Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko 25-30 km trail paha keski-ikäiselle?

Vierailija
18.08.2023 |

Kaverit saivat houkuteltua mukaan ensi vuodelle, mutta olen 45 enkä harrasta liikuntaa kovin paljon. Miten paljon pitää tehdä töitä, että tuosta selviää?

Kommentit (151)

Vierailija
21/151 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi ap! Sulla on hyvät pohjat, ja hyvin aikaa treenata! Pienellä harjoittelulla saat varmasti tosi positiivisen polkujuoksukokemuksen:)

Sinuna ostaisin hyvät polkujuoksukengät ja pari kertaa viikossa kävisin juoksu/kävelemässä jonkun 5-15km polkupätkän. Kävelyä saa olla reilusti mukana! Lisäksi normi kävelylenkit. Ja tietysti kannattaa aloittaa ihan 5km lenkillä, vaikka 200m hölkkää, 200m kävelyä ja vuorotella niitä.

Ihan varmasti onnistut! Lisää kilometrejä maltillisesti, ja pidä välillä kevyempi viikko. Rauhallisesti, mutta määrätietoisesti lisää treeniä. Onnistut varmasti! Tsemppiä treeneihin!

Vierailija
22/151 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen siis kyllä ihan ok kunnossa ja kävelen paljon, 15 km menee ihan helposti arkipäivisin reipasta vauhtia, tosin pätkissä. 10 km päiväretkiä teen luonnossa ihan helposti ja ihan rivakkaa vauhtia, mutta en juokse.

Ap

Tarkoittanet siis 30:n kilometrin marssia?

Tuollainen ottaa kyllä tottumattomalle koville ja voi olla jopa tekemätön paikka äkkiseltään. Etenkin nykynuoriso on aivan uskomattoman huonokuntoista ja tottumatonta pitkäaikaiseen rasitukseen, mutta kertomasi mukaan sinulla ei pitäisi olla vaikeuksia.

On huomattava, että on tarpeellista totuttautua kantamaan kevyttä ( n. 10 kg ) reppua, sillä paino selässä muuttaa askelta ja henkilö, joka on tottunut kävelemään "tyhjänä" saa repun kannosta säärensä kipeäksi. 

Tuo reppujuttu on hyvä neuvo!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/151 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haha porukka täällä ihan kujalla mitä trail tarkoittaa.

Ei ole paha. Mutta aloitat heti huomenna treenaamaan. Ensimmäinen kuukausi ihan kevyttä treeniä.

Haha. Miksi ihmisten pitäisi tietää joku pienen hörhöpiirin harrastustermi?

Vierailija
24/151 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole paha. Mutta aloitat heti huomenna treenaamaan. Ensimmäinen kuukausi ihan kevyttä treeniä.

No minä olin myös aloituksesta hiukan epätietoinen mitä tarkoitettiin, vaikka harrastankin polkujuoksua eli trail runningia. Harrastan kuitenkin myös trail ridingia, joka on maastopyöräilyn alalaji. Suomessa ei ikinä puhuta vain trail-tapahtumista, jos puhutaan juoksusta, yleisemmin ne viittaavat pyöräilyyn. Englanniksi trail on sitten ihan vain polku, joskin sillä yksinään saatetaan viitata vaellukseen tai retkeilyyn. 

Vierailija
25/151 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos voit tavoitteellisesti treenata tuota kohti, niin varmasti vaelluspohjalla saat itsesi sellaiseen kuntoon vuodessa, että selviät tuosta. Tämä tietysti edellyttäen, ettei tule mitään nivelvaivoja, penikkatautia tms., kun alat treenata.

Kannattanee selvittää, onko lähelläsi jotain polkujuoksukoulua tms. Voisi olla ihan motivaatiotekijäkin, jos treenaisit jossain porukassa (tai sitten jos kavereidesi kanssa alatte treenata yhdessä).

Aloita kevyesti ja lyhyesti juokseminen juurikin mahdollisten vaivojen välttämiseksi ja lisäät pituutta ja vauhtia pikkuhiljaa. Poluilla juokseminen on aika erilaista kuin tasaisella, että kannattaa treenata siellä metsässäkin. Ymmärrät sitten myös, miksi välillä kävellään (voi olla esim. niin kivikkoinen kohta välillä, ettei siitä niin vain juosta läpi tai välillä pitää miettiä, mihin astuu, ettei jalka uppoa johonkin suohon tai kunnolla mutaan :D ).

Itseltä ei tässä elämäntilanteessa onnistuisi moinen tavoitteellinen treenaaminen (lapset pienehköjä, olen eronnut ja vaativa työ), mutta jos vaan aikaa on, niin vuodessa pääsee kyllä kuntoon.

Vierailija
26/151 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen siis kyllä ihan ok kunnossa ja kävelen paljon, 15 km menee ihan helposti arkipäivisin reipasta vauhtia, tosin pätkissä. 10 km päiväretkiä teen luonnossa ihan helposti ja ihan rivakkaa vauhtia, mutta en juokse.

Ap

Tuollainen ottaa kyllä tottumattomalle koville ja voi olla jopa tekemätön paikka äkkiseltään. Etenkin nykynuoriso on aivan uskomattoman huonokuntoista ja tottumatonta pitkäaikaiseen rasitukseen, mutta kertomasi mukaan sinulla ei pitäisi olla vaikeuksia.

On huomattava, että on tarpeellista totuttautua kantamaan kevyttä ( n. 10 kg ) reppua, sillä paino selässä muuttaa askelta ja henkilö, joka on tottunut kävelemään "tyhjänä" saa repun kannosta säärensä kipeäksi. 

Reppujuttu ei ole hyvä neuvo, koska tuon mittaisilla juoksuilla ei missään tapauksessa pidä olla 10 kg kamaa selässään. Litra-pari vettä, vähän energiaa, ehkä ohut takki, ehkä pieni EA. 3 kg max sisältäen repun painon. 

Vierailija
27/151 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moi ap! Sulla on hyvät pohjat, ja hyvin aikaa treenata! Pienellä harjoittelulla saat varmasti tosi positiivisen polkujuoksukokemuksen:)

Sinuna ostaisin hyvät polkujuoksukengät ja pari kertaa viikossa kävisin juoksu/kävelemässä jonkun 5-15km polkupätkän. Kävelyä saa olla reilusti mukana! Lisäksi normi kävelylenkit. Ja tietysti kannattaa aloittaa ihan 5km lenkillä, vaikka 200m hölkkää, 200m kävelyä ja vuorotella niitä.

Ihan varmasti onnistut! Lisää kilometrejä maltillisesti, ja pidä välillä kevyempi viikko. Rauhallisesti, mutta määrätietoisesti lisää treeniä. Onnistut varmasti! Tsemppiä treeneihin!

Ihan mielenkiinnosta, mikä on henkilökohtainen kokemuksesi tuon mittaisista polkujuoksuista?

Jos ihminen lähtee tavoittelemaan 0-juoksukokemuksella vuodessa tuollaista kehitystä, rasitusvammojen riski on todella suuri. AP sanoi, että hän ei juokse. Tuollainen "onnistut varmasti" -tsemppaaminen saattaa tuntua hyväntahtoiselta, mutta sen toinen puoli on, että vihjaat AP:n olevan jotenkin epäonnistuja, jos hän ei pystykään siihen. 

30 km polkujuoksu on todella kova veto ja siihen valmistautumiseen kannattaa todellakin ottaa aikaa. Jos mitään pohjia ei ole, 1 vuosi ei välttämättä riitä. 

Vierailija
28/151 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No minä olin myös aloituksesta hiukan epätietoinen mitä tarkoitettiin, vaikka harrastankin polkujuoksua eli trail runningia. Harrastan kuitenkin myös trail ridingia, joka on maastopyöräilyn alalaji. Suomessa ei ikinä puhuta vain trail-tapahtumista, jos puhutaan juoksusta, yleisemmin ne viittaavat pyöräilyyn. Englanniksi trail on sitten ihan vain polku, joskin sillä yksinään saatetaan viitata vaellukseen tai retkeilyyn. 

Enklannissa trail on yleensä reitti, reitti on myös route. Polku puolestaan on path ja vaellus yleensä hike, joskus taas trek.

Mutta koska enklanti on primitiivinen sekakieli jossa sana voi tarkoittaa mitä hyvänsä, niin miksi ei puhuttaisi täällä suomea, jolla asia voitaisiin ilmaista täsmällisesti?

Vierailija
29/151 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole vaellus eikä rinkkaa selässä, tuo on tarkoitus edetä (juosta) yhdessä päivässä.

Kyllä pystyn ihan hyvin kävelemään 15 km yhtä menoa ja ihan hyvää kävelyvauhtia, mutta en vaan ole sellaista harrastanut. Tarkoitin siis tuossa tiedon siitä, mitä yleensä teen, en mihin kykenen. En itse oikein tunne omia rajojani, kun en ole niitä testaillut. Vaihtoehtona oli juurikin 15 km matka, mutta jostain syystä ajattelin, että siinä olisi liian vähän haastetta.

Ap

Jos normaali kävelynopeus lenkillä on joku 5-6km / tunti, maastossa se on n. 3-4 km / tunti. Hitaampikin, jos joutuu paljon kiipeilemään. Noista korkeuseroista arvelen, että tää trail tehdään jossain vuoristossa? Siellä voi olla myös ohuempi ilmakin, mikä tuo omat haasteensa sitten, riippuen siitä, miten korkealla ollaan.

Ei vaadi mitään vuoristoa. Esim. Himos Trailin 26 km sarjassa on hiukan vajaa kilometri verttiä. 

Vierailija
30/151 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaapa hienolta varsinkin, käyttää hienoja sanoja.

Vierailija
31/151 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Reppujuttu ei ole hyvä neuvo, koska tuon mittaisilla juoksuilla ei missään tapauksessa pidä olla 10 kg kamaa selässään. Litra-pari vettä, vähän energiaa, ehkä ohut takki, ehkä pieni EA. 3 kg max sisältäen repun painon. 

Reppujuttu on hyvä neuvo, sillä sinä puhut asian vierestä!

Eihän tuossa edellä juoksemisesta puhuttu! Juokseminen on toki eri asia.

Vierailija
32/151 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Reppujuttu on hyvä neuvo, sillä sinä puhut asian vierestä!

Eihän tuossa edellä juoksemisesta puhuttu! Juokseminen on toki eri asia.

AP sanoi kyseessä olevan polkujuoksutapahtuma, joten kyllä siellä lähtökohtaisesti juostaan. Ja pakkokin, että pystyy tuosta alle 30 kilometristä selviämään suunnilleen päivänvalon aikaan.

Vierailija
33/151 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvät pohjat 30 km polkujuoksutapahtumaan =  jaksan kävellä 15 km, yleensä kävelen n. 10 km lenkkejä maastossa???

Se on ihan pikkuisen eri juttu juosta siellä maastossa kuin vain kävellä.

Vierailija
34/151 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon juossu n. 30 km polkujuoksukisan, joka oli tosi haastava (pahoja ylä- ja alamäkiä ja maastona paljon kivikkoa, jossa minun taidoillani oli pakko kävellä). Aikaa meni vähän enemmän kuin asfalttimaratonilla, mutta olin paljon väsyneempi. Seuraavana päivänä lihakset olivat todella kipeät. Ennen kisaa minulla ei ollut oikeastaan ollenkaan polkujuoksukokemusta, mutta muuten olin juossut aika paljon vuosien aikana, myös muutaman maratonin.

Kannattaa tsekata, mikä on kisan maksimiaika, mutta usein ne on ton mittasissa kisoissa laskettu niin, että matkan ehtii reippaasti kävellen ajoissa maaliin. Vinkkinä sanoisin, että porrastreeniä kannattaa tehdä, mutta ihan kävellen. Ja myös alaspäin, sillä se ottaa yllättävän rajusti lihaksiin

Vierailija
35/151 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvät pohjat 30 km polkujuoksutapahtumaan =  jaksan kävellä 15 km, yleensä kävelen n. 10 km lenkkejä maastossa???

Olen eri, mutta jos on tapana kävellä usein 10-15km lenkkejä, ei todennäköisesti ole aivan rapakunnossa lähtökohtaisesti. Jos panostaa paljon treenaamiseen n. vuoden ajan ja ehkä kannataisi vielä hommata joku valmentaja auttamaan suunnitelmassa, niin ei se nyt mahdotontakaan ole (siis ei mielestäni kannata luovuttaa ennen kuin on aloittanutkaan). Tuskin tietenkään mitään kärkisijoja havittelee, vaan ihan vaan maaliinpääsyä - mikä sekin on siis todella hieno saavutus, eikä onnistu monilta pitkään treenanneiltakaan. Aina kannattaa yrittää ja tapahtumasta voi nauttia, vaikkei edes pääsisi maaliin.

Vierailija
36/151 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haha vaan. Itse tykkään kävellä luonnossa. Ja käydä patikointipoluilla. Ja rinkkakin löytyy. Maastopyöräilyäkin olen tehnyt. Mutta, en silti koskaan olen kuullut sanaa trail liittyen poluilla juoksemiseen.

Vierailija
37/151 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep. Jotkut luulevat, että hyvällä tsempillä selviää ihan mistä tahansa. Toki he eivät itse tee yhtään mitään, mutta tsemppaavat muita. 

Polkujuoksu on todella hieno harrastus, mutta suosittelen miettimään ne tavoitteet realistisiksi, että homma pysyy hauskana ja vältetään loukkaantumiset.

Itse olen tehnyt juuri päin vastoin kuin neuvon ja ottanut liian kovat tavoitteet. Sitten, kun ei pysytä treeniohjelman tahdissa, ei palauduta ja juostaan lenkit buranan voimalla eikä välitetä, kun kroppa alkaa sanomaan yhä pontevammin EI, ajetaan aika kovaa karikolle. Itsellä meni jossain vaiheessa telakalla vuosi ilman yhtään juoksuaskelta lukuisten jännetulehdusten takia. Sen jälkeen olen yrittänyt edetä vähän rauhallisemmin. 

Juoksemisen aloittamisen ongelma on, että lähes poikkeuksetta hapenotto ja lihaksisto kehittyy nopeammin kuin nivelet ja sidoskudokset. Tällöin muutaman ensimmäisen kuukauden aikana juoksu kehittyy nopeasti ja juoksumatkat voivat hyvinkin nousta siinä ajassa muutamasta sadasta metristä kymmeneen kilometriin. Tuollainen kehitys ei ole mitenkään harvinaista. Muutaman kuukauden jälkeen nilkka alkaa vähän kitisemään, mutta siitä ei haluta välittää, koska pelätään menetettävän kaikki saavutetut hyödyt, juostaan kipua vasten ja sitten ollaankin minun tilanteessani. 

Voi tietenkin olla, että olen ymmärtänyt ap:n juoksutaustan väärin ja hänellä on hyvätkin mahdollisuudet onnistua, mutta niillä tiedoilla, mitä kuvittelen minulla olevan, suosittelisin erittäin lämpimästi sitä 15 kilometriä. 

Vierailija
38/151 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset on hyvin erilaisia ominaisuuksiltaan. Tiedän tapauksia, ketkä eivät treenaa juuri mitään koskaan ja on keski-ikäisenä vähän ylimääräistäkin keskivartalossa. Silti saattavat yhtäkkiä ilmoittautua maratoniin ja päästä maaliin ihan passelilla ajalla keski-ikäiseksi. On siis vaan sellaiset ominaisuudet, että onnistuu.

Toinen taas saattaa treenata paljon vuosien ajan, ja silti tulee keskeytys jossain juoksutapahtumassa.

Turha kommentoida, kun ei tiedä tapausta. Sen vaan sanon, että kyllä noihin tapahtumiin monet ilmoittautuu ihan vain kokeillakseen. Voi olla, että matka jää kesken, mutta eipä se mitään. Noissa tapahtumissa on yleensä oheistoimintaakin jne., että voi olla hauska reissu silti kaveriporukalla.

Vierailija
39/151 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset on hyvin erilaisia ominaisuuksiltaan. Tiedän tapauksia, ketkä eivät treenaa juuri mitään koskaan ja on keski-ikäisenä vähän ylimääräistäkin keskivartalossa. Silti saattavat yhtäkkiä ilmoittautua maratoniin ja päästä maaliin ihan passelilla ajalla keski-ikäiseksi. On siis vaan sellaiset ominaisuudet, että onnistuu.

Toinen taas saattaa treenata paljon vuosien ajan, ja silti tulee keskeytys jossain juoksutapahtumassa.

Turha kommentoida, kun ei tiedä tapausta. Sen vaan sanon, että kyllä noihin tapahtumiin monet ilmoittautuu ihan vain kokeillakseen. Voi olla, että matka jää kesken, mutta eipä se mitään. Noissa tapahtumissa on yleensä oheistoimintaakin jne., että voi olla hauska reissu silti kaveriporukalla.

No etkä tiedä. He eivät ehkä mesoa ihan hirveästi somessa lenkkeilystään, mutta ei kukaan hyppää sohvan pohjalta ja juokse tosta noin vain maratonia ja vielä hyvään aikaan. Toki on mahdollista, että juuri viimeaikoina on ollut hiljaisempaa treenaamisen kanssa, mutta pohjat ovat erittäin hyvät, jolloin maratonkin saattaa onnistua näennäisesti pienellä treenillä. AP:lla ei ole tätä tilannetta omien sanojensa mukaan.  

Vierailija
40/151 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on hyvin erikoista, että täällä on linjoilla tyyppejä, joiden mielestä ilmeisesti tapahtumaan ei saa osallistua, ellei ole maaliinpääsykunnossa (mikä ei ollenkaan pidä paikkaansa, keskeytysprosentti on aika korkealla noissa tapahtumissa, eli kokeilla saa, vaikkei pääsisikään maaliin).

Ihmeellistä lannistamista. Tottakai kannattaa mennä mukaan kavereiden kanssa tapahtumaan ja hienoa, jos se motivoi urheilemaan enemmän. Kyllä siinä kunto kasvaa, vaikka matka tapahtumassa jäisikin kesken. Ihme tosikkoja, että pitäisi olla ironman-kunnossa tai pysyä poissa ja jatkaa vaan kävelylinjalla.

Anna mennä, ap. Älä kuuntele näitä tosikkoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kolme