Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kaverini sanoi, että ravintoloissa ei kannata viedä omia astioita ja tarjotinta niille tarkoitettuun likaisten astioiden rullakkoon

Vierailija
14.08.2023 |

Kuulemma yritykset vähentävät työntekijöitään minimiin ja siksi ei pidä itse tehdä töitä työntekijöiden puolesta, jotta yritykset eivät vähentäisi tekijöitä entisestään. Miten sinä teet astioille ravintoloissa/kahviloissa?

Kommentit (369)

Vierailija
341/369 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on täysin suomalainen ilmiö, että pitää pöytä siivota itse. Missään muualla maailmassa en siivoa omia jälkiäni ravintolassa tai kahvilassa. Ainoastaan hampurilaispaikoissa viedään oma tarjotin, eikä aina niissäkään. Suomalainen maksaa euroopan korkeinta hintaa ja siivoaa itse. 

Suomalaisissa ruokapaikoissa juostaan minimimiehityksellä ns peräsuoli suorana. Huomattavasti varakkaammassa Norjassa on kämäisimmälläkin huoltsikalla enemmmän väkeä töissä. Toki se näkyy sitten hinnoissakin, Suomessahan ei mikään saa myöskään maksaa mitään. Köyhä kansa, köyhäksi jää.

Vierailija
342/369 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on täysin suomalainen ilmiö, että pitää pöytä siivota itse. Missään muualla maailmassa en siivoa omia jälkiäni ravintolassa tai kahvilassa. Ainoastaan hampurilaispaikoissa viedään oma tarjotin, eikä aina niissäkään. Suomalainen maksaa euroopan korkeinta hintaa ja siivoaa itse. 

Suomalaisissa ruokapaikoissa juostaan minimimiehityksellä ns peräsuoli suorana. Huomattavasti varakkaammassa Norjassa on kämäisimmälläkin huoltsikalla enemmmän väkeä töissä. Toki se näkyy sitten hinnoissakin, Suomessahan ei mikään saa myöskään maksaa mitään. Köyhä kansa, köyhäksi jää.

Ainakaan apsin lounas ei saa maksaa 12.70 niinkuin se nyt maksaa. Tai saa, mutta sillä rahalla sitten henkilökunta siivoaa pöydät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/369 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpsis. Maailmalla on paljon edullisia ruokapaikkoja, joissa pitää paitsi tilata ruoka kassalta myös viedä itse viedä tarjotin pois. Riippuu ihan paikasta. Esimerkiksi Singaporessa voi saada jopa sakot, jos ei vie ns. food courtissa tarjotintaan pois. https://www.channelnewsasia.com/singapore/hawker-centre-coffee-shop-foo…

Entä Suomessa? Tuleeko sakkoa? No ei tule... Suomalainen ilmiö on se, että totellaan sokeasti kylttiä. Ihme lampaita...

Vierailija
344/369 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpsis. Maailmalla on paljon edullisia ruokapaikkoja, joissa pitää paitsi tilata ruoka kassalta myös viedä itse viedä tarjotin pois. Riippuu ihan paikasta. Esimerkiksi Singaporessa voi saada jopa sakot, jos ei vie ns. food courtissa tarjotintaan pois. https://www.channelnewsasia.com/singapore/hawker-centre-coffee-shop-foo…

Entä Suomessa? Tuleeko sakkoa? No ei tule... Suomalainen ilmiö on se, että totellaan sokeasti kylttiä. Ihme lampaita...

Niin että Suomessa ei tartte vaikka muualla tarttis. Voihan sitä käydä kuseksimassa pöntön reunan ohi samalla reissulla ja heittää käsipaperit lattialle. Ei tule siitäkään sakkoa eikä tartte olla lammas.

Vierailija
345/369 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vien, jos ravintolassa on sellainen, sinne mahtuu ja mulla on tarjotin. Jos näistä joku ei toteudu, en vie astioita.

Tahallaan en ikinä teetä tarjoilijoille lisätöitä, tiedän, että heillä on niitä ihan tarpeeksi ilmankin. Sen sijaan esim. hotelliaamiaisella kerään kaikki meidän pöydän astiat pinoihin, joista tarjoilijan on mahdollisimman helppoa ottaa ne kantoon, biojätteet yhdelle lautaselle, lasit päällekkäin jne.

Vierailija
346/369 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipas selitys laiskuudelle.

Vierailija
347/369 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen yhden ihmisen palkka on 200€/pvä jos köy vaikka 200 asiakasta päivässä niin se on euro lisää hintaan kun jotkut ei jaksa viedä astioitaan.

Vierailija
348/369 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lsaaressa suositussa kesäkahvilassa on tiskin takana joskus 3 nuorta työntekijää, joista yksi palvelee asiakasta..en tajua miksei ne kaksi muuta tai edes yksi voi välillä mennä ulos plokkaamaan asiakkaiden astioita ja pyyhkiä samalla pöytiä? Paikan omistajalle on jätetty viestejä joissa valitetaan likaisista pöydistä muttei hän välitä ja ei tarvitse välittää koska suomalaiset on niin tyhmä kansa että maksaa ylihintaisista tuotteista ja siivoaa. Vielä omat jäljet..kumma kun ei mene ja laita tiskikonetta päälle ettei vaan riistetä nuoria työntekijöitä. Kyllä on omituiseksi mennyt kahviloiden ja ravintoloiden toiminta.

Vierailija
349/369 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vien ne astiani edullisissa pikaruokaravintoloissa ja lounasravintoloissa. Mutta en todellakaan vie jossain paremmassa ravintolassa astioitani. Sillä hinnalla saavat palkata henkilöstöä.

Vierailija
350/369 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vien, jos ravintolassa on sellainen, sinne mahtuu ja mulla on tarjotin. Jos näistä joku ei toteudu, en vie astioita.

Tahallaan en ikinä teetä tarjoilijoille lisätöitä, tiedän, että heillä on niitä ihan tarpeeksi ilmankin. Sen sijaan esim. hotelliaamiaisella kerään kaikki meidän pöydän astiat pinoihin, joista tarjoilijan on mahdollisimman helppoa ottaa ne kantoon, biojätteet yhdelle lautaselle, lasit päällekkäin jne.

Think Twice Before Stacking Empty Plates At A Restaurant

Ever finish a meal and want to help the waiter by stacking up the plates for them? Although your intentions may have been good, this 'help' you are offering might not actually be helpful at all. Some waiters might not mind, but others have valid reasons why they would prefer you leave your plates be.

According to Business Insider, stacking your plates can make a table look messy and get in the way of the waiter's method of clearing a table. Not only do individuals have their own method for clearing a table, but at certain restaurants, the waitstaff can go through intensive training for table side etiquette. In some kitchens there are specific protocols for how to handle dirty plates and silverware and stacking the plates on your own makes their job more difficult. In addition, stacking your empty plates may give other diners the impression that the waitstaff is not doing their job, which may not be your intention.

Read More: https://www.tastingtable.com/951786/think-twice-before-stacking-empty-p…

Vierailija
351/369 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläpä on tyhmää, pikkusieluista ja laiskaa porukkaa ja paljon.

"Yhyy, en vie astioita kun kahvi ja pulla maksaa vitosen.."

Jättäkää ne pullan levittämät ihrapakaranne sitten pois kyseisten liikkeiden penkeistä..? Säästyy teidän vitosenne 'kalliilta pullalta' (puhumattakaan vyötäröstä) sekä työntekijöiden ei tarvitse teidän kuolaisia kahvikuppeja keräillä.

Vierailija
352/369 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en todellakaan tee töitä, josta toiselle maksetaan palkka.

Vierailija
353/369 |
15.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata mennä sellaisiin kahviloihin ja ravintoloihin joissa asiakkaiden odotetaan tekevän tarjoilijoiden työt.

Vierailija
354/369 |
15.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse Apsilla työskennelleenä voin sanoa, että noi vaunut on syystä täynnä..työntekijät on vedetty niin minimiin. Eipä oo ikävä niitä vuoroja kun kaikki palautuskärryt täynnä ja pöydät ja puhtaat astiat loppu etkä ehi tiskaamaan kun toisessa päässä asiakas huutaa missä on ruoka🙈

Vierailija
355/369 |
15.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Think Twice Before Stacking Empty Plates At A Restaurant

Ever finish a meal and want to help the waiter by stacking up the plates for them? Although your intentions may have been good, this 'help' you are offering might not actually be helpful at all. Some waiters might not mind, but others have valid reasons why they would prefer you leave your plates be.

According to Business Insider, stacking your plates can make a table look messy and get in the way of the waiter's method of clearing a table. Not only do individuals have their own method for clearing a table, but at certain restaurants, the waitstaff can go through intensive training for table side etiquette. In some kitchens there are specific protocols for how to handle dirty plates and silverware and stacking the plates on your own makes their job more difficult. In addition, stacking your empty plates may give other diners the impression that the waitstaff is not doing their job, which may not be your intention.

Read More: https://www.tastingtable.com/951786/think-twice-before-stacking-empty-p…

Et sitten tajua, että ravintoloita on erilaisia ulkomaillakin ja joissakin asiakkaan tulee viedä tarjotin. Eri asia on, jos ravintolassa henkilökunnan odotetaan tekevän tämän, jolloin asiakas voi olla haitaksi jos auttaa väärin.

Vierailija
356/369 |
15.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne kahvilat ja ravintolat, joissa on astioiden palautuspiste, ovat JO vähentäneet työvoiman minimiin. Jos astiat jättää tällaisissa paikoissa pöytiin, niin sitten tulee lisänneeksi vaan työntekijöiden taakkaa. Jos ei halua viedä astioita itse, niin sitten varmaan mielellään asioi vain kahviloissa ja ravintoloissa, joissa ei astioita tarvitse itse palauttaa (ja maksaa ruoastaan sitten ehkä hieman enemmän).

Ravintoloissa ja ravintolaksi itseään kutsuvissa paikoissa ei astioita tarvi itse palauttaa.

Ne paikat joissa pitää ovat kahviloita ja huoltoasemia. Näin olen itse toiminut.

Vierailija
357/369 |
15.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vie missään ruokailupaikassa ruoka-astioita mihinkään kärryyn, lapset häpeää mutta tyytyvät mun käytökseen. Mun hommana ei todellakaan ole olla ruokapaikan työntekijä. Jos työntekijät näyttävät nääntyneiltä, ehdottakaa heille että vaihtavat paikkaa kuten itsekin. Välillä on tosi noloja tilanteita kun suomalaiset opetetut vie astioita keräyspisteeseen jota ei ole, henkilökunta hoitaa siivouksen. Siinä sitten pyöritään tarjottimen kanssa ja lopulta lätkäistään myyntitiskille.

Vierailija
358/369 |
15.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin on. Pelkkä suositus ja ihmiset luulee että ne astiat on ihan oikeasti vietävä pois.

Vierailija
359/369 |
15.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vien rullakkoon. Ne sen enempää palkkaa työntekijöitä. Koska olet viimeksi syönyt paikassa jossa pöydät oli pyyhitty? Olet saanut ruuan ajallaan? Päätin lopettaa noissa paikoissa käynnin, joten en vie vastaisuudessa tarjotinta, mutta en tuo myöskään euroakaan kassaan.

Joka ikisessä kebabravintolassa. Mikä on sinänsä silmiinpistävää, että ulkomaalaisten ravintoloissa ei tulisi kuuloonkaan, että asiakas on siellä töissä kantamassa tiskejä.

Itselläni astioiden vienti riippuu vähän paikasta. Hampurilaisravintollassa käyn heittämässä kamat roskiin, se vähän niinq kuuluu siihen hommaan, mutta vähänkään hienommassa ravintolassa en ole heille töissä. 

Vierailija
360/369 |
15.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

riippuu hinnasta ja palvelusta