Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

1980-luvulla oltiin huolissaan siitä miten teksti-tv vaikuttaa nuoriin...

Vierailija
13.03.2023 |

Silloinhan kohkattiin siitä miten suuri tiedon vallankumous teksti-tv on: nyt kaikilla tv:n omistajilla olisi hetkenä minä hyvänsä tv:n äärellä ollessaan pääsy säätietoihin, siitepöly- ja ilmanlaatutietoihin, juna-aikatauluihin, ohjelmatietoihin, viimeisimpiin uutisiin, resepteihin, kalenteriin jne. Oltiin huolissaan siitä, kun nykynuoret viettävät niin paljon aikaa teksti-tv:ssä. Puhuttiin myös siitä miten rajua sisältöä teksti-tv:ssä on, kun siellä oli niitä aikuisviihdepuhelinnumeroiden mainoksia, joiden yhteydessä olevissa pikselikuvissa oli vähäpukeisia naishahmoja. Varoitettiin myös "pimeästä teksti-tv:stä" eli hakunumeron 666 kohdalta alkavasta arveluttavasta sisällöstä eli sielläkin oli jotain shokeeraavia pikselihahmoja. Muistatteko vielä kaiken tämän muut '80-luvulla eläneet? Jossain vaiheessahan kai oli siitäkin julkista keskustelua, että pitäisikö tektsi-tv:n näkyvyyttä rajoittaa esim. klo 7-21 väliselle ajalle.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oltu.

Vierailija
2/23 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei oltu.

Jonnet ei muista.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

nii. saataban metkuja, kuten koko interweb

Vierailija
4/23 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

1/5.

Vierailija
5/23 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu.

Vierailija
6/23 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin oltiin juu.

Vierailija
7/23 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei oltu.

Jonnet ei muista.

Ap

Eivät jonnet, mutta minä muistan. Olin 80-luvulla teini ja 90-luvun alussa yläasteen lehtori.

Ei ollut mitään kohkaamista. Nuorisolla oli niin paljon muutakin tekemistä, että harva jaksoi tuijotella mitään ilmoituksenpätkiä telkkarista.

Vierailija
8/23 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista. Ei ollut iso keskustelu ainakaan. t. 80-luvun nuori

Vierailija
9/23 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei oltu.

Jonnet ei muista.

Ap

Eivät jonnet, mutta minä muistan. Olin 80-luvulla teini ja 90-luvun alussa yläasteen lehtori.

Ei ollut mitään kohkaamista. Nuorisolla oli niin paljon muutakin tekemistä, että harva jaksoi tuijotella mitään ilmoituksenpätkiä telkkarista.

Hyh, elkää tulko te mokomat 15-vuotiaat tänne esittämään aikuisia...

Vierailija
10/23 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taaa joku kukkis on sitä mieltä ett kyllä ne nykynuoret on vaan ihania ja reippaita ja oikeassa eikä somen käyttöön pidä puuttua. HUOH!

Vierailija
11/23 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

EI OLTU! 

Aku Ankat silloin KIELETTIIN! 

"Helsingin nuorisolautakunta päätti vuonna 1977 lopettaa Aku Ankan tilaamisen kaupungin nuorisotiloihin. Maailmalla naureskeltiin vitsistä alkunsa saaneille tiedoille, joiden mukaan syynä oli Akun housuttomuus ja tämän vakiintumaton parisuhde Iineksen kanssa.17 Jun 2011"

Vierailija
12/23 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eikä oltu, älä puhu paskaa. T. Vm. -59 ja olen tuijottanut telkkari -64 lähtien.

Vierailija
13/23 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei oltu.

Jonnet ei muista.

Ap

Minäkään en muista 😂

En koskaan ole tykännyt Teksti-TV:stä, enkä muista että siitä oltaisiin koskaan käyty mitään ihmeellisiä keskusteluita.

Ei se ollut mikään ihmeellinen ilmiö edes 80-luvulla. Eikä todellakaan mikään nuorison juttu. Jotkut vanhukset sitä tykkäsivät käyttää.

-N50v

Vierailija
14/23 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

nEANDERCOMUNIST! kirjoitti:

EI OLTU! 

"Helsingin nuorisolautakunta päätti vuonna 1977 lopettaa Aku Ankan tilaamisen kaupungin nuorisotiloihin. Maailmalla naureskeltiin vitsistä alkunsa saaneille tiedoille, joiden mukaan syynä oli Akun housuttomuus ja tämän vakiintumaton parisuhde Iineksen kanssa.17 Jun 2011"

Ei kielletty. Nuorisolautakunnan touhu oli suunnilleen samanlaista näön vuoksi hääräämistä kuin vaikka oululainen äläkoskemuatähän-tanssivideo. Otsikoita haettiin ja saatiin.

Vierailija
15/23 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

EI OLTU! 

Minä luulin että vain Kemi (kunnon kommarikuntana) kielsi Aku Ankat.

Vierailija
16/23 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään teksti-tv:n tärkein käyttökohde on viestien välitys vangeille. Eli tehdään jotain treffi-ilmoituksia tms. joissa on koodisanoja esim. huumelähetyksestä.

Vierailija
17/23 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

EI OLTU! 

Minä luulin että vain Kemi (kunnon kommarikuntana) kielsi Aku Ankat.

Unohdit tampereen! 

Vierailija
18/23 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistatteko, kun tuli muistilla varustetu telkut, joissa valittu teksti-tv:n sivu tuli näkyviin heti, eikä tarvinnut joka kerta odotella sitä satojen sivujen läpikäyntiä ennen valitun sivun tuloa? Mikä mullistus!

Vierailija
19/23 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun minä olin nuori, vanhaan hyvään aikaan, iltaisin seurattiin vain päreen palamista pirtin nurkassa.

Ja jos joku halusi jostain syystä vaihtelua illan ohjelmaan, veistettiin kirveeseen uusi varsi.

Vierailija
20/23 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuluitko AP johonkin lahkoon 80-luvulla. Nuo huolen aiheet kuulostavat sellaisilta, että voisivat olla jonkun uskonlahkon juttuja.

Itse en koskaan muista kuulleeni keskustelua teksti tv:stä.

Sehän oli tosi tylsä. Ei siellä ollut kuin jotain uutisia.

Mistään kuvista tuskin kukaan oli huolissaan. Siihen aikaan miestenlehdet olivat myynnissä kaupoissa ja kioskeilla ja ne kansikuvat näkyivät kyllä selvästi kaikelle kansalle vaikka olivatkin ylähyllyllä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kahdeksan