Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vieraat jotka alkavat siivota, haravoida, perata rikkaruohoja jne.

Vierailija
18.08.2023 |

Mitä mieltä olette vieraista, jotka alkavat ensi töikseen vaikka pyyhkiä pöytiä keittiössä?

Meillä kävi eilen vieras, joka alkoi omin nokkinensa repimään pihasta rikkaruohoja. Kun yritin toppuutella, kertoi syykseen että ne "ärsyttivät" niin paljon.

En tiedä olenko liian herkkä, mutta minusta tuollainen tuntuu nöyryyttävältä. Kuin näpäytykseltä, ettei piha/keittiö/tms ole vierailijan standardien mukainen.

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun appivanhemilla oli tapana meidän mökillä ruveta pesemään ikkunoita, vaikka emme edes pyytäneet.

Sitten kävi pari kertaa niin että olivat jättäneet jonkun ikkunan auki tuulettuakseen, ja minä en ollut huomannut laittaa kiinni, eivät hekään, ja kun mökiltä lähdettiin pois oli ikkunat jääneet auki. Kiva juttu!

Lähdet mökiltäsi varmistamatta että kaikki ikkunat on kiinni? Aikamoisen miniän on nämäkin poloiset saaneet riesakseen.

Vierailija
42/61 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tykkäisi jos kotona sisällä alettaisiin siivoamaan, koska mulla on oma tapani siivota. Mutta jos joku haluaa nyppiä rikkaruohoja niin tervetuloa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, minullakin oli keväällä vieraana tuollainen avulias aatu. Arvatkaa ottiko pattiin kun oli mennyt kasvimaalle kitkemään ja repinyt porkkanapenkkien ympäriltä kaikki vihanneskrysanteemin ja kehäkukan taimet.

Vierailija
44/61 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisin ollut kylässä jossakin viime aikoina, voisin kysyä olenko ap:n vieras minä:)

Koitan selittää hieman käytössäni, olen vasta viime vuosina havahtunut siihen etteivät kaikki oikeasti pidä siitä:

Olen suurperheen esikoinen, vieläpä tyttönä minut opetettiin ihan eri tavalla kuin pojat.

Siivous oli äidille tärkeää, se opetettiin tärkeäksi minulle ja jossakin vaiheessa opin (nyt kun aikuisena mietin) että sillä saa rakkautta ja hyväksyntää.

Nuorena aikuisena, kun muutin ensimmäiseen omaan kotiini, olin toki innoissani mutta myös täysin loppu.

Opiskelujen lisäksi oli pidettävä asuntoni siistinä - esimerkiksi lattia oli siisti vasta silloin, kun se oli kontaten tarkoitukseen varatuilla tiskiräteillä pesty jne jne.

Eli lapsuuden kodistani mukana seurasivat erilaiset neuroosit.

Kun menin kylään perheelleni jossa oli paljon lapsia/vanhojen isovanhempien luo tms oli myös keinoni auttaa se että aloin siivoamaan.

Tämä tapa on pitänyt nyt yli 30 vuotiaaksi - kylässä on kohteliasta auttaa eli siivota.

On vaikeaa olla ilman sitä, koska minulla on sisäinen tarve olla kohtelias, kiltti ja auttaivainen eli siivota.

Pystyn kyllä olemaan kylässä esim etäisemmillä ihmisillä ilman siivousta, mutta se on kiusallista minulle.

Aina herää vähän sellainen olo, että miksi otan rennosti ihmisten kanssa, kun minulle ei kuulu sellainen "etuoikeus" kuin rennosti olo/seurustelu ihmisten kanssa.

Vierailija
45/61 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on Adhd ja tuollaiset nopeasti tehtävät pikkujutut saatan tehdä huomaamattani, jos vaikka juttelen kaverille samalla. Se ei ole kritiikkiä, että jotain on tekemättä. Minun aivot vaan etsii dopamiinia, ja tuollaisen pikkutehtävät antaa sitä todella paljon. Itse asiassa enemmän muiden kodissa kun omassa, omaan kotiin kyllästyy.

Eli sinulla on lupa häärätä toisen omassa tilassa koska se tuottaa sinulle mielihyvää? Ymmärrän tavallaan mitä tarkoitat mutta onhan tuo myös tavallaan rajatonta käytöstä.

Vierailija
46/61 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika usein ne jotka siivoavat liikaa, niin siivoavat jotain pään sisäisiä asioitaan. Meillä ei ole kukaan vieras koskaan alkanut siivoamaan, kerta se varmaan olisi ensimmäinenkin.. mutta jos niin kävisi, että vieras alkaisi siivota, käskisin istua kahville ja yrittäisin ajatella, että jotain ongelmia varmaan on.

Vierailija
47/61 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi miten surulliseksi tulin tästä ketjusta. Olen aidosti kuvitellut olevani hyvä ystävä ja helppo vieras, kun olen niin auttavainen ja omatoiminen. Vieläpä olen kuvitellut olevani hyödyksi.

Olen vieläpä lisännyt puuhailuani tarkoituksella, kun olen täältä lukenut miten epätoivottuja sellaiset täyspalvelua odottavat vieraat ovat.

Itse koen kysymisen loukkaavana, siis sen, että erikseen nostaa esille, että kun emäntä ei näköjään itse saa aikaiseksi.

Vierailija
48/61 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avulias kirjoitti:

Voi miten surulliseksi tulin tästä ketjusta. Olen aidosti kuvitellut olevani hyvä ystävä ja helppo vieras, kun olen niin auttavainen ja omatoiminen. Vieläpä olen kuvitellut olevani hyödyksi.

Olen vieläpä lisännyt puuhailuani tarkoituksella, kun olen täältä lukenut miten epätoivottuja sellaiset täyspalvelua odottavat vieraat ovat.

Itse koen kysymisen loukkaavana, siis sen, että erikseen nostaa esille, että kun emäntä ei näköjään itse saa aikaiseksi.

Tämä. Kun mikään ei ole hyvä. Istuit sitten passattava tai autot, niin aina siitä saadaan jotain negatiivista sanottavaa!

Vierailija
49/61 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avulias kirjoitti:

Sama juttu.

Meille tuli uudet tuttavamme lyhyen ajan sisällä toista kertaa käymään. Toivat tullessaan itse leivottua pullaa. Jos tuo perheenäiti olisi ojentanut ne saatesanoilla, että "Tässäpä teillekin lämpimäisiä, kun satuin leipomaan tänään.." ,niin olisin ollut iloinen ja kiitollinen.

Sen sijaan tämä rouva selitti, kuinka oli ajatellut minulla olevan niin kiireistä, että en edes leipomaan ehdi, niin hän oli tänään varta vasten noussut aamutuimaan leipomaan, että olisi kahvipöydässä tarjottavaa. !

Kyllä! Oli totta, että minulla oli tietystä syystä kiirettä ja olin tarjonnut edellisellä vierailulla jotain kaupasta ostettua. Mutta sen esiin nostaminen oli mielestäni loukkaavaa ja sai minulle olon, että en ollut heidän mielestään riittävän hyvä perheenäiti ja emäntä.

Vierailija
50/61 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Outoahan tuo olisi. Mutta myönnän, että napsaisin yhden kaverini tomaatintaimista varkaat pois 🙄. Jos ne jättää liian pitkäksi

aikaan tulee useita latvoja

Minä haluan, että puutarhassani kaikki kasvot saavat kasvaa sen muotoisiksi kuin haluavat. Harmistuisin todella, jos joku pilaisi pensaani tai hedelmäpuuni leikkelemällä niitä.

Yhden kerran olen pyytänyt ystävääni kitkemään kaverina kun minulla oli selkä kipeä. Hän sitten ehti repiä monenmontavtarkoituksella istutettua/jätettyä kukkapenkistä, ennenkuin ehdin väliin. Karsea lopputulos oli.

Vierailija
51/61 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avulias kirjoitti:

Oletko seurannut yhtään muiden reaktioita tähän toimintaasi? Voihan toki ystäväsi pitääkin tästä, mutta lähtökohtaisesti jos et ole varma, se ei ole ok.

Vierailija
52/61 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse voisin kuvitella tekeväni noin, koska haluan olla auttavainen. Varsinkin jos talossa on vauva tai muuten "vaikeaa" meneillään.

Mutta pistänpä korvan taakse, ettei niin pidä mennä tekemään, koska sekin tulkitaan vain vi#uiluksi.

Miten luulet sen auttavan kenenkää vaikeuksissa, että sinun jäljistäsi hän ei löydä kodistaan tavaroita, kun sinä olet "siivonnut" ne ihan outoihin paikkoihin?

Vierailija
53/61 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä toi kertoo vaan siitä, että vieraalla on huono kyky vaihtaa vapaalle. Maailma ei oo valmis vaikka hän sen pöydän pyyhkisi, naapurissa voi olla sama tilanne, joten pitäisikö hänen pyyhkiä pöydät sieltäkin? Toki toi voi olla myös puhdasta avuliaisuutta, mutta mun mielestä aina olisi hyvä kysyä lupa. 

En minä kyllä kehtaisi kysyä lupaakaan, sillä se on ihan yhtä loukkaavaa niin päin. Joka tapauksessa se ilmaisee, että hei, teillä on likainen pöytä ja se häiritsee minua.

Toisaalta täällä palstallakin on valitettu vieraista, jotka vain odottavat passausta eivätkä liikauta eväänsäkään. Eli niin taikka näin, aina väärinpäin. Itse saattaisin ajatella tuollaisen kritiikiksi omaa huushollaustani kohtaan, joka toki ei ole täydellistä.

Yleensä nämä valitukset liittyy siihen, että esim. isovanhemmat tulee kylään katsomaan vastasyntynyttä ja odottaa passausta kun äiti vielä toipuu synnytyksestä ja muutenkin on ihan loppu. Tällöin joko piipahdetaan lyhyesti, tai kysytään tarvitseeko tuoreet vanhemmat apua.

Toinen on pitkään viipyvät vieraat, jotka heittäytyy palveltaviksi. On eri asia käydä kahvilla kuin majoittua useamman päivän ajan. Jälkimmäisessä tilanteessa kuuluu osallistua, ja hyvä tapa on kysyä kuinka voi olla avuksi.

Vierailija
54/61 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelin ottaa netistä tuon kaavakkeen maalta pako F16 kaavakkeen....

Vierailija
55/61 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kiva, jos vieraat auttavat. Etenkin kesäpaikassani, jossa oikeasti riittää töitä koko ajan. Se  vieraan apu on kuitenkin tarjottava tahdikkaasti, eikä niin kuin ap:n vieras töräyttämällä "miten ärsyttää". Eihän niin kyläpaikassa julisteta, vaan pyydetään lupa ja mieluummin nätillä selityksellä. 

MInäkin ärtyisin, jos joku touhupeppu kävelisi ylitseni kodissani tai kesäpaikassani. Yleensä se on sitten viimeinen kerta. Oln tosi kova suuttumaan ja sanomaan suoraan.

Vierailija
56/61 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää rupeaa laukaisemaan,siistijän kodissa,no on niin likaista.Ei meillä ole.Roskia sanoo siivoo kun lähtee,ei helv.hukkus pask..n jos meil,joka pieni roska siivoon heti.

Vierailija
57/61 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mosseli.. kirjoitti:

Tää rupeaa laukaisemaan,siistijän kodissa,no on niin likaista.Ei meillä ole.Roskia sanoo siivoo kun lähtee,ei helv.hukkus pask..n jos meil,joka pieni roska siivoon heti.

****"""LAKAISEMAAN....Harja ja rikkalapio käteen...kyllä muutakin jos näkee voi tehdä..

Vierailija
58/61 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä toi kertoo vaan siitä, että vieraalla on huono kyky vaihtaa vapaalle. Maailma ei oo valmis vaikka hän sen pöydän pyyhkisi, naapurissa voi olla sama tilanne, joten pitäisikö hänen pyyhkiä pöydät sieltäkin? Toki toi voi olla myös puhdasta avuliaisuutta, mutta mun mielestä aina olisi hyvä kysyä lupa. 

En minä kyllä kehtaisi kysyä lupaakaan, sillä se on ihan yhtä loukkaavaa niin päin. Joka tapauksessa se ilmaisee, että hei, teillä on likainen pöytä ja se häiritsee minua.

Toisaalta täällä palstallakin on valitettu vieraista, jotka vain odottavat passausta eivätkä liikauta eväänsäkään. Eli niin taikka näin, aina väärinpäin. Itse saattaisin ajatella tuollaisen kritiikiksi omaa huushollaustani kohtaan, joka toki ei ole täydellistä.

Yleensä nämä valitukset liittyy siihen, että esim. isovanhemmat tulee kylään katsomaan vastasyntynyttä ja odottaa passausta kun äiti vielä toipuu synnytyksestä ja muutenkin on ihan loppu. Tällöin joko piipahdetaan lyhyesti, tai kysytään tarvitseeko tuoreet vanhemmat apua.

Toinen on pitkään viipyvät vieraat, jotka heittäytyy palveltaviksi. On eri asia käydä kahvilla kuin majoittua useamman päivän ajan. Jälkimmäisessä tilanteessa kuuluu osallistua, ja hyvä tapa on kysyä kuinka voi olla avuksi.

No jep, kyllähän normaalit käytöstavat omaava ihminen osaa käyttäytyä niin ettei siitä tule harmia muille. Passattavana olemisen ja tuommoisen toisen yli kävelevän hääräämisen välille mahtuisi se normaali, kohtelias käytös. Ollaan siivosti, kysytään voiko auttaa jossain, ei arvostella toisen taloudenpitoa tai kiirettä, tuodaan esiin että ihan oman auttamisenhaluni vuoksi tässä tarjoan apuani, ei suinkaan siksi että häiritsee sotkut. Mut ei, av-mamma osaa vaan loukkaantua ja vetää ääripäihin, joko en tee mitään tai menen järjestelemään toisten kaapit ja kitkemään kukkapenkit, sellainen kohtelias avun tarjoaminen on mahdotonta.

Vierailija
59/61 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhumatta paras kirjoitti:

Avulias kirjoitti:

Sama juttu.

Meille tuli uudet tuttavamme lyhyen ajan sisällä toista kertaa käymään. Toivat tullessaan itse leivottua pullaa. Jos tuo perheenäiti olisi ojentanut ne saatesanoilla, että "Tässäpä teillekin lämpimäisiä, kun satuin leipomaan tänään.." ,niin olisin ollut iloinen ja kiitollinen.

Sen sijaan tämä rouva selitti, kuinka oli ajatellut minulla olevan niin kiireistä, että en edes leipomaan ehdi, niin hän oli tänään varta vasten noussut aamutuimaan leipomaan, että olisi kahvipöydässä tarjottavaa. !

Kyllä! Oli totta, että minulla oli tietystä syystä kiirettä ja olin tarjonnut edellisellä vierailulla jotain kaupasta ostettua. Mutta sen esiin nostaminen oli mielestäni loukkaavaa ja sai minulle olon, että en ollut heidän mielestään riittävän hyvä perheenäiti ja emäntä.

Tekstin perusteella kirjoittajalla taitaa olla aika huono itsetunto. Joku toinen olisi ottanut lahjan vastaan kiitollisena ja iloisena. Mahtaa olla raskasta loukkaantua toisen hyvistä aikeista.

Vierailija
60/61 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rajattomuus , mistä se kertoo. Mulla on myös yksi tuttu joka ei osaa olla vain "paikallaan". Meidät oltiin kutsuttu erääseen paikkaan syömään , emännät hoiti kaiken , niin eiköhän tuttu rynnännyt ensi töikseen keittiöön ja vähän ajan päästä kantoi lautasia pöytään. Emännät selitti tälle että me ollaan vieraita , ei ymmärtänyt. Kyllä hävetti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kolme