Onko kotiäiteydessä jotain pahaa vai miksi meitä usein haukutaan?
Olen kotiäiti. Omasta tahdostani, en miehen pakottamana. On minulla kyllä ihan hyvä koulutuskin ja oman alan työkokemusta useampi vuosi, mutta päätin nyt olla ihan kotiäiti vain. Saan siitä välillä haukkuja ja arvostelua osakseni. Vähintään kulmien kohottelua. Mutta myös ihan suoraa kritiikkiä. Kukaan tuttu tai puolituttu ei ole koskaan sanonut mitään hyvää ratkaisustani eikä kyllä kukaan vieraskaan. Arvostellut vain. Lapset on päiväkoti-iässä ja aion olla kotiäiti kunnes nuorin menee kouluun. Nykyään päiväkodit on aika huonossa tilanteessa ja moni sanoo, ettei haluaisi lastaan niihin laittaa. Minä en laittanut ja silti saan haukkuja. Miksi?
Kommentit (711)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin, että nauti kotiäitiydestä ja lapsistasi <3
Minulla on yksi lapsi ja olin hänen kanssaan lähes 3-vuotta, ennen kuin meni osa-aikaisesti päiväkotiin. Tein lyhennettyä työviikkoa. Koronavuoden olin kokonaan jälleen kotiäitinä ja sen jälkeen jatkoin osa-aikaisena. Nyt lapsi aloitti kolmannen luokan ja teen n. 3-6 päivää töitä viikossa, riippuen viikosta. Osa työtehtävistä on sellasia, jotka voin tehdä kotoa.
Jokaisella on yksi elämä ja yksi hetki, kun lapset elävät lapsuutta. Jokainen tekee siitä oman näköisensä <3
Olet itsekin kuin lapsi, mies maksaa elatuksesi🤣
Oletko kade?
Hän on joku pienipalkkaisessa työssä oleva kovamuija, jonka ainoa tapa nostaa itseään ylös on dissata muita.
Sanoo kotihiiri sipsipussien ja päiväkaljojen keskeltä😂 isoäitini oli työelämässä jo 1940-luvulla hammaslääkärinä. Hän opetti myös äitiäni, että naisella pitää olla koulutus ja itse tienatut rahat.
Naisella pitää olla, naisen pitää toimia näin, kunnon nainen ainakin, naisena et voi.. mitäpä jos ajattelisit itse omilla aivoillasi ja eläisit niinkuin sinulle ja perheellesi on paras. Avaa silmät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinkahan monella perheellä on ollut kotiäitikuviossa varaa maksaa naiselle eläkettä. Siinä sitten elää kituutat ja seuraat kuinka ukkosi matkustelee ja elää leveää elämää uuden naisensa kanssa jolla on ollut oma ura ja oma elämä ja asiallinen palkka tai eläke.
Hassu ajatus että kaikilla koko ikänsä töissä olleilla olisi varaa elää leveää elämää, säästöillä? Vai eläkkeelläkö tarkoitit? Koska noh, ei ole. Ja taas ettei työelämän ulkopuolella olevalla voisi olla varallisuutta.
Varallisuutta?
Niin, varallisuutta.
Mitä varallisuutta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on yksi lapsi ja olin hänen kanssaan lähes 3-vuotta, ennen kuin meni osa-aikaisesti päiväkotiin. Tein lyhennettyä työviikkoa. Koronavuoden olin kokonaan jälleen kotiäitinä ja sen jälkeen jatkoin osa-aikaisena. Nyt lapsi aloitti kolmannen luokan ja teen n. 3-6 päivää töitä viikossa, riippuen viikosta. Osa työtehtävistä on sellasia, jotka voin tehdä kotoa.
Jokaisella on yksi elämä ja yksi hetki, kun lapset elävät lapsuutta. Jokainen tekee siitä oman näköisensä <3
Oletko kade?
Hän on joku pienipalkkaisessa työssä oleva kovamuija, jonka ainoa tapa nostaa itseään ylös on dissata muita.
Sanoo kotihiiri sipsipussien ja päiväkaljojen keskeltä😂 isoäitini oli työelämässä jo 1940-luvulla hammaslääkärinä. Hän opetti myös äitiäni, että naisella pitää olla koulutus ja itse tienatut rahat.
Heh.
Minun isoäitini tuli vanhasta, varakkaasta suvusta ja sieltä ne minunkin varat lähes kokonaan tulee. Ja olen koulutettu, luultavasti huomattavan paljon korkeammin kuin sinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinkahan monella perheellä on ollut kotiäitikuviossa varaa maksaa naiselle eläkettä. Siinä sitten elää kituutat ja seuraat kuinka ukkosi matkustelee ja elää leveää elämää uuden naisensa kanssa jolla on ollut oma ura ja oma elämä ja asiallinen palkka tai eläke.
Hassu ajatus että kaikilla koko ikänsä töissä olleilla olisi varaa elää leveää elämää, säästöillä? Vai eläkkeelläkö tarkoitit? Koska noh, ei ole. Ja taas ettei työelämän ulkopuolella olevalla voisi olla varallisuutta.
Varallisuutta?
Niin, varallisuutta.
Mitä varallisuutta?
Rahaa, sijoituksia, osakkeita, sijoituskämppiä, metsää.. kaikenlaista varallisuutta voi ihmisellä olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko kade?
Naisella pitää olla, naisen pitää toimia näin, kunnon nainen ainakin, naisena et voi.. mitäpä jos ajattelisit itse omilla aivoillasi ja eläisit niinkuin sinulle ja perheellesi on paras. Avaa silmät.
Entä yksin lapsen hankkineet? Kuka hänet elättää? Sinunlaisesi lokkien on helppo leikkiä kotirouvaa, kun muut tekevät työt. Ukkos juoksee kuitenkin vieraissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varallisuutta?
Niin, varallisuutta.
Mitä varallisuutta?
Rahaa, sijoituksia, osakkeita, sijoituskämppiä, metsää.. kaikenlaista varallisuutta voi ihmisellä olla.
Millä hankittu? Karvakukkarollako?
Kotiäitiys on kunniotettavaa <3
Kun sijoituksissa ja tileillä on yhteensä 840K voi ihan rauhassa kotiäiteillä.
Koirat haukkuu ja karavaani kulkee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko kade?
Heh.
Minun isoäitini tuli vanhasta, varakkaasta suvusta ja sieltä ne minunkin varat lähes kokonaan tulee. Ja olen koulutettu, luultavasti huomattavan paljon korkeammin kuin sinä.
Älä höpötä soopaa, isoäitis varat on miesten hankkimaa. Ja kuka koulutettu sanoo noin "ja olen koulutettu, luultavasti paljon korkeammin...", 😂😂😂😂😂😂😂😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varallisuutta?
Niin, varallisuutta.
Mitä varallisuutta?
Huoh. Tämä saattaa tulla yllätyksenä mutta ihminen on voinut tehdä kovapalkkaisia työtä vaikka 20 vuotta ennenkuin on ruvennut kotiäidiksi, tai hänellä voi olla tuottava yritys tai rikas suku. Mielikuvituksesi ei taida olla paras puolesi.
Vierailija kirjoitti:
Kun sijoituksissa ja tileillä on yhteensä 840K voi ihan rauhassa kotiäiteillä.
Koirat haukkuu ja karavaani kulkee.
Mistä hankit rahat?
Minä hankin lapsen yksin ja olin kotiäiti 10 vuotta. Rahoitin sen omaisuuteni tuotoilla eli pääomatuloilla.
Valitsisin samoin uudestaankin, se oli lapseni ainoa lapsuus ja halusin olla läsnä.
Vierailija kirjoitti:
Jos ette nosta mitään yhteiskunnan tukia niin no problem. Aivan liian usein "kotiäidit" paljastuvat kuitenkin työmarkkinatuen (ja mahdollisten muidenkin tukien) nostajiksi eli eivät olekaan kotiäitejä vaan työttömäksi työnhakijaksi ilmoittautuneita.
Onhan sinulla miehesi maksama yksityinen eläkevakuutus?
En ymmärrä tätä ajattelutapaa. Miksi se olisi parempi, että laittaa lapset päiväkotiin muiden hoidettavaksi ja menee töihin? Jos pitää lapset kotona ja hoitaa itse niin tällöin lapset ovat pois kuormittamasta päivähoitoa.
Kyllä minä siis ihan hyvänä näen, että on mahdollisuus olla kotiäiti sitten vaikka työmarkkinatuella tai toimeentulotuella jos sillä lailla haluaa elää. Ei kotiäiti tyhjänpanttina ole vaan katsoo lastensa perään, sehän on hieno juttu.
En tiedä lohduttaako, mutta kyllä meitä työssäkäyviäkin haukutaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varallisuutta?
Niin, varallisuutta.
Mitä varallisuutta?
Huoh. Tämä saattaa tulla yllätyksenä mutta ihminen on voinut tehdä kovapalkkaisia työtä vaikka 20 vuotta ennenkuin on ruvennut kotiäidiksi, tai hänellä voi olla tuottava yritys tai rikas suku. Mielikuvituksesi ei taida olla paras puolesi.
Kovapalkkaista työtä 20v? Sitä ennen kouluttautunut? Vanhana kurppana kotiäidiksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko kade?
Entä yksin lapsen hankkineet? Kuka hänet elättää? Sinunlaisesi lokkien on helppo leikkiä kotirouvaa, kun muut tekevät työt. Ukkos juoksee kuitenkin vieraissa.
Aika surullista jos oikeasti olet nainen, koska antisi keskusteluun on lähinnä uhkailla sillä kuinka kenenkin mies pettää ketäkin. Naisilla on varmasti elämässään muutakin kuin miettiä kenen ukko juoksee missäkin, jos sinulla ei ole niin olen pahoillani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko kade?
Heh.
Älä höpötä soopaa, isoäitis varat on miesten hankkimaa. Ja kuka koulutettu sanoo noin "ja olen koulutettu, luultavasti paljon korkeammin...", 😂😂😂😂😂😂😂😂
Totuus on tarua ihmeellisempää.
Menehän nyt töihin siitä pilaamasta tätä keskustelua enempää 😊
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Merkillisiä kommentteja loisimisesta, laiskottelusta ja työn vieroksumisesta.
Otin kotiäitiyden lasten kasvattamisena, en löhöilynä. Meillä oli rutiinit ja rytmit, mutta ei kiirettä. Liikuimme luonnossa, osallistuimme kerhotoimintaan ja muskareihin, uimakouluun, ulkoilimme, leikimme, harjoitimme kädentaitoja, kävimme kirjastossa ja luimme jne. Lapset tottuivat muihin lapsiin ja ryhmässä toimimiseen monien eri aktiviteettien parissa. Teimme kotityöt ja ruokaostokset päivällä yhdessä lasten kanssa heti pienestä pitäen. Elimme kotona aktiivista elämää, emmekä jääneet 4 seinän sisälle.
Iltaisin aikuisilla oli aikaa harrastaa, urheilla, tehdä yhdessä perheenä ja pariskuntana. Kotityöt ja kiire ei täyttäneet vapaa-aikaa ja elämää kuten myöhemmin kouluun ja työelämään siirtyessä.
Kotiäitiyden jälkeen olen ollut jo 20 vuotta töissä. On ehtinyt tehdä uraa ja tienata rahaa ja vieläkin ehtii 10 vuotta. En vaihtaisi vuosia kotiäitinä mihinkään summaan. Köyhintä, mutta parasta aikaa elämässä. En nostanut korvauksia. Tämä liian kiireisessä työssä itsensä uuvuttaminen se vasta järjetöntä on, jos pystyy valitsemaan toisin.
AP, nauti kotiäitiydestä, äläkä välitä muiden mielipiteistä.
Onko tullut pieneen mieleesi, että nuo kerhojen ja muskareiden ohjaajat voivat olla äitejä joiden lapset ovat päivähoidossa, että kotirouvien lapset saavat vähän virikkeitä? Kauppojen hlökunnassakin varmaan äitejä.
Kuinka tämä yhteiskunta pyörisi, jos naiset jäisivät kotiin loisimaan vuosikausiksi?
Minä, minä, minä uuvun työelämässä, voi jeesusmaria!
Mitä sitten? Ovat päättäneet töihin palata, onko se nyt sit jonkun muun vika? Ja jos niihin kerhoihin ei menisi kukaan, eipä olisi hänelläkään töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ette nosta mitään yhteiskunnan tukia niin no problem. Aivan liian usein "kotiäidit" paljastuvat kuitenkin työmarkkinatuen (ja mahdollisten muidenkin tukien) nostajiksi eli eivät olekaan kotiäitejä vaan työttömäksi työnhakijaksi ilmoittautuneita.
Onhan sinulla miehesi maksama yksityinen eläkevakuutus?
En ymmärrä tätä ajattelutapaa. Miksi se olisi parempi, että laittaa lapset päiväkotiin muiden hoidettavaksi ja menee töihin? Jos pitää lapset kotona ja hoitaa itse niin tällöin lapset ovat pois kuormittamasta päivähoitoa.
Kyllä minä siis ihan hyvänä näen, että on mahdollisuus olla kotiäiti sitten vaikka työmarkkinatuella tai toimeentulotuella jos sillä lailla haluaa elää. Ei kotiäiti tyhjänpanttina ole vaan katsoo lastensa perään, sehän on hieno juttu.
Pysy sitten kotona, äläkä vaadi kerhoja ja muskareitas pennulles. Niihin tarvitaan työvoimaa.
En loisinut veronmaksajien rahoilla. Veronmaksajille tuli halvemmaksi minun kotiäitiys, kuin että olisivat kustantaneet päiväkodin lapsille ja kustantaneet palkkani julkisella.