Onko kotiäiteydessä jotain pahaa vai miksi meitä usein haukutaan?
Olen kotiäiti. Omasta tahdostani, en miehen pakottamana. On minulla kyllä ihan hyvä koulutuskin ja oman alan työkokemusta useampi vuosi, mutta päätin nyt olla ihan kotiäiti vain. Saan siitä välillä haukkuja ja arvostelua osakseni. Vähintään kulmien kohottelua. Mutta myös ihan suoraa kritiikkiä. Kukaan tuttu tai puolituttu ei ole koskaan sanonut mitään hyvää ratkaisustani eikä kyllä kukaan vieraskaan. Arvostellut vain. Lapset on päiväkoti-iässä ja aion olla kotiäiti kunnes nuorin menee kouluun. Nykyään päiväkodit on aika huonossa tilanteessa ja moni sanoo, ettei haluaisi lastaan niihin laittaa. Minä en laittanut ja silti saan haukkuja. Miksi?
Kommentit (711)
Siis mikä saa ihmiset kuvittelemaan, että monet olisi jotenkin kateellisia kotiäideille? Ei ole. Useimmat äidit on kotiäitejä ainakin vähän aikaa, ja ihan mieluusti menevät töihin kun sen aika koittaa. Itse tienatut rahat tarkoittaa myös vapautta. Ei minulla sinällään ole mitään sitä vastaan jos joku haluaa kotiin jäädä, mutta itse en pystyisi, ahdistava ajatuskin.
Vierailija kirjoitti:
Kotona lasten hoitaminen ei ole tuottavaa työtä.
Jokainen saa jäädä vaikka loppuiäkseen kotiin hoitamaan lapsiaan, mutta omalla rahalla.
Älkää aina käykö muiden rahapusseilla. Toiset menevät marraskuun räntäsateisina aamuina töihin ja te haluatte heidän maksavan kotona olemisenne?
Mene nyt hyvä ihminen jo johonkin lapsiperheeseen katsomaan sitä arjen pyöritystä ja pidä toi suusi kiinni!
Jos mitenkään älli venyy, niin mieti mitä se kotiapulainen tekee perheessä kun saa jopa palkkaa? Työkaverini hihkui ilosta kun pääsi äitiysloman jälkeen taas oikeisiin töihin ja pois lastensa luota. Miksiköhän?
Itse olin työtön, kun me saatiin toinen lapsi. Pidin siihen täyden hoitovapaan eli se loppui, kun lapsi täytti kolme vuotta, sitten jäin taas työttömäksi. Hoitovapaalla ollessa oli ihan kiva sanoa kuulumisia kysyville, että hoitovapaalla tässä olen. Sen jälkeen, kun olin taas työtön, vaihdoin kadulla puolta ettei kukaan tuttu kysy, mitä teen. Sen verran se oma työttömyys hävetti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa jännä ilmiö. En kyllä omassa lähipiirissäni ole koskaan kuullut kotiäitejä haukuttavan.
Se minkä huomasin ja olen useille sanonut, on ihmisten suhtautuminen koti-isään verrattuna kotiäitiin. Itse olen siis mies ja olen ollut koti-isänä 2,5 vuotta muutamassa eri ajanjaksossa. Se mikä tuntui hölmöltä oli että minua pidettiin jotenkin sankarina verrattuna ihan samaa vastuuta hoitaviin kotiäiteihin. Ihmiset kehuivat ja taputtivat selkään kuinka hienoa vastuunkantoa se on. Esim. olimme lapsen kanssa muskareissa, vauvajumpassa jne. ja aina ylistystä kuinka hienoa on, että on koti-isä. Mielestäni vastuunkanto on ihan yhtä arvokasta tekee sitä äiti tai isä.
Sama asia vaikka työhaastattelussa. Toimin yritysjohtajana ja haastatteluissa oikein ihasteltiin kuinka olen ollut koti-isänä muutamia CV:n tyhjiä pätkiä. En tiedä, miten kotiäitien kohdalla tämä menee, mutta itse työhaastattelussa annan arvoa, jos ei ihan 15 vuotta ole kotiäitiys kestänyt.
Mikä vika kotiäitiydessä silloin on, jos se on kestänyt 15v?
Olen siis tuo aiemmin kirjoittanut, joka palasi töihin nuorimmaisen ollessa nyt tokalla. 13 vuotta siihen meni että tilanne on tämä. Ei kolme lasta kasva koululaisiksi kovin usein alle 10 vuoden.
Lähinnä kai se on paha ammattitaidon ja siis rekrytoinnin näkökulmasta, ei muuten.
Mikä ammatti on semmoinen että ammattitaito katoaa kotivuosien aikana?
Monikin. Esimerkkinä oma alani eli it-ala. Täällä on monta ammattia. Esim. koodaaja, arkkitehti, testaaja, projektipäällikkö, tuotepäällikkö, myynti jne. Tekniikat ja ympäristö muuttuu koko ajan vauhdilla.
Mutta eihän se sun ammattitaitoa vähennä että opettelet uuden ohjelmiston tai ympäristön. Niinhän sä ne opettelet töissäollessaskin. Ei ne töissä olemalla sulle taivaasta tipahda.
Ei kai se ongelma olekaan, etteikö niitä voisi oppia, mutta ketä työnantajaa kiinnostaa ottaa palkkatöihin henkilöä, jolla on suuri aukko työhistoriassa ja työsuhde alkaa sillä, että työntekijä alkaa harjoittelemaan jonkin ohjelmiston käyttöä? Työnantaja ottaa myös riskin siinä, että hänellä ei ole mitään takeita edes siitä, että miten hyvin ja nopeasti uusi työntekijä oppii järjestelmän, varsinkin jos takana on 15 vuotta vanha koulutus alla. Ei tämän päivän työnantajat ota ketään töihin harjoittelemaan täydellä palkalla.
Kummallisesti kuitenkin työpaikan vaihtajat kelpaa, todennäköisesti edellistä työpaikkaa paremmalla palkalla. Eivät hekään osaa kaikkea valmiiksi.
Niinhän se on. Työpaikan vaihtajia otetaan mieluummin töihin, kuin työttömiä. Kai sama jossain määrin koskee kotiäiteinä olleitakin. Ihan turhaa te alapeukutatte kommentteja, koska työelämä, työn hakeminen ja työllistyminen on mennyt ihan sirkukseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muut äidit hoitaa lapsensa työn ohessa mutta ehkä se on kivampi sit vaan löffäillä kotona yhteiskunnan tukiaisilla?
Kerro minullekin mitä tukia voisin saada? En nimittäin saa mitään, kuopus kun täytti kolme niin loppui se pari sataa euroa kuussa mitä kotihoidontukea sai. Sen jälkeen ei mitään. Mutta vinkkaa ihmeessä jos jotain voikin saada.
ApUsein se on kateus siitä kun toinen pystyy elämään ilman tukia esim miehen tuloilla. Itse suunnittelen kotiäitinä olemista myös ja nämä on vähän sellaisia asioita, että en mä kenellekään ääneen sitä sano, mutta tässä keskustelussa voi anonyyminä todeta, että miehen tuloilla tullaan elämään ja niillä tuloilla eläisi hyvin muutama muukin ihminen. Varmasti se herättää jotain tunteita jossain ihmisessä.
Nyt kun yh-äideiltä leikataan 600 niin herättää varmaan tunteita, kun naimisissa olevalle riittää pelkkä osa-aikatyönpalkka ja käydään perintömökillä viikonloppuisin.
Vierailija kirjoitti:
Siis mikä saa ihmiset kuvittelemaan, että monet olisi jotenkin kateellisia kotiäideille? Ei ole. Useimmat äidit on kotiäitejä ainakin vähän aikaa, ja ihan mieluusti menevät töihin kun sen aika koittaa. Itse tienatut rahat tarkoittaa myös vapautta. Ei minulla sinällään ole mitään sitä vastaan jos joku haluaa kotiin jäädä, mutta itse en pystyisi, ahdistava ajatuskin.
Kerroit sen hyvin itse, vapautta kadehditaan. Mitäs jos sitä vapautta onkin enemmän sillä kotiäidillä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi kuin arvostaa.
Harmi, että kotivanhemmuus ei ole suurimmalle osalle kansaa vaihtoehto taloudellisista syistä. Uskon vakaasti, että jälkikasvu hyötyy suuresti siitä, että kotona on paikalla vanhempi, jolla on aikaa keskittyä kasvattamiseen.Ryhtyisin itse mielellään koti-isäksi, jos ei olisi lainoja maksettavana. Uskon tosin, että puoliso olisi myös halukas siihen.
Kotiäitien mollaaminen on feministien uuden aallon agendaa. Meidän perheessä ja meidän perheen aikuisten työpaikoilla ei nähdä sukupuolisortoa tai eroa miesten ja naisten euron suuruudessa. En tiedä missä nähdään. Ilmeisesti vain feministien vuosikokouksessa.
Josko avaisit silmäsi niin näkisit, mistä naisten ja miesten palkkaero johtuu.
Silmät on auki ja meillä tienataan about saman verran sukupuoleen katsomatta. Meillä myös toimitaan tiiminä ja varallisuus on yhteistä.
Jos aikoo suunnitella elämänsä niin että aikoo jossain kohtaa erota, niin ehkä ei kannata lähteä suhteeseen laisinkaan.
Saati sitten tehdä niitä lapsia.
Mistä se mielestäsi johtuu? Siitä että toinen ei kerkeä raskaudeltaan kouluttautumaan? Vai siitä että toinen ei kerkiä kouluttautumaan kun on armeijassa? Vai siitä että toinen on kotona vanhempainvapaalla eikä kerkiä kouluttautumaan?
Me tehdään toisen asteen tutkinnolla molemmat 160h/kk töitä ja palkoissa ainoa ero on puolison lisät ja omat ruokakorvaukseni, kun teen keikkatyötä.Vertaatko sinä 6kk armeijaa lapsensaantiin??? Lasta jo kannetaan kohdussa 9kk ja sitten se riemu vasta ratkeaa, kun piltti syntyy. Se on täysin avuton ja täysin toisen ihmisen varassa ensimmäise elinvuotensa. ja joissain perheissä lapsia on useampi, niin sama rulianssi taas, ensin raskaus, joka ei aina ole helppo, sitten synnytys (paikat repee, missähän kohtaa intissä vehkeet repeää?) ja taas imeväisen kanssa kotona.
Intti on lastenleikkiä 6kk verrattuna raskauteen, synnytykseen ja lapsen hoitoon. Tuskin yksikään mies valitsisi raskautta ja synnytystä jos saisi valita, että meneekö inttiin vai ottaako tuon toisen vaihtoehdon.
ja nykyään naisetkin käy intin, eikä siellä kohta miehiä olekkaan, kun nytkin joka toinen ei armeijaa käy ja naiset sen kun lisääntyy silläkin saralla.
Armeijaan on pakko menna, lisääntyminen on taas täysin oma ja vapaaehtoinen valinta.
Tämä. Puhuttiin juuri tuttavan kanssa armeijasta, sillä hänen tyttärensä meni sinne vapaaehtoisesti. Tuli puheeksi että kannatan sitä että asevelvollisuus olisi sukupuolesta riippumaton, ja hän tokaisi ykskantaan että ei ole reilua koska naiset synnyttävät. Hassu kommentti. Minä en ole ikinä joutunut sen enempää synnyttämään kuin käymään armeijaakaan. Käytän ehkäisyä.
Pitäisikö naisille, jotka ei ole synnyttäneet, olla pakollinen armeija +45 iässä? 😆
Ehkä. :D Tai sitten vaan otetaan käyttöön se tasa-arvoinen asevelvollisuus, kun ei sitä voi rinnastaa lisääntymiseen joka on 100% vapaaehtoista toimintaa.
Miten kannustaisit ihmisiä lisääntymään? Mikä olisi se porkkana? Sinähän tiedät että yhteiskunta tarvitsee lisää lapsia, joten älä lisäänny ei nyt sovi tähän vastaukseksi.
En missään nimessä kannustaisi, sillä maailma on totaalisen ylikansoittunut.
Asia ei ole näin yksioikoinen. Itse ajattelen, että vaikka me suomalaiset saisimme lisääntyä nykyistä hyvin paljon nykyistä enemmän ennen kuin voisi edes alkaa pohtia sitä, onko meillä vaikutusta maapallon kantokykyyn (ja olemme kuitenkin niin pieni kansa, että en usko sellaisen päivän edes koittavan). Syitä:
- ei ole mitään hyötyä maapallolle, jos meidän kaltaisemme sivistynyt länsimaa ja kansa, joka on kouluttanutta, tiedostavaa ja pitää parhaansa mukana ympäristöstä huolta, häviää.
- edelliseen liittyen: jos maapallon väkimäärää halutaan vähentää, usein se tapahtuu tehokkaimmin nostamalla paljon lisääntyvien kansojen sivistystasoa mm. saamalla näiden maiden ihmiset koulutettua nykyistä kattavammin - ja erityisesti naiset. On tilastollinen fakta, että kun naisten koulutustaso paranee, myös syntyvyys vähenee.
Joskus historiassa "sivistäminen" saattoi tapahtua vaikkapa lähetyssaarnaajien kautta ja liittyä juuri mm. kristilliseen lähetystyöhön (jossa myös tehtiin virheitä, mutta se on oma keskustelunsa), mutta nykyään me maailman mittakaavassa kouluttautuneimmat ja tasa-arvoisimmat maat olemme suuressa roolissa sivistyksen jakamisesta ihan esimerkillämme ja konkreettisilla toimilla (koulujen perustaminen kehittyviin maihin, juuri tyttöjen koulutuksen edistäminen monessa maassa jne).
- kouluttautuneet, tiedostavat länsimaat, kuten me, myös kiinnittävät ihan eri tavalla huomiota vaikka päästöasioihin ja kehittävät laitteita ja tekniikoita, joilla vaikkapa niitä päästöjä saadaan hillittyä entisestään.
Eli summa summarum, näen itse, että jos suomalaiset lisääntyisivät nykyistä enemmän, siitä olisi vain hyötyä maapallolle. Lisäksi oma huoltosuhteemme pysyisi paremmin tasapainossa ja meidän olisi mahdollista ylläpitää maassamme edelleen kattavaa koulutusjärjestelmää ja - palataksemme jälkeen samaan tilanteeseen - pysyä edelleen demokraattisena, mahdollisimman suureen tasa-arvoon pyrkivänä kansana, joka toimii hyvänä esimerkkinä monelle maailman maalle kaikista huolehtivasta, sivistyneestä yhteiskunnasta, josta kannattaa ottaa mallia.
Taisi tulla hieman paatoksellista tekstiä 😅 mutta minusta on suorastaan järjetöntä suomalaisen jättää lisääntymättä tarkoituksena välttää ylikansoittumista, kun tulos voi pidemmällä tähtäimellä olla jopa päinvastainen (/väkiluvun kasvu, jos meidän kaltaisemme yhteiskunnat katoavat). Syinä mm. edellä mainitut asiat - olisi muutakin, mutta en kirjoita pidempään nyt, niin tämän viestin vielä (ehkä) joku jaksaa lukeakin.
N31, jolla ei vielä ole lapsia, mutta toivoisi niitä joskus vielä saavansa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen saa jäädä vaikka loppuiäkseen kotiin hoitamaan lapsiaan, mutta omalla rahalla.
Älkää aina käykö muiden rahapusseilla. Toiset menevät marraskuun räntäsateisina aamuina töihin ja te haluatte heidän maksavan kotona olemisenne?
Mitä sä luulet että kotiäiti saa? Ei kuule yhtään mitään, joten älä huoli, ei ole sun rahoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muut äidit hoitaa lapsensa työn ohessa mutta ehkä se on kivampi sit vaan löffäillä kotona yhteiskunnan tukiaisilla?
Kerro minullekin mitä tukia voisin saada? En nimittäin saa mitään, kuopus kun täytti kolme niin loppui se pari sataa euroa kuussa mitä kotihoidontukea sai. Sen jälkeen ei mitään. Mutta vinkkaa ihmeessä jos jotain voikin saada.
ApUsein se on kateus siitä kun toinen pystyy elämään ilman tukia esim miehen tuloilla. Itse suunnittelen kotiäitinä olemista myös ja nämä on vähän sellaisia asioita, että en mä kenellekään ääneen sitä sano, mutta tässä keskustelussa voi anonyyminä todeta, että miehen tuloilla tullaan elämään ja niillä tuloilla eläisi hyvin muutama muukin ihminen. Varmasti se herättää jotain tunteita jossain ihmisessä.
Nyt kun yh-äideiltä leikataan 600 niin herättää varmaan tunteita, kun naimisissa olevalle riittää pelkkä osa-aikatyönpalkka ja käydään perintömökillä viikonloppuisin.
30 viikossa, palkka 1300 riittää naimisissa olevalle.
Ei tarvitse olla hakea koko-aikatyötä tai osallistua työkkärin aktivointeihin, kun ei hae soviteltua ja lapsetkin on jo aikuisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi kuin arvostaa.
Harmi, että kotivanhemmuus ei ole suurimmalle osalle kansaa vaihtoehto taloudellisista syistä. Uskon vakaasti, että jälkikasvu hyötyy suuresti siitä, että kotona on paikalla vanhempi, jolla on aikaa keskittyä kasvattamiseen.Ryhtyisin itse mielellään koti-isäksi, jos ei olisi lainoja maksettavana. Uskon tosin, että puoliso olisi myös halukas siihen.
Kotiäitien mollaaminen on feministien uuden aallon agendaa. Meidän perheessä ja meidän perheen aikuisten työpaikoilla ei nähdä sukupuolisortoa tai eroa miesten ja naisten euron suuruudessa. En tiedä missä nähdään. Ilmeisesti vain feministien vuosikokouksessa.
Feministi sitä ja Feministi tätä, voi lässynlässynlää. Kun fakta on se, että te miehet ette taatusti koko sinä aikana kun nainen on kotiäiti ajattele hetkeäkään niin, että minä olen nyt OIKEASTI sitoutunut tähän naiseen loppuelämäkseni. Ehei, sitten käy niin kuin Helena Koivulle että tietynlaisen elämän itselleen rakentaneen ihmisen pitäisi yhtäkkiä vaan heittää kaikki menemään ja muuttaa toiseen maahan ja ruveta tekemään jotain minimipalkkatyötä ja kaikki nauraa ja osoittelee sormella, jos tämä plot twist tuntuu pahalta. Te miehet olette aiheuttaneet sen että tällä kuviolla on huono maine, eivät feministit jotka vaan yrittävät varoittaa naisia joutumasta ikinä tähän ansaan. Koska se mies EI ole sitoutunut sinuun loppuelämäksi vaikka mitä väittää. Hän ei tule pitämään lupaustaan.
Miten ihmeessä Helena on tässä joku uhri??Hänellä oli kaikki mahdollisuudet elää hulppeaa elämää, johon ei ikinä olisi omalla "urallaan" mahdollista. Kaikki annettiin kultatarjottimella eteen ja päätti toimia todella typerästi.
Jos sut nyt heitettäisiin Afrikkaan savimajaan ja sanottaisiin että mitä valitat, sinulla oli Suomessa mahdollisuus hulppeaan elämään, niin sinä varmasti olisit ihan että joo ei harmita yhtään ja missä on riuku. Onhan se meidän tavisten mielestä hölmöä taistella itselle normaalin elämän puolesta jos se on ollut jotain miljonäärielämää, mutta taatusti tehtäisiin kaikki niin.
Jep, ja osin minusta tuossa Koivu-keississä kyse on myös periaatteesta/itsekunnioituksesta. Mikon tuloja ja omaisuutta ajatellen Helenalle annettu korvaus kotona olosta on ihan naurettava, kuin halveksivaa ropojen heittelyä. Elän itse vaatimattomasti ja pärjään hyvin pienillä tuloilla (olen opiskelija ja varmaan yhteiskunnan köyhintä osaa tällä hetkellä, mutta ihan hyvää elämää elän), mutta taistelisin silti Helenan tilanteessa paremmista korvauksista - ihan periaatteesta.
Siellä sitä puolison ja veronmaksajien rahoilla eletään. Hyi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa jännä ilmiö. En kyllä omassa lähipiirissäni ole koskaan kuullut kotiäitejä haukuttavan.
Se minkä huomasin ja olen useille sanonut, on ihmisten suhtautuminen koti-isään verrattuna kotiäitiin. Itse olen siis mies ja olen ollut koti-isänä 2,5 vuotta muutamassa eri ajanjaksossa. Se mikä tuntui hölmöltä oli että minua pidettiin jotenkin sankarina verrattuna ihan samaa vastuuta hoitaviin kotiäiteihin. Ihmiset kehuivat ja taputtivat selkään kuinka hienoa vastuunkantoa se on. Esim. olimme lapsen kanssa muskareissa, vauvajumpassa jne. ja aina ylistystä kuinka hienoa on, että on koti-isä. Mielestäni vastuunkanto on ihan yhtä arvokasta tekee sitä äiti tai isä.
Sama asia vaikka työhaastattelussa. Toimin yritysjohtajana ja haastatteluissa oikein ihasteltiin kuinka olen ollut koti-isänä muutamia CV:n tyhjiä pätkiä. En tiedä, miten kotiäitien kohdalla tämä menee, mutta itse työhaastattelussa annan arvoa, jos ei ihan 15 vuotta ole kotiäitiys kestänyt.
Mikä vika kotiäitiydessä silloin on, jos se on kestänyt 15v?
Olen siis tuo aiemmin kirjoittanut, joka palasi töihin nuorimmaisen ollessa nyt tokalla. 13 vuotta siihen meni että tilanne on tämä. Ei kolme lasta kasva koululaisiksi kovin usein alle 10 vuoden.
Lähinnä kai se on paha ammattitaidon ja siis rekrytoinnin näkökulmasta, ei muuten.
Mikä ammatti on semmoinen että ammattitaito katoaa kotivuosien aikana?
Esim. omani. Sommittelun perussäännöt yms. voisi nyt vielä hallita, mutta kaikki ohjelmistot olisi kyllä tuossa ajassa muuttuneet totaalisesti.
😅 Sekö se sun ammattitaitosi on?
Ohjelmistot oppii vaikka silmät kiinni uudelleen eikä mikään estä niiden opettelua kotona ollessaan.
Ei kyllä ole sellasta ammattia, johon ei voisi palata 10-15 vuoden tauon jälkeen.
Palata toki voi, mutta ei välttämättä samalle tasolle. Esimerkiksi sillä, että ohjelmoit 10v sitten ei palata kuin junior tason hommiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen voin sanoa, että oma mies ei olisi kyennyt eikä edes halunnut maksaa yksin perheen menoja. Hoitovapaa kävi, kun siinä sai kuitenkin jotain tuloa. En myöskään olisi halunnut jättäytyä puolison tulojen varaan, sen verran painokkaasti oma äiti siitä jankutti lapsuusvuosinani. Hänen kotiäitivuodet eivät tainneet olla mukavia.
Vierailija kirjoitti:
Näin minä tein, kotiäidistä kotirouvaksi. Enkä ole käynyt sinun rahapussillasi. Ne marraskuun räntäsateiset aamutko sinua niin kovasti pännii? Minuakin varmasti harmittaisi, mutta siirryn hyvissä ajoin ennen niitä Espanjaan.
Olen kotiäiti ja penniäkään en saa mistään.
Joten olkaa ihan rauhassa, en saa teidän verorahoja. Elän täysin omilla varoillani.
Vierailija kirjoitti:
Siellä sitä puolison ja veronmaksajien rahoilla eletään. Hyi
Mieti sitä, kun hallitus leikkaa sulta 600 ja osa-aikatyön lisäksi osallistut työkkärin aktivointeihin esim. työkokeiluun, voit hiekoittaa koulun pihan ennenkuin menet kauppaan töihin tai hakea koko-aikatyötä mihin on realistiset mahdollisuudet päästä esim. siivooja.
Lisäksi yh:na hoidat lapsia vapaa-ajalla.
Vierailija kirjoitti:
Minusta vaikuttaa siltä, että kotiäitien vähöttelyssä on kyse jostain naisvihasta. Vähätellään naisten kotona perinteisesti tekemää työtä ja ajatellaan, että ihmisarvo riippuu kodin ulkopuolisesta palkkatyöstä. Lisäksi osa näkee kotiäidit tyhminä ja kouluttautumattomina, osa ajattelee, että he elävät yhteiskunnan tuilla loisina. Varsinkin kokoomuksessa on tällälailla ajattelevia paljon. Menepä sanomaan sellaiselle uraihmiselle, että olet kotiäiti, niin saat vastaasi vähättelyä ja vihaakin.
Tähän liittyen koen, että kotiäideissä on itsessäänkin syytä tähän vähättelyyn. Ainakin itse jotenkin ajattelin jo lapsena, että en voi jäädä ikinä kotiäidiksi, kun suvun kotona pitkään olleet naiset vähättelivät itseään niin paljon ja pitivät itseään töissä olleisiin äiteihin verrattuna vähäpätöisempinä. En ole varmaan ikinä elämässäni törmännyt kotona olemisesta ylpeään, hyväitsetuntoiseen kotiäitiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta vaikuttaa siltä, että kotiäitien vähöttelyssä on kyse jostain naisvihasta. Vähätellään naisten kotona perinteisesti tekemää työtä ja ajatellaan, että ihmisarvo riippuu kodin ulkopuolisesta palkkatyöstä. Lisäksi osa näkee kotiäidit tyhminä ja kouluttautumattomina, osa ajattelee, että he elävät yhteiskunnan tuilla loisina. Varsinkin kokoomuksessa on tällälailla ajattelevia paljon. Menepä sanomaan sellaiselle uraihmiselle, että olet kotiäiti, niin saat vastaasi vähättelyä ja vihaakin.
Tähän liittyen koen, että kotiäideissä on itsessäänkin syytä tähän vähättelyyn. Ainakin itse jotenkin ajattelin jo lapsena, että en voi jäädä ikinä kotiäidiksi, kun suvun kotona pitkään olleet naiset vähättelivät itseään niin paljon ja pitivät itseään töissä olleisiin äiteihin verrattuna vähäpätöisempinä. En ole varmaan ikinä elämässäni törmännyt kotona olemisesta ylpeään, hyväitsetuntoiseen kotiäitiin.
Niin, no nykyään voi tulla lasu, kun annat teinille rahaa ja se ostaa tupakkaa ja joku työtön jolla on aikaa ilmoittaa siitä sossulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi tiedätkö, olen iloinen puolestasi, jos sinulla on mahdollisuus olla kotona ja pidät kotiäitinä olosta, mutta en ole kateellinen - ehkä ainoastaan siitä, että sinulla ei taida olla sellaisia kokemuksia elämässäsi, että olisit nähnyt, kuinka hankalaksi voi mennä pitkään kotona olleen naisen tilanne, jos mies vaikka jättää. Itselle olisi ihan kauhea, suorastaan mahdoton ajatus, että olisin miehen tulojen varassa. Tietty itsenäisyys ja oma työ ja tulot tuovat itselle suurta turvallisuuden ja rauhan tunnetta. Tiedostan toki, että tämä liittyy paljon omiin elämänkokemuksiini jo lapsuudesta lähtien.
Sairaalaan kelpaa, vaikka olisit ollut 20 vuotta kotona.