Kaverini sanoi, että ravintoloissa ei kannata viedä omia astioita ja tarjotinta niille tarkoitettuun likaisten astioiden rullakkoon
Kuulemma yritykset vähentävät työntekijöitään minimiin ja siksi ei pidä itse tehdä töitä työntekijöiden puolesta, jotta yritykset eivät vähentäisi tekijöitä entisestään. Miten sinä teet astioille ravintoloissa/kahviloissa?
Kommentit (369)
Suomessa ravintolat ja kahvilat ovat niin kalliita, että astiat saa vaikka viskoa lattioille, jos siltä tuntuu.
Kävin S-ketjun puffetissa syömässä sunnuntaina ja hinta oli 15.50€, eikä pelkästään astioita viennyt, vaan jouduin itse vielä siivoamaan oöydän tahroista, jotta sain ruokalautasen pöytään. Teki mieli myös siivota lattia, niin siivoton.
Ja mitä enemmän asiakkaat tekevät itse, samassa suhteessa vähennetään henkilökuntaa, kun bisnes pyörii siitä huolimatta ja asiakkaat suostuvat tekemään ravintolalle kuuluvat työt.
Oli kyllä kaverisi on oikeassa.
Vierailija kirjoitti:
Kävin S-ketjun puffetissa syömässä sunnuntaina ja hinta oli 15.50€, eikä pelkästään astioita viennyt, vaan jouduin itse vielä siivoamaan oöydän tahroista, jotta sain ruokalautasen pöytään. Teki mieli myös siivota lattia, niin siivoton.
Ja mitä enemmän asiakkaat tekevät itse, samassa suhteessa vähennetään henkilökuntaa, kun bisnes pyörii siitä huolimatta ja asiakkaat suostuvat tekemään ravintolalle kuuluvat työt.
Oli kyllä kaverisi on oikeassa.
Du kom inte att tänka på att det är frivilligt att gå in i en sådan svinstia? Varför betala dyra pengar för grisfoder som man själv får hämta över kladdiga golv till ett skitigt bord, efter att man först har betalt? Normala hoppar över dessa utfodringspunkter.
Andra äter menu del dia för en samma eller en mindre peng där allt hämtas till bordet och allt ingår, förrätt huvudrätt, efterrätt och ett glas vin.
Vierailija kirjoitti:
Vien, jos ravintolassa on sellainen, sinne mahtuu ja mulla on tarjotin. Jos näistä joku ei toteudu, en vie astioita.
Tahallaan en ikinä teetä tarjoilijoille lisätöitä, tiedän, että heillä on niitä ihan tarpeeksi ilmankin. Sen sijaan esim. hotelliaamiaisella kerään kaikki meidän pöydän astiat pinoihin, joista tarjoilijan on mahdollisimman helppoa ottaa ne kantoon, biojätteet yhdelle lautaselle, lasit päällekkäin jne.
Serkkuni poika joka on ollut tarjoilijana yli 10 vuotta sanoi että kaikkein viheliäisintä on se että asiakkaat pinoaa niitä lautasia. Tarjoilija osaa itse pinota lautaset ja jämät oikealla tavalla yhden käden varaan ja kantaa roisella kädellä jotain kannua tms. Jos lautaset on pinottu, hän saattaa pahimmillaan tehdä kolme reissua keittöön samasta lautas + jämämäärästä. Antakaa ammattilaisesten tehdä työnsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älkää niille työntekijöille kostako, ne vaan siitä sotkusta kärsii, ei omistaja! Jättäkää menemättä ennemmin.
Ei astioiden kerääminen edes lisää työtaakkaa, hidastaa vaan annosten valmistumista ja asiakaspalvelua. Itse ainakin olen tottunut siihen, että työaikana tehdään töitä joka tapauksessa. Loppujen lopuksi tämä kostautuu omistajalle, kun syntyy jonoja ja osa asiakkaista ei edes tule sisälle huomatessaan, että joutuu odottamaan kauan.
Jonka seurauksena omistaja lisää työntekijöitä, jonka seurauksena työllisyys paranee, jonka seurauksena veronmaksajia tulee lisää, jonka seurauksena lounaan hinta halpenee.
Jos roskaat kadulla, lisäätkö työllisyyttä lisäämällä katujen siivoustarvetta? Jos haluat siivoojille töitä, pissitkö kirjaston tai kahvilan vessassa lattialle, jotta siivousta lisättäisiin ja useammalle riittää töitä?
Jos kähvellät myymälästä jotain, lisäätkö hienosti työllisyyttä kun lisäät osaltasi vartijoiden työtä?
Ne hinnat ei vaan yhtään reagoi siihen, että asiakas palvelee koko ajan enemmän ja enemmän itse itseänsä. Esim kaupat; lisätään itsepalvelua, oletteko huomanneet, että hintakilpailu olisi siitään kiihtynyt? Mitä matalampi työllisyysaste meillä on, sitä enemmän työssäkäyvät maksavat palkoistaan erilaisia tulonsiirtoja; palkankorotusten paine kasvaa ja hinnat jälleen nousee.
Älkää suostuko palvelemaan itseänne palvelualan liikkeissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älkää niille työntekijöille kostako, ne vaan siitä sotkusta kärsii, ei omistaja! Jättäkää menemättä ennemmin.
Ei astioiden kerääminen edes lisää työtaakkaa, hidastaa vaan annosten valmistumista ja asiakaspalvelua. Itse ainakin olen tottunut siihen, että työaikana tehdään töitä joka tapauksessa. Loppujen lopuksi tämä kostautuu omistajalle, kun syntyy jonoja ja osa asiakkaista ei edes tule sisälle huomatessaan, että joutuu odottamaan kauan.
Jonka seurauksena omistaja lisää työntekijöitä, jonka seurauksena työllisyys paranee, jonka seurauksena veronmaksajia tulee lisää, jonka seurauksena lounaan hinta halpenee.
Jos roskaat kadulla, lisäätkö työllisyyttä lisäämällä katujen siivoustarvetta? Jos haluat siivoojille töitä, pissitkö kirjaston tai kahvilan vessassa lattialle, jotta siivousta lisättäisiin ja useammalle riittää töitä?
Jos kähvellät myymälästä jotain, lisäätkö hienosti työllisyyttä kun lisäät osaltasi vartijoiden työtä?
Ne hinnat ei vaan yhtään reagoi siihen, että asiakas palvelee koko ajan enemmän ja enemmän itse itseänsä. Esim kaupat; lisätään itsepalvelua, oletteko huomanneet, että hintakilpailu olisi siitään kiihtynyt? Mitä matalampi työllisyysaste meillä on, sitä enemmän työssäkäyvät maksavat palkoistaan erilaisia tulonsiirtoja; palkankorotusten paine kasvaa ja hinnat jälleen nousee.
Älkää suostuko palvelemaan itseänne palvelualan liikkeissä.
Man testade betjäningslösa kassor av den modellen där man skannar produkten själv, varefter man lägger den i sin inköpskasse. Det kändes som en fördel mot att lyfta upp allt på kassabandet och sedan packa in.
Var gång som inköpen innehåller en flaska vin eller någon annan alkoholhaltig dryck, fick man stå som någon fåne och vänta på butikstanten. Sista niten var en kontroll annars bara. Igen stod man och väntade helt i onödan.
Nu går man till kassan och är den för långsam eller det finns för få, lämnar man vagnen i kön och drar iväg. Inte skall det vara så svårt att ta emot pengar.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on täysin suomalainen ilmiö, että pitää pöytä siivota itse. Missään muualla maailmassa en siivoa omia jälkiäni ravintolassa tai kahvilassa. Ainoastaan hampurilaispaikoissa viedään oma tarjotin, eikä aina niissäkään. Suomalainen maksaa euroopan korkeinta hintaa ja siivoaa itse.
Höpsis. Maailmalla on paljon edullisia ruokapaikkoja, joissa pitää paitsi tilata ruoka kassalta myös viedä itse viedä tarjotin pois. Riippuu ihan paikasta. Esimerkiksi Singaporessa voi saada jopa sakot, jos ei vie ns. food courtissa tarjotintaan pois. https://www.channelnewsasia.com/singapore/hawker-centre-coffee-shop-foo…
hawker on pikaruokaravintolan kaakkois-aasialainen vastine. Saat ruoan heti tai muutamissa minuuteissa ja se maksaa joitain dollareita eli viitisen euroa annos (yleiseen hintatasoon nähden huomattavan halpa)
Vie nyt vain ne astiat että ehtivät ne työntekijät tehdä muutakin. Ne rullakot ovat ihan syystä, oli se tilanne mikä hyvänsä. Oman paikan saa siivota myös omista roskista ja sekasotkusta, se on lähinnä kohteliasta.
Periaatteessa kaverisi on oikeassa, mitä enemmän asiakkaat palvelevat itseään ja tekevät yritykselle kuuluvia töitä, sen vähemmän tarvitaan henkilökuntaa ja yrityksen kannattavuus paranee.
Huomasin kesällä, erityisesti kesäkahviloissa henkilökuntaa on todella vähän. Jossakin paikoissa kaikki pöydän pinnat oli murusia ja tahroja ja moni asiakas, ennen istumistaan siivosi pöydän lautasliinalla, ennen kuin istuivat pöytään.
Sama WC, enempiä tahroja joutuu itse pyyhkimään.
Ja ihan hyvin kahvio näytti pyörivät parilla henkilöllä, kun asiakaat auttoivat ja jokainen tietysti maksoi täyden hinnan käytyämistään palveluista.
Suomessa tämä onnistuu, siirtää osan tehtäväksi asiakkaille, mutta ei ulkomailla.