Miehen työ viemässä häntä vuodeksi tai kahdeksi Yhdysvaltoihin. Perhe mukaan vai ei?
Haluaisitko itse lähteä? Lapsia meillä on kolme, iältään 8, 12 ja 14. Oma työni on perus liukuhihnatyötä, jonka jättäisin mielelläni taakseni, mutta lapsia mietin. Ja sitä, että mitä tehdä meidän talolle ja miten siellä olisi varaa asua yhtä kivasti kuin nyt asutaan.
Kaupunki jossa työkohde on, on pienehkö perusamerikkailainen kaupunki länsiosassa Yhdysvaltoja. Talojen hinnat ja vuokrahinnat kuitenkin melko korkeita.
Kommentit (243)
Vierailija kirjoitti:
Kaipaisin myös perusteluja mielipiteisiinne. Jos kaikki mukaan, niin mitä hyvää näet siinä. Tai jos olet painanut alanuolta aloitukselleni tai jonkun ehdottamalle perhe mukaan - kommentille, niin miksi? Mitä ajattelet itse asiasta?
Ja kyllä, osaan ajatella itsekin :) Mutta mielipiteidenvaihto on avartavaa (lähes) aina.
Isomman lapsen lukiosta en ole itse huolissani, armeijan suorittaminen kävi mielessä että miten sen kanssa, kun lähtö Yhdysvaltoihin on vuoden päästä aikaisintaan (kun nykyinen työntekijä tulee sieltä pois). Ap
Lähtekää kaikki! Lapsetkin saa upean kokemuksen. Suosittelen, koska olen itsekin asunut Yhdysvalloissa pikkukaupungissa. Paikkakunta oli Midwestin alueella. Niin paljon mukavempia ihmisiä kuin yhdelläkään Suomen pikkupaikkakunnalla. En tiedä länsirannikon ihmisistä, miten paljon eroavat ystävällisiksi tunnetuista Midwestin ihmisistä. Teidän lapset saa varmasti nopeasti kavereita. Yhdysvalloissa osataan olla sosiaalisia ja toivottaa uudet ihmiset tervetulleiksi.
Tunnen useamman perheen joka on ollut vastaavalla työkomennuksella. Kokemus on kaikilla ollut hyvä ja lapset ovat saaneet erinomaisen kielitaidon ja kokemusta, jota ei kotimaahan jäädessä voi saada. Mukaan lähtevän puolison on hyvä miettiä omaa elämän sisältöä siellä, monet esim opiskelee etänä. Yksi tuttu opiskeli siellä joogaohjaajaksi. Suosittelen lähtemään rohkeasti matkaan, talo vuokralle vaan. Ja pääseehän sieltä tosiaan pois jos sellainen tilanne tulee.
Ja mielestäni aikuiset päättvät tämän suuruusluokan asiat, lapsia sitten motivoidaan lähtemään mukaan jos päätetään lähteä. Ei 12v pysty punnitsemaan plussia ja miinuksia ja päättämään, lähteekö perhe ulkomaille vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhdysvallat on nykyään sellainen sirkus, että enpä muuttaisi ja veisi lapsiakin mukanani sille hölmölään. Miettisin sellaista vaihtoehtoa, että vaikka ne kesät oltaisi koko perhe siellä. Perheen isä saisi luvan tulla jouluiksi kotiin. Jos perhe hajoaa niin siihenkin pitäisi varautua.
Milloinkahan Yhdysvallat on ollut jotain muuta? - Mutta joo. Olen mielikuvassa, että Yhdysvaltain kiinnostus on viime vuosina laskenut viime vuosina ati vuosikymmeninä, kun Jenkit eivät näyttäydy tarunhohtoisena maana, joka on tai olisi jotain muuta kuin Kekkosslovakialainen Suomi.
Silti jos on mahdollsiuus lähteä vuodeksi vaihtoon koko perhe, niin olen sitä mielstä, että se saattaisi kannattaa. Ajattelen jotenkin niin, että kyse olsi seikkailu, jonka aikana pääsisi oppimaan ja näkemään ja kohentamaan kielitaitoaankin.
- Eikä sekään ole yhtään huono juttu, että voi omakohtaisesti arvioida Suomea ja suomalaisia tapoja ja käytäntöjä "ulkopuolelta", joiden arvo tai arvottomuus voi yllättäen tuntua ihan toiselta kuin silloin kun on itse niissä kiinni.
Sinkkumies
Täällä on kaikilla vanhentuneet mielikuvat yhdysvalloista. Se on nykyisin väkivaltainen kehitysmaa jonne en todellakaan veisi lapsiani. Pelkästään vakuutus maksut olisi poppoolla jo ihan pilvissä ja sitten voi vielä käydä huonosti. Sieltä valuu koko ajan koulutettua väkeä eurooppaan kun ihmiset kirjaimellisesti pakenee sieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isomman lapsen kohdalla kyllä miettisin, koska hänen pitää huolehtia itsensä hyvään lukioon Suomessa.
Lukioon ehtii kyllä kun palaatte Suomeen, eikun menoksi
Lukioon pyritään peruskoulun päättötodistuksella, joten jos se lapsi on nyt 14, ei välttämättä ole ollenkaan edes Suomessa, kun pyrkimisvaihe on.
pääsin ilman peruskoulun päättötodistusta lukioon, maailmalla perheen mukana kiertäneenä. älkää olko hölmöjä. jos mietityttää, mene jonkun lukion reksin juttusille. vuosi voi tulla viivästystä, vähän niinkuin vaihtareilla. todella plussaa kaikille. oma koti vuokralle, miehesi tekee ekspattisopimuksen kuitenkin. ei paikallinen asumisen hintataso ole teidän perheen ongelma. eihän sinne ameriikkaan edes pääse ilman sopparia. sinne vaan kaikki reipastumaan.
Jos on taloudellisesti mahdollista niin totta kai kannattaa, yhteinen kokemus koko perheelle joka ei varmasti unohdu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähtisin mukaan!
Talo vuokralle ja kohti uutta. Lukio ei ole mikään ongelma. Sen voi alottaa etälukiossa ihan suomeksi ja jatkaa siellä joko loppuun tai siirtyy sitten myöhemmin tavalliseen lukioon, jos Suomeen tulo viivästyy.
Mitä etua tuosta muutoksesta on? Lapset näkevät paljon. Kielitaito kasvaa loistavaksi vuodessa-kahdessa. Tulee uusia ystäviä ja näkökantoja. Perhe pysyy yhdessä. Oletettavasti parisuhde vain vahvistuu.
Huonoa en keksi muuta, kuin koti-ikävän, mutta toisaalta se on vaan pari vuotta. Ja etäyhteydet toimivat.
Ensin lasten pitäisi jättää täällä asuvat ystävät. Sitten saa uusia. Muutaman vuoden päästä nekin pitää jättää. Kyllä tuollaisen nyt 8-vuotiaan elämässä se olisi aikamoista. Toisaalta lapset sopeutuu. En vaan itse halunnut oman lapsen elämää mullistaa muutaman vuoden välein. Kielitaitoa kun on saanut hankittua ihan muutenkin.
Toisten muki on aina puolityhjä.
Voisi taas ajatella näinkin:
8v sai hyvät ystävät Suomesta. Yhteyttä on kiva pitää ja lapsista se on ihanaa. Uusia ystäviä tulee toisesta maasta ja sekin on mahtavaa! Kun palataan Suomeen, on vanhat ystävät vastassa ja uusia tulee. Sinne toiseen maahan jäi ystävät, jotka ovat ehkä ikuisia ja heidän kanssaan kielitaito pysyy loistavana loppuiän etäyhteyksien avulla.
Ei tarvitse jännittää yhtään. Suomalaisille on yleensä helppo tulla toimeen amerikkalaisten kanssa. Kunhan uskaltaa avata suunsa (vaikka en puhuisi täydellistä englantia) ja muistaa välillä hymyillä. Lapset sopeutuvat. Olen kateellinen, haluaisin itsekin muuttaa taas vähäksi aikaa ulkomaille!
Tottakai lähdette! Olin samassa tilanteessa ja lähdimme kaikki kolmeksi vuodeksi. Alkuun tietysti vaikeaa, mutta loppupeleissä paras kokemus lapsille. Vieläkin he haluaisivat takaisin ja heistä tuli lisäksi paljon sosiaalisempia siellä ja small talk sujuu :).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhdysvallat on nykyään sellainen sirkus, että enpä muuttaisi ja veisi lapsiakin mukanani sille hölmölään. Miettisin sellaista vaihtoehtoa, että vaikka ne kesät oltaisi koko perhe siellä. Perheen isä saisi luvan tulla jouluiksi kotiin. Jos perhe hajoaa niin siihenkin pitäisi varautua.
Milloinkahan Yhdysvallat on ollut jotain muuta? - Mutta joo. Olen mielikuvassa, että Yhdysvaltain kiinnostus on viime vuosina laskenut viime vuosina ati vuosikymmeninä, kun Jenkit eivät näyttäydy tarunhohtoisena maana, joka on tai olisi jotain muuta kuin Kekkosslovakialainen Suomi.
Silti jos on mahdollsiuus lähteä vuodeksi vaihtoon koko perhe, niin olen sitä mielstä, että se saattaisi kannattaa. Ajattelen jotenkin niin, että kyse olsi seikkailu, jonka aikana pääsisi oppimaan ja näkemään ja kohentamaan kielitaitoaankin.
- Eikä sekään ole yhtään huono juttu, että voi omakohtaisesti arvioida Suomea ja suomalaisia tapoja ja käytäntöjä "ulkopuolelta", joiden arvo tai arvottomuus voi yllättäen tuntua ihan toiselta kuin silloin kun on itse niissä kiinni.
Sinkkumies
Täällä on kaikilla vanhentuneet mielikuvat yhdysvalloista. Se on nykyisin väkivaltainen kehitysmaa jonne en todellakaan veisi lapsiani. Pelkästään vakuutus maksut olisi poppoolla jo ihan pilvissä ja sitten voi vielä käydä huonosti. Sieltä valuu koko ajan koulutettua väkeä eurooppaan kun ihmiset kirjaimellisesti pakenee sieltä.
Kai tajuat, että joku jenkkiläinen idyllinen pikkukaupunki on täysin eri juttu kuin vaikka New York? USA:ssa on todella erilaisia alueita.
Minkä tyyppinen työ miehellä on? Tekee pitkää päivää tai matkustelee paljon? Jos joutuisit olenaan käytännössä yh ilman turvaverkkoa, niin en lähtisi. Mihin vanhin lapsista aikoo peruskoulun jälkeen? Miten päättötodistus?
Lähtisin vaikka samana päivänä. Olis lottovoitto päästä pois täältä
Itse olin vaihdossa jenkeissä lukioikäisenä. Kaupunki jossa olin oli pieni, isompaan kaupunkiin matkaa, harvemmin käytiin. Kerran sitten chicagossa ja floridassa ja texasissa. Mutta en miä ite mihinkään isompaan kaupunkiin tahtoiskaan muuttaa jos sinne palaisin! Ja vaikka ei löytyis samoja harrastusmahdollisuuksia, niin mitä sitten? Mites ois joku uus kokeilu jota ei tääl vaik ole??
Lomillahan sieltä on sitten paljon lyhkäsempää ja halvempaa lähteä tutustumaan isompiin mestoihin kun täältä lähtiessä.
Vanhin lapsi käy siellä lukioita, suomessa sitten lisää... Eikä se mitään vaikka 9 luokan aikana ei hae lukioon suomessa, hakee sitten kun palaa. Niitä kursseja saa hyväksiluettua täällä. Ja jos käy siellä lukion kokonaan, niin enpä tiedä haluaisiko lapsi edes palata suomeen yliopistoon/ammattikorkeeseen tai vastaavaa. Voi jopa siellä saada stipendin yliopistoon!!
Tossa on niin paljon mahdollisuuksia, että en ymmärrä miksi jättäisi kokeilematta...
Tutustutaan kieleen, kulttuureihin, tapoihin, paikallisiin, solmitaan loppuelämän mittaisia suhteita...
Vierailija kirjoitti:
Itse lähtisin kiljuen mukaan. En kahta kertaa miettisi.
Sama täällä. Oisin jo täysillä menossa. Ihan mieletön mahdollisuus tutustua kulttuuriin ja ennenkaikkea mahtava kielikurssi. Wau!!!
Jos lähdette niin lapsille selkeästi tiedoksi, että Suomi on paljon turvallisempi maa asua.
Vierailija kirjoitti:
Minkä tyyppinen työ miehellä on? Tekee pitkää päivää tai matkustelee paljon? Jos joutuisit olenaan käytännössä yh ilman turvaverkkoa, niin en lähtisi. Mihin vanhin lapsista aikoo peruskoulun jälkeen? Miten päättötodistus?
kyllä sen turvaverkon äkkiä hankkii vaikka naapureista ja lasten kautta. tomeroituupahan äitikin. ihmiset on ihmisiä joka paikassa. aina toimii, olen muutamaan kertaan kokeillut. myös sen ensimmäisen kerran.
En voisi edes kuvitella meneväni lomalla Yhdysvaltoihin. Liikaa sotarikoksia. Maailman hirvein valtio. Ja nyt ollaan sidoksissa ulko- turvallisuuspoliittisesti. Hemmetin turvallinen olo.
Kannattaa miettiä asiaa siltäkin kannalta että haluaisitko sitten jäädä kotiin olemaan yksin vastuussa lapsista, talosta, ym. Vaikka lapset jo isoja niin sun vastuulle se kaikki arki kotona jää eikä siitä miehestä nyt missään videopuhelussa paljon apua ole. Lapsillekin voi olla järkytys kun toinen vanhempi onkin yhtäkkiä toisella mantereella ja aikaeron ja töiden vuoksi ei voi soitella milloin huvittaa.
Ennemin nyt koko perheenä lähtisin vaikka se nyt työläältä tuntuisikin.
Vierailija kirjoitti:
Jos lähdette niin lapsille selkeästi tiedoksi, että Suomi on paljon turvallisempi maa asua.
vain suomessa olen törmännyt bussipysäkillä uhkaaviin pultsareihin.
Ei OKT:ta vuokralle vaan joku tarpeeksi tuttu (esim. sisarus) sinne asumaan. Ei tarvitse koko taloa tyhjentää tavaroista ja pysyy varmemmin kunnossa.