Miksi suomalaisten yliopistojen taso laskee, vaikka opiskelemaan pääsee vain pääsykokeet
läpäisseet tai hyvät yo-arvosanat saaneet henkilöt?
Kommentit (67)
Koska tutkimukseen ei ole riittävästi rahaa, nuo rankingit mittaa tutkimuksen tulosten pohjalta tehtyjä julkaisuja ja viittauksia niihin.
Jos erot on pieniä huippujen yliopistojen välillä niin pienetkin muutokset laskee Suomen yliopistojen sijoitusta...
.
Voisiko olla?
Ihmiset menee töihin ei julkaisemaan...
Ehkä Suomen yliopistoilla eri tarkoitus
Eli tuottaa Suomeen osaavia tyntekijöitä
Vierailija kirjoitti:
Eli tuottaa Suomeen osaavia tyntekijöitä
No kyllä se olisi opiskelijoidenkin etu että on hyviä tutkijoita opettajina. Mutta meininki on nyt se että viimeinen sammuttaa valot.
Perussyy on, että yliopistoilla on liian vähän rahaa. Kun ei ole rahaa, ei voida palkata parhaita tutkijoita tekemään tutkimusta ja kun ei ole tutkimusta, ei ole mitään, mitä +tutkimuseen perustuvana uusimpana tietona+ voisi opettaakaan. Säästöyliopistoilla tulee säästötiedettä ja säästöopetusta.
Toinen syy on toki viime vuosina se, että opiskelijat on jossain vaiheessa opetettu laiskoiksi. He eivät halua ajatella eivätkä nähdä vaivaa tiedon luomiseksi, vaan odottavat, että tieto kaadetaan valmiina päähän tai ainakin sen voi kopioida jostain chatgpt:stä. Tämä johtuu varmaan eellisistä lukio-ja ylioppilaskoeuudistuksista, jotka nekin on tähdänneet säästöihin ja nopeuteen kouluissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli tuottaa Suomeen osaavia tyntekijöitäNo kyllä se olisi opiskelijoidenkin etu että on hyviä tutkijoita opettajina. Mutta meininki on nyt se että viimeinen sammuttaa valot.
Tutkia ei osaa välttämättä opettaa
Tutkija voi olla introvertti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli tuottaa Suomeen osaavia tyntekijöitäNo kyllä se olisi opiskelijoidenkin etu että on hyviä tutkijoita opettajina. Mutta meininki on nyt se että viimeinen sammuttaa valot.
Tutkija voi olla introvertti
Opettamiskyvyllä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, onko introvertti vai ekstrovertti vai sekoitus.
Tutkijat opetetaan nykyään myös opettamaan, koska yliopistotehtäviin työllistymisen edellytys käytännössä on yliopistopedagogiikan opiskelu.
Kyllä se näkyy ihan täällä ruohonjuuritasolla, että tutkimukseen ei enää myönnetä rahaa. Itse olen maanviljelijä, ja maataloustutkimuksen rahoitus on vedetty ihan olemattomaksi. Täällä se näkyy niin, että kaikki uudet jutut esitellään Keski-Euroopassa, mutta niiden soveltuvuudesta Suomen oloihin ei ole mitään tutkimusta. Jokainen saa sitten tilatasolla itse testata, että toimiiko se täällä vai ei.
Pahempaa vielä on se, että ylhäältä päin tulee sääntöjä ja rajoituksia, joiden perusteena on jokin etelämmässä keksitty juttu. Rajoituksen mielekkyys meidän olosuhteissa voi olla hyvinkin kyseenalainen, mutta niin vain meillekin lätkäistään samat rajoitukset, vaikka meillä ei edes kyseistä ongelmaa esiintyisi. Kun ei ole omaa tutkimusta, niin näin siinä sitten käy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tutkija voi olla introverttiOpettamiskyvyllä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, onko introvertti vai ekstrovertti vai sekoitus.
Tutkijat opetetaan nykyään myös opettamaan, koska yliopistotehtäviin työllistymisen edellytys käytännössä on yliopistopedagogiikan opiskelu.
Ai mulla ei ainaakaan oo sellaista tohtori opinnoissa. Ei yhtään pedagogista kurssia. En kyllä haluakkaan.
Koska joka vuosi suurempi osa opiskelijoista on naisia.
Siinä todistettu syy tason laskuun.
Pääsyperusteet on väärät. Suosii vääränlaisia opiskelijoita
Pänttääjät ja lampaat ei koskaan ole niitä parhaimpia tekijöitä.
Yliopistojen ranking-listaukset perustuu pääasiassa siellä tehtävään tutkimukseen, joten yliopistoon menevien opiskelijoiden tasolla ei ole asiaan kovinkaan suurta merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se näkyy ihan täällä ruohonjuuritasolla, että tutkimukseen ei enää myönnetä rahaa. Itse olen maanviljelijä, ja maataloustutkimuksen rahoitus on vedetty ihan olemattomaksi. Täällä se näkyy niin, että kaikki uudet jutut esitellään Keski-Euroopassa, mutta niiden soveltuvuudesta Suomen oloihin ei ole mitään tutkimusta. Jokainen saa sitten tilatasolla itse testata, että toimiiko se täällä vai ei.
Pahempaa vielä on se, että ylhäältä päin tulee sääntöjä ja rajoituksia, joiden perusteena on jokin etelämmässä keksitty juttu. Rajoituksen mielekkyys meidän olosuhteissa voi olla hyvinkin kyseenalainen, mutta niin vain meillekin lätkäistään samat rajoitukset, vaikka meillä ei edes kyseistä ongelmaa esiintyisi. Kun ei ole omaa tutkimusta, niin näin siinä sitten käy.
Tarviiko noihin välttämättä tutkimusta, vaan voisiko pelkkä ministeriön selvitys riittää? MTK:ssakin on varmaan ihmisiä töissä, joten luulisi sieltä löytyvän selvitysten tekijöitä. On outoa ajatella, että aina tarvittaisiin yliopistotutkimusta, että saataisiin jotain uutta selville.
Vierailija kirjoitti:
No miksi vedit rahoituksen alas?
Rahoitus tulee yrityksiltä.
Ei muuta kun lahjoita yliopistoille rahhaa 👍
Miten voi olla, vaikka meillä on laadukasta sukupuolentutkimusta?
https://www.jyu.fi/hytk/fi/laitokset/yfi/oppiaineet/sukupuolentutkimus
https://www.utu.fi/fi/avoin-yliopisto-opetus/opintotarjonta/humanistise…
Ei mitään
lahjoittakaa yliopistoille rahaa
Problem solved
Vierailija kirjoitti:
Koska tutkimukseen ei ole riittävästi rahaa, nuo rankingit mittaa tutkimuksen tulosten pohjalta tehtyjä julkaisuja ja viittauksia niihin.
Tutkimukseen on riittävästi rahaa mutta Suomen yliopistot kohdistavat sen noitatieteeseen ja muuhun humpuukiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tutkija voi olla introverttiOpettamiskyvyllä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, onko introvertti vai ekstrovertti vai sekoitus.
Ai mulla ei ainaakaan oo sellaista tohtori opinnoissa. Ei yhtään pedagogista kurssia. En kyllä haluakkaan.
No ei yo-peda tohtoriopintoihin kuulukaan. Se pitää tehdä erikseen. Useimmat tekee sen post doc vaiheessa.Eikä sitä tietenkään tarvita, jollei aio työllistyä korkeakouluihin.
Onhan myös avoin väylä, mutta sielläkin vaaditaan hyvä keskiarvo kursseista