Telttailu viisi- tai kuusikymppisenä
Harrastaako joku? Lappiin haluaisin, ja viettää öitä teltassa luonnossa.
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi vähempää kiinnostaa telttailu enää. Olin Afrikassa safarilla ja osa retkeläisistä yöpyi teltoissa, mutta itse halusin yöpyä kunnon majoituksessa. Ihana peti, ilmastointi ja kunnon kylppäri. Se oli luksusta.
Olin itsekin Afrikassa parilla safarilla, kaikkiaan kolme viikkoa ja kolme eri maata (+ päiväreissu neljänteen). Näistä kolmesta viikosta vain kaksi yötä nukuin sängyssä, kaikki muut teltassa. Ja oli paras matka tähän mennessä. Mikäs sen ihanampaa kuin herätä aamulla ja katsella auringonnousua teltan ovelta. Tuon matkan ansiosta innostuin telttailusta kunnolla ja ostin oman teltan, kunnon rinkan ja paremman makuupussin. Sen jälkeen olen lähes joka vuosi käynyt kansallispuistossa vaeltamassa 4-5 päivää (olisin mieluusti pidempäänkin, mutta lomaa ei ole kertynyt riittävästi).
Olin niin tyytyväinen, kun sain nukkua kunnon majoituksessa ja muut siinä vieressä teltoissaan. Auringonnousua ja -laskua pystyi ihan samalla tavalla katsomaan mökin terassilta.
Onko vinkkejä mihin suunnata, jos haluaa vaeltaa ja nukkua teltassa 1-3 yötä?
Ihan ok. Joku tuolla jo aikaisemmin kirjoitti että eka yö on vähän sitä sun tätä mutta seuraavat menee jo tosi hyvin. Ihan kivaa vaihtelua jos tykkää olla oikeasti luonnossa. Hyvä teltta, makuualusta ja makuupussi auttaa viihtymiseen enempi kuin paljon. Itse olen 54 v ja harrastan kerran tai pari kesässä vaellusreissuja ja telttamajoituksessa, myös mp reissuja . Yleensä viimeinen yö noilla reissuilla nukutaan hotellissa ja syödään oikein kunnolla ravintolassa.
Hyvä päättäjäinen hotellissa kruunaa sen telttailun jälkeen.
N 35 vuoden kokemuksella.
Vierailija kirjoitti:
Onko vinkkejä mihin suunnata, jos haluaa vaeltaa ja nukkua teltassa 1-3 yötä?
Googlaa kolmen päivän vaellus, niin tulee suosituksia. Perinteinen karhunkierros esimerkiksi. Aika monessa paikassa on eri pituisia reittejä, ei ole pakko vetää tuota koko karhunkierrosta, vaan voi mennä siitä osan.
Itse tykkäsin Pyhä-Luostosta ja Hettasta. Julma-Ölkky oli hieno elämys. Kuusamossa oli komea se Riisitunturi. Saanalle hinkuaisin seuraavaksi.
Ei kaikki seitsemänkymppiset ole samanlaisia. Joillakin on terveys tallella, joillakin ei. Sama kolmikymppisillä kännyyn tuijottajilla, jotkut kunnossa, jotkut ei.
Eron jälkeen 47-vuotiaana herätin henkiin vanhan intohimoni, retkeilyn. Lonkat on aina olleet haastavat, nykyään polvetkin ajoittain, joten satsasin kunnolliseen ilmapatjaan. Kyllähän se teltassa könyäminen vähän jaloissa tuntuu, mutta sen kanssa pärjää ja jalatkin tottuu siihen äkkiä, notkistuvat.
Nyttemmin vaihdoin retkiautoon (jossa kunnon sänky), mutta ei se voita teltan fiilistä ja niitä upeita paikkoja, johon teltan voi pystyttää esim saarissa.
Olin itsekin Afrikassa parilla safarilla, kaikkiaan kolme viikkoa ja kolme eri maata (+ päiväreissu neljänteen). Näistä kolmesta viikosta vain kaksi yötä nukuin sängyssä, kaikki muut teltassa. Ja oli paras matka tähän mennessä. Mikäs sen ihanampaa kuin herätä aamulla ja katsella auringonnousua teltan ovelta. Tuon matkan ansiosta innostuin telttailusta kunnolla ja ostin oman teltan, kunnon rinkan ja paremman makuupussin. Sen jälkeen olen lähes joka vuosi käynyt kansallispuistossa vaeltamassa 4-5 päivää (olisin mieluusti pidempäänkin, mutta lomaa ei ole kertynyt riittävästi).