***Sterilisaation sivuvaikutukset***
Mietin naisen sterilisaatiota. Lapsia on kolme ja ikää 30 vuotta.
Mitä sivuvaikutuksia, häiriöitä, vaivoja teille on tullut sen jälkeen? Millainen sterilisaatio tehtiin teille? Kuinka pian viimeisen synnytyksen jälkeen se tehtiin?
Oletteko olleet tyytyväisiä vai ei?
Kommentit (230)
olin 36 ja 3 lasta, enkä todellakaan halua ikinä enää yhtään kertaa olla raskaana taikka lapsia.
ei mitään muita oireita ku menkat niukentuneet...
ei kasva karvaa eikä finnejä;)
eikä muuten sattunut ku 5min.
Olin just täyttänyt 30v. Ei mitään sivuvaikutuksia, yhtä niukat menkat kuin ennenkin. En halunnut lapsia, yhden sain kun pillerit petti, hän riittää :)
Olin tosi pettynyt, kun huomasin tuon sivuvaikutuksen :(. Onko teille käynyt samaa?
Tämä on vanha ketju, mutta laitan viestin, koska uskon että yhä tänne eksyy naisia saman päätöksen edessä.
Mulle on tehty perinteinen sterlisaatio, olen 40 v, lapseton nainen.
asia 1. Ei ne lääkärit ja hoitajat koskaan kerro kaikkea, Essurehan on helpompi ja halvempi, siksi sitä tarjotaan kaikille. Jos luette muualta netistä, niin on sattunut paljon virheitä ja työnnetty rautalangat vatsanpeitteiden läpi yms Toisille essure ei tunnu yhtään, ja toisille sattuu ihan v*sti. Jotkut kuvasivat että pahempi kuin synnytyskipu. Siinä ollaan vain särkylääkkeen voimalla..
Mullekin oltiin varattu jo aika essureen kun peruin sen. olen synnyttämätön nainen ja selvää että kohdun suu tiukka. uskomatonta että synnyttämöttömille naisille edes tarjotaan tuota. lisäksi mulla on taaksepäin kääntynyt kohtu. tällöin voi olla erityisen kivulias, tästä ei tietenkään kukaan sanonut mitään. sitten otin itse selvää ja peruin.
en ymmärrä miksi jotkut pelkää nukutusta niin kauheasti. en tiedä tapauksia, eikä ole missään lehdissä tai muualla ollut, että suomessa olisi tapahtunut jotain kuolemantapauksia tms.
ja sitten: mulla hävisi halut täysin sterilisaation jälkeen. niinhän ne sanoo ettei vaikuta. mutta löysin oman sterini jälkeen netistä Turun yliopiston tutkimuksen, jossa oli mitattu hormonitasoja sterin tehneillä naisilla ja oli selvää että tasot alentui.
se vaikuttaako juuri sinulla, ei voi tietää etukäteen.
itse en elä parisuhteessa, joten asia ei minua haittaa.
tämä oli mielenkiintoinen elämänmuutos, koska olen aina ollut jopa yliseksuaalinen nainen. oon ihan kuin eri ihminen nykyään. nyt on 2 v steristä ja 2 v ilman seksiä.
huvittavaa, että tekee sterin että voisi vapaasti nauttia seksistä ja sitten ei haluta enää ollenkaan.
mutta näen tämän biologisesti loogisena. miksi pitäisi haluta, kun ei voi saada lapsia. lisääntymistä varten se sukupuolivietti on olemassa.
[quote author="Vierailija" time="28.09.2010 klo 11:13"]
tehtiin reilu kaksi vuotta viimeisen synnytyksen jälkeen.
Sterilisaatiosta reilu vuosi aikaa, enkä ole huomannut mitään sivuvaikutuksia, häiriöitä tms.
Tyytyväinen olen ollut ratkaisuun, kun lapsia on neljä ja ikääkin kohta 40. Kymmenen vuotta aiemmin en olisi ollut valmis ajatukseen näin lopullisesta ehkäisystä, muuta nyt ei kaduta yhtään.
Tää on kuin oma kokemukseni. Sterilisiaatiostani kyllä kaksi vuotta aikaa ja oli mulle ihan itsestäänselvyys, että halua itselleni. Ei sivuvaikutuksia!
[/quote]
3 vuotta sitten tehtiin Sterilisaatio Essure-tekniikalla. Olen tosi pikkuinen nainen, mutta ihan hyvin loppujen lopuksi meni. Tehtiin, kun olin särkylääkkeen ja kipulääkkeen alaisena. Pahimmillaan kipu oli 8. luokkaa, mutta sen kesti kyllä, kun tiesi, että mikä on lopputulos.
Ei minkäänlaisia sivuvaikutuksia ole ollut ja seksi on maistunut jopa paremmalta, kun ei tarvitse enää pelätä, että "entä jos sittenkin menee pulla uuniin". Olen nyt 35v.
Vastasin tähän ketjuun jo tuolla alussa, että ei ole ollut sivuvaikutuksia, mutta lisäänpä vielä sen, että ei ole niitä vaihdevuosiakaan näkynyt, millä jotkut täällä pelottelevat. Klipsien laitosta nyt 12 v, ikää 49 eikä haittaisi, vaikka ne vaihdevuodet jo tulisivatkin.
Voi olla ettet sterilisaation jälkeen saa enää lapsia :(
Mulla ikää 34, ei lapsia, eikä haluja niitä saada. Sterilisaatioon halunnut jo 5 vuotta ja nyt lääkärit näyttävät vihreää valoa siihen. Aiemmin ikä ja lapsettomuus olleet este. Viimeiset 5-6 vuotta söin cerazette pillereitä ja ne vei kyllä halut, himot ja menkat kokonaan, eli todellakin ehkäisypillereitä nimensä mukaisesti. Nyt ollut 3 vkoa ilman pillereitä ja halut alkavat palaamaan. Nyt mietityttää jos steri vie taas halut... mitään pillereitä en enään halua popsia, enkä kumin kanssa sohlata. Kierukkaakin mietin, mutta kun en lapsia aio koskan tehdä, niin tuntuu tyhmältä tälläiset "väliaikaiset" ratkaisut!
Halusin sterilisaation koska olen lapseni jo tehnyt, ei mitään sivuvaikutuksia. Siitä yllätyin kun lääkäri kysyi jos minulla on mieheni lupa toimenpiteeseen. Minun ruumiini, näistä asiosta päätän minä.
Ennen Essuren ottamista, kannattaa liittyä FB ryhmään 'Essure Problems'. Ei ole kaikilla todellakaan oireeton!
Minulla aina ollut runsaat kuukautiset,mutta sterilisaation jälkeen vuodot pahenivat,etten pystynyt töihin menemään.Kohdun limakalvoa oli kasvanut kohdun ulkopuolelle ja ja iso kysta löytyi myös.Sain lähetteen kohdun poistoon ja se on elämäni paras ratkaisu.ei enää kuukautisia ja seksi luistaa.himot hyrrää.Munasarjat siis jätettiin,eli ihan pms oireetkin edelleen tulevat,mutta niistä viis,mulla on alkanut uusi elämä.
Ja ikää siis 40.Olen tosi tyytyväinen ratkaisuun.kavereille tehty sterilisaatioita klipseillä ja poikki laittamalla ja kaikki ovat olleet tyytyväisiä.heille ei mitään vuotoja tai muitakaan oireita ole tullut.
Aika harva täällä on puhunut tuosta nikkeliasiasta. Sehän on tosi merkittävä juttu, jos tajuaakin olevansa allerginen nikkelille vasta kun klipsit on jo sisällä! En uskaltaisi ottaa essurea juuri tuosta syystä.
Maaliskuussa poikkastiin munajohtimet nukutuksessa. Ekat menkat oli kivuliaammat, mutta sen jälkeen ei mitään ongelmia, vuoto on jopa ehkä vähentynyt. Halusin, että sterilisaatio tehdään mulle, koska olen ehdottoman varma että ei enää lapsia. Ikää mulla on 39v. Olen ollut huipputyytyväinen tähän, ei tarvi enää huolehtia ehkäisystä.
Kuopus on syksyllä 10 v, mulle tehtiin sterilisaatio keväällä. Essure-menetelmällä eikä mitään sivuvaikutuksia ole tullut. Kuukautiset jatkuivat samalla rytmillä eikä oo lisäkipuja menkkojen aikaan tms. Iho pysynyt samana, paino samana, mielialat samoina. En oo siis itkuherkempi tms.
Tosin mulla ei myöskään ole ollut mitään hormonaalista ehkäisyä kuopuksen syntymän jälkeen, paria kokeilua lukuunottamatta, mutta esim. viimeisen 6 vuotta olen ollut täysin ilman hormonaalista ehkäisyä.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2013 klo 10:02"]
Aika harva täällä on puhunut tuosta nikkeliasiasta. Sehän on tosi merkittävä juttu, jos tajuaakin olevansa allerginen nikkelille vasta kun klipsit on jo sisällä! En uskaltaisi ottaa essurea juuri tuosta syystä.
[/quote]
"Mikroimplantit on valmistettu polyesterikuiduista, nikkelititaanista ja ruostumattomasta teräksestä. Näitä materiaaleja on tutkittu ja niitä on käytetty vuosien ajan lääkinnällisissä laitteissa, kuten sydämeen asennettavissa stenteissä."
Lähde: www.essure.fi
Kävin essuretoimenpiteessä ekan kerran kolme kuukautta sitten. Minulla oli käytössä kuparikierukka. Kun kaikki vekottimet oli saatu sisääni, huomattiin, että ilmeisesti kuparikierukn vuoksi kohtuni limaklavo oli ihan jäätävän paksu, eikä munanjohtimia näkynyt yhtään. Kierukka poistettiin ja sain käyttööni kolmeksi kuuakudeksi Nuvaringin, jotta limakalvo saataisiin pienemmäksi.
Pari vkoa sitten menin essureen uudelleen. Limakalvo oli kunnossa, mutta selvisi, että munanjohtimeni eivät supistele normaalisti (eivät auenneet oikeastaan yhtään kuin ihan hetkeksi). Mikroimpalntit kuitenkin asetettiin ja synnytyksen jälkeen (täysin luomuna, ei ollut oma valintani ) essure oli ehdottomasti elämäni yksi kivuliaimmista kokemuksista. Makasin kaksi päivää sängynpohjalla, kunnes krampit ja pahin kipu helpottivat.
Essuren jälkeen vuodon pitäisi loppua 1-10 päivän sisällä ja kun 11 vuotopäivä käynnistyi, menin gynelle tarkistukseen. Vasemmanpuoleinen mikroimpalntti olikin kohdussani. Tuo kahden päivän kipu jotui ilmeisimmin siitä, että vasen munanjohtimeni oli 'synnyttänyt' implantin pois.
Nyt odotan sterilointiin (piuhojen katkaisu- ja poltto) menoa ja samalla tuo kohdussa oleva impalntti positetaan ja se oikeassa munanjohtimessa oleva samalla.
Jos olisin osannut aavistaa, kuinka kivulias toimenpide essure on ja kuinka vikaan se voi mennä, en todellakaan ikinä olisi moiseen ryhtynyt.
(Ja sterilointiin pääsen kuuakuden päästä, joten siihen saakka saan nauttia tästä iki-ihanasta vuodosta, joka siis jatkuu edelleen. Toista kuukautta kestävät menkat ikäänkuin, mikä voisikaan olla ihanampaa :P )
Oma kokemukseni tässä. Sterilisaatio tehty tähystyksellä noin 6 vuotta sitten, koska mikään muu ehkäisy ei sovi. Lapsia ei ole, mutten ole siltä kantilta toimenpidettä katunut, edelleenkään en lapsia halua.
Sen sijaan muutaman asian olen vasta nyt pikku hiljaa ymmärtänyt. Itse toimenpiteessä "hukattiin kaasua" noin 10 litraa jonnekin, näin minulle sanottiin toimenpiteen jälkeen. Olo oli aika kaamea ja jouduin jäämään sairaalaan yön yli tarkkailuun varmuuden vuoksi (jottei kaasua ole mennyt esim. verisuoniin, käsitin). Mitään komplikaatioita ei kuitenkaan onneksi tullut.
Toipuminen oli hidasta ja vatsani oli aivan mustana ja turvoksissa melkein pari viikkoa toimenpiteen jälkeen. Olisin mennyt lymfaterapiaan jos tuolloin olisin ymmärtänyt - tai joku lääkäri/hoitaja olisi sitä osannut minulle suositella. Mutta eihän Suomessa näistä tiedetä, tai haluta kertoa.
Toimenpiteen jälkeen kuukautiset ovat olleet todella runsaat - olivat kyllä jo kuparikierukasta johtuen aiemminkin -lisäksi kuparikierukka oli liikkunut väärään paikkaan sisälläni joten sitä en todellakaan muuten suosittele kellekään, itsekin olisin saattunut tulla raskaaksi sen kanssa. Myös PMS-oireet ovat olleet pahoja. Joskin olen huomannut, että ruokavalio vaikuttaa todella paljon niihinkin (viljat pois).
Pahin juttu on kuitenkin ollut vatsan alueelle kertyvä neste ja rasvakudos. Olen vasta nyt vuosien jälkeen ymmärtänyt, että tuo leikkaus saattaa hyvinkin olla syyllinen tuohon vatsaläskiin. Imunestekierto taitaa olla häiriintynyt. Lisäksi mulla on todettu leikkauksen jälkeen kilpirauhasen vajaatoiminta. Merkkejä kilpparihäiriöstä on ollut jo nuoruudesta, mutta nyt tuntuu siltä että ongelmat pahenivat steriliaation myötä. Ja usienhan mainitaankin että kaikki kirurgiset operaatiot voivat laukaista autoimmuunisairauksia kuten kilpirauhasongelmia.
Mutta, eipähän tarvitse kärvistellä ehkäisyn kanssa, seksi on hyvää ja nautinnollista - haluihin ei ole mulla vaikuttanut kyllä - huomaan muuten tässäkin ruokavalion vaikutuksen. Gluteenittomalla on pirteämpi ja halutkin korkeammalla kuin vuosiin!
Mun kehontyyppi vaan taisi olla vähän haastava tuohon sterilisaatioon. Ja huonoa tuuria tuo kaasuhomma. Jos ei ole aineenvaihduntaongelmia jo ennestään niin sterilisaatio saattaa olla hyvä ratkaisu. Mutta jos jotain olen oppinut niin sen, että jokainen on yksilö, ja seurauksia ei voi koskaan täysin ennustaa...
Kivut oli tuttuja sterin jälkeen. Leikkauskipu ei ollut niinkään kuin tuon toimenpiteen. Ei ole vaikuttanut muuhun mitenkään. Naisena on väliin ollut kivuliasta mutta sisulla eteenpäin.
toimenpide kivuton ja helppo, ei jälkioireita, Kuukautiset normaalit.