Miksi ihmeessä vaihdevuosissakin "pitää" olla vielä halukas?
Tiedättehän ne kaikki jutut "Seksi voi jatkua elämän loppuun asti", "Maija löysi seksuaalisuutensa vaihdevuosien jälkeen", "Miksi vaihdevuosi-ikäiset eivät hae apua seksiin", "Seksin ei tarvitse loppua vaihdevuosiin", "Vaihdevuosissa seksi on ihana mahdollisuus". Entä jos onkin tyytyväinen siihen, että seksi loppui eikä kaipaa sitä pätkääkään? Tuskin olen ainut. Sanotaan, että halukkaat vaihdevuosi-ikäiset naiset ovat tabu, mutta todellisuudessa heistä on mediassa jatkuvasti juttuja. Koskaan ei kirjoiteta naisista, jotka eivät seksiä enää kaipaakaan eivätkä ole kokeneet mitään "seksuaalista herätystä" neli- tai viisikymppisenä.
Kommentit (2165)
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä mkuin ap.
En kaipaa seksiä enää yhtään. En hyvää enkä huonoa. Kun menkat ja ovikset loppui, loppui halutkin ihan kokonaan. En ymmärrä miksi minun pitäisi väkisin tehdä hommaa, johon en tunne lainkaan halukkuutta?
Seksi oli kivaa silloin kun sitä halusi. Ei väkisin väännettynä.
Minä ainakin haluan haluta sitä. Jos halut katoaisi niin haluan tehdä asialle jotain. Mutta ei kaikkien tarvitse haluta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä lopetin seksin 39 vuotiaana. Ei huvittanut yhtään. Olen 60 ja 21vuotta ilman seksiä. Mielestäni seksihommat kuuluvat nuorille ja kauniille. Vanhempien, lihavien seksiasiat, tuntuvat jotenkin niin groteskilta ja iljettäviltä.
Aivan oikein. Lihava, vanha, kaikkialta rupsahtanut nainen jolla alapäässä hopeanharmaa karvoitus. Hyi v*ttu. Mielikuvankin jo tekee pahaa.
Sitä suu puhuu mitä sydän on täynnä💔
Tämä oli eka kommentti, minkä luin..
Alkoi niiiiin hyvin, ettei tarvitse mitään lukeakaan. 😆
Vierailija kirjoitti:
Sen näkee naamasta kun lakkaa saamasta.
-Tosi on
Sen näkee peilistä on kaikki eilistä.
Huhuh, aika paljon puhetta on aiheuttanut se tosiasia, että moni nainen ei halua enää vaihdevuosien jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan kuin mikään ei saisi muuttua. Ei edes seksihalut. Suorastaan syyllistetään, jos ei halua tehdä asialle mitään. Monet naiset jäävät erottuaan tai leskeydyttyään vapaaehtoisesti yksin, vaikka tilaisuuksiakin olisi.
Ja se on ihan ok ykdin rläville.
Mutta parisuhteessa jos lopettaa yksin läheisyyden jää toinen ilman. Eikä se ole oikein kumppania kohtaan. Haluttomat erotkaa reilusti ensin ja aloittakaa selibaatti vasta sitten!
Naurettava ajatus. Pitkässä, vuosikymmenten liitossa tulee kuivia kausia ja tilanne muuttuu ja elää. Olisipa varsinainen neronleimaus, jos seksuaalisesti väsähtänyt eroaisi, koska se on "reilua sitä toista kohtaan", joka omasta puolestaan ottaa tilanteen ihan kypsästi ja ymmärtäväisesti, koska RAKASTAA sitä toista. Mutta ei, romukoppaan vaan liitto, jos halut ei jossain vaiheessa kohtaa.
Puhut eri asiasta. Täällä kirjoittelee naisia, jotka sanovat, että seksielämä on heidän kohdaltaan kokonaan ohi. Eli kyse on "kuivasta kaudesta", joka kestää loppuelämän. Ei puhuta väliaikaisesta haluttomuudesta.
Ei se kiellettyä ole.
Jokainen saa tehdä elämällään tässä asiassa mitä haluaa. Jos halu ja kyky seksiin loppuu, eikä puoliso sitä kestä, niin hän ottanee sitten eron.
Onko tämä jotenkin ylivoimaisen vaikea käsittää? Eikö? No mitä sitten jankutatte.Varmasti itsekin tiedät että eivät asiat ole noin mustavalkoisia. Kyllähän siinä monesti pitkässä liitossa on paljon asioita joista ei haluaisi luopua. Voi olla yhteinen koti, kesämökki, kaikki sukulaissuhteet ja vielä rakkauttakin jäljellä. Ei niitäkään ihan noin vain heitetä romukoppaan. Ja siksi kärvistellään suhteessa jossa ei olla kaikin puolin tyytyväisiä.
Asiat on just niin vaikeita tai yksinkertaisia, kun ne itse itselleen tekee. Tuo on usein kuultu ja surkea selitys.
Kerrotko mikä siinä oli surkeaa? Ihminenkö ei saa kärsiä mistään parisuhteen ongelmasta jos ei ole heti jättämässä kaikkea taakseen ja eromassa?
No mä en kyllä vertaisi seksiä, läheisyyttä ja rakkautta kesämökkiin tai sukulaisiin.
2jm ( varsinkaan materia) ei merkitse mitään parisuhteeseen verrattuna!
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvii olla halukas. Mutta mies saattaa sitten hakea seksinsä muualta. Ei ketään voi pakottaa olemaan ilman vain siksi että itseä ei nappaa.
Eivätköhän kaikki tajua, että jos puoliso on suhteessa lähinnä seksin vuoksi niin seksin loputtua hän lähtee. Saa siinä tapauksessa lähteäkin, ja olisi saanut lähteä jo ajat sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä lopetin seksin 39 vuotiaana. Ei huvittanut yhtään. Olen 60 ja 21vuotta ilman seksiä. Mielestäni seksihommat kuuluvat nuorille ja kauniille. Vanhempien, lihavien seksiasiat, tuntuvat jotenkin niin groteskilta ja iljettäviltä.
Aivan oikein. Lihava, vanha, kaikkialta rupsahtanut nainen jolla alapäässä hopeanharmaa karvoitus. Hyi v*ttu. Mielikuvankin jo tekee pahaa.
Ei ne miehetkään vanhoina mitään silmäkarkkeja ole... :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajattelisit jotain kaunista mieluummin..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä mkuin ap.
En kaipaa seksiä enää yhtään. En hyvää enkä huonoa. Kun menkat ja ovikset loppui, loppui halutkin ihan kokonaan. En ymmärrä miksi minun pitäisi väkisin tehdä hommaa, johon en tunne lainkaan halukkuutta?
Seksi oli kivaa silloin kun sitä halusi. Ei väkisin väännettynä.Minä ainakin haluan haluta sitä. Jos halut katoaisi niin haluan tehdä asialle jotain. Mutta ei kaikkien tarvitse haluta.
Näin minäkin ajattelin vielä viisikymppisenä. Sitten vaihdevuosien ja syöpähoitojen myötä seksi muuttui yhtä kiinnostavaksi kuin vaikka klarinetinsoitto. Ei ole enää sellainen asia, jonka eteen haluaisin tehdä yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saanko kysyä teiltä vaihdevuosissa olevilta asiallisen kysymyksen.
Eikö se ole ihanaa, kun alapää on kuiva ja pikkuhousut pysyy puhtaana koko päivän? Itse vielä hedelmällisessä iässä ja paikat kosteana, mikä näkyy likaisina pikkuhousuina. Niin olen ajatellut että vaihdevuosien jälkeen saa varmaan nauttia kuivista ja puhtaista pikkuhousuista. Tämä ei varmaan pidäkään paikkaansa, niin paljon kuin naiset käyttääkin noita hormonikorvaushoitoja.
:D
Et ilmeisesti vielä ole törmännyt inkontinenssiin, joka seuraa vaihdevuosi-iässä limakalvojen kuivumisesta ja kutistumisesta.
Tai limakalvojen liiallisen kuivumisen aiheuttamaan kutinaan ja kipuun, toistuviin hiiva- ja virtsatietulehduksiin.
Valkovuoto tuossa määrin kuin kuvasit on ollut epänormaalia. Yleensä tuollaista on murrosiässä ja hyvin nuorena, kun kuukautiskieto ei ole vielä vakiintunut. Muuten liittyy tulehdukseen.
Nämä vaivat ovat ikäviä mutta niihin saa lääkäriltä hormonaalista apua. Hormonitttomia vaihtoehtoja on apteekissa.
Olin sanomassa samaa että tuollainen vuotaminen ei ole normaalia. Siinä limakalvot tekee ylitöitä suojellakseen emätintä haavaumilta. Joko on bakteeritasapainossa vikaa tai jokin tulehdus. Inkontinenssivaivoilta säästyy kun harjoittaa säännöllisesti lantionpohjan lihaksiaan joten sekään ei ole mikään pakollinen vaiva.
Siis miksi nämä seksittömät vaihdevuosista 'kärsivät' pitävät joitain keski-ikäisiä seksihulluina? Ei varmaan ole tietoa enää kuinka paljon sitä seksiä oikeasti harrastetaankaan. Olen 36-v, nainen ja voi olla joskus niin että sekstailen vain yhden tai kaksi kertaa kuussa, tästä näkee etten ole mikään seksinnälkäinen nymfo. Miksi sitten vanhanakaan? En usko että vaihdevuosien aikaan tulee joku käänne että panen kerran päivässä.
Tuntuu että jos seksuaalisuus häviää niin ihmisestä katoaa tietynlainen elinvoima/energia.
Vierailija kirjoitti:
Siis miksi nämä seksittömät vaihdevuosista 'kärsivät' pitävät joitain keski-ikäisiä seksihulluina? Ei varmaan ole tietoa enää kuinka paljon sitä seksiä oikeasti harrastetaankaan. Olen 36-v, nainen ja voi olla joskus niin että sekstailen vain yhden tai kaksi kertaa kuussa, tästä näkee etten ole mikään seksinnälkäinen nymfo. Miksi sitten vanhanakaan? En usko että vaihdevuosien aikaan tulee joku käänne että panen kerran päivässä.
Toivottavasti kumppanisi on samoilla leveleillä halunsa kanssa.
Onpa aika monella naisella täysin hälläväli asenne miestään kohtaan. Vai ovatkohan vaan hiukan kiukkuisia sinkkuja. Toivotaan näin.
Miksi tuo "pitää" on sitaateissa? Eikö aloittaja tohtinut sanoa suoraan, että pitää? Se kertoisi vielä enemmän aloittajan asenteesta.
Naiset, jotka haluavat ja nauttivat seksistä eivät muiden kehoituksista, tai mielipiteistä piittaa. Eli kukin halunsa ja vointinsa mukaan.
Itse tykkään kyllä edelleen seksistä, mutta minuakin kyllästyttää median seksikeskeisyys. Ei se nyt helkkari niin jännää ole. En ymmärrä mitä jauhamista siinä on ja mitä kiinnostavaa noissa jutuissa on kenenkään teini-iän ylittäneen mielestä. Melko aivoton pitää olla jos vuodesta toiseen jaksaa kiinnostaa se missä asennossa elimiä voi hangata vastakkain ym.
N43
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan kuin mikään ei saisi muuttua. Ei edes seksihalut. Suorastaan syyllistetään, jos ei halua tehdä asialle mitään. Monet naiset jäävät erottuaan tai leskeydyttyään vapaaehtoisesti yksin, vaikka tilaisuuksiakin olisi.
Ja se on ihan ok ykdin rläville.
Mutta parisuhteessa jos lopettaa yksin läheisyyden jää toinen ilman. Eikä se ole oikein kumppania kohtaan. Haluttomat erotkaa reilusti ensin ja aloittakaa selibaatti vasta sitten!
Naurettava ajatus. Pitkässä, vuosikymmenten liitossa tulee kuivia kausia ja tilanne muuttuu ja elää. Olisipa varsinainen neronleimaus, jos seksuaalisesti väsähtänyt eroaisi, koska se on "reilua sitä toista kohtaan", joka omasta puolestaan ottaa tilanteen ihan kypsästi ja ymmärtäväisesti, koska RAKASTAA sitä toista. Mutta ei, romukoppaan vaan liitto, jos halut ei jossain vaiheessa kohtaa.
Puhut eri asiasta. Täällä kirjoittelee naisia, jotka sanovat, että seksielämä on heidän kohdaltaan kokonaan ohi. Eli kyse on "kuivasta kaudesta", joka kestää loppuelämän. Ei puhuta väliaikaisesta haluttomuudesta.
Ei se kiellettyä ole.
Jokainen saa tehdä elämällään tässä asiassa mitä haluaa. Jos halu ja kyky seksiin loppuu, eikä puoliso sitä kestä, niin hän ottanee sitten eron.
Onko tämä jotenkin ylivoimaisen vaikea käsittää? Eikö? No mitä sitten jankutatte.Varmasti itsekin tiedät että eivät asiat ole noin mustavalkoisia. Kyllähän siinä monesti pitkässä liitossa on paljon asioita joista ei haluaisi luopua. Voi olla yhteinen koti, kesämökki, kaikki sukulaissuhteet ja vielä rakkauttakin jäljellä. Ei niitäkään ihan noin vain heitetä romukoppaan. Ja siksi kärvistellään suhteessa jossa ei olla kaikin puolin tyytyväisiä.
Asiat on just niin vaikeita tai yksinkertaisia, kun ne itse itselleen tekee. Tuo on usein kuultu ja surkea selitys.
Kerrotko mikä siinä oli surkeaa? Ihminenkö ei saa kärsiä mistään parisuhteen ongelmasta jos ei ole heti jättämässä kaikkea taakseen ja eromassa?
No minäpä kerron.
Surkeaa on se, että ei uskalla. Uskalla lähteä paskasta suhteesta. Pelkää jäävänsä yksin. Ei osata olla yksin. Pidetään materiaa tärkeämpänä, kuin omaa hyvinvointiaan. Mökki on niin korvaamaton, samoin se omakotitalo. Sukulaiset ja ystävät ei katoa, jos haluavat olla yhteydessä.
Pelkuruus on surkeaa. Jäädään mielummin eikä uskalleta lähteä etsimään parempaa. Se on surkeaa. Se on hirveän surkeaa. Sitten kun vihdoin rohkeutta on kerätty, huomataankin, miksi en tehnyt tätä jo kymmenen vuotta sitten. On tuhlattu omaa elämää ja muututtu katkeraksi. Sekin on surkeaa.
Mutta jokainen tavallaan.
Ei suhde välttämättä ole paska. Voi olla yhteisiä kiinnostuksen kohteita, harrastuksia, yhteiset arvot, läheisyyttä ja toivonpilkahduksia vielä siitä seksistäkin, mieluinen koti ja puutarha, kesämökki ja vene, lapsia ja lapsenlapsia, yhteisiä ystäviä, sukulaisia jne. Paljon sellaista hyvää vuosikymmenien ajalta mikä tuskin vaihtamalla paranee. Näin meillä. Mies voi pitää sivusuhdetta halutessaan ja näin tekeekin ja halutessaan on täysin vapaa lähtemään. Mutta selvästikään ei ole minnekään lähdössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saanko kysyä teiltä vaihdevuosissa olevilta asiallisen kysymyksen.
Eikö se ole ihanaa, kun alapää on kuiva ja pikkuhousut pysyy puhtaana koko päivän? Itse vielä hedelmällisessä iässä ja paikat kosteana, mikä näkyy likaisina pikkuhousuina. Niin olen ajatellut että vaihdevuosien jälkeen saa varmaan nauttia kuivista ja puhtaista pikkuhousuista. Tämä ei varmaan pidäkään paikkaansa, niin paljon kuin naiset käyttääkin noita hormonikorvaushoitoja.
:D
Et ilmeisesti vielä ole törmännyt inkontinenssiin, joka seuraa vaihdevuosi-iässä limakalvojen kuivumisesta ja kutistumisesta.
Tai limakalvojen liiallisen kuivumisen aiheuttamaan kutinaan ja kipuun, toistuviin hiiva- ja virtsatietulehduksiin.
Valkovuoto tuossa määrin kuin kuvasit on ollut epänormaalia. Yleensä tuollaista on murrosiässä ja hyvin nuorena, kun kuukautiskieto ei ole vielä vakiintunut. Muuten liittyy tulehdukseen.
Nämä vaivat ovat ikäviä mutta niihin saa lääkäriltä hormonaalista apua. Hormonitttomia vaihtoehtoja on apteekissa.
Olin sanomassa samaa että tuollainen vuotaminen ei ole normaalia. Siinä limakalvot tekee ylitöitä suojellakseen emätintä haavaumilta. Joko on bakteeritasapainossa vikaa tai jokin tulehdus. Inkontinenssivaivoilta säästyy kun harjoittaa säännöllisesti lantionpohjan lihaksiaan joten sekään ei ole mikään pakollinen vaiva.
On kyllä ihan normaalia ja hyvin tavallista, eikä valkovuodon määrää pysty millään lääkkeillä säätelemään. Joskus voisi olla vain hiljaa jos ei tiedä asiasta mitään.
Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse olla halukas jos ei halua.
Ei tarvi ei.
Mutta pitäisi reilusti kertoa puolisolle tilanteesta ja antaa sen tehdä sitten omat ratkaisunsa asian suhteen.
Ei seksi ole ikääntyessä enää liiton tärkein asia.
Ne halut ja himot voi toinen purkaa urheiluun ja muuhun fyysisesti vaativaan juttuun.
Hassua, jopa outoa, jos pitkä avioliitto kariutuu pelkän seksin takia.Ei kellään ole seksi mielessä ykkösenä 7/24/365.
Eläväthän jotkut, tai joutuvat elämään, lähes koko elämänsä selibaatissa.
Kukaan ei kuole seksin puutteeseen.
Hassua miten usein ajatellaan että voihan ne seksitarpeet hoitaa jotenkin muutenkin eikä se olisi mitenkään eri juttu kuin sen puolison kanssa.
Mutta kuinka moni ehdottaisi vaikka naiselle joka valittaa että mies ei enää halaa että halaa vaikka pehmolelua tai naiselle joka valittaa että mies ei enää puhu että puhu vaikka itseksesi?
Ja ainakin itselläni urheilu vain lisää haluja, ei poista niitä.
Mä halukkaana vaimoihmisenä olisin sydänjuuria myöten loukkaantunut, jos aloitteeni torpattaisiin systemaattisesti, ja mies ehdottaisi, että voithan vaikka urheilla. Ei todellakaan ole sama asia.
Ei tarvii olla halukas. Mutta mies saattaa sitten hakea seksinsä muualta. Ei ketään voi pakottaa olemaan ilman vain siksi että itseä ei nappaa.