Vieraat jotka alkavat siivota, haravoida, perata rikkaruohoja jne.
Mitä mieltä olette vieraista, jotka alkavat ensi töikseen vaikka pyyhkiä pöytiä keittiössä?
Meillä kävi eilen vieras, joka alkoi omin nokkinensa repimään pihasta rikkaruohoja. Kun yritin toppuutella, kertoi syykseen että ne "ärsyttivät" niin paljon.
En tiedä olenko liian herkkä, mutta minusta tuollainen tuntuu nöyryyttävältä. Kuin näpäytykseltä, ettei piha/keittiö/tms ole vierailijan standardien mukainen.
Kommentit (61)
Ymmärrän, että se tuntuu loukkaavalta vaikka sellaiseksi sitä ei varmastikaan ole tarkoitettu. Päinvastoin hän on halunnut olla jotenkin avuksi ja luullut sitä hyväksi teoksi. Näin uskoisin, koska miksi ko ihminen olisi tullut edes kylään luoksesi, jos ei sinusta välittäisi.
Mun mielestä toi kertoo vaan siitä, että vieraalla on huono kyky vaihtaa vapaalle. Maailma ei oo valmis vaikka hän sen pöydän pyyhkisi, naapurissa voi olla sama tilanne, joten pitäisikö hänen pyyhkiä pöydät sieltäkin? Toki toi voi olla myös puhdasta avuliaisuutta, mutta mun mielestä aina olisi hyvä kysyä lupa.
Itse voisin kuvitella tekeväni noin, koska haluan olla auttavainen. Varsinkin jos talossa on vauva tai muuten "vaikeaa" meneillään.
Mutta pistänpä korvan taakse, ettei niin pidä mennä tekemään, koska sekin tulkitaan vain vi#uiluksi.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä toi kertoo vaan siitä, että vieraalla on huono kyky vaihtaa vapaalle. Maailma ei oo valmis vaikka hän sen pöydän pyyhkisi, naapurissa voi olla sama tilanne, joten pitäisikö hänen pyyhkiä pöydät sieltäkin? Toki toi voi olla myös puhdasta avuliaisuutta, mutta mun mielestä aina olisi hyvä kysyä lupa.
En minä kyllä kehtaisi kysyä lupaakaan, sillä se on ihan yhtä loukkaavaa niin päin. Joka tapauksessa se ilmaisee, että hei, teillä on likainen pöytä ja se häiritsee minua.
Vierailija kirjoitti:
Itse voisin kuvitella tekeväni noin, koska haluan olla auttavainen. Varsinkin jos talossa on vauva tai muuten "vaikeaa" meneillään.
Mutta pistänpä korvan taakse, ettei niin pidä mennä tekemään, koska sekin tulkitaan vain vi#uiluksi.
No jos kyseessä on joku läheinen ihminen, osaat varmaan kysyä, voinko auttaa siivoamisessa kun sulla on varmaan vauvan kanssa rankkaa? Sen sijaan että aloitat siltä kantilta, että hyi yök onpa sulla keittiö kamalassa kunnossa, annas kun siivoan.
Aloituksen vieras on kuitenkin uusi tuttavuus, pari kuukautta on ylipäätään tunnettu. Ensimmäistä kertaa kylässä. Hävettäisi kutsua enää uudestaan.
Minulla / meillä eräs yövieras otti imurin siivouskaapista ja alkoi imuroida klo 8 aikaan sunnuntaina kerrostaloasunnossa. Sanoin ettei meillä tarvii imuroida nyt. Anna mun kaikki kestää.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän, että se tuntuu loukkaavalta vaikka sellaiseksi sitä ei varmastikaan ole tarkoitettu. Päinvastoin hän on halunnut olla jotenkin avuksi ja luullut sitä hyväksi teoksi. Näin uskoisin, koska miksi ko ihminen olisi tullut edes kylään luoksesi, jos ei sinusta välittäisi.
Ymmärrän, ei sitä varmaan loukkaukseksi tarkoitettu. Mutta "välittämisestä" ei tässä tuttavuudessa ole oikeastaan kyse, vaan ollaan enemmänkin uusia liikekumppaneita.
Jos ei ota sellaisia vieraita. Tai sitten antaa niiden kuokkia ja vimmasiivota. Lukee sillä aikaa kirjaa.
Myönnän, mä olen juuri tuollainen vieras, en vaan osa "vain olla". Kun näen jotain mitä voin tehdä, tartun siihen ja rupean tekemään. Olen ihan samanlainen kotona ja jopa hotellihuoneessa lomalla. Toki kysyn/kerron mitä aion ruveta tekemään ja tähän asti olen ollut ihan mieluisa vieras. Kun luin tämän aloituksen rupesin miettimään, jos isäntäväki ei sittenkään tykkää, muttei kehtaa sanoa.
Vierailija kirjoitti:
Myönnän, mä olen juuri tuollainen vieras, en vaan osa "vain olla". Kun näen jotain mitä voin tehdä, tartun siihen ja rupean tekemään. Olen ihan samanlainen kotona ja jopa hotellihuoneessa lomalla. Toki kysyn/kerron mitä aion ruveta tekemään ja tähän asti olen ollut ihan mieluisa vieras. Kun luin tämän aloituksen rupesin miettimään, jos isäntäväki ei sittenkään tykkää, muttei kehtaa sanoa.
Eihän sitä voi tietää, vaikka sinun tuttusi pitäisivätkin siitä. Olette varmaan läheisiä ja tapasi ovat heille tutut, joten he luultavasti tietävät, ettet tarkoita sitä loukkauksena. Mutta et varmaankaan tee sitä uusien tuttavuuksien luona ensimmäistä kertaa vieraillessasi...?
Vierailija kirjoitti:
Niin, joskus on hyvä pysähtyä ja kysyä itseltään, mistä tuo alinomainen puuhastelun tarve kertoo... etkö osaa vain olla? Miksi et?
Oi, käske meille! Olisi komeroita ja kaappeja siivottavana.
Kerrostaloasujat vieraina on kyllä ärsyttäviä, aina pitää päästä "auttamaan" kaikkien pihatöiden kanssa, käydä läpi marjapensaat, kukkapenkit, kommentoida maalaustarpeita jne. Sellaista se on kun ei omaa pihaa, pitää sitten muiden pihoilla päästä tekemään kaikkea
t. okt asuja
Onko jollain antaa tuollaisia vieraita meillekin? Olen kroonisesti sairas ja antaisin mitä vaan, jos joku tekisi joskus jotakin. Kaikki vaan tunkevat passattaviksi...
Vierailija kirjoitti:
Minulla / meillä eräs yövieras otti imurin siivouskaapista ja alkoi imuroida klo 8 aikaan sunnuntaina kerrostaloasunnossa. Sanoin ettei meillä tarvii imuroida nyt. Anna mun kaikki kestää.
Meillä saa imuroida vaikka kuudelta. Haluaisiko tulla yöksi?
Mun appivanhemilla oli tapana meidän mökillä ruveta pesemään ikkunoita, vaikka emme edes pyytäneet.
Sitten kävi pari kertaa niin että olivat jättäneet jonkun ikkunan auki tuulettuakseen, ja minä en ollut huomannut laittaa kiinni, eivät hekään, ja kun mökiltä lähdettiin pois oli ikkunat jääneet auki. Kiva juttu!
Ihmettelen, miksi odotetaan kyläilijän tuovan tarjottavat ja auttavan kodinhoidossa, mutta jos ryhtyy kitkemään rikkaruohoja, on se vääränlaista auttamista.
Vierailija kirjoitti:
Opettele mielummin vain olemaan kun että siirrät oman ongelmasi toisten niskaan. Varmasti löytyy ihmisiä jotka voivat pitääkin tuosta, mutta lähtökohtaisesti ei. Toki omat sotkut (kerätä ruokalautaset yms) on hyväkin siivota, mutta ei muuta. Itselläni oli hyvä ystävä joka teki tuota, sanoin sen sata kertaa etten pidä, muttei lopettanut. En halunnut enää kutsua. Ja kyse ei ole että olisi ollut epäsiistiä tms, ihan kaikenlainen puuhastelu kävi, sohvatyynyjen järjestelystä lähtien. Aaah niin raivostuttavaa. Sama jos heillä kävi ja laittoi vaikka takin naulakkoon jne niin kohta sitä laitettiin uudelleen siihen naulakkoon, siististi jätetyt kengät laitettiin tyyliin 5cm päähän uudelleen, laukkua siirrettiin vaikkei ollut tiellä yms.. ai luoja oikeasti. Rauhoittukaa.
Outoahan tuo olisi. Mutta myönnän, että napsaisin yhden kaverini tomaatintaimista varkaat pois 🙄. Jos ne jättää liian pitkäksi
aikaan tulee useita latvoja
Saisi aika pian lähteä kotiinsa siivoamaan. Minun kodissani ei vieraat ala emännöimään.