Telttailu viisi- tai kuusikymppisenä
Harrastaako joku? Lappiin haluaisin, ja viettää öitä teltassa luonnossa.
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Telttailu Lapissa on ihanaa vain matkailumainoksissa. Käytännössä varsin kypsyttävää touhua.
t: Lapissa 20 v asunut
No ei kai sinun tarvitse siellä telttaillakaan, jos kerran asut jo. Minun mielestäni hotellit ovat ihan älyttömän tylsiä ja en lähde enää ikinä millekään kaupunkilomalle. En kyllä mene rantalomillekaan tai mihinkään turistirysiin, vaan vaellan mielummin vaikka Muotkatunturilla, Kevolla tai ihan missä vain.
Minä vaellan mieluummin Alpeilla ja nukun mukavassa hotellissa kuin teltassa jossakin sääskipesässä Kevolla.
Eri
Tai sitten et missään.. :)
Kaikki Alpit käyty läpi ja pari muuta vaelluskohdetta.
Vierailija kirjoitti:
En uskaltaisi. Villieläimet syö ja raiskarit tulee
Miksei ne villieläimet syö niitä raiskareita?
Mä vasta kunnolla aloitin vaellusharrastuksen viisikymppisenä X-D
Vierailija kirjoitti:
Sattuuko selkään jo tuossa iässä jos ei ole kunnon patjaa?
Varmaan ihan riippuu ihmisestä ja selän kunnosta? Ei mulla ole koskaan sattunut selkään. Makuualustana on sellainen kevyt ja itsestään ilmalla täyttyvä.
Lapissa telttailu, retkeily, vaeltaminen yms. onnistuu, jos se onnistuu etelässäkin. Jos kokemusta ei ole niin sitä kannattaa harjoitella ensin kotikulmilla.
Ei voi vähempää kiinnostaa telttailu enää. Olin Afrikassa safarilla ja osa retkeläisistä yöpyi teltoissa, mutta itse halusin yöpyä kunnon majoituksessa. Ihana peti, ilmastointi ja kunnon kylppäri. Se oli luksusta.
Kiva kun joku tulee yöllä ja viiltää teltan ja kurkun auki.
Lapissa ei oikein ole osattu tuotteistaa. Joillekin reiteille vois myydä suuren maailman tyyliin ohjattuja vaelluksia, 12 hengen ryhmä, opas ja kantajat mukana. Ei siis kaikille reiteille, vaan ihan vaan joillekin, ja loput vois jättää edelleen vapaasti kuljettaviksi.
Mua naurattaa ajatus siitä, että jänkhä on täynnä raiskareita, jotka keskittyy just 50-60v mummoihin. Aika vähän on ollut lehdissä juttua kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Lapissa ei oikein ole osattu tuotteistaa. Joillekin reiteille vois myydä suuren maailman tyyliin ohjattuja vaelluksia, 12 hengen ryhmä, opas ja kantajat mukana. Ei siis kaikille reiteille, vaan ihan vaan joillekin, ja loput vois jättää edelleen vapaasti kuljettaviksi.
Voisin lähtee jos olis n e krut kantamassa kaljakoppia ja viinoja.
Olin viime vuonna 39 vuotiaana yhden yön teltassa. Minulla oli alla sellainen puhallettava makuualusta. Aamulla oli paikat niin jumissa, että lapset sai auttaa minut ylös ja meni pari päivää toipua 😄 Eli suosittelen koeajamaan tätä ajatusta vaikka olkkarin lattialla, ennen kun menet johonkin lapin erämaahan.
Netistä löytyy opastettuja vaellusmatkoja kansallispuistoihin, jos taitosi ovat puutteelliset ja haluat opastusta.
Joo ei kiitos, ei voisi vähempää kiinnostaa tuhnunhajuiset teltat.
Vierailija kirjoitti:
Mua naurattaa ajatus siitä, että jänkhä on täynnä raiskareita, jotka keskittyy just 50-60v mummoihin. Aika vähän on ollut lehdissä juttua kyllä.
Siitä on kyllä tehty tutkimuksia.
Vierailija kirjoitti:
Joo ei kiitos, ei voisi vähempää kiinnostaa tuhnunhajuiset teltat.
Kannattaakin tuutata ihan huolella, niin ei haise tuhnu.
Ei kiitos enää tässä iässä telttaretkelle. Kunnon majoitus jo pitää olla.
Vierailija kirjoitti:
Vihdoinkin Afrikan tulijoille työtä, johon heillä on pätevyys! Loppuu se lorvailu!
t: Ei tämä ole rasismia, tämä on huumoria
Vierailija kirjoitti:
Mikäs siinä. Kävisin tekemässä vaikka jotain rapputreeniä, että jaksaa kiivetä tuntureille. Lisäksi kantsii vahvistaa selkää, että se kestää rinkan kantamisen.
Hyvät varusteet myös tärkeitä. Kunnon patja, esim sellaine paksumpi puhallettava versio. Selkä ei kestä ainakaan itellä sellaisella ohuella retkipatjalla nukkumista. Lisäksi ilmalla täytettävä tyyny ja kunnon rinkka, joka ei pasko selkää.
Hyviä vinkkejä. Kuitenkin oikean kokoinen ja oikein säädetty + pakattu rinkka kannetaan pääosin lantiolla, eikä olkapäiden/hartioiden varassa. Selän on toki oltava kunnossa, mutta rinkan painosta reilusti yli kaksi kolmasosaa lepää lantiovyön varassa.
Tämän vuoksi omalle vartalolle sopivan rinkan valinta on tärkeää. En suosittele ostamaan rinkkaa netistä, vaan kivijalkakaupasta. Sovita rinkkaa asiantuntevan myyjän avustuksella ja pyydä sinne painopusseja ainakin 10 kg verran, jotta saat tuntumaa siihen miltä rinkka tuntuu selässä pakattuna. Pyydä myyjältä myös apua rinkan säätämiseen. Hyvässä rinkassa on mahdollisuus säätää selkäosan pituutta, jonka ansiosta rinkasta saa paremmin itselleen sopivan.
Mieti myös rinkan tilavuutta. Jos tarkoituksenasi on vaeltaa yksin, tarviset suuremman rinkan, koska kannettavanasi on sekä majoite että ruoat, tavallisesti kahdestaan isommalla porukalla vaeltaessa nämä jaetaan kannettavaksi porukan kesken. Mieti myös retkien pituutta ja vuodenaikoja, pidemmät reissut talvella vaativat onnistuakseen enemmän vaatetta ja muita varusteita kuin parin päivän retket kesällä.
Minulla on Fjällrävenin Kajka 65 litraisena. Se oli mukavin rinkka kantaa kaupassa kokeilemistani. Ja tilavuus riittää hyvin noin viiden yön retkille yksinään kesäaikaan. Toki telttana on suurehko kahden hengen teltta eteisellä, eli vaihtamalla yhden hengen telttaan saisin lisää tilaa muille varusteille.
Telttailut on telttailtu jo tässä iässä. Pitää olla mukava yösijä, mutta luonnossa voi kuitenkin vaeltaa päiväretkiä eikä tarvitse teltassa yötä viettää.