Mikä on käytännöllisin lattia keittiöön?
Haluaisin lankkulattian, mutta väittävät että se on vaikea pitää puhtaana....?
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on uudessa asunnossa isot kivilaatat keittiössä ja olkkarissa. Lattialämmityksen kanssa ovat ihan ok lämpimät, mutta astioita on tuhoutunut varmaan nyt vuoden asumisen jälkeen enemmän kuin edellisessä kämpässä saatiin seitsemässä vuodessa hajalle. Siellä oli joku laminaattilaatta, siitä kupit tyyliin pomppas ehjänä. Nykyinen on tosi armoton, muoviastioitakin on hajonnut.
Miten te paiskotte astioita pitkin lattioita jatkuvasti? Minä en edes muista milloin viimeksi olen pudottanut kupin. Monta vuotta sitten putosi yksi viinilasi, mutta se varmasti olisi hajonnut vaikka olisi mikä lattia ollut.
Lapsiperheissä niitä astioita lentää lattialle yleensä niiden lasten toimesta. Enkä viitsi kieltää, kun taapero haluaa kattaa pöytää mutta välillä sitten kompastuu.
Lapsille voi antaa muovikuppeja millä leikkiä. Ihan turhaa särkeä oikeita astioita sellaisen vuoksi. Lapsi ei sellaisesta piittaa. Onko hyppysissä 100 € designlautanen vai Ikeasta ostettu euron muovilautanen.
t. Järjen käyttö on sallittua lapsiperheissäkin
Vierailija kirjoitti:
Korkki. Lapsuudenkodissa oli korkki ja ihan mahtava keittiössä, siihen kun pudotti vaikka lasin, ei hajonnut ja kestävyys & puhtaanapito samaa tasoa kivilattian kanssa . Omassa kodissa on kivilaatta keittiössä ja voin sanoa että ihan vihoviimeinen materiaali. Mihinkään muualle kuin kosteisiin tiloihin. Ja oikeasti kivi on todella ikävä materiaali jalan alla, ei jousta yhtään ja aina viileä.
Korkkilattian kanssa pitää sitten olla tarkkana. Kun päältä kuluu, sen jälkeen se imee likaa kuin sieni. Mulla oli keittiössä korkkilattia ja oikeastaan ainoa asia, mikä tässä vesivahinkoevakossa nyt lohduttaa on se, että pääsin eroon korkkilattiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on uudessa asunnossa isot kivilaatat keittiössä ja olkkarissa. Lattialämmityksen kanssa ovat ihan ok lämpimät, mutta astioita on tuhoutunut varmaan nyt vuoden asumisen jälkeen enemmän kuin edellisessä kämpässä saatiin seitsemässä vuodessa hajalle. Siellä oli joku laminaattilaatta, siitä kupit tyyliin pomppas ehjänä. Nykyinen on tosi armoton, muoviastioitakin on hajonnut.
Miten te paiskotte astioita pitkin lattioita jatkuvasti? Minä en edes muista milloin viimeksi olen pudottanut kupin. Monta vuotta sitten putosi yksi viinilasi, mutta se varmasti olisi hajonnut vaikka olisi mikä lattia ollut.
Lapsiperheissä niitä astioita lentää lattialle yleensä niiden lasten toimesta. Enkä viitsi kieltää, kun taapero haluaa kattaa pöytää mutta välillä sitten kompastuu.
Lapsille voi antaa muovikuppeja millä leikkiä. Ihan turhaa särkeä oikeita astioita sellaisen vuoksi. Lapsi ei sellaisesta piittaa. Onko hyppysissä 100 € designlautanen vai Ikeasta ostettu euron muovilautanen.
t. Järjen käyttö on sallittua lapsiperheissäkin
Leikeissä onkin muovikipot mutta ihan oikeilta lautasilta syödään. Kertaakaan ei ole oikea lautanen lentänyt lattia mutta ne muoviset lensivät joka kerta.
Ja se vanhempia auttava lapsi kattaa myös aikuisten astiat pöytään. Meillä ne astiat on ihan käyttötavaraa ja joskus sattuu vahinkoja. Lautasia saa kaupasta lisää mutta enemmän huolettaa, jos lapsi kaatuu ja satuttaa itsensä. Se kivi/laattalattia on kova myös lapselle.
Vierailija kirjoitti:
Käytännöllisin lienee laattalattia hyvällä kaadolla ja lattiakaivolla.
Tämän ohi lienee tosin ajanut saumaton muovipinnoite.
Keittiössä?
Meillä on parketti eikä siitä ole mitään haittaa tai ongelmaa ollut.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korkki. Lapsuudenkodissa oli korkki ja ihan mahtava keittiössä, siihen kun pudotti vaikka lasin, ei hajonnut ja kestävyys & puhtaanapito samaa tasoa kivilattian kanssa . Omassa kodissa on kivilaatta keittiössä ja voin sanoa että ihan vihoviimeinen materiaali. Mihinkään muualle kuin kosteisiin tiloihin. Ja oikeasti kivi on todella ikävä materiaali jalan alla, ei jousta yhtään ja aina viileä.
Korkkilattian kanssa pitää sitten olla tarkkana. Kun päältä kuluu, sen jälkeen se imee likaa kuin sieni. Mulla oli keittiössä korkkilattia ja oikeastaan ainoa asia, mikä tässä vesivahinkoevakossa nyt lohduttaa on se, että pääsin eroon korkkilattiasta.
Näitä on tosiaan monenlaatuisia.
epoksi.
https://maalausliikevainiomaki.fi/epoksilattia/
Jostain syystä suomessa aina käytetään noita ikivanhoja materiaaleja edelleen, ja ajattelu myös sen mukaista.
Eikö korkki ala haista iän myötä? Meillä oli kämpässä pitkään sellainen outo ummehtunut haju, jonka huomasi vain kun oli ollut useamman päivän poissa kotoa. Hajun syy selvisi vasta kun revin pois n. 20 vuotta vanhaa korkkilattiaa - sitä oli meillä keittiössä ja yläkerrassa. Lattiannvaihdon jälkeen kyseistä hajua ei ole ollut.
Kummitädilläni on myös korkkilattia ja siellä on se sama haju. Tällä kokemuksella en todellakaan hankkisi korkkilattiaa.
Yleinen mielipide on, että korkki on paras.
Meillä on laattaa. Hyvänä puolena roiskeiden sieto ja helppo puhtaanapito. Huonona puolena, että kaikki mikä sille putoaa hajoaa varmasti, ja usein myös laatan pintaan tulee siitä pieni jälki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keittiössä?
Mikään ei estäne tekemästä keittiöönkin lattiakaivoa. Vesieristeen tiedän ainakin yhdessä talossa olevan myös keittiössä.
Vierailija kirjoitti:
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näitä on tosiaan monenlaatuisia.
Totta. Mulla oli luonnonkorkki ja olihan se kiva jalalle niin kauan kuin kesti. Noin muuten aloittajan kysymykseen en osaa ottaa kantaa, koska itsekin vielä ppohdiskelen, minkä lattianpäällysteen tulen valitsemaan. Monet asiat kun vaikuttavat asiaan. Olohuoneessa mulla oli parketit ja sekin nyt revittiin isrti. Koska mulla on koira, en halua kumpaankaan huoneeseen parkettia enkä laminaattia. On liian liukasta koiralle. Keittiössäni ei myöskään ole lattialämmitystä, joten joku kivi- tai muu laatta voi olla aika ikävä jalalle varsinkin talvikuukausina. Villasukat on tietysti jo keksitty.
Lattism on kestettävä vettä ja siinä on oltava lattiakaivo.
Minä taas pidän yli kaiken ns. muovi- eli vinyylimattolattioista, pitävät vettä, helppo pestä vesipesuna eli pitää aina puhtaana, kestävät todella kauan ja ovat sopivan "pehmeitä" jalan alla ja paljasjaloin ja käteviä lapsi- ja koiraperheissä. Näitähän saa neljä metriä leveinäkin, niin ei tule liikaa saumoja. Tyylikkäitä värejä ja kuoseja on ihan riittävästi valittavaksi ja aina voi tilata vaikka netin kautta, jos tahtoo erikoisempaa. Laattojen saumathan eivät pidä vettä, ovat kovia enkä kyllä laittaisi niitä mihinkään, siis omassa kodissani. Laminaatit eivätkä parketit viehätä, pitää olla elämää ja vettä kestävät lattiamateriaalit, joita ei tarvitse kovinkaan paljon hoitaa.
Asun vuokralla ja tulen aina asumaan.En osaaedes ajatella mikä olisi hyvä? Vuokratalojen talo yhtiöt ne märää ja ei oiketta vaihtaa niitä itse.Ei myskään seiniä saa maalataitse eri väriseksi,se on oltava maalarin valkoista.Mikä on alunperin ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kivi
Kivilattiassa pelottaa vähän se, miten kova se on. Jos vaikka kaatuu.
Kyllä se pää parkettiinkin kopsahtaa. Laattalattian laittaisin keittiöön.
Ihanasti kaikuu ja voimistuu kaikki kolina keittiössä moninkertaiseksi laattalattian ansiosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tykkää sellaisesta laitoskeittiö tunnelmasta. Tosin onhan se kätevä jos voisi päivän päätteeksi vesiletkulla pestä keittiön. Äärimmäistä funktionaalisuutta.
Mikä ihmeen laitoskeittiö :D. Niitä laattoja on kuule erilaisia.
Moikka, saanko kysyä onko mitä ja kenen korkkilattiaa teillä on ollut? Vai onkohan sillä merkitystä edes. Meillä myös todella pitkään ollut pistävää erikoista hajua ellei ole kokoajan ikkunat auki, ja meillä on Wicanders korkkilattiaa jollakin pinnoitteella ja pitäisi myös sietää kosteutta jonkun aikaakin, ollut jo varmasti 15 vuotta. Sitä on koko asunnossa. Kylppärissä ja wcssä ei tätä hajua ole Eli olisko kamala haju peräisin siitä?
Meillä on alkuperäinen seitkytluvun muovimatto ja se on tosi hyvä. Nyt jos vaihtaisin, laittaisin korkkia kuten täällä jo sanottiinkin.
Laminaatti oli edellisessä kämpässä. Kun on tiskannut, tyhjentänyt tiskikonetta ja muutenkin lotrannut vedellä, alkoi laminaatin saumat turvota vuosien saatossa vaikka tarkasti koitettiin aina lattia kuivata kastumisen jälkeen. Ei siis puupohjaista, veikkaan että korkille käy sama kun suojapinta kuluu.
Laatta ja betoni on todella kovia, ne kaikuvat ja ilman lämmitystä todella kylmiä pintoja.
Rakastan nykyistä muovimattoa! Ei mene miksikään, vaikka vesi jäisi seisomaan, astiat pysyy ehjinä jos lipsahtaa, ei kaiu ja kuoseja on nykyään valtava valikoima. Helppo myös vaihtaa itse, jos alkaa kyllästyttää (kodinhoitohuoneessa vaihdoin, meni 1 iltapäivä ja hintaa 200€).

Linoleumi ehdottomasti.
Hyvän näköinen, lämmin, helppo pitää puhtaana, luonnonmateriaalia,kestävä.
Miinuksena, taitaa olla vain yksi valmistaja, forbo.