Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Palkansaaja - miltä sinusta tuntuu että ensivuonna sinut voidaan irtisanoa mielivaltaisesti ja työttömyys/sosiaaliturvaasi heikennetään?

Sarisairaanhoitaja2023
18.08.2023 |

Sitä suomi nyt saa mitä tilaa, mutta miltä tämä tuntuu asuntovelallisesta ja perheellisestä palkansaajasta?

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f6bfb803-86b7-4722-9986-45b4cf34b…

Kommentit (471)

Vierailija
461/471 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päivätyötä tekevänä ja sotealalla työskentelevänä niin ei tunnu oikeastaan miltään. Työpaikan voi valita on se todellisuus missä itse olen elänyt jo vuosia. 

No lue enemmän. Hallitus leikkaa sotesta, en olleenkaan olisi noin itseriittoisen varma työpaikastani.

Ylipäätään en ymmärrä sotealalla olevia jotka kritisoivat Marinin hallitusta. Verratkaa tulojanne Sipilän aikaan, nettipankissa näkyy palkkakuitit vuosien päähän. Silloin lähti lomarahat ja työaika lisääntyi, toista oli Marinin aikana.

Siinäpä leikkaa, mutta silloin Suomi kyllä tippuu banaanivaltioluokkaan. Hoitajapula on maailmanlaajuinen. Hoitoalalla ei ole mitenkään epätavallista tehdä kansainvälistä uraa. 

Vierailija
462/471 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En todellakaan ole vailla mitään sossutukia. Sellaiset pois vain.

Kunhan väeltä ensin rosvotaan varallisuus pois, heikentämällä palkkoja ja etuja, kasvattamalla kaikenlaisia maksuvastuita yms. niin kyllä ne sossutuet rupeaa lopulta kelpaamaan yllättävänkin monille.

Tässä on kysymys siitä, että Orpon hallitus pyrkii systemaattisesti putsaamaan suomalaisilta varallisuuden, mistäs muualtakaan ne elinkeinoelämälle annettavat muhkeat veronalennukset maksettaisiin?

Sinä maksat aina, ja lopulta sinäkin valitat kuinka joudut sossun luukulle.

Yritätkö väittää että kaikki suomalaiset joutuu sossun luukulle? Tuollainen on jo harhaista puhetta.

Ihmisten rahat menevät jatkossa enää vain ruokaan, polttoaineisiin, asumiseen, laskuihin, sähköön. Yritykset kaatuvat ja 90-lama toistuu.

Kyllä viinaan menee myös, ja olueeseen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
463/471 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka päivä harkitsen lopareiden ottamista. Ei vaan saa aikaiseksi. Seuraava työpaikka ei ole sen kummoisempi.

Vierailija
464/471 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokoomuksen kannattaja kirjoitti:

Tuntuu siltä, että pääsee helpommin töihin, koska työnantajilla on pienempi kynnys rekrytoida.

Ehkä pienempi kynnys rekrytoida, mutta samalla myös pienempi kynnys lempata sut ulos.

Ja huom. te kaikki ketjun pumpulissa kasvaneet: se että saa kenkää ei tarkoita välttämättä, että on "huono työntekijä", "laiska", "ammattitaidoton", "tupakalla viihtyvä" ja mitä nitä nyt onkaan. Riittää, että pomo ei tykkää arvomaailmastasi, elämänkatsomuksestasi, mielipiteistäsi - siitä huolimatta ettet edes esitä niitä hänelle. Riittää että hän kurkistaa - tai kyylä työkaverisi kurkistaa ja juoruaa - sometilejäsi, jotka kertovat arvoistasi ja ehkä puoluekannastasi jotain pomon arvomaailmasta poikkeavaa.

Ja sinä, "Kokoomuksen kannattaja", niin kokoomuksen kannattaja kuin oletkin, ei se pomosi sinusta siltikään aina tykkää. Etkä ehkä loputtomiin jaksa kiemurrella häntä miellyttääkseen - mielivallan alla ei koskaan ole helppoa. Eikä varsinkaan luovat ideat sellaisessa viihdy - innovatiivisuuden perään kovasti tämän päivän työelämä kuuluttaa. Mutta potkupelko persauksissa ei ole kenenkään kovin innovatiivista työskennellä. Minä katson hyvin huolestuneena tätä uutta, kylmää ja kovaa työelämäpolitiikkaa. Jenkkimallia en haluaisi tänne.

Vierailija
465/471 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan totta, sanokaa jo että KUKA tekee työt ja MISTÄ tulee massit ahneelle työnantajalle, jos se on irtisanonut väkensä? Jos ottaa hyvien ja kalliiden tilalle halpoja ja kokemattomia, sekin näkyy firman tuloksessa. Joka alalla on sen verran kilpailua, että yhden sählätessä toinen menestyy ja tarvitsee lisää työntekijöitä. Entiset siirtyvät sinne ja uudetkin, kunhan pääsevät jos palkka on parempi. Jos joku haluaa tietoisesti supistaa yrityksensä toimintaa, niin mitä se taas kellekään kuuluu?

Vierailija
466/471 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvältä. Työnantaja aloittaa laiskimmasta päästä, joten saan parempia työtovereita.

Mitäpä jos pomosi aloittaakin niistä, jotka hapattavat ilmapiiriä ja yhteishenkeä - eli sinusta.

Vierailija
467/471 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiestin jo alle kolmekymppisenä, että työelämä tulee olemaan täyttä kuraa. Nopeatempoista muutosrallia jossa kaikki myllätään uusiksi parin kuukauden välein, ja jo viisikymppinen on liian vanha. Kuilu menestyvän ylemmän keskiluokan ja entisen keskiluokan eli tulevan köyhälistön välillä kasvaa.

Tuon näkee kaveripiireissä, hieman vanhemmissa. Suorittava luokka yrittää selvitä kun <30v menestyvä Nuori Nainen-pomo ja huippuosaajakykymies keräävät bonarit. Nuo menestyjät vaihtavat alle viisikymppisinä henkisiksi valmentajiksi tai joogaopettajiksi koska tietävät putoavansa itsekin kyydistä pian. Erona suorittavaan luokkaan heillä on massia, joten elämäntapamuutos onnistuu.

Minulla on nyt kasassa 430 000 euroa. Se ei riitä. Yritän nyt ottaa loppukirin jotta viimeistään 55-vuotiaana pääsisin sanomaan työelämälle hyvästit. Jos ei rahat riitä, niin köyhemmässä maassa riittää.

Sanot, ettei 430 000€ riitä. Riippuu täysin elintasosta. Jos maksaisit itsellesi kuukausittain nettona 1500€, niin tuo summa kestäisi 23 vuotta. Jos se olisi tuottavasti sijoitettuna, niin 5% tuotolla per vuosi se tekisi lähes 1800€ kuukausittaisen tuoton, ilman että pääoma pienenisi. Miksi summa ei riitä?

- minulla ei ole omistusasuntoa, eli vuokrakulu pitää ottaa huomioon

- 1800€ kuukausittaisesta tuotosta menisi pääomavero, eli 30%.

- 5% tuotosta ei ole takeita, haluan nukkkua yöni hyvin vaikka tulisi isompaakin laskua

Olen eri vastaaja. Tosissasiko pidät 430 000 euroa tavallisella tilillä tällä hetkellä, koska et halua maksaa pääomaveroa osingoista?  

Minulla on paljon pienempi summa kuin sinulla sijoitettuna. Olen noin 10 vuotta saanut osinkoja 4-5 % vuodessa, vaikka kurssit ovat heittelehtineet. Ne tulevat tililleni ilman, että minun täytyy tehdä mitään. Mieluummin minä ne eurot tililleni otan, kuin jäisin kokonaan ilman. 

En käske sinua sijoittamaan koko summaa, mutta suosittelisin ehdottomasti sijoittamaan edes osan. Esim. 100 000 euron potista tulee osinkoja sen verran, että katat niillä vuoden elintarvikeostoksesi. 

En toki pidä tilillä.

Raha on suomalaisissa osakkeissa ja indeksirahastoissa.

Mutta tosiaan tuolla potilla ei voi vielä taata että voisin elää pääomatuloilla. Tukien varaan ei voi laskea, ja missään tapauksessa en suostuisi KELAn tai vastaavan juoksutettavaksi. Eli ilmoittaisin että maksatte mitä maksatte ja jos pitäisi tehdä jotain selvityksiä, leikatkaa tuet pois.

Vierailija
468/471 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiestin jo alle kolmekymppisenä, että työelämä tulee olemaan täyttä kuraa. Nopeatempoista muutosrallia jossa kaikki myllätään uusiksi parin kuukauden välein, ja jo viisikymppinen on liian vanha. Kuilu menestyvän ylemmän keskiluokan ja entisen keskiluokan eli tulevan köyhälistön välillä kasvaa.

Tuon näkee kaveripiireissä, hieman vanhemmissa. Suorittava luokka yrittää selvitä kun <30v menestyvä Nuori Nainen-pomo ja huippuosaajakykymies keräävät bonarit. Nuo menestyjät vaihtavat alle viisikymppisinä henkisiksi valmentajiksi tai joogaopettajiksi koska tietävät putoavansa itsekin kyydistä pian. Erona suorittavaan luokkaan heillä on massia, joten elämäntapamuutos onnistuu.

Minulla on nyt kasassa 430 000 euroa. Se ei riitä. Yritän nyt ottaa loppukirin jotta viimeistään 55-vuotiaana pääsisin sanomaan työelämälle hyvästit. Jos ei rahat riitä, niin köyhemmässä maassa riittää.

Sanot, ettei 430 000€ riitä. Riippuu täysin elintasosta. Jos maksaisit itsellesi kuukausittain nettona 1500€, niin tuo summa kestäisi 23 vuotta. Jos se olisi tuottavasti sijoitettuna, niin 5% tuotolla per vuosi se tekisi lähes 1800€ kuukausittaisen tuoton, ilman että pääoma pienenisi. Miksi summa ei riitä?

- minulla ei ole omistusasuntoa, eli vuokrakulu pitää ottaa huomioon

- 1800€ kuukausittaisesta tuotosta menisi pääomavero, eli 30%.

- 5% tuotosta ei ole takeita, haluan nukkkua yöni hyvin vaikka tulisi isompaakin laskua

Olen eri vastaaja. Tosissasiko pidät 430 000 euroa tavallisella tilillä tällä hetkellä, koska et halua maksaa pääomaveroa osingoista?  

Minulla on paljon pienempi summa kuin sinulla sijoitettuna. Olen noin 10 vuotta saanut osinkoja 4-5 % vuodessa, vaikka kurssit ovat heittelehtineet. Ne tulevat tililleni ilman, että minun täytyy tehdä mitään. Mieluummin minä ne eurot tililleni otan, kuin jäisin kokonaan ilman. 

En käske sinua sijoittamaan koko summaa, mutta suosittelisin ehdottomasti sijoittamaan edes osan. Esim. 100 000 euron potista tulee osinkoja sen verran, että katat niillä vuoden elintarvikeostoksesi. 

En toki pidä tilillä.

Raha on suomalaisissa osakkeissa ja indeksirahastoissa.

Mutta tosiaan tuolla potilla ei voi vielä taata että voisin elää pääomatuloilla. Tukien varaan ei voi laskea, ja missään tapauksessa en suostuisi KELAn tai vastaavan juoksutettavaksi. Eli ilmoittaisin että maksatte mitä maksatte ja jos pitäisi tehdä jotain selvityksiä, leikatkaa tuet pois.

Ja tosiaan, maksan tietysti veroa osingoista. Mutta indeksirahastot pidän kasvamassa korkoa korolle. Jos alkaisin lunastamaan niitä, alkaisi siitäkin menemään veroa. Eli tuo pitäisi huomioida jos haaveilisi elämästä pääomatuloilla jo nyt.

Osa-aikaisuus voisi muuten olla optio, mutta ikävä kyllä omassa ammatissa ei haluta osa-aikaisia. Suorittava osa-aikainen työ olisi käytännössä sellaista että työnantaja käskisi milloin on töitä.

Osa-aikainen yrittäjyys voisi olla vaihtoehto.

Vierailija
469/471 |
20.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen julkisyhteisöjen velka oli viime vuonna edelleen noin 10 % alle EU:n keskiarvon. Kyllä sillä perusteella voi tehdä minkälaisia lakeja vaan.

Vierailija
470/471 |
20.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomen julkisyhteisöjen velka oli viime vuonna edelleen noin 10 % alle EU:n keskiarvon. Kyllä sillä perusteella voi tehdä minkälaisia lakeja vaan.

Tällähän tämä hallitus äänestettiin sinne.

Vierailija
471/471 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei miltään.

Asia johon ei voi vaikuttaa on turha murehtia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kuusi