Mikä on käytännöllisin lattia keittiöön?
Haluaisin lankkulattian, mutta väittävät että se on vaikea pitää puhtaana....?
Kommentit (63)
Kivi on todella epämiellyttävä jaloille ja selälle, kun seisoo ja kokkaa pidempiä aikoja. Astiat hajoaa, jos vahingossa joku putoaa.
Muovimaton tai korkkilattia laittaisin nykytietämyksellä keittiöön. Laminaattikin ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kivi
Kivilattiassa pelottaa vähän se, miten kova se on. Jos vaikka kaatuu.
Onko sinulla joku kaatumatauti? Vai kaatuiletko muuten vain useinkin pitkin lattioita?
Ei sitä tarvitse kaatua kuin kerran, eikä tarvitse olla mitään "kaatumatautia" tai kännissä. Mummoni vammautui loppuiäkseen jo keski-ikäisenä, kun horjahti keittiöjakkaralta lattialle. Yksi perhetuttu keinutti tuolia kivilattiaisella ulkoterassilla, lensi lattialle taaksepäin, löi päänsä ja kuoli aivoverenvuotoon. Kaatuminen itsessään tuntui niin koomisen mitättömältä - pudota nyt tuolilta! - ettei edes tajunnut hakeutua hoitoon ennen kuin oli liian myöhäistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kivi
Kivilattiassa pelottaa vähän se, miten kova se on. Jos vaikka kaatuu.
Onko sinulla joku kaatumatauti? Vai kaatuiletko muuten vain useinkin pitkin lattioita?
Kaatuilen ja konttaan päissään eikä se sulle kuulu mitenkään.
Paitsi jos kaatuu kivilattialle.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on uudessa asunnossa isot kivilaatat keittiössä ja olkkarissa. Lattialämmityksen kanssa ovat ihan ok lämpimät, mutta astioita on tuhoutunut varmaan nyt vuoden asumisen jälkeen enemmän kuin edellisessä kämpässä saatiin seitsemässä vuodessa hajalle. Siellä oli joku laminaattilaatta, siitä kupit tyyliin pomppas ehjänä. Nykyinen on tosi armoton, muoviastioitakin on hajonnut.
Miten te paiskotte astioita pitkin lattioita jatkuvasti? Minä en edes muista milloin viimeksi olen pudottanut kupin. Monta vuotta sitten putosi yksi viinilasi, mutta se varmasti olisi hajonnut vaikka olisi mikä lattia ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vinyyli. Meillä lasten kanssa ollut tosi hyvä. Ei ole hajonnut astiatkaan kun tippunut
Meillä on vinyylilankku ollut ihan vihoviimeinen. Astiat ei hajoa mutta lattiaan tulee jälki, jos vaikka haarukka putoaa.
Itse ottaisin puulattian. Tai betoni kiinnostaa myös. Mitään laattoja en ottaisi, kun saumoja saa hinkata vessassa ihan tarpeeksi.
Meillä on kaakelilattia, tummanpunaista kaakelia ja itse vaihtaisin sen kyllä johonkin pehmeämpään. Nättihän se on, sen myönnän, tyylisilmää on laittajalla ollut ja passaa noiden uurrettujen kaapinovien kanssa yhteen. Keittiö on 25 vuotta vanha ja alkais olla rempan aika pikkuhiljaa.
Leipoessa pitää olla pehmustavat kengät, tai jalat on kipeät toista päivää. Ja kyllä siihen kaakeliinkin kolhuja tulee- näkyvät sitten vaaleina koloina, kun pinta rikkoutuu. Kylmäkin se on, kun lattialämmitystä ei ole. Tätä edelliseen asuntoon laitettiin vanhan kulahtaneen parketin tilalle keittiöön vinyyli, ja se oli kyllä lapsiperheessä ihan paras matsku. Kesti kuurausta ja jos jotain tipahti, ei heti hajonnut.
Korkki on myös aika hyvä, sellainen oli yhdessä asunnossa. Pehmeä ja lämmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on uudessa asunnossa isot kivilaatat keittiössä ja olkkarissa. Lattialämmityksen kanssa ovat ihan ok lämpimät, mutta astioita on tuhoutunut varmaan nyt vuoden asumisen jälkeen enemmän kuin edellisessä kämpässä saatiin seitsemässä vuodessa hajalle. Siellä oli joku laminaattilaatta, siitä kupit tyyliin pomppas ehjänä. Nykyinen on tosi armoton, muoviastioitakin on hajonnut.
Miten te paiskotte astioita pitkin lattioita jatkuvasti? Minä en edes muista milloin viimeksi olen pudottanut kupin. Monta vuotta sitten putosi yksi viinilasi, mutta se varmasti olisi hajonnut vaikka olisi mikä lattia ollut.
Lapsiperheissä niitä astioita lentää lattialle yleensä niiden lasten toimesta. Enkä viitsi kieltää, kun taapero haluaa kattaa pöytää mutta välillä sitten kompastuu.
Laadukas paksu muovimatto on aina ollut ja tulee aina olemaan paras materiaali keittiön lattiaan.
Siis sellaisen talon keittiön jossa oikeasti asutaan ja eletään.
Sitten on näitä sisustuslehden keskiaukeamaa varten stailattuja luukkuja joiden kuvia katsellessa vähän muita ihmisiä hienompi pikkurouva saa käydä vartin välein vaihtamassa likomärät stringinsä kuiviin.
Kokemusta on maalatusta puulattiasta ja laattalattiasta. Ottaisin puulattian koska on miellyttävämpi jalan alla ja tykkään ulkonäöstäkin enemmän. Puhtaanapito suunnilleen samanlaista.
Vierailija kirjoitti:
Laattalattia on kova, ja saumat on persiöstä.
Täysin samaa mieltä! T: kivilattia keittiössä ruokailutilassa ja eteisessä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No hienoa sulle.. en tiedä mikä mussa on vikana, mulla ei ikinä putoa kädestä mitään, paitsi lasi keittiön lattialle. Säännöllusesti yksi lasi pari kertaa kuukaudessa. Ja ihan aikuinen ihminen olen.
Meillä on laattalattia. Alla vesikiertoinen lattialämmitys. Talvella lattia on ihanan lämmin ja ulkona jäätyneet varpaat lämpiää nopeasti. Kesällä kun lämmitys ei ole päällä, lattia on taas mukavan viileä ja helteessä hikoavat jalat saa hetkessä jäähdytettyä,
Meillä ei ole tapana pudotella astoita. 10 vuoden aikana ei ole särkynyt yksikään astia, ei edes lapsilta. Kerran pudotin teräksisen kattilankannen laattalattialle, ja siihen tuli vain pieni kupru reunaan. Edelleen ihan asiansa ajava kansi.
Laatat ovat noin 30x30 cm ja melko vaaleat (keittiökin on iso, 20m2). Saumat sen sijaan ovat tummat, juuri siksi ettei vaaleat saumat lattiassa pysy mitenkään puhtaana.
Hei kiitos, korkkia en tullut ajatelleeksikaan :)
Varoitus: on korkkia ja "korkkia"
Aito parin kolmen sentin paksuinen pinnoitettu korkki johon liimataan vedenpitävät saumat on upea keittiössä mutta järjettömän kallis.
Valitettavasti valtaosa Suomessa myydystä "korkista" on sitä parin millin paksuista korkinpurusta prässättyä laattaa.
Jatkona edelliseen. Aito korkki on todella hyvä lämpöeriste eikä sovi yhteen lattialämmityksen kanssa mutta tuntuu ihanan lämpimältä paljaan jalan alla talvellakin. Kuin stryroksin päällä seisoisi
Käytännöllisin lienee laattalattia hyvällä kaadolla ja lattiakaivolla.
Tämän ohi lienee tosin ajanut saumaton muovipinnoite.
Aiemmin oli parketti, astioita rikkoutui. Nyt on korkki, ei rikkoutui enää, mutta siinä on liian voimakas kuvio, jolloin pienet tavara hukkuu sinne kuin neula heinäsuovaan.
Vierailija kirjoitti:
Käytännöllisin lienee laattalattia hyvällä kaadolla ja lattiakaivolla.
Tämän ohi lienee tosin ajanut saumaton muovipinnoite.
Jos tykkää sellaisesta laitoskeittiö tunnelmasta. Tosin onhan se kätevä jos voisi päivän päätteeksi vesiletkulla pestä keittiön. Äärimmäistä funktionaalisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Hei kiitos, korkkia en tullut ajatelleeksikaan :)
Varoitus: on korkkia ja "korkkia"
Aito parin kolmen sentin paksuinen pinnoitettu korkki johon liimataan vedenpitävät saumat on upea keittiössä mutta järjettömän kallis.
Valitettavasti valtaosa Suomessa myydystä "korkista" on sitä parin millin paksuista korkinpurusta prässättyä laattaa.
Nämä yleisesti käytetyt "korkki" lattiat on käytännössä laminaattilattioita. Siellä laminaatin välissä on vain millimetrin paksuinen kerros korkkirouheesta tehtyä ainesta. Käytännössä se on ulkonäöltään ja pinnaltaan täsmälleen samaa kuin mikä tahansa halpis laminaatti.
Korkki