Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tönöt lahoaa ja täynnä vanhaa tavaraa... kuka ne kaikki tyhjää kun aika jättää???

Markettaxx
14.08.2023 |

Tilanne että anoppi sekä appiukko ja omat vanhemmat nyt yli 80v eli kohta on jo jollakin lähtö lähellä. Nämä sota-ajan lapset ovat keränneet kaikki nurkat ja pirtit täyteen tavaraa, jokaisella on vähintään yksi ellei useampikin kesämökki, omien vanhempiensa kotitalo ja vielä omat kodit aivan täynnä vanhaa roinaa. Mitään ei oikein enää ole jaksettu remontoida tai korjata mutta mistään ei myökään luovuta, ei todellakaan.

Minäkö sitten arjen ruuhkavuosissa pienten lasten kanssa menen nämä pirtit ja mökit ja töllit tyhjentämään niistä "tärkeistä" tavaroista??? Kaikista voisi vielä saada rahaa myydessäkin, jokainen tönö kuitenkin huononee vuosi vuodelta kun ei pidetä enää huolta ja lopputulema on se että kaikki saisi varmaan tuikata mielummin tuleen kun yrittää myydä jollekin kesälomaparatiiseja.

Miksei meidän omat vanhemmat ymmärrä että ei kaikkea voi jättää vaan taakseen muiden huoleksi? Nyt kyllä ollaan niin helvetin omatoimisia, ei saa auttaa, ei saa neuvoa, kaikesta vastaukseksi tulee vaan että "kyllä minä vielä itse pystyn huolehtimaan". Ja me lapset sitten kannetaan niitä vuoden -84 vessaremontissa poistettuja vessanpönttöjä, vanhoja potkukelkkoja, -92 vuoden vuosikerrat kotiliedestä ja heidän omien vanhempiensa jättävät rojut suoraan roskiin?

ei hitto.... tekee jo nyt mieli kieltäytyä kokonaan perinnöstä ja jättää jonkun muun vaivaksi kaikki. Harmi vaan kun sukujen kesämökit on aidosti kivoja paikkoja jotka olisi jo 15 vuotta sitten pitänyt jättää nuorempien sukupolvien hoidettavaksi. Mutta ei, näiden käärinliinoissa ilmeisesti on taskut.

Kommentit (155)

Vierailija
41/155 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuolinpesäntyhjäysfirmoja on olemassa. Kaikki arvokas itselle ja firma vie loput pois 👍

Vierailija
42/155 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjahyllyssä oli minun 50 vuotta sitten koulusta saatua vihkoa, kilpailun voitoksi saatu pikku pokkari, tex willereitä, kasetteja, kynäpurkki samoine kynineen, joita käytin alaluokilla. Halpis pokkareita, aikakausilehtiä 70-luvulta.

Siis ihan oikeesti.

Melkoisen monta jätesäkillistä olen toimittanut roskiin.

Sit kehtaa yli 6-kymppinen veli kysellä vihaisena, että missä hänen koulutodistus? Hänellä on ollut vuosia aikaa kerätä omansa roinan seasta ennenkuin ostin paikan.

Juu katsoin läpi kaikki paperit, niin ei sitä ollutkaan, ja koulutodistukseksi en pysty muuttumaan.

Sama tyyppi kyseli, että onhan hänen lasten kuvat siellä hyllyssä, kun olin asunut paikkaa jo 5 vuotta. Juu ei ole vanhoja hyllyjä eikä niissä olleita tavaroita. Kaikki on uutta kalustuksesta ja sisustuksesta verhoja myöten.

En pidä mummomuseota täällä. Se oli karvas pettymys sisaruksille.

Samaa menoa seurannut, tosin äitini toimesta. Veljeni osti äitini lapsuudenkodin mökiksi kaverinsa kanssa. KOko prosessin ajan kyllä kerrottiin, että aivan varmasti tulevat muuttamaan mökkiä runsaasti, ja vievät vanhat roinat pois jne.

Voi sitä itkua ja märinää kun tuossakaan ei ole enää sitä kaappia ja missäs on tuohivirsut...

Nämä lapsuuden kodit tai itse joskus rakennetut talot ovat osalle kuin pyhiinvaelluspaikkoja. Isäni ei olisi millään pystynyt ymmärtämään, miksi ihan ehjää puretaan ja uudistetaan. Saati ne varastojen/ autotallin sisällöt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/155 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse onnistuin tyhjentämään kerrostaloasunnossa asuvan sukulaiseni kellarikomeron kun talon pihalle oli tilattu asukkaiden käyttöön tarkoitettu poltettavan sekajätteen jätelava. Tämä lava oli lopulta ihan täynnä talon asukkaiden romuja.

Hesassa roskalavoissa on nykyään kansi koska ne tyhjenee sitä mukaa kun joku vie sinne tarpeetonta tavaraa.

Tai kaikki korttelin asukkaat tuovat omat hävitettävät tavaransa.

Vierailija
44/155 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Mun 90+ vanhemmat ovat vielä elossa, mutta aikanaan me käydään ensin siskoni kanssa hakemassa sellaiset tavarat, mitä nyt mahdollisesti itse halutaan. Sen jälkeen sinne menee meidän lapsemme katsomaan, haluaisivatko sieltä jotain. Ja sitten palkataan joku firma tyhjentämään asunto. En todellakaan ala lajittelemaan ja kierrättämään kaikkia niitä tavaroita, mitä vanhempani ovat säilyttäneet vuosikymmeniä. 

Kannattaisi käydä aivan kaikki ensin itse lpi ennen kuin firma tulee. Siellä voi olla aarteita. Sellaisia henkilökohtaisia juttuja, jotka ei ole helposti esillä, vaan tavaramäärän alla.

Esim mitaleja tai vanhoja kirjeitä tai vanha sormus tai ikivanha raha. Siis joku löytänyt satoja vuosia vanhan rahan, mistä ei ollut tietoa.

Kauheaa, jos menee firmalle jotain, minkä olisi hyvä kulkea suvussa.

P.s. voi löytyä rahakätköjä. Minäkin löysin mummoni talosta ison kätkön. Samoin äitini enon kotoa löytyi kätköstä iso määrä rahaa.

Vierailija
45/155 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kellään kokemusta paljon maksaa jos tilaa kuolinpesän tyhjennyksen?

Vierailija
46/155 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Mun 90+ vanhemmat ovat vielä elossa, mutta aikanaan me käydään ensin siskoni kanssa hakemassa sellaiset tavarat, mitä nyt mahdollisesti itse halutaan. Sen jälkeen sinne menee meidän lapsemme katsomaan, haluaisivatko sieltä jotain. Ja sitten palkataan joku firma tyhjentämään asunto. En todellakaan ala lajittelemaan ja kierrättämään kaikkia niitä tavaroita, mitä vanhempani ovat säilyttäneet vuosikymmeniä. 

Kannattaisi käydä aivan kaikki ensin itse lpi ennen kuin firma tulee. Siellä voi olla aarteita. Sellaisia henkilökohtaisia juttuja, jotka ei ole helposti esillä, vaan tavaramäärän alla.

Esim mitaleja tai vanhoja kirjeitä tai vanha sormus tai ikivanha raha. Siis joku löytänyt satoja vuosia vanhan rahan, mistä ei ollut tietoa.

Kauheaa, jos menee firmalle jotain, minkä olisi hyvä kulkea suvussa.

P.s. voi löytyä rahakätköjä. Minäkin löysin mummoni talosta ison kätkön. Samoin äitini enon kotoa löytyi kätköstä iso määrä rahaa.

Kaverini äidistäni oli vähän mennyt muisti ja hän oli piilottanut seteleitä lehtien väleihin.

Vierailija
47/155 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kellään kokemusta paljon maksaa jos tilaa kuolinpesän tyhjennyksen?

Vaihtelee. Miehen tädin kuolinpesä:yksi sanoi, että joudumme maksamaan 2000 ja hän vie kaiken kaatikselle.

Toinen sanoi, että saamme 50 euroa ja he vievät kaiken pois ja siivoavat asunnon. (Vaikka siellä ei mitään erityisen arvokasta ollutkaan. Sauvon vintageen meni myyntiin. Se on kumminkin kai lopettanut toimintansa.)

Muilta emme kysyneet.

Vierailija
48/155 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten ap kun olet itse samassa iässä, ymmärrät miten tärkeää omatoimisuus on.

Tavaroita toki kantsis vähentää omistajien.

Itse kannoin v -92 kuin myös monen muun vuoden Kotiliesiä pois, ei jääny traumoja.

Vierailija
49/155 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Potkukelkat ovat arvokasta tavaraa eivätkä ne vanhene miksikään. Myös vanhoille lehdille on paljon ottajia. Saat vähintään pari euroa per numero jos myyt ne vuoden 1992 Kotiliesi-lehdet.

En ole ap mutta mun isovanhempien piharakennuksen kellarista löytyi suorastaan potkukelkkojen hautausmaa. 7-10 eriasteisesti hajonnutta kelkkaa. Äitini (joka kiinteistöt omistaa) ei edes tiennyt niiden olemassaolosta. On kuule vaivaa niiden hävittämisessä.

Ei lievästi hajonnutta (esim. rikkinäisiä puuosia tai huono maali) kannata hävittää. Niille on ottajat jotka laittavat ne kuntoon.

Jos vanhassa potkukelkassa on piikit istuinosan reunoilla jalaksissa (kuten ennen oli aina) ne on vaarallisia.

Sukulaiseni menetti toisen silmänsä.

Vierailija
50/155 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me muutettiin mun äidin lapsuudenkotiin helmikuussa 20. Muutettiin pois kotiin syksyllä.

Joka ikinen päivä mä tein myynti-ilmoituksia, keräsin hiirenpapanoita, vanhoja kahvipusseja, rikkinäisiä ikkunapokia jne. Pulsaattorikoneita oli ainakin 4.

Käpypussrja, vanhoja vaatteita, rikkinäisiä astioita.

Aivan hirveä työ. Motivaatio oli siinä, kun me tarvittiin putkiremontin vuoksi asunto ja äiti ei halunnut maksaa osuuttaan kuluista.

Talo saatiin tyhjäksi rojuista keväällä, sitten aitat, navetat ja koko kesä meni pihassa. Vanhoja kantoja, vanhaa metalliromua. Meni torppa nopeasti kaupaksi, mutta tuskin ikinä enää ryhdyn moiseen operaatioon

Vierailija
51/155 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kammottavaa, ettäjoskus ihmisen koko elämä menee roskalavalle ammattityhjentäjän toimesta.

Perintöä saaneen omaisen velvollisuus olisi sentään kerätä suvun muistoja talteen.

Vierailija
52/155 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan niitä firmoja, jotka tyhjentävät näitä "rojutönöjä. Perinnöstäkin voinee kieltäytyä; ei sitä "rojutönöä" tarvitse itselleen riesaksi ottaa. Raha, se kelvannee, jos perinnöstä puhutaan.

Perintö täytyy ottaa vastaan kokonaan tai ei mitään ja jos kieltäydyt perinnöstä niin se menee automaattisesti sun omille lapsille eli et voi siirtää sitä kenellekään muulle.

Vierailija
53/155 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joopa joo... huomioon ottavat vanhemmat muuttavat itse koko omaisuutensa osakkeiksi, kaivavat johonkin montun ja sitten kuolevat sinne ihan hiljaa...

Vierailija
54/155 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Roskalava pihaan ja roskat sinne ja rahanarvoisen myy. Onko vaikeaa?

Ei se 15 lavaa ilmaiseksi tule saati kuljetukset pois ja jätteetkin pitää nykyään lajitella.

Vierailija
55/155 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan niitä firmoja, jotka tyhjentävät näitä "rojutönöjä. Perinnöstäkin voinee kieltäytyä; ei sitä "rojutönöä" tarvitse itselleen riesaksi ottaa. Raha, se kelvannee, jos perinnöstä puhutaan.

Perintö täytyy ottaa vastaan kokonaan tai ei mitään ja jos kieltäydyt perinnöstä niin se menee automaattisesti sun omille lapsille eli et voi siirtää sitä kenellekään muulle.

Kaupungin taajama - alueet on täynnä eläkeläisten omakotitaloja, niitä ei ota edes palokunta harjoituskohteeksi. Nuoremmat tekee palkatonta työtä joten eivät osta. Vanhuuseläkkeellä on miljoona neljäsataa tuhatta.

Vierailija
56/155 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen vanhoilla vanhemmilla on iso entinen maatila koneineen, aittoineen ja navettoineen aivan täynnä rojua. Edes siinä heidän suuressa talossa ei meinaa mahtua liikkumaan kun lattiatkin täynnä rojua. Ovat pahemman luokan hamstraajia. Oi iloa kun mies saa sitä yksin alkaa tyhjentämään kun heistä aika jättää. Ovat jo 80 v ja raihnaisia eivätkä suostu itse siivoamaan siellä mitään pois.

Vierailija
57/155 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikamoinen pommi jää omaisille: lavavuokrat, jätemaksut, kuljetusmaksut, kierrätysmaksut, kuskaaminen eri paikkoihin, pakkaaminen, kaikki aika mikä mnee tyhjennykseen ja läpikäymiseen kaapeittain ja huoneittain ja pinoittain ja laatikoittain... huhuh.

Vierailija
58/155 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meille jää 3 kuollutta maatilaa. Jo sinne ajaminen on urakka. Appiukko on ollut myös rakennuksilla töissä ja täyttänyt 3 riiheä puretuilla rakennusmateriaaleilla.. siinä on Veijo-vainaan rippipuku 40-luvulta pieni murhe. En ymmärrä, miten kukaan tuosta selviää.

Jos ne on kunnollista wanhaa rakennustavaraa, niin kannattaa ottaa yhteyttä johonkin niiden myyntipaikkaan. Tai perustat ihan oman myynnin, kun tavaraa riittää.

Vierailija
59/155 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohon ongelmaan pitää kiinnittää huomiota jo ajoissa. Jos antaa mennä noin pitkälle, niin tilannetta on vaikea oikaista.

Viimeistään siinä vaiheessa, kun lapset muuttavat pois kotoa, on syytä alkaa karsia turhia tavaroita. Moni vanhempi jättää lapsen huoneen tavaroineen muinaismuistoksi, mutta parempi olisi, ettei niitä säilöttäisi vuosikausia. Joskus näistä on täällä palstalla kun puhetta, kun itketään, miten vanhempi on hävittänyt päiväkotiaikaiset askartelut tai vastaavat.

Pitäkääpä tämä tavaroiden tyhjennys mielessä jo alusta alkaen, ettette ole itse samassa tilanteessa muutaman vuosikymmenen päästä.

Vierailija
60/155 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni isän talo oli aivan täynnä tavaraa.

Siellä oli kellarikerros, joka oli kauttaaltaan niin korkea, että pystyi kävelemään. Se oli myös täynnä tavaraa.

Tuli vesivahinko ja kellarin täyttyi vedestä. Kaupunki oli syyllinen ja kustansi pihalle roskalavan, jolle sai laittaa kaiken kellarista maksutta. Kaupunki myös kustansi miehet, jotka kantoi kaiken, josta luovuttiin, roskalavalle. Samat miehet hoiti kuivatuksen yms. Eipä raaskinut miehen isä luopua juuri mistään.

Tuli vielä toinen vesivahinko ja sekin meni kaupungin piikkiin. Ei taaskinut heittää mitään pois. Sitten se appi kuoli ja kellari oli täynnä tavaraa. Monta polkupyörää ja ihan kauheesti kaikkea muuta. Rest in peace, mutta kaikki ei vaan raaski luopua edes yli 80-vuotoaana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kaksi