Miehen työ viemässä häntä vuodeksi tai kahdeksi Yhdysvaltoihin. Perhe mukaan vai ei?
Haluaisitko itse lähteä? Lapsia meillä on kolme, iältään 8, 12 ja 14. Oma työni on perus liukuhihnatyötä, jonka jättäisin mielelläni taakseni, mutta lapsia mietin. Ja sitä, että mitä tehdä meidän talolle ja miten siellä olisi varaa asua yhtä kivasti kuin nyt asutaan.
Kaupunki jossa työkohde on, on pienehkö perusamerikkailainen kaupunki länsiosassa Yhdysvaltoja. Talojen hinnat ja vuokrahinnat kuitenkin melko korkeita.
Kommentit (243)
Tietenkin lähtisin! Hyvää kielikylpyä ja kokemusta lapsille ja nuorille ilman vaihto-oppilasvuotta. Lähtisin! Ainutlaatuinen tilanne, mitä et jää katumaan.
Oletko ap/miehensä selvittänyt, saako koko perhe viisumit ja millaisin ehdoin?
Jos lapsetkin tulevat mukaan,on tärkeää, että heilläkin on kattava sairausvakuutus.
Kustantaako miehen työnantaja koko perheen tarvitsemat palvelut? Asunto varmaan hankittava itse, ainakin jos perheasunto on tarpeen.
Millaiset koulut siellä ja missä kannattaisi asua?
Oma kokemus muutosta itärannikolle 12-vuotiaan kanssa. Ei viihtynyt. Ekan vuoden oli "kotoutuskoulussa", jossa panostettiin englannin kieleen. Sitten siirtyi tavalliseen kouluun. Oli hyvillään, kun muutimme takaisin 5 v päästä. Eli kaikille nuorille ei USA ole mikään ihana ja ihmeellinen paikka. Eniten taisi harmittaa tiiviin kaveriporukan jättäminen. Onneksi pysyivät kavereina paluuseen asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lähdette niin lapsille selkeästi tiedoksi, että Suomi on paljon turvallisempi maa asua.
vain suomessa olen törmännyt bussipysäkillä uhkaaviin pultsareihin.
USA:ssa lapset eivät liiku yksin mihinkään ilman vanhempaa. Korjatkaa toki, jos olen väärässä.
Lapseni asui isänsä luona muutaman vuoden jenkeissä ja käveli yksin koulumatkat. 13-16 v.
Vierailija kirjoitti:
En voisi edes kuvitella meneväni lomalla Yhdysvaltoihin. Liikaa sotarikoksia. Maailman hirvein valtio. Ja nyt ollaan sidoksissa ulko- turvallisuuspoliittisesti. Hemmetin turvallinen olo.
Miten kenelläkään voi olla näin ahdas ja värittynyt maailmankuva? Maailmasta löytynee paljon "hirveämpiä" valtioita jos vaan viitsii katsella ympärilleen.
Itse lähtisin kiljuen, aivan mahtava tilaisuus koko perheelle. Hitsaa kyllä perhettä tiiviimmin yhteen. Jos vanhemmillani olisi ollut mahdollisuus eivätkä olisi siihen tarttuneet olisin koko elämäni siitä katkera.
Vierailija kirjoitti:
Ulkomailla asuminen kannattaa aina! Lähtekää ihmeessä. Miehen kannattaa neuvotella teille tietty elintaso (jos firma on valmis sponssaamaan työviisumin niin se on valmis myös maksamaan että työntekijän kannattaa muuttaa) ja oma asunto Suomessa tietenkin vuokralle siksi aikaa.
Apn lapset ovat sen ikäisiä että missään tapauksessa lyhyt komennus USAssa ei ole hyväksi heille.
Me lähdettiin kun lapset oli alle kouluikäisiä ja oltiin lopulta 5 vuotta, se oli ihan viimeinen mahdollinen aika tulla takaisin, pidempi olisi sotkenut lasten elämän.
Ap, en lähtisi.
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin lähtisin! Hyvää kielikylpyä ja kokemusta lapsille ja nuorille ilman vaihto-oppilasvuotta. Lähtisin! Ainutlaatuinen tilanne, mitä et jää katumaan.
Lapset kärsii, jos sitä ei kadu, huonosti menee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lähdette niin lapsille selkeästi tiedoksi, että Suomi on paljon turvallisempi maa asua.
vain suomessa olen törmännyt bussipysäkillä uhkaaviin pultsareihin.
USA:ssa lapset eivät liiku yksin mihinkään ilman vanhempaa. Korjatkaa toki, jos olen väärässä.
Riippuu missä asuu. Voit verrata Euroopan mittakaavassa, missä lapset voivat usein liikkua itsenäisesti, muttei kaikkialla kuitenkaan. Alakouluikäiset eivät yleensä liiku ilman vanhempiaan, yläastelaiset kyllä, jos asuvat turvallisella alueella ja se on sopivaa heidän kulttuuritausta huomioiden. Täällä kun on paljon eritaustaisia "amerikkalaisia".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulkomailla asuminen kannattaa aina! Lähtekää ihmeessä. Miehen kannattaa neuvotella teille tietty elintaso (jos firma on valmis sponssaamaan työviisumin niin se on valmis myös maksamaan että työntekijän kannattaa muuttaa) ja oma asunto Suomessa tietenkin vuokralle siksi aikaa.
Apn lapset ovat sen ikäisiä että missään tapauksessa lyhyt komennus USAssa ei ole hyväksi heille.
Me lähdettiin kun lapset oli alle kouluikäisiä ja oltiin lopulta 5 vuotta, se oli ihan viimeinen mahdollinen aika tulla takaisin, pidempi olisi sotkenut lasten elämän.
Ap, en lähtisi.
Miksi se olisi sotkenut lapsen elämän?
Itse asuin lapsena ulkomailla ikävuodet 1-5, 8-14 ja lähdin lukion jälkeen ulkomailla opiskelemaan, palasin kymmeneksi vuodeksi Suomeen ja sitten taas maailmalle jossa tapasin puolisoni ja perustin perheen. Ei mun elämä ole pilalle mennyt, päin vastoin. Olen kielitaitoinen, sosiaalisesti taitava maailmankansalainen.
Sisaruksenikin ovat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uteliaisuudesta. Miksi sitä, että Suomi on turvallisempi saati paljon turvallsiempi maa, kuin Yhdysvallat pitäisi korostaa? - Omiin korviin tuollaisen asian korostamine ja alleviivaaminen on yleisesti typerää (, vaikka se pitäsi paikkansa) ja vielä typerämpää, jos tai kun harkitaan ja pohditaan koko perheenä muuttamista Yhdysvaltoihin.
Sinkkumies
Et sitte ole perillä siitä, että USA on paljon monikulttuurisempi maa kuin Suomi ja siellä joutuu lapsetkin kulettaa asetta ja osallituu kouluampumisiin. Joten sen korostamine, että isänmaa on paljon turvallisempi maa on vain aitoa rakkautta, jota sulla eikä näil muilla EU:n lippua heiluttavilla ja Nato uskovilla. Taidat olla yks näistä, jotka pitää monikulttuurisuuttaki hyvänä.
Mä en ymmärrä miksi kukaan haluu muuttaa pois Suomesta kun nuoret voi opiskella netissä, niin miksi halutaan muuttaa täältä pois?
Mitä hyvää Amerikassa? tai jossain muualla ku Suomessa? - Joo tiedän, Pienemmät verot jota täällä joutuu kyllä maksaa Niin ja autot ja bensa hinta olisi puola halvempia.
Myöhemmiten lapsen todennäköisesti kiittävät, että saivat mahdollisuuden asua jenkeissä. Sellaisella kokemuksella on hyvä ponnistaa kansainvälisellekin uralle ja elämään.
Sitten kun mies päättää jäädä sinne ja asutte siellä, ja sä haluat kotiin. Voi olla että palaat yksin. Koska lasten voidaan katsoa sopeutuneen usaan ja mies saa pitää heidät siellä. Isoin ehkä saa itse päättää, muut eivät.
Moni ei tätä tiedä tai tajua lähtiessä. Mutta näin se menee.
Vierailija kirjoitti:
Oot varmaan myös sinkku (tai yhtä pihalla kuin tuo täällä kirjoittanut sinkkumies) jolla ei oo lapsia? Tuollane amerikkaan lapsien vieminen altitaa lapset paitsi aseille niin myös laste kielellisekehitykse vai kuka niille sit puhuu suomee? - Va meinaakko, että ne kattelee suomuvideoita kännyköillä?
Jos lapset eivät ole ehdottomasti vastaan, niin kyllä kannattaa lähteä koko perheen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oot varmaan myös sinkku (tai yhtä pihalla kuin tuo täällä kirjoittanut sinkkumies) jolla ei oo lapsia? Tuollane amerikkaan lapsien vieminen altitaa lapset paitsi aseille niin myös laste kielellisekehitykse vai kuka niille sit puhuu suomee? - Va meinaakko, että ne kattelee suomuvideoita kännyköillä?
Ja Suomessahan ei ole aseita tai rikollisuutta. ::) Eiköhän tuo suomenkieli säily perheen pääasiallisena kielenä. Englannista tulee hyvä kakkoskieli. Puhuvat sitten molempia sujuvasti.
Vierailija kirjoitti:
Sitten kun mies päättää jäädä sinne ja asutte siellä, ja sä haluat kotiin. Voi olla että palaat yksin. Koska lasten voidaan katsoa sopeutuneen usaan ja mies saa pitää heidät siellä. Isoin ehkä saa itse päättää, muut eivät.
Vuodessa tai kahdessa? Älä viitsi.
Mitä mieltä lapset ovat? Itse haluaisin lähteä ilman muuta, jos olisi mahdollisuus. Meillä kyllä onnistuisi tarvittaessa etäsuhdekin, jos jostain syystä ainoastaan mies pääsisi matkaan.
Oispa naisellakin mahdollisuus ottaa vastaan työ hornan tuutista, perhe sit päättää tuleeko perässä
Yks tuttu jumissa siellä, koska ei saa lapsia Suomeen. Hänen miehensä löysi uuden muijan ja lapset oli kotiutuneet. Äiti ei halua jättää heitä.
Mutta siis, itselläkin pitäisi olla jotain amerikassa, että viitsisin lähteä. Ei miehen työn takia vain kannata lähteä.
Tärkein kysymys, haluaako lapset lähteä ilman suostuttelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuodessa tai kahdessa? Älä viitsi.
No mietipä lapsen perspektiiviä. Me aikuiset ollaan eletty kauan, mutta kyllä kaksi vuotta on jo lapselle katsottavissa pitkäksi ajaksi. Se päätetään viime kädessä oikeudessa ja siinä painaa myös elatuskyky. Miehellä varmaankin hyvä palkka, lapset valmiiksi amerikassa asumassa. Miettikää siltä kannalta asiaa. Äiti joka ei ole tehnyt kahteen vuoteen töitä vie ne maahan, jossa eivät ole asuneet kahteen vuoteen.
Itse muutin lapsena joitakin kertoja ja vuoden jälkeen alkoi olla jo uusi paikkakunta täysin koti, vanhasta jo vieraantunut (vaikka pidin yhteyttä siellä kavereihin).
Mun poika kävi luokat 6-9 USAssa. Suomeen palattuaan valitsi sen lukion, missä ei pakotettu ottamaan ruotsia. Nyt jo maisteri ja hyväpalkkaisessa työssä.
Valitsisin uudestaankin lähteä miehen matkaan lasten kanssa. En ikinä jättäisi mahdollisuutta käyttämättä.