Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Taloudellinen epätasapaino kaveripiirissä

Vierailija
16.08.2023 |

Siitähän on kirjoitettu aiemminkin, että miltä tuntuu, jos itse on vaikkapa jäänyt työttömäksi ja talous on tiukalla, mutta ystäväpiirissä muut ovat työssä ja rahaa riittää. Että on ikävää, kun muut suunnittelevat yhteistä ravintolailtaa, etkä itse kehtaa sanoa, ettei ole rahaa nyt ravintolaillalliseen ja viinipakettiin.

Mutta entäs jos tilanne on toisin päin? Itse olen oman kaveripiirini hyvätuloisin. Olen johtavassa asemassa, palkka +5000 euroa kuussa. Olisi tosi ihanaa lähteä kavereiden kanssa vaikka jollekin kaupunkilomalle pitkäksi viikonlopuksi, käydä syömässä pitkän kaavan mukaan kaupungin parhaassa ravintolassa, lähteä vaikka Tallinnaan jos ei muuta. Lähimmät ystäväni ovat kuitenkin kaikki todella pienituloisia: Osa-aikatyötä tekeviä sihteereitä, hoitoalan päivätyöläisiä, kulttuurialan pätkätyöläisiä... Heille ajatus pitkästä viikonlopusta Kööpenhaminassa on ihan absurdi, kun tulot riittävät ihan nippa nappa asuntolainan lyhentämiseen ja ruokakuluihin.

Tunnen tietysti empatiaa ystäviäni kohtaan, mutta kyllä mua harmittaa, ettei ikinä voida käydä esim. kalliimmassa ravintolassa syömässä, sillä joku 100 euroa on ystävilleni todella suuri raha. Usein koen syyllisyyttä ja aistin ainakin jonkun taholta pientä kateutta, jos kerron jostakin omasta hankinnastani tai lomasuunnitelmistani.

Onko muita, joilla tilanne olisi näin päin?

Kommentit (64)

Vierailija
1/64 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miksi sinä nyt tunnet tuosta syyllisyyttä? En kuitenkaan hirveästi hehkuttaisi niitä lomia kavereille. 

Vierailija
2/64 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ainakaan näe mitään syytä miksi ystävieni tulisi salailla minulta matkojaan/ ravintola- yms. muita menojaan. Ystävyytemme perustuu muihin asioihin. Ja osaan kyllä sanoa, jos tunnen vaikka kuukauden välimeren lomasta pienen kateuden, ei sekään mitenkään vaikuta ystävyytemme. Ei kateus ole aina negatiivinen tunne.

Enimmäkseen sitä kuitenkin iloitsee kavereiden puolesta ja ammentaa omaa tietovarastoa heidän kokemastaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/64 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit myös hankkia lisää ystäviä. Sellaisia, joilla on varaa noihin juttuihin mitä haluat tehdä.

Vierailija
4/64 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten hitossa joku tietää ystäviensä varallisuuden? Minulla ei ole hajuakaan mitä joku tienaa/ei tienaa. Jos huomaan että jollekin olisi hyvä tarjota jotain kivaa, minä tarjoan.

Vierailija
5/64 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein ymmärrä, miksi ystävillä tulisi olla sama tulotaso. Teen pienituloisten ystävien kanssa juttuja heidän kulutustasollaan, tietysti. Ja jos olen sellaisen ystävän kanssa, jolla on minua isompi budjetti, voin todeta, ettei oma budjetti taivu kuumatkaan, mutta voidaan mennä jonnekin muualle.

Minusta voit laajentaa ystäväpiiriä niihin, jotka voivat syödä ulkona pitkän kaavan mukaan tai matkustaa viikonloppumatkoille. Hölmöä muutenkaan odottaa, että nykyiset ystävät haluaisivat samoja asioita, vaikka olisi varaakin.

Vierailija
6/64 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla vähän tällainen tilanne pienen kaveripiirini kanssa. Tienaan itse it-alalta hyvin, mutta kaverini pääosin hoitoalalla ja duunarihommissa ja pienemmät tulot. Ei se minua kyllä mitenkään haittaa eikä heitäkään, mutta en nyt hiero suurempia tulojani heidän naamaansa esim. kertomalla kalliimmista hankinnoistani tai matkoistani tms. kovin laajasti. Esim. saatan kertoa käväisseeni tietyssä paikassa matkalla, mutta jättää kertomatta majoittuneeni 5 tähden hotellissa yms. 

Vierailija
7/64 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos sinulla on paljon ylimääräistä niin maksa osa ystävänkin kuluista?

Vierailija
8/64 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on paljon parempi tulotaso kuin ystävilläni. Se ei estä meitä tekemässä yhdessä sellaisia asioita mihin heillä on varaa. Voin käydä niillä kaupunkilomilla ja Michelin-ravintoloissa itsekseni jos haluan.

Vierailija
9/64 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On mutta ei ikinä ole ollut ongelma. Kavereiden kanssa kun lähtee viihteelle niin siinä ei rahalla ole suurta merkitystä. Joukon hyvätuloisin on jopa muutaman kerran maksanut matkat thaikkulaan ja muualle all inclusived kysymättä, koska tiesi että muuten osa nihkeilisi. Näin sai koko poppoon mukaan viettämään hauskoja matkoja. Ei se raha vaan kaverit.

Vierailija
10/64 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tuttua ja juurikin noin päin, että itselläni olisi varaa tehdä asioita, joita ystävillä ei ole. Myös se vaivautuneisuus ja kateus on tuttua. Jotkut tietysti osaavat iloita, mutta aina on sekin tyyppi, jonka naamasta ja kommenteista näkee, että ei tosiaan kannata kertoa pahemmin matkajuttuja tai autonostoasioita. 

Mä olen ratkaissut asian niin, että mulla on useita ystäviä, joiden kanssa tehdään vähän eri juttuja. On ne pari hyvätuloista, joiden kanssa voin mennä sinne kalliille illalliselle, mutta sitten on niitä hyviä ystäviä, joiden kanssa pidetään meillä saunailta. 

Joskus olen kyllä miettinyt, että rahan käyttäminen on taitolaji. Totta kai on eri asia tienata +5000 euroa tai 2000 euroa, mutta aina hämmästyn siitä, että esim. kaksi samaa palkkaa saavaa ihmistä käyttävät rahaa niin eri tavalla. Toisella ei ikinä ole rahaa tehdä mitään ja valittaa ainaista köyhyttään, ja toinen taas tuntuu olevan ihan tyytyväinen rahatilanteeseensa ja käy perheen kanssa vaikkapa ulkomailla lomamatkalla joka vuosi. Säästäminen ja rahankäyttö on taitolaji.

Vierailija
11/64 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ööh, saako kysyä miksi ystäväpiirisi on "tuollainen" ? Varmasti ihania ihmisiä ym mutta tuossa tuo dilemma juuri on, ette voi koskaan repäistä ja tehdä jotain tosi mukavaa (hintavaa) rajoittavien tekijöiden takia. 

Vierailija
12/64 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et maksa reissuja kavereillesi, sanot niitä vaikka synttärilahjoiksi. Kerrot, että kustannat aivan kaiken ja kaveri saa 1000 euron ostosbudjetin.

Vai päätätkö vain jatkaa kehuskelua ja surra sitä, että ei ole ravintolaseuraa.

Vierailija
13/64 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei 5 000 € palkka kyllä mikään kummoinen johtoasema ole. Meikä tienaa samat ihan riviasiantuntijana, riittää ihan 37,5 h viikko.

Vierailija
14/64 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hyvätuloinen mutta en lähtis tallinnaan edes ilmaiseksi. Mitä tallinnassa on nähtävää edes. Ei mitään, sama kum menis poriin.  Lähden mielummin välimeren risteilylle ja käytän enemmän rahaa mutta se on sitten yks reissu vuoteen. Siellä on paljon nähtävää kun alus kiertää barcelonan,  , marseillen, caprin ja roomaan. Olin viime vuonna ja oli paras reissu koskaan.

Vierailija
15/64 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei 5 000 € palkka kyllä mikään kummoinen johtoasema ole. Meikä tienaa samat ihan riviasiantuntijana, riittää ihan 37,5 h viikko.

Tuon on pakko olla nettopalkka tai ap:ta koijataan ja kunnolla.

Vierailija
16/64 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies46 kirjoitti:

Olen hyvätuloinen mutta en lähtis tallinnaan edes ilmaiseksi. Mitä tallinnassa on nähtävää edes. Ei mitään, sama kum menis poriin.  Lähden mielummin välimeren risteilylle ja käytän enemmän rahaa mutta se on sitten yks reissu vuoteen. Siellä on paljon nähtävää kun alus kiertää barcelonan,  , marseillen, caprin ja roomaan. Olin viime vuonna ja oli paras reissu koskaan.

Et ymmärrä.

Vierailija
17/64 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kerran olet varakas ja haluat matka- ravintola seuraa niin miksi st sitten maksaisi kaverinkin puolesta???

Ai niin, kun sun piti vain tulla kehuskelemaan.

Nimittäin jos tää kaverin puute olisi oikeasti sulle ongelma niin olit jo maksanut niitä ravintolaillallisia ja matkoja toisten puolesta

Vierailija
18/64 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa  Ap, jos haluat jatkaa ystävyyttä ja kaveruutasi myös taloudellsiesti heikommassa asemassa olevien kanssa. Itse tiedostan erinomaisen hyvin, että oma taloudellinen asemani rajoittaa omaa sosiaalista kanssakäymistäni ja ihmissuhteitani. - Toki osa on rajoittuneisuuttani oman pääni sisälläni. Kammoan ajatusta siitä, että olisin aina se, joka on se vähätuloisin. Minäkin haluan tarjota ja antaa, enkä olla se, jonka vuoski joudutaan tekemään kompromisseja ja alentumaan.  

Vierailija
19/64 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi läheisin ystäväni antaa tarvittaessa minun tarjota ainakin osan jne. Vastaavasti hän on ihminen, joka antaa muille vähästäänkin, tekee esim. itse lahjoja (on käsistään todella taitava) jne. Yhdessä käydään keskustelua, mikä juttu sopii milloinkin kummankin tilanteeseen ja mielenkiinnon kohteisiin.

Vierailija
20/64 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet täällä ehdottelevat, että ap maksaisi sitten kavereidenkin lomat ja illalliset, jos hänellä siihen on varaa kerran.

En tiedä teistä, mutta omassa ystäväpiirissäni tämmöinen kyllä herättäisi varmasti kummastelua, kursailua ja vaivautuneisuutta. En usko, että ystäväni edes suostuisivat lähtemään jollekin "minä kuulkaa tarjoon kaikille lennot ja hotellit ja ruoat ja saatte vielä käyttörahaakin" -viikonloppureissulle. Omassa ystäväpiirissäni tuollaista pidettäisiin ylimielisenä ja pröystäilevänä käytöksenä. Ehkä olisi ok, jos tarjoaja olisi miljonääri tai juuri lotossa voittanut, mutta ei tavallisten työssäkäyvien kaverusten kesken, vaikka toisella olisikin tuhansia euroja parempi palkka.