Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Palkansaaja - miltä sinusta tuntuu että ensivuonna sinut voidaan irtisanoa mielivaltaisesti ja työttömyys/sosiaaliturvaasi heikennetään?

Sarisairaanhoitaja2023
18.08.2023 |

Sitä suomi nyt saa mitä tilaa, mutta miltä tämä tuntuu asuntovelallisesta ja perheellisestä palkansaajasta?

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f6bfb803-86b7-4722-9986-45b4cf34b…

Kommentit (471)

Vierailija
221/471 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö, ei hyviä työntekijöitä kukaan irtisano mielivaltaisesti, joutokäyntipäälliköitä ehkä.

No meiltä irtisanotaan kaikki persut kun laki astuu voimaan, että hyvä syy riittää. Tiedän monen kepuyrittäjän suunnittelevan samaa. Työväkeä on tarjolla, helppo laittaa persuksi osoittautuneet pois. Ne piti autoissaan persutarroja vaalien aikaan, joten helppo ainakin ne poimia joukosta. Yrityksessämme on n. 80 työntekijää.

Meillä konepajoilla suunnitellaan samaa, väkeä hiukan yli sata. Persut helvettiin vähin erin, kun uusi löytyy tilalle, persu lähtee.

Kai innolla ottatte vastaan myös sen 1331€/kk bruttopalkan ? Kokomuuslaisia tai RKP:laisia ei vissiin noissa hommissa näykkään niin ei tarvitse niitä alkaa syrjimään.

Vierailija
222/471 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä täällä vauhkotaan? Kuka tekee työt jos kaikki potkitaan pihalle? Jos tilalle otetaan paljon epäpäteviä halvalla, työn laatu ja firman tulos laskee. Kuka ne perehdyttää jos hyvät on potkittu pihalle? Jos pomo pitää laiskan kaverinsa ja irtisanoo hyvän, tekee tuskin samaa virhettä toista kertaa tai firma on lopulta nurin.

Itse olen firmani parhaimmistoa ja alalla on työvoimapula. Pomolla on jatkuva pelko että lähden muualle, saan bonuksia, hän kyselee mitä kuuluu ja miten jaksan, joustamme molemmat tarvittaessa. Kerromme hänelle, kenet kannattaa palkata ja ketä ei, ja hän kuuntelee.

Kyllä todella huomaa, että vassarit ei tajua työn tekemisestä, yrittämisestä ja palkan maksamisesta tuon taivaallista!

Sä puhut nyt yhdestä firmasta. Tiedätkö esim. kuinka paljon valtio, kaupunki ja kaupat kierrättää työntekijöitä. Mulla on cv 2 sivua ja taas olen menossa uuteen työpaikkaan.

Ei tarvitse maksaa saikkuja, kesälomia.

Pääsee eroon vanhemmasta työntekijästä, jolla terveys reistailee.

Ikäsidonnaisuudet poistetaan eikä omistusasuntoon saa asumistukea.

Ennen 58 - vuotiaat sai 500 päivää ansiosidonnaista ja heille hommattiin palkkatukityö, kun ansiosidonnainen loppui ja saivat kerättyä uuden ansiosidonnausen, tuo jatkui eläkeikään asti. Mutta nyt nuo ikäsidonnaisuudet poistetaa ja jos ei ole säästöjä niin omistusasunto voi lähteä alta.

Mihin se asunto alta lähtee? Jos on velaton kämppä niin hoitovastike ei voi suurensuuri olla (paitsi jos ylisuuri asunto). Voi sitten hakea toimeentulotukea jos ei rahat riitä. Tietty jos on paljon velkoja, niin toinen juttu. Ei ole velkoja maksettu aikaisemminkaan.

Aika monessa kerrostalossa on putkiremppaa.

Yhtiölaina/rahoitusvastike ei ole lasku toimeentulotuessa eikä kaupunki saa antaa harkinnanvaraista tilalle.

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006142183.html

Jos toimeentulotukea saisi niin helposti kuin ihmiset kuvittelee niin ei olisi ulosottoviraston asunto myynti sivuja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/471 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Irtisanomissuoja heikkenee.

Toimeentulotukeen vaikuttaa puolison tulot, lainat ei ole laskuja eikä saa olla kesämökkiä.

Vierailija
224/471 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki hallituksen tekemät leikkaukset lähtee yrityksiltä. Asiakkailla kun ei ole mitään ylimääräisiä rahoja.

Työttömän puoliso ottaa eväät töihin ja ravintola ei saa mitään.

Niin juuri, tottakai vaikuttaa, jos yhä suurempi osa jää työttömäksi. Talous alkaa sakkaamaan ja sitten menee muitakin yrityksiä konkurssiin, kun tavaroita ja palveluja ei osteta.

Juu, moni menettää omistusasuntonsa.

Yhtiölaina/rahoitusvastike ei ole lasku toimeentulotuessa eikä kaupunki saa antaa harkinnanvaraista tilalle.

Omistusasuntoon ei saa asumistukea.

Työmarkkinatuki on 580 netto.

Miksi minun pitäisi maksaa jonkun muun putki ym. remontit, hyvät sijainnit jne. ja siitä johtuvat satojen eurojen vastikkeet ?

Ai niin, nyt sohitaan SDP:n ja Vasemmiston lypsylehmään eli kerrostaloasuntoihin niin säätiöiden rahat ovat vaarassa.

Kerrostalossa olet vastuussa naapureiden yhtiölainoista ja vastikkeista.

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009335165.html

Miten tuo vastaa kysymykseen ?!?!? Älä nyt vaan sano että minun pitäisi solidaarisesti tukea koko kerrostalon asukkaita oli niillä sitten omasta takaa varaa asua siinä tai ei....

Miksi minun pitäisi maksaa jonkun muun putki ym. remontit, hyvät sijainnit jne. ja siitä johtuvat satojen eurojen vastikkeet ?

Kerrostalo voi mennä konkurssiin ja menetät oman asuntosi + sulle jää asuntovelka. Eli ei riitä, että maksat omat laskut.

Moni on maksanut yhtiölainaa ansiosidonnaisella

Olen maksanut vain omasta asumisestani ja olen vastuussa vain itselleni riittääkö rahat siinä asumiseen vai ei. Katsos, omistaa voi muutakin kuin pienen osan neukkukuutiosta jossa asua.

Jos se kerrostalo bisnes ei pysy tuotollisena ilman valtiota niin A. otetaan kaikki kerrostalot valtion alle B. annetaan sen mennä konkurssiin niin kuin muidenkin firmojen.

Koko systeemi on ihan mätä jos sen pereusperiaate on että pysyy pystyssä vain valtion tukien avulla ja tuotot nappaavat sijoittajat sekä säätiöt. Riski jätetty asukkaille.

Omakotitalossa olet turvassa, kerrostalossa yhtiölainasta ja vastikkeista on yhteisvastuu. Ainakin Helsingissä moni asuu kerrostalossa.

Kyllä ja tässä herääkin kysymys miksi tälläinen järjestelmä on luotu tai no tiedän jo vastauksen.

Vierailija
225/471 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta se on hyvä asia. Varsinkin nyt kun inflaatio jyllää, ja asunnot eivät mene kaupaksi eikä ihmisillä ole varaa maksaa lainojaan. Ja kun suomalaisten säästöt ovat kääntyneet negatiivisiksi. Saavatpahan suvakkiduunarit ja vihervassariopiskelijat jotakin miettimisen aihetta! Itse olen etevä persu eikä minulla ole mistään huolia.

"Etevä Persu"-sketsihahmo

Vierailija
226/471 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä täällä vauhkotaan? Kuka tekee työt jos kaikki potkitaan pihalle? Jos tilalle otetaan paljon epäpäteviä halvalla, työn laatu ja firman tulos laskee. Kuka ne perehdyttää jos hyvät on potkittu pihalle? Jos pomo pitää laiskan kaverinsa ja irtisanoo hyvän, tekee tuskin samaa virhettä toista kertaa tai firma on lopulta nurin.

Itse olen firmani parhaimmistoa ja alalla on työvoimapula. Pomolla on jatkuva pelko että lähden muualle, saan bonuksia, hän kyselee mitä kuuluu ja miten jaksan, joustamme molemmat tarvittaessa. Kerromme hänelle, kenet kannattaa palkata ja ketä ei, ja hän kuuntelee.

Kyllä todella huomaa, että vassarit ei tajua työn tekemisestä, yrittämisestä ja palkan maksamisesta tuon taivaallista!

Sä puhut nyt yhdestä firmasta. Tiedätkö esim. kuinka paljon valtio, kaupunki ja kaupat kierrättää työntekijöitä. Mulla on cv 2 sivua ja taas olen menossa uuteen työpaikkaan.

Onnea uuteen työpaikkaan! Sulla alkaa olla jo kokemusta ja näkemystä monenlaisista asioista. Kyllä mullakin on yhdestä ja samasta firmasta varmaan kymmenkunta työtodistusta muutaman vuoden ajalta. Olin silloin vastavalmistunut ja silloista pomoa jännitti että alan perustamaan perhettä. Ei tarvinnut maksaa lomia, vai tarvittikos määräaikaisen työsuhteen lopuksi sittenkin maksaa pitämättömät lomat? Noh keräsin kokemusta ja lähdin sitten muualle. Pomoa "harmitti kun ei pystynyt pitämään mua", mua ei, pääsin paljon parempaan.

Ei nykypäivänä muutenkaan enää olla samassa työpaikassa koko uraa, joten miksi ottaa paineita siitä, paljonko CV:ssä on tavaraa? Karsi siitä epäoleelliset pois tai tiivistä jotenkin.

Vierailija
227/471 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Potkitaan vuosittain ~10% pihalle, mutta pidetään työmäärä samana.

Jatketaan tätä, kunnes jäljelle jäänyt osakaan ei enää suoridu tehtävistään.

Sitten potkitaan nekin pellolle, ja aloitetaan taas tuoreella porukalla.

"Hyvät" työntekijät tunnistaa lähinnä siitä, että niille on loppuun asti ehdittäessä kehittynyt rankemmat mt ongelmat.

Vierailija
228/471 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mieheni saa potkut välittömästi, kun tämä laki tulee voimaan. Ikää 61, fyysinen työ, mutta on hyvässä kunnossa. Ongelma on palkka, kun on jo kaikki mahdolliset ikälisät ja -vapaat. No, naapurista löytyy halpa mies tilalle.

Jostain syystä muuten tällä palstalla ei saa kertoa, että venäläisiä työntekijöitä työskentelee yhä teollisuudessa ja rakennuksilla.

Perussuomalaiset taistelevat tätä halpaa ulkomaista työvoimaa vastaan, mutta jostain syystä sekin on väärin ajateltu. EK:n visio (sekä edellisen hallituksen) 60 000- 90 000 kolmannen maan työntekijästä vuodessa 1331€/kk bruttona ei vissiin ole tarpeeksi että mietittäisiin vielä sen olevan palkkojen polkemista. Noh, onneksi tuo ei nyt ihan sukkana enää mene läpi kun PS hallituksessa mukana.

Halla-ahon mietteitä vuosia sitten, ei saanut kuin lokaa niskaansa joka suunnalta.

https://www.is.fi/politiikka/art-2000006246966.html

Joo, puheissaan taistelevat, hallitusvastuussa on eri ääni kellossa.

Vierailija
229/471 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Velaton omakotitalo niin eipä tarvitse naapureiden maksukykyä öisin murehtia. Ruoankin kasvatamme pitkälti itse ja polttopuut saamme metsästä. Työpaikat työllistävältä alalta vaikka muutoin ei mikään kehuttavin olekaan. 

Vierailija
230/471 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtio rahoittaa palkansaajan ansiopäivärahasta perusosan. Perusosa on sen peruspäivärahan suuruinen mikä on se minimi muutenkin.

Palkansaajat eli kassan jäsenet rahoittavat jäsenmaksuilla ansiosidonnaista.

Että ansiosidonnaisen päivärahan kiristykset käytännössä lisäävät ainoastaan ahdistusta ja pelkoa asuntovelallisilla ja perheellisillä palkansaajilla.

Vierailija
231/471 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvittele että sinulla on hiidenkivien veistämö pienessä gallialaiskylässä.

Sovit toisen kyläläisen eli Jaskan kanssa että hän tulee pajaasi veistämään hiidenkiviä ja maksat hänelle kolme oravannahkaa päivässä.

Hetken aikaa kaikki menee hyvin, mutta sitten olosuhteet muuttuvat. Ehkä kysyntä vähenee, ehkä Jaska alkaa ryyppäämään liikaa taikajuomaa tai muuten vain muuttuu hankalaksi työkaveriksi, ehkä muoti muuttuu niin että hiidenkivien pitääkin olla jatkossa sinisiä ja Jaska ei pysty veistämään sinisiä kiviä.

Joka tapauksessa tilanne on se, että Jaskasta on enemmän haittaa ja kustannuksia kuin mitä hän tuo hyötyjä.

Kerro millä oikeudenmukaisuudella tai logiikalla sinut pitäisi pakottaa pitämään Jaska veistämölläsi ja maksamaan hänelle oravannahkoja vaikka se on sinulle vahingoksi?

Vierailija
232/471 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Määräaikaisten soppareiden ketjuttamista helpotetaan niin että toistaiseksi voimassa olevat sopimukset tulevat olemaan historiaa. Tämä on ehkä jäänyt monilta huomaamatta.

Vierailija
233/471 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Velaton omakotitalo niin eipä tarvitse naapureiden maksukykyä öisin murehtia. Ruoankin kasvatamme pitkälti itse ja polttopuut saamme metsästä. Työpaikat työllistävältä alalta vaikka muutoin ei mikään kehuttavin olekaan. 

Jos irtisanotaan ja asuu maaseudulla niin työkkäri voi määrätä työkokeiluun työmarkkinatuella 580 netto kuukaudessa ja kulukorvaus 9 euroa / työpäivä. Työtön ei saa kilometrikorvauksia eikä kela maksa auton kuluja. Jos ei suostu työkokeiluun niin tulee karenssi.

Vierailija
234/471 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ne työpaikat siitä lisääntyy jos ansiosidonnaista leikataan ja oloja huononnetaan? En tiedä yhtäkään ihmistä joka ei haluaisi työttömänä töihin mutta kun työttömiä on kolmesataa tuhatta ja työpaikkoja kolmekymmentä tuhatta noin karkeasti arvioiden. Toimeentulotuen saisi kyllä nostaa eu-tasolle edes. Eikö hallituksen tavoitteena olekaan ihmisarvoinen elämä kaikille?

Rakas lapsi, mä yritän piirtää tämän sulle. Siis tällä hetkellä yritykset eivät uskalla palkata, koska pelkäävät ottavansa vahingossa jonkun laiskan tunarin, josta ei pääse millään eroon. Olemassa olevalla työporukalla sinnitellään niin pitkälle kuin mahdollista. Kaikki uupuvat. Uusi voidaan palkata, jos joku tuntee jonkun, joka on hyvä työntekijä. Työpaikat ovat siis olemassa, mutta piilossa siellä kiven alla ja saatavissa lähinnä suhteilla. Työpaikka laitetaan avoimeen hakuun vasta kun on todella hätä, ja yksityissektorilla se yleensä tarkoittaa sitä, että kyseessä on niin kehno pulju että se ei saa nykyisiä pidettyä tai uusia houkuteltua.

Jos irtisanominen tehdään vähän helpommaksi, varsinkin moni pienempi yrittäjä varmasti kokeilee palkata lisää väkeä, koska virherekrytointi ei enää kaada koko firmaa. Syntyy siis lisää työpaikkoja.

Vierailija
235/471 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos irtisanotaan ja asuu maaseudulla niin työkkäri voi määrätä työkokeiluun työmarkkinatuella 580 netto kuukaudessa ja kulukorvaus 9 euroa / työpäivä. Työtön ei saa kilometrikorvauksia eikä kela maksa auton kuluja. Jos ei suostu työkokeiluun niin tulee karenssi.

Ei ole työterveyshuoltoa, mutta jos sairastuu niin Kela vaatii sairaslomalapun.

Vierailija
236/471 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen 58 - vuotiaat sai 500 päivää ansiosidonnaista ja heille hommattiin palkkatukityö, kun ansiosidonnainen loppui ja saivat kerättyä uuden ansiosidonnausen, tuo jatkui eläkeikään asti. Mutta nyt nuo ikäsidonnaisuudet poistetaa ja jos ei ole säästöjä niin omistusasunto voi lähteä alta.

Mihin se asunto alta lähtee? Jos on velaton kämppä niin hoitovastike ei voi suurensuuri olla (paitsi jos ylisuuri asunto). Voi sitten hakea toimeentulotukea jos ei rahat riitä. Tietty jos on paljon velkoja, niin toinen juttu. Ei ole velkoja maksettu aikaisemminkaan.

Meidän kerrostalossa yhtiövastike ja rahoitusvastike on 500 eli työmarkkinatuesta jäisi alle satanen.

Miten olet tähän asti hoitanut maksun?

Vierailija
237/471 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten ne työpaikat siitä lisääntyy jos ansiosidonnaista leikataan ja oloja huononnetaan? En tiedä yhtäkään ihmistä joka ei haluaisi työttömänä töihin mutta kun työttömiä on kolmesataa tuhatta ja työpaikkoja kolmekymmentä tuhatta noin karkeasti arvioiden. Toimeentulotuen saisi kyllä nostaa eu-tasolle edes. Eikö hallituksen tavoitteena olekaan ihmisarvoinen elämä kaikille?

Rakas lapsi, mä yritän piirtää tämän sulle. Siis tällä hetkellä yritykset eivät uskalla palkata, koska pelkäävät ottavansa vahingossa jonkun laiskan tunarin, josta ei pääse millään eroon. Olemassa olevalla työporukalla sinnitellään niin pitkälle kuin mahdollista. Kaikki uupuvat. Uusi voidaan palkata, jos joku tuntee jonkun, joka on hyvä työntekijä. Työpaikat ovat siis olemassa, mutta piilossa siellä kiven alla ja saatavissa lähinnä suhteilla. Työpaikka laitetaan avoimeen hakuun vasta kun on todella hätä, ja yksityissektorilla se yleensä tarkoittaa sitä, että kyseessä on niin kehno pulju että se ei saa nykyisiä pidettyä tai uusia houkuteltua.

Jos irtisanominen tehdään vähän helpommaksi, varsinkin moni pienempi yrittäjä varmasti kokeilee palkata lisää väkeä, koska virherekrytointi ei enää kaada koko firmaa. Syntyy siis lisää työpaikkoja.

Mutta kukaan ei uskalla ostaa omistusasuntoa. Ja ihmiset ei uskalla kuluttaa vaan säästävät rahoja työttömyyden varalle.

Ei se kyl mun ongelma ole, että eläkeläisiä on miljoona neljäsataa tuhatta eikä perikuntien asuntoja osta kukaan.

Vierailija
238/471 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Irtisanomissuoja heikkenee.

Toimeentulotukeen vaikuttaa puolison tulot, lainat ei ole laskuja eikä saa olla kesämökkiä.

Onhan sitten puolison tulot. Oli aika jolloin puolison tulot vaikuttivat työmarkkinatukeenkin.

Vierailija
239/471 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän kerrostalossa yhtiövastike ja rahoitusvastike on 500 eli työmarkkinatuesta jäisi alle satanen.

Miten olet tähän asti hoitanut maksun?

Asun vuokralla, mutta katsoin Etuoven ilmoitusta samassa kerrostalossa myytävästä kaksiosta, ilmoituksessa on yhtiövastikkeen ja rahoitusvastikkeen määrä.

Vierailija
240/471 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mieheni saa potkut välittömästi, kun tämä laki tulee voimaan. Ikää 61, fyysinen työ, mutta on hyvässä kunnossa. Ongelma on palkka, kun on jo kaikki mahdolliset ikälisät ja -vapaat. No, naapurista löytyy halpa mies tilalle.

Jostain syystä muuten tällä palstalla ei saa kertoa, että venäläisiä työntekijöitä työskentelee yhä teollisuudessa ja rakennuksilla.

Perussuomalaiset taistelevat tätä halpaa ulkomaista työvoimaa vastaan, mutta jostain syystä sekin on väärin ajateltu. EK:n visio (sekä edellisen hallituksen) 60 000- 90 000 kolmannen maan työntekijästä vuodessa 1331€/kk bruttona ei vissiin ole tarpeeksi että mietittäisiin vielä sen olevan palkkojen polkemista. Noh, onneksi tuo ei nyt ihan sukkana enää mene läpi kun PS hallituksessa mukana.

Halla-ahon mietteitä vuosia sitten, ei saanut kuin lokaa niskaansa joka suunnalta.

https://www.is.fi/politiikka/art-2000006246966.html

Joo, puheissaan taistelevat, hallitusvastuussa on eri ääni kellossa.

Nykyisin tuloraja työn perässä muuttaville on 1331 euron kuukausipalkka.

HALLITUSNEUVOTTELUISSA löydetyssä alustavassa sovussa työperäisen m a a h a n m u u t o n tuloraja on nousemassa 1600 euroon.

Perussuomalaiset vaati neuvotteluissa aiemmin tulorajan korottamista ainakin 2500 euroon. Puolue on siis joustanut vaatimuksestaan. Toisaalta myös kokoomus, Rkp ja kristillisdemokraatit ovat joustaneet, sillä ne haluaisivat päinvastoin lisätä työperäistä m a a h a n muuttoa.

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000009614805.html

.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi yhdeksän