Onko kotiäiteydessä jotain pahaa vai miksi meitä usein haukutaan?
Olen kotiäiti. Omasta tahdostani, en miehen pakottamana. On minulla kyllä ihan hyvä koulutuskin ja oman alan työkokemusta useampi vuosi, mutta päätin nyt olla ihan kotiäiti vain. Saan siitä välillä haukkuja ja arvostelua osakseni. Vähintään kulmien kohottelua. Mutta myös ihan suoraa kritiikkiä. Kukaan tuttu tai puolituttu ei ole koskaan sanonut mitään hyvää ratkaisustani eikä kyllä kukaan vieraskaan. Arvostellut vain. Lapset on päiväkoti-iässä ja aion olla kotiäiti kunnes nuorin menee kouluun. Nykyään päiväkodit on aika huonossa tilanteessa ja moni sanoo, ettei haluaisi lastaan niihin laittaa. Minä en laittanut ja silti saan haukkuja. Miksi?
Kommentit (711)
Vierailija kirjoitti:
En jaksanut lukea kaikkia kommentteja, ihmettelen vain, jos ap ei tunne ketään muita kotiäitejä, onko hänen alle kouluikäisillä lapsillaan arkipäivisin mitään leikkiseuraa?
Itse olin kotiäiti 6 vuotta. Menin töihin viime viikolla, lapset ovat 6v, 4v ja 3v. Asumme alueella, jossa asukaspuistoja ja kerhoja yms on rutkasti, näistä löytyi lapselli leikkiseuraa ja myös niitä muita kotiäitejä kuitenkin yhä harvemmin kukaan enää jää kotiin yli kolmeksi vuodeksi, siis yli 3-vuotiaita kotihoidossa olevia lapsia on niin vähän, että se oli suurin syy laittaa nuo nuorimmat päiväkotiin. Yli kolmevuotiaat tarvitsevat jo ikäistään seuraa, jotta oppivat sosiaalisua taitoja ja toimimaan ryhmässä.
Siksi ihmettelen vähän, miksi pitää olla kotiäiti siihen saakka, kun nuorin aloittaa koulun... mitä se lapsi tekee päivät pitkät??? Leikkii äidin ja sisarusten kanssa ainoastaan??
N35
Samaa funtsin, yleensä ne jotka ovat pitkään kotiäitinä myös tuntevat paljon muitakin kotiäitejä, jotta lapsilla on seuraa toisistaan!
Nykyäänhän on ihan tavallista laittaa jo 10kk ikäiset vauvataaperot tarhaan. Ne jotka sitten hoitaa lapset kotona, yleensä pesiytyy niihin asukaspuistoihin ja muihin, missä kohtaa kaltaisiaan
Vierailija kirjoitti:
En jaksanut lukea kaikkia kommentteja, ihmettelen vain, jos ap ei tunne ketään muita kotiäitejä, onko hänen alle kouluikäisillä lapsillaan arkipäivisin mitään leikkiseuraa?
Itse olin kotiäiti 6 vuotta. Menin töihin viime viikolla, lapset ovat 6v, 4v ja 3v. Asumme alueella, jossa asukaspuistoja ja kerhoja yms on rutkasti, näistä löytyi lapselli leikkiseuraa ja myös niitä muita kotiäitejä kuitenkin yhä harvemmin kukaan enää jää kotiin yli kolmeksi vuodeksi, siis yli 3-vuotiaita kotihoidossa olevia lapsia on niin vähän, että se oli suurin syy laittaa nuo nuorimmat päiväkotiin. Yli kolmevuotiaat tarvitsevat jo ikäistään seuraa, jotta oppivat sosiaalisua taitoja ja toimimaan ryhmässä.
Siksi ihmettelen vähän, miksi pitää olla kotiäiti siihen saakka, kun nuorin aloittaa koulun... mitä se lapsi tekee päivät pitkät??? Leikkii äidin ja sisarusten kanssa ainoastaan??
N35
Tästä syystä mun lapsi aloitti osa-aikaisena päiväkodissa, kun täytti 3v.
Vierailija kirjoitti:
Eihän siinä sinänsä mitään pahaa ole, kunhan muistaa sitten kun on puilla paljailla ukon löydettyä nuoremman, kun ex-vaimo on osuutensa tehnyt eli lapset hoitanut. Vai maksaako ukkosi sinulle työeläkettä? Salli minun epäillä. Aikanaan saat sitten pienen kansaneläkkeen, jolla ei tule toimeen ainakaan, jos on lääkäri- ja lääkekuluja.
taidat olla sitä sukupolvea, joka ei kykene avioliittoon, tai ei kykene muodostamaan henkistä suhdetta? onko ollut kymmeniä kumppaneita? minä menin naimisiin ensimmäisen poikaystäväni kanssa 26 vuotta sitten. kuolema meidät erottaa. tähän ei sallita poikkeusta. ja jos toista alkaa nuoremmat kiinnostamaan, koittaa mananmatka sitten nopeammin.
Kotiäitiys on kunnioitettavaa, jos lapset on alle kouluikäisiä. Varsinkin alle 3v lapset olisi parasta hoitaa kotona, eikä varhaiskasvatuslaitoksissa.
Jos kuitenkin nuorinkin on jo eskarissa, kotiäitiys on noloa.
Vierailija kirjoitti:
Ap, toivottavasti löydät töitä ja ammattitaitoisen on ajan tasalla, kun lähes kymmenen kotona vietyyn vuoden jälkeen, yrität palsta työmarkkinoille.
Kannattaa muistaa sekin, että elätuloidsasdi on kymmenen vuoden aukko.
Mikäpä siinä muutoin, jos mies tienaa niin hyvin, että hänellä,on mahdollisuus elättää koko perhe.
Mites asuntolaina?
Vai asutteko vuokralla?Aloitus on trolli.
Mäpä vastaan vaikken ap olekaan (jos nyt ymmärsin kaikki oikein)
*toivottavasti löydät töitä ja ammattitaitoisen on ajan tasalla, kun lähes kymmenen kotona vietyyn vuoden jälkeen, yrität palsta työmarkkinoille.*
Tämäpä oli mietitty jo kotiin jäädessä, asiat järjestetty niin että töihinpaluu oli varma.
*Kannattaa muistaa sekin, että elätuloidsasdi on kymmenen vuoden aukko.*
Tämäkin mietittiin ja laskettiin etukäteen ja eläkettä varten siirrettiin noin viisinkertainen summa siihen nähden mikä eläkekertymä olisi ollut.
*Mikäpä siinä muutoin, jos mies tienaa niin hyvin, että hänellä,on mahdollisuus elättää koko perhe.*
Tämä asia (eli meidän perheen elatus) oli mietitty jo ehkäisyn poisjättövaiheessa.
*Mites asuntolaina?*
Asuntolainan viimeinen erä maksettiin kun esikoinen oli vuoden vanha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, toivottavasti löydät töitä ja ammattitaitoisen on ajan tasalla, kun lähes kymmenen kotona vietyyn vuoden jälkeen, yrität palsta työmarkkinoille.
Kannattaa muistaa sekin, että elätuloidsasdi on kymmenen vuoden aukko.
Mikäpä siinä muutoin, jos mies tienaa niin hyvin, että hänellä,on mahdollisuus elättää koko perhe.
Mites asuntolaina?
Vai asutteko vuokralla?Aloitus on trolli.
Mäpä vastaan vaikken ap olekaan (jos nyt ymmärsin kaikki oikein)
*toivottavasti löydät töitä ja ammattitaitoisen on ajan tasalla, kun lähes kymmenen kotona vietyyn vuoden jälkeen, yrität palsta työmarkkinoille.*
Tämäpä oli mietitty jo kotiin jäädessä, asiat järjestetty niin että töihinpaluu oli varma.*Kannattaa muistaa sekin, että elätuloidsasdi on kymmenen vuoden aukko.*
Tämäkin mietittiin ja laskettiin etukäteen ja eläkettä varten siirrettiin noin viisinkertainen summa siihen nähden mikä eläkekertymä olisi ollut.*Mikäpä siinä muutoin, jos mies tienaa niin hyvin, että hänellä,on mahdollisuus elättää koko perhe.*
Tämä asia (eli meidän perheen elatus) oli mietitty jo ehkäisyn poisjättövaiheessa.*Mites asuntolaina?*
Asuntolainan viimeinen erä maksettiin kun esikoinen oli vuoden vanha.
Toinen trolli.
-eri-
Itse olen lapseton ja kotiäidin kasvattamana. Kotiäitiydessä ei ole mitään vikaa, ja se on jokaisen oma valinta. Äitiys ei mielestäni kuitenkaan ole työhön verrattava asia, ja se kuulostaa minusta hieman hassulta, kun jotkut puhuvat siitä niin kuin se olisi työ. Töissä käyvilläkin ihmisillä on lapset silti hoidettavanaan, eivätkä hekään koskaan puhu niin, että heillä on kaksi työpaikkaa: palkkatyö ja lapset.
Vierailija kirjoitti:
Kotiäitiys on kunnioitettavaa, jos lapset on alle kouluikäisiä. Varsinkin alle 3v lapset olisi parasta hoitaa kotona, eikä varhaiskasvatuslaitoksissa.
Tämä! Alle 3v lapsen päivähoito maksaa kunnalle noin 1700e/kk. Kotihoidontuki on noin 360e/kk. Alle 3-vuotiaat olisi taloudellisesti kannattavinta hoitaa kotona yli 3v myös hyötyy varhaiskasvatuksesta ryhmässä, toisin kuin joku 1,5v.
Viskari pakolliseksi kuten eskari , niin saadaan äidit työelämään, jos siitä ollaan huolissaan.
Vierailija kirjoitti:
tiedä hantä. minä kasvatin lapset kotona, ja kun kakarat lensi pesästä, jäin kotivaimoksi. ukko-paran tulot riittää meille enemmän kuin hyvin, joten ukko elättää minut hautaan saakka. ja kateelliset nalkuttaa, koska kyseessä on ihan vain vuosisatainen perinne. nainen hoitaa kodin, mies tuo ruuan ja rahan pöytään. tämä on nykyfeministeille liian kova pala. muuta selitystä en keksi. minä en mene töihin, niin jää sekin paikka työtä tarvitsevalle. ja silti joku asia, joka harmittaa pirusti monia, on minun syyni.
Ketä se muka harmittaa? Minulle on ainakin ihan yks ja sama.
Oma partneri oli muutaman vuoden kotiäitinä kun lapset oli nuoria, arvostan yhä suuresti. Lapsilla turvallinen paikka ja itse töissä ei tarvinnut murehtia että mites heillä menee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä! Alle 3v lapsen päivähoito maksaa kunnalle noin 1700e/kk. Kotihoidontuki on noin 360e/kk. Alle 3-vuotiaat olisi taloudellisesti kannattavinta hoitaa kotona yli 3v myös hyötyy varhaiskasvatuksesta ryhmässä, toisin kuin joku 1,5v.
Viskari pakolliseksi kuten eskari , niin saadaan äidit työelämään, jos siitä ollaan huolissaan.
Ja 3-6-vuotiaista ei makseta senttiäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Ilkeät ihmiset ne vain siel mölisee
Minusta nämä minua kritisoineet ei mitään ilkeitä ihmisiä varsinaisesti ole vaan aina ennen ja kaikissa muissa aiheissa he ovat ystävällisiä ihmisiä. Jostain syystä juuri kotiäitiys vain on kirvoittanut muuten ystävällisiltä ihmisiltäkin aika ikäviä kommentteja eikä se kulmien kohottelukaan mukavalta tunnu. Ap
Kateus kotiäitejä kohtaan. Ettei saanut kokea lapsena sitä tai aikuisena.
DDR:ssä ja Suomessa samaa mentaliteettia. Nainen voi olla mitä vaan mutta ei kotiäiti. Nämä ovat luteita.
Niin, itsekin olen kotiäiti.
Oisko se kateus syynä haukkumiseen. Naapuri ilkeili aidan takaa, että p-settä siellä kasvatellaan, kun pidin nuorimmaisen synnyttyä hoitovapaata. Lapsella oli usein korvatulehduksia ja työpaikkani oli saneerattu. Opiskelin illat, jotta pääsisin takaisin työelämään. Sain aluksi osa-aikatyötä ja työvuosia kertyi senkin jälkeen.
Arvostus ansaitaan teoilla, ei huutelulla.
Kaikkihan haluavat lapsilleen parasta. Pitkään kotihoidossa olleet selviävät kognitiivisissa testeissä keskimäärin päiväkotilapsia huonommin ja heillä on enemmän ongelmia sosiaalisuudessa. Tämän vuoksihan yritetään pidentää varhaiskasvatusaikaa eskarista pidemmäksi.
Happamia pihlajanmarjoja...
Kun useimmilla ei ole taloudellisesti mahdollista olla kotiäitinä, niin siitä tehdään muka oma valinta, 'en olis halunnukaa'.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkihan haluavat lapsilleen parasta. Pitkään kotihoidossa olleet selviävät kognitiivisissa testeissä keskimäärin päiväkotilapsia huonommin ja heillä on enemmän ongelmia sosiaalisuudessa. Tämän vuoksihan yritetään pidentää varhaiskasvatusaikaa eskarista pidemmäksi.
Ei sen takia vaan siksi, että saadaan tiettyjen monilapsisten "VIERASKIELISTEN" perheiden lapset esiopetukseen oppimaan tarpeeksi suomea ennen koulun alkua.
Vierailija kirjoitti:
Pitkään kotihoidossa olleet, joilla korkeakoulutetut vanhemmat, jotka huolehtivat lapsilleen kavereita ja pedagogisesti kehittävää tekemistä, selviytyvät noissa testeissä ja koulumaailmassa ylipäätään parhaiten.
Pitkään kotihoidossa olleet MM-taustaiset tai "elämänkoululaisvanhempuen" kasvatit on ne jotka johtaa noita pisimpään kotihoidossa olleiden tilastoja, ja vetävät pohjat noissa testeissä.
Ei se kotihoito lasta tyhmäksi tai epäsosiaaliseksi tee, vaan vanhempien taustalla ja asenteella on väliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse saan nyt huonompaa eläkettä kuin olisin saanut, jos olisin laittanut lapseni tarhaan kaksivuotiaina. Mutta ei rahalla ole loppupeleissä merkitystä, pärjään eläkkeellänikin.
Luulen, että vihamielisyys kotiäitejä kohtaan johtuu siitä, että töihin menneet äidit väistämättä tajuavat, että heidän uhrauksensa mennä töihin lasten ollessa pieniä oli suuri. Varsinkin vanhetessa tämä alkaa kirkastua, kun tajuaa, miten lyhyestä ajasta loppuviimeksi on kysymys, muutamasta vuodesta monivuosikymmenisen työuran keskellä.
Nuoria äitejä kehottaisinkin opettelemaan olemaan kotona, nauttimaan lastensa kanssa olemisesta ja järjestämään kotielämänsä niin, että on verkostoa apuna. Kotiäidin työ on kuin mikä tahansa työ: se täytyy opetella. Harjaantua. :)
No höpöhöpö! Tämä on joku kotiäitien ihmeellinen käsitys, että töihin menneet äidit olisivat heille kateellisia. Eivät ole. Mun lapseni ovat jo isoja, osa jo omilleen muuttaneita. Ei yhtään harmita töihin meno. Lapsiin on hyvät välit. On kuskattu harjoituksiin, on kokattu ja leivottu yhdessä, luettu, leikitty, matkusteltu, oltu rannalla, telttailtu pihalla, hoidettu kasvimaata yms yms. Ihan hassua, että kotiäidit luulevat, etteivät työssäkäyvät muka tee noita samoja juttuja. Tulee näitä juttuja lukiessa tunne, että ehkäpä toiset ovat vaan tehokkaampia.
En minäkään ajattele, että töihin menneillä äideillä olisi lapsiinsa huonot välit, olen tuo, jota kommentoit. Itse asiassa minä näen lapsiani aika harvakseltaan nykyään, ja se on ihan ok.
Ja totta kai on myös niin, että työssäkäyvien äitien lapset on myös viety harrastuksiin ja heidän kanssaan on oltu. Ihan hyvää elämää näyttävät viettävän, niin kuin kuvasit.
Sellainen vaikutelma vain tulee, että kiire on työssä käyvän perheenäidin jatkuva seuralainen, ja siinä pikkulapsen kotiäidin arki on erilaista. Ja kiire vie usein sen ilon siitä pienten lasten kanssa olemisesta, koska he eivät ymmärrä kiirettä.
Sanot, että ehkäpä toiset ovat vaan "tehokkaampia", mikä antaa hieman sellaisen vaikutelman, että olet jonkinlaisessa suoritus-moodissa äitinä. Itselleni ajatus "tehokkaasta äitiydestä" on vieras. Usein olin lasten kanssa pikemminkin kellunta-moodissa. :)
tiedä hantä. minä kasvatin lapset kotona, ja kun kakarat lensi pesästä, jäin kotivaimoksi. ukko-paran tulot riittää meille enemmän kuin hyvin, joten ukko elättää minut hautaan saakka. ja kateelliset nalkuttaa, koska kyseessä on ihan vain vuosisatainen perinne. nainen hoitaa kodin, mies tuo ruuan ja rahan pöytään. tämä on nykyfeministeille liian kova pala. muuta selitystä en keksi. minä en mene töihin, niin jää sekin paikka työtä tarvitsevalle. ja silti joku asia, joka harmittaa pirusti monia, on minun syyni.