.

Vierailija
79/230 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. No sillä tavalla se haittaa. Että steri tehtiin 32v kahden lapsen jälkeen. Koska mikään ehkäisy ei oikein tuntunut sopivan. Ukko ei halunnut kumia. Nyt haluttaisiin kolmas lapsi. Minä 37v. Ei tunnu tärppäävän. Pitää varmaan kohta lapsettomuus tutkimuksiin.

Vierailija
80/230 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 02:42"]Joo. No sillä tavalla se haittaa. Että steri tehtiin 32v kahden lapsen jälkeen. Koska mikään ehkäisy ei oikein tuntunut sopivan. Ukko ei halunnut kumia. Nyt haluttaisiin kolmas lapsi. Minä 37v. Ei tunnu tärppäävän. Pitää varmaan kohta lapsettomuus tutkimuksiin.
[/quote]

LOL

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi viisi