Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

LASTEN synttärikutsuun vastaaminen, eikö teillä ole mitään käytöstapoja??

Vierailija
16.08.2023 |

Meidän lapsella on synttärit syksyllä, ja laitettiin hyvissä ajoin kutsu kaverisynttäreille. Aika, paikka ja ketä koskee.

Mitä tekevät nämä kutsutut? Osaa lukee viestin, ja ei vastaa MITÄÄN. Osa ei moneen päivään edes avaa lähetettyä viestiä. YKSI äiti vastaa etiketin mukaisesti ja ystävällisesti Kiitos paljon ihanasta kutsusta, pääsemme (henkilöt X Y ja z) saapumaan.

Eikö teillä ole mitään tapoja aivan hirveää käytöstä ettei vastaa mitään, ei edes Kiitos

Kommentit (238)

Vierailija
201/238 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: "Viesti oli ku Astridin valssi, loppuu, ei lopu. . . En lukenu ku eka kappaleen. "

Syksy on täällä tuotapikaa. Hakeudu työväenopistoon, jotta opit kunnollisen lukutaidon. Jos noin lyhyt viesti on ylivoimainen luettava, on lukutaidon taso lähes nolla.

Jos ei osaa lukea, on turha raportoida ongelmastaan joka ketjussa. Ota itseäsi niskasta kiinni ja opettele lukemaan.

Onnea ja menestystä opintielle!

Vierailija
202/238 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti: "Viesti oli ku Astridin valssi, loppuu, ei lopu. . . En lukenu ku eka kappaleen. "

Syksy on täällä tuotapikaa. Hakeudu työväenopistoon, jotta opit kunnollisen lukutaidon. Jos noin lyhyt viesti on ylivoimainen luettava, on lukutaidon taso lähes nolla.

Jos ei osaa lukea, on turha raportoida ongelmastaan joka ketjussa. Ota itseäsi niskasta kiinni ja opettele lukemaan.

Onnea ja menestystä opintielle!

Ei vit-tu kukaan voi ottaa noin paljon itseensä, jos ei jaksa lukea pitkää sepustusta. Ajatellaan, että kyse olisi ollut vaikka synnytyksestä, olisin lukenut. MUTTA syntymäpäiväkutsuista tai näin oletan, ku ap niihin liittyen kirjoitti. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/238 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa vaikeaa. Täälläpäin lapselle sanotaan monta kaveria saa kutsua ja ihan itse lapsi sanoo kavereille millon on synttärit. Sitten ne lapset tulee synttäreille ja thats it.

Vierailija
204/238 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Kutsujan pitää laittaa SELKEÄSTI, että mihin mennessä odottaa vastausta.

2. Kutsutun pitää selkeästi ja sitovasti ilmoittaa, pääseekö. (Ainoa syy perua ilmoittautuminen juhlapäivänä on sairastuminen tai tietysti jokin hyvin vakava yllätys, tyyliin läheisen kuolema tai onnettomuus tai tulipalo. Jaksaminen ei ole syy jäädä pois.) On myös täysin sopuvaa vastata, että emme pääse. Mutta se pitää kertoa. Juhlan järjestämiseen menee aikaa, vaivaa ja rahaa. Järjestäjällä on oikeus tietää, tuletko.

3. On vähän kurjaa, kun kutsutaan kauan etukäteen. On vaikea tietää syksyn aikatauluja, kun esim lasten harrastusten ajat usein sovitaan vasta koulun alettua, sama omien työmatkojen yms välttämättömyyksiem suhteen.

Mutta lisäksi se ei oikein anna mahdollisuutta kieltäytyä vetoamalla muuhun menoon siinä tapauksessa, että en halua, jaksa tai pysty taloudellisesti menemään johonkin juhlaan. En itse halua mennä kaikkien ihmisten juhliin ja minulla on krooninen sairaus, joka välillä aktivoituu, enkä pysty monta viikkoa etukäteen lupaamaan mitään enkä haluaisi avata etäisemmille tutuille terveysasioitani. 

(Kyllä, tuttavapiiriini kuuluu työhön liittyen ihmisiä, joiden kanssa tulen toimeen ja joille minulla ei ole mitään syytä olla muuta kuin ystävällinen. Pystyn arvostamaan kollegana, tekemään yhteistyötä jne ystävällisesti.  Mutta en halua lähentyä, esim tutustuttaa lapsiani heidän lapsiinsa ja olen siksi kieltäytynyt lastenjuhlakutsuista kertomalla, ettemme pääse, koska (todellinen) meno. Nyt hän on alkanut kutsua meitä 3 kk ennen lastenjuhlaa, että varmasti pääsisimme. En halua sanoa, että pysyisin mieluummin työkaverina, en halua tutustua sen enempää, koska olemme täysin eri mieltä esim päihteiden käytöstä, politiikasta, erilaisista arvoista ja myös asumme aika kaukana  toisistamme. Meistä ei ole tulossa arkea jakavaa ystäväperhettä, kuten hän on usein puhunut. Olen sanonut, että me ollaan aika kiireisiä omien ystävien ja suvun kanssa, mikä on totta. Siitä voisi ymmärtää. Ihan pelkkä tupakointi sisätiloissa lasten ollessa on mulle asia, jota en tuo lasteni elämään. En halua satuttaa sanomalla, että en halua enkä jaksa tulla teidän juhliin, mieheni ja lapseni ei tunne ollenkaan teitä ja vaikka toivon teille pelkkää hyvää, niin tämä sopii meille, työkaverinasi pidän puoltasi ja teen omat osani jutuista hyvin.)

Vierailija
205/238 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on perusjuhlat niin mitä sillä tiedolla sit lopulta edes tekee. Yksi kakku ja paketin sisältämät määrät muita herkkuja. Riittää kyllä tuli sitten 2 tai 20 vierasta.

Onneksi mulla ei vuosiin ole wappissa ollut päällä seurantatiedot niin kukaan ei tiedä olenko lukenut viestiä eikä mua kiinnosta onko joku lukenut mun viestejä.

Vierailija
206/238 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa vastata kohteliaasti jos on tulossa. Monikaan ei ehkä vastaa jos ei ole tulossa mutta on kohteliasta kiittää kutsusta ja ilmoittaa ettei ole tulossa.

Vierailija
207/238 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa vaikeaa. Täälläpäin lapselle sanotaan monta kaveria saa kutsua ja ihan itse lapsi sanoo kavereille millon on synttärit. Sitten ne lapset tulee synttäreille ja thats it.

Miten varaat tarjottavaa oikean määrän ja otat maidottomat ja munattomat tarjoiluissa huomioon tuolla thats it -metodilla?

Vierailija
208/238 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja teillä olisi siinä viestissä päivämäärä, johon mennessä haluatte vastauksen? Ja siihen mennessä vain yksi vastasi? Jos mulle tulee nyt kutsu vaikka sanotaan kolmen viikon päähän, ei oikeasti osaa sanoa pääsemmekö ja jos pääsemme, millä kokoonpanolla. Esim olin varannut illalispöydän ravintolaan meidän perheelle ja kahden lapsen puolisoille noin kuukausi sitten, tarkoitus oli juhlia mun ja miehen (siis lasten isän) hääpäivää. Hääpäivän aamuna, jonka iltaa siis toi illallisvaraus oli tehty, selvisi että kukaan meistä ei sittenkään pääse tuonne. Kaikilla oli sen kuukauden aikana tullut joku este. Eli haluatko ap tänään viestin, että "jee, kiitos kutsusta, meitä tulee 7 henkeä" ja sitten päivää ennen: sori, ei päästäkkään. Vai silloin viimeisenä rsvp päivänä: "pahoittelut, emme pääse mukaan, mutta hauskoja juhlia teille". Kumpi?

Kuulostaa siltä että kaikilla on elämänhallinnan ongelmia jos varauspäivänä selviää että kaikille on tullut este. Vai oliko este se että perhepiiristä joku loukkaantui tai kuoli mikä vaati kaikkien läsnäoloa? Eipä oikeastaan muuta syytä tule mieleen että noin voisi käydä. Loppu on sitten sitä ettei jakseta suunnitella ja sitoutua menoihin. Toki jos teidän perheessä on tapana ja siitä ei kärsi kun te itse, mikäs siinä. Mutta muita kohtaan kannattaa kuitenkin muistaa käytöstavat.

Vierailija
209/238 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja teillä olisi siinä viestissä päivämäärä, johon mennessä haluatte vastauksen? Ja siihen mennessä vain yksi vastasi? Jos mulle tulee nyt kutsu vaikka sanotaan kolmen viikon päähän, ei oikeasti osaa sanoa pääsemmekö ja jos pääsemme, millä kokoonpanolla. Esim olin varannut illalispöydän ravintolaan meidän perheelle ja kahden lapsen puolisoille noin kuukausi sitten, tarkoitus oli juhlia mun ja miehen (siis lasten isän) hääpäivää. Hääpäivän aamuna, jonka iltaa siis toi illallisvaraus oli tehty, selvisi että kukaan meistä ei sittenkään pääse tuonne. Kaikilla oli sen kuukauden aikana tullut joku este. Eli haluatko ap tänään viestin, että "jee, kiitos kutsusta, meitä tulee 7 henkeä" ja sitten päivää ennen: sori, ei päästäkkään. Vai silloin viimeisenä rsvp päivänä: "pahoittelut, emme pääse mukaan, mutta hauskoja juhlia teille". Kumpi?

Kuulostaa siltä että kaikilla on elämänhallinnan ongelmia jos varauspäivänä selviää että kaikille on tullut este. Vai oliko este se että perhepiiristä joku loukkaantui tai kuoli mikä vaati kaikkien läsnäoloa? Eipä oikeastaan muuta syytä tule mieleen että noin voisi käydä. Loppu on sitten sitä ettei jakseta suunnitella ja sitoutua menoihin. Toki jos teidän perheessä on tapana ja siitä ei kärsi kun te itse, mikäs siinä. Mutta muita kohtaan kannattaa kuitenkin muistaa käytöstavat.

Minun työpaikalla työvuorolistat tulee hyvällä tuurilla lain edellyttämällä viikko etukäteen, joskus tulee vasta torstaina seuraavan viikon työvuorolistat. Siinä ei paljon suunnitella. 

Vierailija
210/238 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, hetikö sitä pitää vastata ????  Mikä kiire on ???? Kai sitä ehtii vähän myöhemminkin vastata. Ja se, etteivät jotkut edes pidä puhelintaan auki joskus, mitä sitten ? Eihän sitä kukaan pidä auki 24/7. Ainakaan järkevä ihminen. Mulla se on päällä harvoin, eikä kukaan valita siitä. Siksi on keksitty myös s-postit, jos oli ei vielä sitä tiiö. Tai sitten vanhanaikaisesti: lähettää kutsu kortti kotiin. Ei kukaan vastaa heti. Kun siskoni meni naimisiin melkein 30 v sitten, vielä muutama viikko/kk ennen häitä soitettiin, et he ja he tulevat. En saanut selvää, ketkä. Eli, mikä on tässä ongelmana ????? Et kaikkien kutsuttujen pitää vastata sekunnissa ? 

Vierailija
211/238 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään pitää noudattaa etikettiä juhlien järjestämisessä ja vieraiden kutsumisessakin. Tietysti on hyvä järjestää ihmisille nimetyt istumapaikat ja tietysti juhlavaatteiden tulee olla asianmukaiset. Kirjalliseen kokouskutsuun pitää vastata kirjallisesti, mikään tekstiviesti tai sähköposti ei siihen sovi.

Kokouskutsussa pitää mainita, että millaisia lahjoja päivän sankari haluaa, ja kuinka paljon ne lahjat saavat maksaa, alaraja tietysti jotain 100 euroa.

Vierailija
212/238 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos vastaavat sitten kun tietävät pääsevätkö ja ketä on tulossa??

Tässä tilanteessa kuuluu vastata:

Kiitos kutsusta, ilmoitamme Xx mennessä pääsemmekö

Tai

Kiitos kutsusta Pekalle/Maijalle. Onpa kaunis kutsu

Tai

👍

Mitä ihmettä mä tekisin vastauksella että Kiitos kutsusta, onpa nätti kutsu. 

Niin..olitteko te siis tulossa..?

Vierailija
213/238 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP:n kaltaiset marttyyrit (elämäntapauhriutujat) on tärkein syy siihen, miksi en osallistu lasten synttäreille. Vieras saa aina haukut. 

"Miksi et vastannut viestiin nopeammin?"

"Miksi ilmoitit tulevasi, mutta peruutit viime hetkellä?"
"Miksi et ostanut kalliimpaa lahjaa?"
"Miksi et tehnyt X, Y ja Z?"

Minä en tuhlaa aikaani ja rahaani siihen, että lähdet tanssimaan jonkun marttyyriäidin pillin mukaan. Äiti voi järjestää lapselleen juhlat perhepiirissä. Kaikki ongelmat ratkeavat. AP pitää itselleen "ongelmana" sitä että muilla ihmisillä on oma elämä, oma työurat, omat menot, omat huolet (lapsen sairastuminen, oma sairastuminen), omat sukulaiset.

Yksi sekopäinen marttyyri raivostui siitä, kun minä en peruuttanut ulkomaanmatkaani (varattu monta kuukautta etukäteen) ja saapunut hänen juhliinsa. Juhlien päivämäärä oli vaihtunut kahdesti parin kuukauden sisällä. Minun matkavaraukseni ei muuttunut. Se oli tehty niin, että minä olisin voinut saapua marttyyrin juhliin (hänen ilmoittamansa ensimmäinen päivämäärä) mutta päivä vaihtui kahdesti.   :D

Vierailija
214/238 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyypillinen nykypäivän käytös: Kun nähdään toiselta tullut viesti, sitä ei lueta. Jos luetaan, niin klikataan roskakoriin ja ajatellaan, että ei voisi nyt vähempää kiinnostaa. Mutta ei voida sanoa suoraan, että ei kiinnosta. Mielessä kyllä haukutaan ja juorutaan, kuinka se nyt kutsui meidät juhliinsa. Tämmöiseen käytetään paljon enemmän aikaa ja energiaa kuin siihen että voitaisi vastata tuohon kutsuun. Kun ei iletä sanoa, ettei päästä nyt tulee sinne. 

Vierailija
215/238 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kuittaan aina jotain tuollaisiin viestiin, vaikka peukulla jos olen juuri sillä hetkellä kiireinen. Ja vastaan tarkemmin heti, kunhan pystyn. Joko, että kiitos kutsusta ja tulossa ollaan, tai että ei päästä, jos sille päivälle on jo jotain tärkeää. Ei luulisi olevan kovin vaikeaa? 

Vierailija
216/238 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisin ihminen tuntuu junnaavan kaikenlaisten kutsujen kanssa ja miettivän että "hmm, mitä JOS sille päivälle tuleekin jotain muuta?" Jos sille päivälle ei jotain jo ole, niin sitten vastaus on mielestäni aika selvä.

Vierailija
217/238 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta jos/kun lapsesi on "kettumainen", ja muu porukka haluaa pohtia tykönään keskenään ennen vastauksen antamista.  Ehkäpä ne ajattelevat että on teille ihan oikein kun ei vastata / saavuta.

Tämä on aivan sairasta. Ilmiannettu

Pelottava komentti. Syyllistämistä, sheimaamista, kaasuvalottamista.

REALITY CHECK
Totuuden myöntäminen ja siitä puhuminen ei ole sairasta. Se on sananvapautta. Monet kiusaajalapset ovat huomionkipeitä. He uhriutuvat heti, jos eivät saa omiin synttärijuhliinsa tarpeeksi vieraita. He myös suuttuvat kun heille sanotaan, että heidän uhrinsa (se ketä he kiusaavat) on suositumpi ja hänen juhlissaan kävi enemmän vieraita.

Kiusaajalla ei ole ystäviä. On vain hännystelijöitä. Kiusatulla on ystäviä, usein jopa yllättävän paljon. 

Vierailija
218/238 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä alan olla kurkkuani myöten täynnä näitä kutsuvastauksia. Lasten synttäreillekin jo vaaditaan.

Tottakai! Vai onko teidän perheessä yks ja sama, ostetaabko tarjoiluja kahdelle vai kahdelletoista vieraalle?

Vierailija
219/238 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas tuo sama ongelma.mikä koskee lähes kaikkia naisia. On aivan pakko suunnitella koko ajan yli puolivuotta etukäteen jonka jölkeen loukkaannutaan ja ahdistutaan jos kaikki muut ei elä samalla tavalla että suunnittelee kaiken puolivuotta etukäteen. Huvittavinta on vielä se että nämä naiset ahdistuvat aivan valtavasti jos tulee yllättäviä muutoksia eikä ne yksin naisen tekemät suunnitelmat onnistu

Vierailija
220/238 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse vastaan aina EI. 

Se on rehellinen vastaus. En minä ole mikään ennustajaeukko. En pysty ennustamaan, millainen elämäntilanne meidän perheessä on parin viikon päästä. Lapsi voi sairastua. Minun työvuoroni voivat muuttua. Kuka vie minun lapseni synttärijuhliin jos minä en voi häntä kuskata omalla autolla? Joukkoliikenne on meidän kaupungissa lähes olematonta. Bussivuoro 90 minuutin välein arkipäivinä vilkkaimpaan ruuhka-aikaan. Arki-illan viimeinen vuoro menee kello 19. Sen jälkeen ei mene mitään busseja mihinkään suuntaan. Ei meiltä kaupunkiin päin eikä kaupungista meille päin.

Terveisin,
kolmen lapsen äiti joka asuu haja-asutusalueella (alle 10km kaupungin torilta)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme yhdeksän