Kaverini sanoi, että ravintoloissa ei kannata viedä omia astioita ja tarjotinta niille tarkoitettuun likaisten astioiden rullakkoon
Kuulemma yritykset vähentävät työntekijöitään minimiin ja siksi ei pidä itse tehdä töitä työntekijöiden puolesta, jotta yritykset eivät vähentäisi tekijöitä entisestään. Miten sinä teet astioille ravintoloissa/kahviloissa?
Kommentit (369)
Mäkkärissä on pöytiintarjoilu, kai ne astiat joku poiskin hakee, ainakaan niitä ei seuraavana päivänä ole näkynyt heh.
Ravintolassa tarjotin?
Ei niissa ravintoiloissa joissa minä käyn ole mitään tarjottimia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyhjentäisivät edes ne rullakot välillä. On todella turhauttavaa tehdä työntekijöiden hommat ja vielä päälle alkaa siirrellä likaisia astioita, että saa omansa tungettua sekaan.
Vielä turhauttavampaa on olla se tiskeihin hukkuva tiskaaja, joka yrittää saada edelliset tiskit alta pois tiedostaen, että kärry täyttyy koko ajan.
Jaa. No täytyy lakata sitten käymästä tällaisissa paikoissa kokonaan, jos se kerran rasittaa sitä rullakoita työntelevää, palkattua työntekijää liikaa. Ei kannata muidenkaan mennä kahviloihin ja lounaspaikkoihin sotkemaan (eli tilaamaan mitään).
Vai mitä ihmettä tuo kommentti tarkoitti?
Nyt mä ymmärrän mikä tässä on ongelmana. On suuri vääryys, jos työntekijä joutuu tekemään työajalla töitä eikä ole yhtään luppoaikaa esim. Puhelimen näpräämiseen.
Pikaruokaravintoloissa työskentelevät työntekijät joutuvat valitettavasti usein kokemaan tilanteen, jossa heillä ei juurikaan ole mahdollisuutta pitää taukoja, sillä työtehtäviä on jo nyt tarjolla enemmän kuin ehtii suorittaa. Vaikka olisikin toivottavaa, että ravintolat palkkaisivat lisää henkilökuntaa helpottaakseen työkuormaa, nykyisessä tilanteessa työntekijät ovat valitettavasti jo nyt alipalkattuja ja liiallisesti kuormitettuja. He joutuvat kärsimään tilanteesta, jossa asiakas teetättää ylimääräisiä työtehtäviä ei suinkaan se ravintolan johto.
Vierailija kirjoitti:
Minuakin kyllä kismittää, jos maksan lähes 10 euroa kahvista ja pullasta, ja sen päälle saan vielä viedä astiat pois. Kaiken lisäksi tällaisissa paikoissa pöydät on usein todella likaisia, kun työntekijät eivät missään vaiheessa pyyhi pöytiä.
En minä tosin protestiksi jätä astioitani pöytiin vaan äänestän jaloillani.
Halvalla pääset. Täällä stadissa joutuu 10 euron pulla-kahvi hinnalla itse keittämään kahvit ja leipomaan pullat, jotka sitten henkilökunta syö puolestasi.
Vierailija kirjoitti:
Ravintolassa tarjotin?
Ei niissa ravintoiloissa joissa minä käyn ole mitään tarjottimia.
Katsos kun joillekin ravintolassa syöminen tarkoittaa ABC:n noutopöytää tai hesen aleateriaa. Nuokin ovat heille sen verran poikkeuksellisia tilanteita, että tuntevat itsensä suorastaan kuninkaalliseksi joka ei omia sotkujaan korjaile. 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyhjentäisivät edes ne rullakot välillä. On todella turhauttavaa tehdä työntekijöiden hommat ja vielä päälle alkaa siirrellä likaisia astioita, että saa omansa tungettua sekaan.
Vielä turhauttavampaa on olla se tiskeihin hukkuva tiskaaja, joka yrittää saada edelliset tiskit alta pois tiedostaen, että kärry täyttyy koko ajan.
Jaa. No täytyy lakata sitten käymästä tällaisissa paikoissa kokonaan, jos se kerran rasittaa sitä rullakoita työntelevää, palkattua työntekijää liikaa. Ei kannata muidenkaan mennä kahviloihin ja lounaspaikkoihin sotkemaan (eli tilaamaan mitään).
Nyt mä ymmärrän mikä tässä on ongelmana. On suuri vääryys, jos työntekijä joutuu tekemään työajalla töitä eikä ole yhtään luppoaikaa esim. Puhelimen näpräämiseen.
Pikaruokaravintoloissa työskentelevät työntekijät joutuvat valitettavasti usein kokemaan tilanteen, jossa heillä ei juurikaan ole mahdollisuutta pitää taukoja, sillä työtehtäviä on jo nyt tarjolla enemmän kuin ehtii suorittaa. Vaikka olisikin toivottavaa, että ravintolat palkkaisivat lisää henkilökuntaa helpottaakseen työkuormaa, nykyisessä tilanteessa työntekijät ovat valitettavasti jo nyt alipalkattuja ja liiallisesti kuormitettuja. He joutuvat kärsimään tilanteesta, jossa asiakas teetättää ylimääräisiä työtehtäviä ei suinkaan se ravintolan johto.
Ei ole mahdollisuutta pitää taukoja? Miten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minuakin kyllä kismittää, jos maksan lähes 10 euroa kahvista ja pullasta, ja sen päälle saan vielä viedä astiat pois. Kaiken lisäksi tällaisissa paikoissa pöydät on usein todella likaisia, kun työntekijät eivät missään vaiheessa pyyhi pöytiä.
Halvalla pääset. Täällä stadissa joutuu 10 euron pulla-kahvi hinnalla itse keittämään kahvit ja leipomaan pullat, jotka sitten henkilökunta syö puolestasi.
Henkilökunta kärsii tilanteessa jossa ei saa syödä asiakkaan leipomaa pullaa ja kahvia, ei se ravintolan omistajaa kosketa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mahdollisuutta pitää taukoja? Miten?
Eikös se tuossa jo lukenutkin, että miten.
Jos on yksin tiskillä ja siinä on jonoa niin ei siitä mihkään voi lähteä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, tai vessassa käymiseen. Nimim.laihduin 8 kg kahdessa viikossa, kun aloin tiskaajaksi.
Tuon verranhan laihtuu pieremällä.
Kummasti en ollut siihen mennessä sitten jo laihtunut :D
Vierailija kirjoitti:
Jos on yksin tiskillä ja siinä on jonoa niin ei siitä mihkään voi lähteä.
Miksei voisi lähteä? "Ihan pikku hetki". Ihan oma valinta on olla käymättä wc:ssä.
Miksi vaivaudut pyörimään tyhmien ihmisten kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä jätän kahviloissa astiat pöytään. Katteet on niin suuet, että se minuutin homma nyt vain on sellainen, että sen on kuuluttava hintaan. Suomessa kahviloiden taso on kyllä ihan kuraa hintoihin nähden.
Älä mene ollenkaan.
Kaltaistesi vuoksi joku minimipalkkainen nuori joutuu tekemään ekstatyötä.Eihän se ole asiakkaan vika jos ei ole tarpeeksi työntekijöitä.
Omistajan vika että pyörittää paikkaa minimi resursseilla. Isot huoltsikat pahimpia paikkoja. Liikkeet tekevät miljoona tulosta tällä systeemillä ja rahat menevät muiden kuin työntekijöiden taskuun.
Ja asioimalla tuollaisessa paikassa nimenomaan tuet tuota omistajan systeemiä.
Hoitaako kaverisi pankkiasiat verkossa, tankkaa automaatilla ja maksaa itsepalvelukassalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä jätän kahviloissa astiat pöytään. Katteet on niin suuet, että se minuutin homma nyt vain on sellainen, että sen on kuuluttava hintaan. Suomessa kahviloiden taso on kyllä ihan kuraa hintoihin nähden.
Älä mene ollenkaan.
Kaltaistesi vuoksi joku minimipalkkainen nuori joutuu tekemään ekstatyötä.Eihän se ole asiakkaan vika jos ei ole tarpeeksi työntekijöitä.
Omistajan vika että pyörittää paikkaa minimi resursseilla. Isot huoltsikat pahimpia paikkoja. Liikkeet tekevät miljoona tulosta tällä systeemillä ja rahat menevät muiden kuin työntekijöiden taskuun.
Veikkaan että se joka sanoo että ravintoloissa on katteet liian suuret ei ole itse päivääkään yhtään yritystä pyörittänyt.
Äkkiseltään kun katsoo kahvilaravintoloiden tuloksia niin ei ne nyt ihan kärjessä ole.. mutta nää on näitä jotka laskee että kotona keitän kahvipaketista x kuppia niin ei se ravintolallekkaan sen enempää maksa se kahvinkeitto..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikähän siinä on, kun ne astiat painavat tyhjinä enemmän kuin täysinä.
Ehkä nää jättäjät on niitä jotka myös luonnossa jättävät roskat peräänsä minne sattuu vaikka täydet on jaksettu kantaa perille. Ruokapaikassa tarjotin jaksellaan kantaa pöytään, mutta tyhjän nosto rullakkoon on ihan ylivoimaista.
En roskaa missään. Joskus kuitenkin jätän viemättä astiat sinnen rullakkoon varsinkin sellaisessa kahvilassa, joka oli kalliimpi paikka. En ala silloin, ihan periaatteesta, tekemään työntekijän hommia ja maksamaan silti överisti kahvista ja pullasta tms. Ja se on ihan tarkoitusellinen "hienovarainen" palaute kahvilalle, vaikkei tosiaan mikään haista v*ttu. Mun mielestä on kuitenkin vähän kahvilanpitäjän ahneutta teetättää asiakkaalla työntekijän hommat, erityisesti jos on kyse kalliimmasta, ns. hienommasta, hyvinsisustetusta paikasta. Riippuu siis vähän paikasta ja tilanteesta, ja kyllä vähän siitä muustakin asiakaspalvelusta ja tunnelmasta, ja hinta-laatusuhteesta.
No kuule kun se ei ole sun päätettävissä se pitääkö ne astiat viedä. Jos sä et halua maksaa itsepalveluravintolassa astioiden ja roskien viennistä niin sä et mene sinne vaan menet sellaiseen paikkaan missä se astioiden keräys kuuluu siihen kahvin ja pullan hintaan.
Onhan se mun päätettävissä. Mun päätöksellä se tarjoilija kipaisee ne mun ruokailuvälineet siitä pöydästä.
Kyllä mutta silloin sä toimit törkeästi, ja olet sika. Vähän sama kuin heittäisit roskia siivojan eteen ja sanoisit että nouki, siitä sulle maksetaan.
Et sä mitään lakia riko käyttämällä noin mutta erittäin epäkohteliasta ja törkeää sun käytös kuitenkin on.Ei mua itsekkään huvita maksaa kahvista 5€ ja sen jälkeen kiikuttaa kuppia pesukärryyn. Siksi äänestän jaloillani enkö mene tällaiseen ravintolaan. Ja jos on pakko mennä niin silloin hyväksyn sen hinnan ja vien sen kupin sinne pesuun koska tiedossa on että se kuuluu tässä ravintolassa sinne viedä.
Minä en ainakaan kahvia ostaessani ole kertaakaan tehnyt sopimusta siitä, että siivoan pöydän kahvin juotuani..
Jos menet ravintolaan, jossa tiedät itsepalvelun olevan käytössä, suostut samalla noudattamaan kyseisen ravintolan sääntöjä. Toki voit aina valita olla myös vittumainen asiakas ja käyttäytyä kuin uhmaikäinen kolmivuotias, tehdäksesi mitä haluat. Kuitenkin aikuinen ja fiksu henkilö osaa myös ottaa huomioon työntekijät eikä halua aiheuttaa heille lisävaivaa vain siksi, että tarjottimien kantaminen oikeaan paikkaan on sinulle niin ylivoimaisen vaikeaa.
Ei monessakaan kahvilassa tuota omatoimista astioiden poisviennin "tärkeyttä" kyllä edes mitekään erikseen mainita tai korosteta, eikä tarvi olla edes mikään "sääntö". Rullakko voi olla aika huomaamattomassakin paikassa sivummalla, ettei aina välttämättä edes (heti) hoksaa. En usko, että monessakaan kahvilassa se, että vie tai ei vie, ole muutenkaan mikään kynnyskysymys, tai oteta minään törkeänä ja vittumaisena, jos se kahvikuppi ja lautanen jätetään pöytään. Itse muuten ainakin käyn myös sellaisissa kahviloissa, joissa en ennen ole käynyt.
Onko Suomessa enää täyspalvelu kahviloita? Ravintoloissa toki löytyy, mutta lounaispuolella sekin alkaa olemaan harvinaista. Muistan joskus työkaverini sanoneen mennään syömään sinne, missä on valkoiset kangasservetit ja tarjoilu pöytään. Ei sitäkään paikkaa enää ole.
Kahviloista; Ensin jonotan, sitten tilaan, joudun kantamaan tilaukseni pöytään odoteltuani tiskin tuntumassa hetken ja lopuksi joudun viemään kaikki sinne rullakkoon. Parhaassa tapuksessa kassalla on ollut tippikuppi. Mistä sitä oikein maksetaan tai tilataan? Voisiko jossain vain käydä istumaan ja saada palvelua?
Vierailija kirjoitti:
Onko Suomessa enää täyspalvelu kahviloita? Ravintoloissa toki löytyy, mutta lounaispuolella sekin alkaa olemaan harvinaista. Muistan joskus työkaverini sanoneen mennään syömään sinne, missä on valkoiset kangasservetit ja tarjoilu pöytään. Ei sitäkään paikkaa enää ole.
Kahviloista; Ensin jonotan, sitten tilaan, joudun kantamaan tilaukseni pöytään odoteltuani tiskin tuntumassa hetken ja lopuksi joudun viemään kaikki sinne rullakkoon. Parhaassa tapuksessa kassalla on ollut tippikuppi. Mistä sitä oikein maksetaan tai tilataan? Voisiko jossain vain käydä istumaan ja saada palvelua?
Kyllä lounaallakin saa pöytiintarjoilua, kun valitsee tarpeeksi hienon ravintolan. Hinnat ovat sen mukaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä mene ollenkaan.
Veikkaan että se joka sanoo että ravintoloissa on katteet liian suuret ei ole itse päivääkään yhtään yritystä pyörittänyt.
Äkkiseltään kun katsoo kahvilaravintoloiden tuloksia niin ei ne nyt ihan kärjessä ole.. mutta nää on näitä jotka laskee että kotona keitän kahvipaketista x kuppia niin ei se ravintolallekkaan sen enempää maksa se kahvinkeitto..
Totta. Halvempaa se kahvilayrittäjälle tukusta sitä kahvia on hakea.
Tuon verranhan laihtuu pieremällä.