Onko kotiäiteydessä jotain pahaa vai miksi meitä usein haukutaan?
Olen kotiäiti. Omasta tahdostani, en miehen pakottamana. On minulla kyllä ihan hyvä koulutuskin ja oman alan työkokemusta useampi vuosi, mutta päätin nyt olla ihan kotiäiti vain. Saan siitä välillä haukkuja ja arvostelua osakseni. Vähintään kulmien kohottelua. Mutta myös ihan suoraa kritiikkiä. Kukaan tuttu tai puolituttu ei ole koskaan sanonut mitään hyvää ratkaisustani eikä kyllä kukaan vieraskaan. Arvostellut vain. Lapset on päiväkoti-iässä ja aion olla kotiäiti kunnes nuorin menee kouluun. Nykyään päiväkodit on aika huonossa tilanteessa ja moni sanoo, ettei haluaisi lastaan niihin laittaa. Minä en laittanut ja silti saan haukkuja. Miksi?
Kommentit (711)
Olen muiden silmissä kotiäiti. Todellisuudessa olen sekä kotiäiti että sairauksien vuoksi työkyvyttömyyseläkkeellä. Minulla on diagnoosit sekä fyysisestä, että psyykkisestä sairaudesta. Viimeksi mainittu on se syy, miksi mieluummin vastaan olevani kotiäiti kuin 40-vuotias eläkeläinen.
Molemmathan on Suomessa paariaa, joten tavallaan sillä ei ole väliä.
En luultavasti elä oikeaan eläkeikään asti, tai olen siihen mennessä hyvin raihnaisessa kunnossa. Eläkkeeni on 1300€ käteen, eikä sillä yksin juhlita. Mutta se on tietysti 1300€ enemmän kuin aivan perinteisellä, täysin tulottomalla kotiäidillä. Meillä on kolme lasta, joista kaikista maksetaan toistaiseksi vielä lapsilisää.
En ole saanut koskaan ihan suoraa kommenttia keneltäkään. Pankissa kulmakarvat nousee, ja lääkärissä joskus myös jos olen siellä jonkin akuutin asian kuten viimeksi angiinan vuoksi. Nämä tuntuu ajoittain pahalta, mutta en anna niiden jäädä kummittelemaan.
Kommentit joita saan, on enemmän luokkaa "hyvähän sun on, kun - - -" tai epäsuorasti vähätteleviä, kuten "mihis se kotiäiti on noin tyylikkäänä menossa?". Joskus tulee sivulauseessa huomioita, että en voi mitenkään ymmärtää asiaa x, koska en ole työelämässä. Tai en voi osata puhua useampaa kieltä työelämän ulkopuolella olosta johtuen. Puhun sujuvasti kolmea äidinkieleni lisäksi.
En mielelläni tutustu uusiin ihmisiin, ellei heissä ole jotain samaa kuin itsessäni. Koen, että en halua tuhlata elämääni siihen, että selittelen itseäni sen sadannen kerran, ja todistelen että olen älykäs ja kykenevä käymään keskustelua niin taloudesta, politiikasta, historiasta ja vaikka sisustamisesta. Enkä halua altistaa itseäni piikittelylle sen enempää kuin on pakko.
Viime vuosina olen alkanut nauttia vapaudestani. En voi harrastaa kovin fyysisesti, mutta pianon ja kitaran soitto onnistuu, ja meille tuli kodinvaihtaja koira lenkittämään minua säännöllisesti. Elän perus hyvää elämää, josta ei juuri puutu mitään, vaikka luksusta ei olekaan.
Vierailija kirjoitti:
Arvostan erittäin paljon kotiäitejä. Jos mahdollista niin ilman muuta ja koulustakin kiva tulla kotiin kun äiti odottamassa. Ainakin alaluokalta :D Töihin ehtii kun lapset menevät yläluokalle.
😂mikä nössö
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suhtaudun kotiäiteihin nuivasti koska ahdistaa niiden puolesta todennäköisin kuvio joka on se että aikanaan niiden ukko jättää toisen naisen takia ja siinä sitä sitten ollaan. Jos ero olisi laissa kielletty niin sitten voisinkin olla kateellinen.
No, kohta sut voidaan helposti irtisanoa. Ja sä olit lapsen taaperovuodet töissä.
Kuka tahansa voidaan irtisanoa, mutta ainakin on olemassa työhistoria ja ajantasainen ammattitaito.
Luuletko ettei kotiäideillä ole?
Mä luulen että suomalainen ei tiedä ketkä jää kotiin lasten kanssa. Kuvitellaan että kotiin jää kouluttamaton tyhjätaskuloinen.
Totuus on se että kotiin vuosiksi jäävällä on työvuosia takana, taloudellisesti mahdollisuus olla kotona ja työ, johon palata, vähintään yhtä usein kuin että kotonaolo johtuu työttömyydestä ja kouluttautumattomuudesta.
Totuus on, että useimmiten vuosiksi (ja siis tosiaan vuosiksi, enemmän kuin kolme vuotta) kotiin jäävät ovat tätä jälkimmäistä tyyppiä ja pieni osa näitä ensimmäisiä.
Sä sotket nyt kotiäidit ja kaikki työttömät. Työtön ei ole kotiäiti, kotiäitiys on valinta, ei pakko. 17% naisista on kotiäitejä ja heidän tilanteestaan ei ole tilastoa, mutta munkin kokemus on se että he on hyvin toimeentulevia ja koulutettuja ihmisiä.
Tottakai työtön voi olla kotiäiti, ja usein onkin. On helppo jäädä kotiin pitkäksi aikaa, jos ei ole mihin palata. Myös matala koulutus ja pienet tulot pidentää kotona olon kestoa, varsinkin jos sillä puolisolla tosiaan on ne hyvät tulot, koska päivähoitomaksujen ja muiden työssäkäynnin kulujen jälkeen se työssäkäynnin taloudellinen hyöty jäisi pieneksi.
Työtön ei ole kotiäiti tilastoissa vaan työtön. Hyvin pieni osa on kotiäitejä (lue kukaan) jos siihen ei ole varaa.
Toisaalta tilastoissa kotiäitejä on nekin, jotka on kotona vain puoli vuotta-vuoden. Pitkään kotona olevat on eri asia kuin kaikki kotiäidit.
Kotiäitiys on arvostettavaa, jos äiti hallitsee kasvatuksen kiemurat. Jos äiti ei auta lasta kehittymään tai edes kiinnitä lapseen huomiota, ei kotiäitiys tuota kovin hyvin pärjääviä lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suhtaudun kotiäiteihin nuivasti koska ahdistaa niiden puolesta todennäköisin kuvio joka on se että aikanaan niiden ukko jättää toisen naisen takia ja siinä sitä sitten ollaan. Jos ero olisi laissa kielletty niin sitten voisinkin olla kateellinen.
No, kohta sut voidaan helposti irtisanoa. Ja sä olit lapsen taaperovuodet töissä.
Kuka tahansa voidaan irtisanoa, mutta ainakin on olemassa työhistoria ja ajantasainen ammattitaito.
Mä luulen että suomalainen ei tiedä ketkä jää kotiin lasten kanssa. Kuvitellaan että kotiin jää kouluttamaton tyhjätaskuloinen.
Totuus on se että kotiin vuosiksi jäävällä on työvuosia takana, taloudellisesti mahdollisuus olla kotona ja työ, johon palata, vähintään yhtä usein kuin että kotonaolo johtuu työttömyydestä ja kouluttautumattomuudesta.
Totuus on, että useimmiten vuosiksi (ja siis tosiaan vuosiksi, enemmän kuin kolme vuotta) kotiin jäävät ovat tätä jälkimmäistä tyyppiä ja pieni osa näitä ensimmäisiä.
Lähde? Mä tunnen 10 ensinmainittua, en yhtäkään jälkimmäistä. Somessakaan nähnyt yhtäkään työtöntä kotiäitiä.
https://labore.fi/t&y/aidin-tyomarkkina-asema-ja-lasten-kotihoidon-pitu…
No vaikkapa tuossa. Se millaisia äitejä sinä tunnet ei kerro vielä mistään muusta kuin ehkä siitä, millaisia äitejä ylipäätään tunnet ja millaisia sometilejä seuraat.
Öö, mitä sä tolla muka todistit? Ei tossa sanottu sanallakaan että kotiäidiksi jäävä on työtön ja kouluttamaton.
Siinä sanottiin, että ne äidit joilla on koulutus ja työpaikka, palaa keskimäärin nopeammin töihin. Ne joilla ei, jää keskimäärin pidemmäksi aikaa kotiin. Tietenkin on niitä varakkaita koulutettuja, jotka säästää sitä varten että voivat jäädä kotiin, mutta he ovat vähemmistö.
Mihin töihin työtön palaa? Tottakai ne, joilla on työpaikka, sinne töihin useimmiten palaa. Kuten sanottua, kotiäitejä on tosi vähän, heidän tilanteestaan ei ole tilastoa.
Kotiäititilastoja vääristävät nämä kielitaidottomat hyvin monilapsisten perheiden kouluttamattomat äidit, joita on paljon isoissa kaupungeissa.
Täällä omassa kaupunginosassani kaikki muut kotiäidit, joita tapasin puistossa, olivat korkeastikoulutettuja ja heidän miehillään oli isopalkkaiset työt. Juuri selasin yhtä lehteä ja katsoin, että hei, tuossa on kuva yhden tutun lapsen isästä. Tunsin sen äidin siis puistosta. Artikkelista kävi ilmi, että se mies oli yhden suuryrityksen joku rahoitusjohtaja tms selkeästi mielettömän kovapalkkainen tyyppi. Eiköhän hänen palkallaan pärjää aika hyvinkin, vaikkei vaimo olisikaan töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sä sotket nyt kotiäidit ja kaikki työttömät. Työtön ei ole kotiäiti, kotiäitiys on valinta, ei pakko. 17% naisista on kotiäitejä ja heidän tilanteestaan ei ole tilastoa, mutta munkin kokemus on se että he on hyvin toimeentulevia ja koulutettuja ihmisiä.
Tottakai työtön voi olla kotiäiti, ja usein onkin. On helppo jäädä kotiin pitkäksi aikaa, jos ei ole mihin palata. Myös matala koulutus ja pienet tulot pidentää kotona olon kestoa, varsinkin jos sillä puolisolla tosiaan on ne hyvät tulot, koska päivähoitomaksujen ja muiden työssäkäynnin kulujen jälkeen se työssäkäynnin taloudellinen hyöty jäisi pieneksi.
Työtön ei ole kotiäiti tilastoissa vaan työtön. Hyvin pieni osa on kotiäitejä (lue kukaan) jos siihen ei ole varaa.
Toisaalta tilastoissa kotiäitejä on nekin, jotka on kotona vain puoli vuotta-vuoden. Pitkään kotona olevat on eri asia kuin kaikki kotiäidit.
Ei ole, he ovat perhevapailla. Kun puhutaan kotiäideistä, puhutaan äideistä, jotka jäävät kotiin perhevapaiden (ja tukien) jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Kotiäititilastoja vääristävät nämä kielitaidottomat hyvin monilapsisten perheiden kouluttamattomat äidit, joita on paljon isoissa kaupungeissa.
Täällä omassa kaupunginosassani kaikki muut kotiäidit, joita tapasin puistossa, olivat korkeastikoulutettuja ja heidän miehillään oli isopalkkaiset työt. Juuri selasin yhtä lehteä ja katsoin, että hei, tuossa on kuva yhden tutun lapsen isästä. Tunsin sen äidin siis puistosta. Artikkelista kävi ilmi, että se mies oli yhden suuryrityksen joku rahoitusjohtaja tms selkeästi mielettömän kovapalkkainen tyyppi. Eiköhän hänen palkallaan pärjää aika hyvinkin, vaikkei vaimo olisikaan töissä.
Meinaatko, ettei monilapsisten perheiden kouluttamattomat äidit sitten ole oikeita kotiäitejä?
Pahaa siinä on epätasa-arvo ja se, että kotirouvien kakarat saavat täysin vääränlaisen kuvan nykynaisen asemasta.
Miksei koskaan puhuta koti-isistä? Aivan.
Nämä ovat ihan itsekunkin perheen omia valintoja. Mikä on perheen taloudellinen tilanne; jos tilanne sallii äidin (isän) kotona olon, niin miksi ei? Tässäkin asiassa... se on raha, joka "ratkaisee!"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä omassa kaupunginosassani kaikki muut kotiäidit, joita tapasin puistossa, olivat korkeastikoulutettuja ja heidän miehillään oli isopalkkaiset työt. Juuri selasin yhtä lehteä ja katsoin, että hei, tuossa on kuva yhden tutun lapsen isästä. Tunsin sen äidin siis puistosta. Artikkelista kävi ilmi, että se mies oli yhden suuryrityksen joku rahoitusjohtaja tms selkeästi mielettömän kovapalkkainen tyyppi. Eiköhän hänen palkallaan pärjää aika hyvinkin, vaikkei vaimo olisikaan töissä.Meinaatko, ettei monilapsisten perheiden kouluttamattomat äidit sitten ole oikeita kotiäitejä?
Ilmaus 'monilapsisten perheiden kielitaidottomat kotiäidit, jotka vääristävät kotiäititilastoja' viittaa ihmisryhmään, jota kuvaavat sanat sensuroidaan. Ovat muuttaneet tänne ulkomailta. He ovat ihmisryhmänä täysin eri kuin koulutetut suomalaiset kotiäidit ja siksi tilastot eivät kerro ihan totuutta kotiäideistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä omassa kaupunginosassani kaikki muut kotiäidit, joita tapasin puistossa, olivat korkeastikoulutettuja ja heidän miehillään oli isopalkkaiset työt. Juuri selasin yhtä lehteä ja katsoin, että hei, tuossa on kuva yhden tutun lapsen isästä. Tunsin sen äidin siis puistosta. Artikkelista kävi ilmi, että se mies oli yhden suuryrityksen joku rahoitusjohtaja tms selkeästi mielettömän kovapalkkainen tyyppi. Eiköhän hänen palkallaan pärjää aika hyvinkin, vaikkei vaimo olisikaan töissä.Meinaatko, ettei monilapsisten perheiden kouluttamattomat äidit sitten ole oikeita kotiäitejä?
On, mutta he olisivat kotona ilman lapsiakin.
Merkillisiä kommentteja loisimisesta, laiskottelusta ja työn vieroksumisesta.
Otin kotiäitiyden lasten kasvattamisena, en löhöilynä. Meillä oli rutiinit ja rytmit, mutta ei kiirettä. Liikuimme luonnossa, osallistuimme kerhotoimintaan ja muskareihin, uimakouluun, ulkoilimme, leikimme, harjoitimme kädentaitoja, kävimme kirjastossa ja luimme jne. Lapset tottuivat muihin lapsiin ja ryhmässä toimimiseen monien eri aktiviteettien parissa. Teimme kotityöt ja ruokaostokset päivällä yhdessä lasten kanssa heti pienestä pitäen. Elimme kotona aktiivista elämää, emmekä jääneet 4 seinän sisälle.
Iltaisin aikuisilla oli aikaa harrastaa, urheilla, tehdä yhdessä perheenä ja pariskuntana. Kotityöt ja kiire ei täyttäneet vapaa-aikaa ja elämää kuten myöhemmin kouluun ja työelämään siirtyessä.
Kotiäitiyden jälkeen olen ollut jo 20 vuotta töissä. On ehtinyt tehdä uraa ja tienata rahaa ja vieläkin ehtii 10 vuotta. En vaihtaisi vuosia kotiäitinä mihinkään summaan. Köyhintä, mutta parasta aikaa elämässä. En nostanut korvauksia. Tämä liian kiireisessä työssä itsensä uuvuttaminen se vasta järjetöntä on, jos pystyy valitsemaan toisin.
AP, nauti kotiäitiydestä, äläkä välitä muiden mielipiteistä.
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin, että nauti kotiäitiydestä ja lapsistasi <3
Minulla on yksi lapsi ja olin hänen kanssaan lähes 3-vuotta, ennen kuin meni osa-aikaisesti päiväkotiin. Tein lyhennettyä työviikkoa. Koronavuoden olin kokonaan jälleen kotiäitinä ja sen jälkeen jatkoin osa-aikaisena. Nyt lapsi aloitti kolmannen luokan ja teen n. 3-6 päivää töitä viikossa, riippuen viikosta. Osa työtehtävistä on sellasia, jotka voin tehdä kotoa.
Jokaisella on yksi elämä ja yksi hetki, kun lapset elävät lapsuutta. Jokainen tekee siitä oman näköisensä <3
Olet itsekin kuin lapsi, mies maksaa elatuksesi🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on yksi lapsi ja olin hänen kanssaan lähes 3-vuotta, ennen kuin meni osa-aikaisesti päiväkotiin. Tein lyhennettyä työviikkoa. Koronavuoden olin kokonaan jälleen kotiäitinä ja sen jälkeen jatkoin osa-aikaisena. Nyt lapsi aloitti kolmannen luokan ja teen n. 3-6 päivää töitä viikossa, riippuen viikosta. Osa työtehtävistä on sellasia, jotka voin tehdä kotoa.
Jokaisella on yksi elämä ja yksi hetki, kun lapset elävät lapsuutta. Jokainen tekee siitä oman näköisensä <3
Oletko kade?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko kade?
Hän on joku pienipalkkaisessa työssä oleva kovamuija, jonka ainoa tapa nostaa itseään ylös on dissata muita.
Vierailija kirjoitti:
Merkillisiä kommentteja loisimisesta, laiskottelusta ja työn vieroksumisesta.
Otin kotiäitiyden lasten kasvattamisena, en löhöilynä. Meillä oli rutiinit ja rytmit, mutta ei kiirettä. Liikuimme luonnossa, osallistuimme kerhotoimintaan ja muskareihin, uimakouluun, ulkoilimme, leikimme, harjoitimme kädentaitoja, kävimme kirjastossa ja luimme jne. Lapset tottuivat muihin lapsiin ja ryhmässä toimimiseen monien eri aktiviteettien parissa. Teimme kotityöt ja ruokaostokset päivällä yhdessä lasten kanssa heti pienestä pitäen. Elimme kotona aktiivista elämää, emmekä jääneet 4 seinän sisälle.
Iltaisin aikuisilla oli aikaa harrastaa, urheilla, tehdä yhdessä perheenä ja pariskuntana. Kotityöt ja kiire ei täyttäneet vapaa-aikaa ja elämää kuten myöhemmin kouluun ja työelämään siirtyessä.
Kotiäitiyden jälkeen olen ollut jo 20 vuotta töissä. On ehtinyt tehdä uraa ja tienata rahaa ja vieläkin ehtii 10 vuotta. En vaihtaisi vuosia kotiäitinä mihinkään summaan. Köyhintä, mutta parasta aikaa elämässä. En nostanut korvauksia. Tämä liian kiireisessä työssä itsensä uuvuttaminen se vasta järjetöntä on, jos pystyy valitsemaan toisin.
AP, nauti kotiäitiydestä, äläkä välitä muiden mielipiteistä.
Onko tullut pieneen mieleesi, että nuo kerhojen ja muskareiden ohjaajat voivat olla äitejä joiden lapset ovat päivähoidossa, että kotirouvien lapset saavat vähän virikkeitä? Kauppojen hlökunnassakin varmaan äitejä.
Kuinka tämä yhteiskunta pyörisi, jos naiset jäisivät kotiin loisimaan vuosikausiksi?
Minä, minä, minä uuvun työelämässä, voi jeesusmaria!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinkahan monella perheellä on ollut kotiäitikuviossa varaa maksaa naiselle eläkettä. Siinä sitten elää kituutat ja seuraat kuinka ukkosi matkustelee ja elää leveää elämää uuden naisensa kanssa jolla on ollut oma ura ja oma elämä ja asiallinen palkka tai eläke.
Hassu ajatus että kaikilla koko ikänsä töissä olleilla olisi varaa elää leveää elämää, säästöillä? Vai eläkkeelläkö tarkoitit? Koska noh, ei ole. Ja taas ettei työelämän ulkopuolella olevalla voisi olla varallisuutta.
Varallisuutta?
Niin, varallisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko kade?
Hän on joku pienipalkkaisessa työssä oleva kovamuija, jonka ainoa tapa nostaa itseään ylös on dissata muita.
Sanoo kotihiiri sipsipussien ja päiväkaljojen keskeltä😂 isoäitini oli työelämässä jo 1940-luvulla hammaslääkärinä. Hän opetti myös äitiäni, että naisella pitää olla koulutus ja itse tienatut rahat.